Oluen sameutuminen

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Matts
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Oluen sameutuminen

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Marras 05, 2013 16:37 pm

Bonjasin tuossa, että jostain syystä kaks vimppaa satsia on sameutunut kun kegin on vienyt ulos kylmeneen ja ne on saaneet olla illan/yön lähellä nollaa/hieman sen alla. Dunno mitä tapahtuu. En usko sen olevan suoranaisesti mistään jämien nousemisista, sillä olen roudannut tuota ympäri kämppää noin muutenkin eikä se ole siitä sameutunut. Varsinkin nyt viimeksi se oli varsin sameaa kun laskin ja letkuissa oli jopa jäätä.

Hellveissön kun olis kunnon kamera niin pistäisin kuvan efektistä.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

Re: Oluen sameutuminen

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Marras 05, 2013 16:55 pm

Chill haze. Olen kuullut huhuja mutta tähän asti olen luullut että pelkkä myytti... :cheers1:
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Miguel
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: J

ViestiKirjoittaja Miguel » Ti Marras 05, 2013 18:07 pm

Meikäläisellä tulee aina chillhaze, vaikka uutteista olueni teenkin. Kyllä sekin aikanaan häviää usean päivän kylmäsäilytyksellä ja gelatiinilla. Kyllä ärsyttää kun olut on aina ihan kirkasta pullottaessa/kegittäessä, mutta se perhanan kylmennys tuo esiin tuon rumuuden :(

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Parola
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Ti Marras 05, 2013 19:51 pm

Chill haze eli kylmäsaostuma tosiaan, vai mikä lieneekään paras suomennos moiselle. Tätä et varmaan halunnut kuulla, mutta se on ongelma johon löytyy muutama miljoona eri syytä ja ratkaisua, joten troubleshooting sen kanssa voi olla hankalaa. Chill hazen muodostaa oluen sisältämät proteiinit ja tanniinit lämpötilan muuttuessa, joten mikään keginheiluttelusta johtuva samentuminen se ei ole, vaan kemiallinen ilmiö joka pitää tavallaan ratkaista jo kauan ennen kuin olut on valmista.

Itsellä se on tullut ja mennyt (ja tullut taas). Ensimmäisen kerran sain sen "ratkaistua" siten että jäähdytin vierteen mahdollisimman nopeasti keiton jälkeen. Niinhän se silloin ratkesikin, mutta nyt olen taas saanut sen riesakseni kun siirryin pullottamisesta kegeihin. Tyhmään päähäni ei ole tullut ainuttakaan ideaa miksi näin, mutta niin se vain omalla kohdallani on. Et maininnut teetkö uutteesta vai mäskäätkö, mutta itselläni on parhaillaan yrityksen alla sekä pitää ulosmäskäyslämmöt hieman alhaisempana (välttääkseni tanniineja) ja koittaa lyhykäistä proteinaasitaukoa (pilkkoakseni proteiineja). Vielä ei ole ongelma ratkennut, joskin muutama erä on ollut kylmäsaostumasta vapaa, mutta enpä ole keksinyt sitäkään miksi niiden kohdalla näin oli (saa kai syyttää vaan itseään kun en tee äärimmäisen yksityiskohtaisia muistiinpanoja).

Googlella löytää roppakaupalla tietoa tuosta kunhan vain lyö tuon "chill haze" hakuun. Mutta se on tosiaankin ongelma johon ei yhtä ainoaa vastausta löydy, ja maallikkon ammattitaidolla olen arvellut että syynä saattaa olla vesi jota oluen tekemiseen käytetään. Se kun on jokaisella (tai ainakin jokaisella paikkakunnalla) eri niin myös olosuhteet jossa chill haze muodostuu tai ei muodostu vaihtelee hirveästi, kuten myöskin se miten siitä eroon päästään.

Omia panotaitoja ei kannata vähätellä vaikka siitä kylmäsaostumasta kärsiikin. Huomasin tuossa jokin aika sitten että myös esimerkiksi pullotettu Hoegaarden kärsii ihan samasta, joskin valko-oluen kanssa sameushan on tietysti lähes vaadittu ominaisuus. Kuitenkin, Hugo-pullo joka ehti viettää joitain viikkoja huoneenlämmössä oli kristallinkirkasta, mutta muuttui sameaksi kun löin sen jääkaappiin.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Marras 05, 2013 21:23 pm

Horst Vessel kirjoitti:Itsellä se on tullut ja mennyt (ja tullut taas). Ensimmäisen kerran sain sen "ratkaistua" siten että jäähdytin vierteen mahdollisimman nopeasti keiton jälkeen. Niinhän se silloin ratkesikin, mutta nyt olen taas saanut sen riesakseni kun siirryin pullottamisesta kegeihin. Tyhmään päähäni ei ole tullut ainuttakaan ideaa miksi näin, mutta niin se vain omalla kohdallani on. Et maininnut teetkö uutteesta vai mäskäätkö, mutta itselläni on parhaillaan yrityksen alla sekä pitää ulosmäskäyslämmöt hieman alhaisempana (välttääkseni tanniineja) ja koittaa lyhykäistä proteinaasitaukoa (pilkkoakseni proteiineja). Vielä ei ole ongelma ratkennut, joskin muutama erä on ollut kylmäsaostumasta vapaa, mutta enpä ole keksinyt sitäkään miksi niiden kohdalla näin oli (saa kai syyttää vaan itseään kun en tee äärimmäisen yksityiskohtaisia muistiinpanoja).

No sattumoisin nämä kaks kegisettiä ovat olleen ainoat joissa on ollut käytössä NoChill ja single infusion. Hyvä tietää.

Maussa ei tosiaan mitään vikaa ja aika kylmääkin tuo kärsii olla sillä jääkaappilämmöissä tuota ei esiintynyt. Vasta tuolla reippaasti miinuksen kohilla tuo tuli esille.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Marras 05, 2013 23:03 pm

Niin ja kukaan ei tainnut viellä mainita että reaktio on vain visuaalinen ei vaikuta mitenkään makuun. Itselle alussa oli kanssa tärkeää että oluet olisi kirkkaita mutta nykyään en paljoon jaksa välittää. Maku ratkaisee :jee:

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ti Marras 05, 2013 23:26 pm

Juu, ilmiö on tuttu ihan huippupanimoissakin: http://blog.stonebrew.com/index.php/chi ... -you-know/

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » To Marras 07, 2013 13:34 pm

Jea, eilen oli taas kirkkaampaa shittiä oluen oltua muutama päivä +17 asteessa. Jännä on efekti kyllä.

Ja taidan pitääkkin tuon lämpimämmässä. Tuo näyttää olevan aika optimi nauttimislämpötila tuolle Brunetelle. Maltaat ja humalan aromi pääsee jotenkin estradille paremmin. Kylmänä tuntuu että ainoastaan humalan purasu (yllättävän tanakka IBU:hin nähden) tuntuu selkeästi.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Marras 12, 2013 10:25 am

Näpsäsin kämä-kännykällä kuvan tuosta brunetesta eilen kun se oli kirkastunut täysin. Pahoittelen laatua.

viewtopic.php?f=17&t=1628&p=19891#p19891

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Huhti 11, 2014 13:52 pm

Mietin tässä tuota chill hazea lisää.

Mitähän tuossa tapahtuu noin kemiallisesti. Meinaan että yleensä tuntuu noissa muutamassa satsissa missä tuota on tapahtunu, että katkerot jotenkin korostuvat erityisesti. Ihan noin niinkun saman ikäisen satsin hazetonta ja hazellista verrattaessa. Onko tämä kuvittelua vai onko kukaan muu moista bonjannut?

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Huhti 11, 2014 17:04 pm

Eikös chillhaze tule olueen jääneistä proteiineista jotka oluen kylmentyessä sakkaantuu. Siitä miten makuun vaikuttaa ei ole sitten kyllä mitään kokemusta mutta jotenkin voisi tuntua että ei mitenkään vaikka väärässäkin voin olla.

uniko
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja uniko » Ma Huhti 14, 2014 19:55 pm

Proteiinit ja polyfenolit, jotka samentumista aiheuttavia yhdisteitä tekevät, ovat peräisin maltaasta sekä humalasta. Nyt heitän tuulesta temmatun: voisiko tässä makuelämyksessäsi olla kyse siitä, että enemmän katkeroa sisältävässä tuotteessa on vain ollut enemmän noita humalasta peräisin olleita aineita?

Mainitsempa ohimennen, että samanlainen kylmäsamentuminen voi tapahtua myös oliiviöljyissä :)

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Huhti 14, 2014 22:29 pm

uniko kirjoitti:Proteiinit ja polyfenolit, jotka samentumista aiheuttavia yhdisteitä tekevät, ovat peräisin maltaasta sekä humalasta. Nyt heitän tuulesta temmatun: voisiko tässä makuelämyksessäsi olla kyse siitä, että enemmän katkeroa sisältävässä tuotteessa on vain ollut enemmän noita humalasta peräisin olleita aineita?

Mainitsempa ohimennen, että samanlainen kylmäsamentuminen voi tapahtua myös oliiviöljyissä :)

Vielä jos tarpeeksi kauan säilyttää kylmässä niin chillhazekin tippuu ja olut kirkastuu

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Huhti 14, 2014 23:53 pm

Jaakko kirjoitti:
uniko kirjoitti:Proteiinit ja polyfenolit, jotka samentumista aiheuttavia yhdisteitä tekevät, ovat peräisin maltaasta sekä humalasta. Nyt heitän tuulesta temmatun: voisiko tässä makuelämyksessäsi olla kyse siitä, että enemmän katkeroa sisältävässä tuotteessa on vain ollut enemmän noita humalasta peräisin olleita aineita?

Vielä jos tarpeeksi kauan säilyttää kylmässä niin chillhazekin tippuu ja olut kirkastuu

Kyllä, mutta se on huomattavasti lähempänä oluen painoa, eikä siten pysy pohjassa yhtä helposti kuin hiiva, vaan tahtoo aika helpolla lähteä mukaan olutta kaadettaessa.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Huhti 15, 2014 8:59 am

Dunno. Saman satsin pulloja jotka on yhtä aikaa pullotettu (ja samana iltana rinnakkain nautittu). Toinen oli ollut viikon kylmässä ja toinen koko ajan about +17 asteessa.

En toki sulje pois sitä mahdollisuutta, että tuossa haze-pullossa ei olis ollut enempää muhjua mikä voi varmaan muuttaa makua. Mutta maussa ei kyllä ollut ruohoisuutta.

Mutta mielenkiintoinen aihe anyways.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”