Pari kysymystä cold crashaamisesta

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

inora
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kokkola
18 tai yli: Olen

Pari kysymystä cold crashaamisesta

ViestiKirjoittaja inora » Su Marras 24, 2013 9:25 am

Minulla olisi tarkoitus kuivahumaloida olueni ja internet suosittelee cold crashaamista, eli oluen viilentämistä tavaksi saada humalat pois ennen pullotusta ja muutenkin sen pitäisi kirkastuttaa olutta.
Minua huolestuttaa tässä kuitenkin hapot pulloja käytettäessä. Kysymykset kuuluu.
Voiko pulloja käytettäessä edes cold crashata?
Jos cold crashaan niin pitääkö oluen lämpötila tuoda takaisin lähelle 20c ennen pullottamista?
Onko ennen pullottamista lisättävällä maltaalla/sokerilla enää mitään virkaa cold crashaamisen jälkeen?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Pari kysymystä cold crashaamisesta

ViestiKirjoittaja äyni » Su Marras 24, 2013 10:06 am

Kaikki huolesi ovat aivan turhia.

Jos halutaan määrittää hiilidioksidin määrä oluessa tarkasti, pullotushetken lämpötila vaikuttaa lisättävään jälkikäyttösokerin määrään. Koska kylmä olut sitoo hiilidioksidia paremmin kuin lämmin, tarvitsee samaan vols-lukemaan vähemmän sokeria kun olut on kylmää pullotettaessa. 0°C oluessa on sitoutuneena 1,71 vols hiilidioksidia. Olettaen, että tuo määrä hiilidioksidia on ehtinyt sitoutua olueeseen lämmön laskemisen jälkeen (pari päivää ei taida riittää noihin lukemiin, jos lasketaan lämpötila 20°C->0°C, mutta pientä hiilidioksidimäärän nousua varmasti tapahtuu). 20°C oluessa on hiilidioksidia 0,86 vols.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Marras 24, 2013 10:42 am

Meinaatko kuivahumaloida pelletillä vai kävyllä? Kävyt ovat isompia joten ne ei eksy pulloihin niin helposti kuin pellettimuhju.

inora
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kokkola

ViestiKirjoittaja inora » Su Marras 24, 2013 11:07 am

Iso kiitos äynille nopeasta vastauksesta.

Kiljumies, mahdollisuus on käyttää kumpia vaan, eli kävyillä varmaankin edetään.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Marras 25, 2013 15:17 pm

Tuohon hiilidioksidin määrään vaikuttaa senkin, miten kauan olut on ollut missäkin lämpötilassa, eli jos se on vaikkapa hyvin pitkään huoneenlämmössä ja kaikki ylimääräinen hiilidioksidi on ehtinyt karata, ei sitä jäähdyttämällä siihen lisää tule.

Itse kuivahumaloin aina pelleteillä ja ainostaan kerran -- silloinkin omaa hölmöyttäni -- sain humalan hippuja sekaan pullottaessa. Aiemmin käytin kuivahumalointiin käpyjä ja niiden ongelma oli se, että lilluivat siellä oluen seassa sen sijaan, että kaikki olisivat laskeutuneet tiiviisti pohjaan. Ja humalapussin käyttökin oli mielestäni hankalaa. Mutta kaikki tavat varmaan ovat käytössä ja käyttäjiensä mielestä parhaita tapoja kukin.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Marras 25, 2013 21:45 pm

äyni kirjoitti:... Koska kylmä olut sitoo hiilidioksidia paremmin kuin lämmin, tarvitsee samaan vols-lukemaan vähemmän sokeria kun olut on kylmää pullotettaessa....

Kiitos, tuota en tiennytkään. Mitenkäs sitten pullotuksen jälkeen, edelleenkin laitetaan pullot huonelämpöön karbonoitumaan vai? Mietin vaan että pullottaa lähellä nollaa ja heittää sitten huoneenlämpöön niin tuleeko jokin shokki oluelle?
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 25, 2013 22:25 pm

Juhani Palttala kirjoitti:Tuohon hiilidioksidin määrään vaikuttaa senkin, miten kauan olut on ollut missäkin lämpötilassa, eli jos se on vaikkapa hyvin pitkään huoneenlämmössä ja kaikki ylimääräinen hiilidioksidi on ehtinyt karata, ei sitä jäähdyttämällä siihen lisää tule.

Hiilidioksidia on ilmassa jatkuvasti, ja kyllä se olut sitoo sitä ilmasta. Hitaasti toki. Avaamattomassa käymispöntössä on paljon enemmän hiilidioksidia, joten sitomisnopeus on suurempi. Huomattavasti nopeammin se toki karkaa kuin sitoutuu, eikä se sitoutumisvauhti ilmasta todennäköisesti ole mitenkään järjellinen. Tuon sitoutumisen nopeutta en tosiaan tiedä, veikkaan että suht hidasta hommaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 25, 2013 22:26 pm

DeGarre kirjoitti:
äyni kirjoitti:... Koska kylmä olut sitoo hiilidioksidia paremmin kuin lämmin, tarvitsee samaan vols-lukemaan vähemmän sokeria kun olut on kylmää pullotettaessa....

Kiitos, tuota en tiennytkään. Mitenkäs sitten pullotuksen jälkeen, edelleenkin laitetaan pullot huonelämpöön karbonoitumaan vai? Mietin vaan että pullottaa lähellä nollaa ja heittää sitten huoneenlämpöön niin tuleeko jokin shokki oluelle?

Ei tule mitään shokkia, ei ainakaan huomattavaa. Käymisen aikaiset jatkuvat ja nopeat lämmönvaihtelut voivat olla haitallisia, mutta ei juuri tässä vaiheessa. Itse siirtelen oluita kylmästä lämpimään ja takaisin tarpeen mukaan.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Marras 25, 2013 23:28 pm

äyni kirjoitti:
Juhani Palttala kirjoitti:Tuohon hiilidioksidin määrään vaikuttaa senkin, miten kauan olut on ollut missäkin lämpötilassa, eli jos se on vaikkapa hyvin pitkään huoneenlämmössä ja kaikki ylimääräinen hiilidioksidi on ehtinyt karata, ei sitä jäähdyttämällä siihen lisää tule.

Hiilidioksidia on ilmassa jatkuvasti, ja kyllä se olut sitoo sitä ilmasta. Hitaasti toki. Avaamattomassa käymispöntössä on paljon enemmän hiilidioksidia, joten sitomisnopeus on suurempi. Huomattavasti nopeammin se toki karkaa kuin sitoutuu, eikä se sitoutumisvauhti ilmasta todennäköisesti ole mitenkään järjellinen. Tuon sitoutumisen nopeutta en tosiaan tiedä, veikkaan että suht hidasta hommaa.

Vesilukko ainakin pulputtanee sisäänpäin kohtuulisen tiuhaan, jos paljonkin pöntön sisällä ilmatilassa olevaa hiilidioksidia liukenee takaisin. En muista ikinä moista huomanneeni vaikka usein olen oluita jäähdytellyt ennen pullotusta.

Tämä on kyllä aika vaikea kysymys, ja voinen luulla tietäväni vain sen, että yksinkertaisesti mittaamalla oluen lämpötila pullotushetkellä, ei voi tietää hiilidioksidin määrää.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 26, 2013 8:24 am

Juhani Palttala kirjoitti:Tämä on kyllä aika vaikea kysymys, ja voinen luulla tietäväni vain sen, että yksinkertaisesti mittaamalla oluen lämpötila pullotushetkellä, ei voi tietää hiilidioksidin määrää.

Ei voi, ei.
Tarkennetaan nyt vielä, että minun ylläoleva lausuntoni on teoriaa ja minulta tosiaan puuttuu se tieto reaktion nopeudesta. On vain arvelu, että hidasta on.
Veikkaisin, että jos lämpimässä käytetyn oluen laittaisi kuukaudeksi kylmään, siinä on huomattavissa määrin enemmän hiilidioksidia kuin ennen kylmennystä, josko ei ehkä vielä niin paljoa kuin kylmässä käytetyssä. Pitäisi varmaan joskus testata, mitenkä yksinkertainen suht pikainen pullotuslämpötilan vaihto vaikuttaa hiilidioksidin määrään. Jos vaikka pullottaa normaalisti osan lämpimänä, sitten iskee lopun kylmään vuorokaudeksi ja pullottaa samalla sokerimäärällä ja vertaa lopputulemaa.

Sitten kun olut on paineen alaisena, esim. pullossa tai kegissä, tuo prosessi nopeutuu huomattavasti. Ja paine tietysti lisää sitä sitoutuvan hiilidioksidin määrää entisestään.

Wilde
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lapua

ViestiKirjoittaja Wilde » Su Joulu 15, 2013 19:13 pm

äyni kirjoitti:
Veikkaisin, että jos lämpimässä käytetyn oluen laittaisi kuukaudeksi kylmään, siinä on huomattavissa määrin enemmän hiilidioksidia kuin ennen kylmennystä, josko ei ehkä vielä niin paljoa kuin kylmässä käytetyssä.

Mikäli olut on käytetty loppuun lämpimässä, ei hiilidioksidin määrä muutu normi oloissa, vaikka olut kylmennettäisiin. Jostain sitä hiilidioksidia on saatava lisää. Tilanne on toinen mikäli hiilidioksidia on suhteessa olueeseen moninkertainen määrä, eli käymisastiassa on paljon tyhjää tilaa. Tällöinkin käymisastiaan täytyy saada tilalle korvaavaa ilmaa/hiilidioksidia, eli astian täytyy vuotaa tai olla ilman vesilukkoa. Hiilidioksidin sitoutuminen ei käsittääkseni luo riittävää alipainetta käymisastiaan, että vesilukko pulputtaisi sisäänpäin ja toisi käymisastiaan lisää ilmaa/hiilidioksidia.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”