Oluen kypsytys

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Re: Oluen kypsytys

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Loka 24, 2014 15:42 pm

Jos ns. normaalit oluet olisivat pullotusvalmiita kolmen viikon jälkeen, niin entä vahvemmat? On nyt barleywine käymässä. Kauanko sen olisi hyvä olla primäärissä ja sekundäärissä ennen pullotusta? Pullokypsytystä käsittääkseni kaipaa jopa vuoden.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Loka 29, 2014 21:44 pm

Mie just litkin viikko sitten pullotettua Coopersin Canadian Blonde olutta joka tuntuisi olevan nyt maukkaummillaan, viikon verran oli primäärissä josta lapposin kakkoseen sokerien kera ja pullotin saman tien. Tosin vahvuudeltaan noin ykköstä (3%). Hiivaa ei maussa ole yhtään, tuoksusta en tiedä kun nokka on niin ummessa että hyvä että henki kulkee. Erittäin vahvasti maistuu humalointi tosin vielä, voi olla että hieman laimenee lisää kypsyessään, nyt on sellainen APA tyylinen humalan aromi eli suht voimakas.

Pekkale
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Pekkale » Ma Tammi 12, 2015 14:32 pm

Mulla on nyt ensimmäinen erä olutta pullotettuna täysmäskäämällä. Maku oli ihan hyvä viikon ja kahden jälkeen pullotuksesta, karbonointi hieman heikko vielä tossa vaiheessa. Ei siis virhemakuja ollut alkuun ja ajattelin että maku paranee kun kypsyttää lisää. Noh 3-4 viikon päästä olueeseen oli tullut hyvin vahva kirpeä sivumaku, joka teki loppusatsista juomakelvotonta. Säilytin pulloja huoneenlämmössä, olisiko pitänyt siirtää pullot kylmään ekan viikon jälkeen? Vai johtuuko mahdollisesti kontaminaatiosta?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ma Tammi 12, 2015 14:52 pm

Melkein epäilisin kontaminaatiota jos ajan myötä tulee kirpeää tai hapanta makua. Joku pöpö päässyt satsiin mukaan.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Tammi 12, 2015 15:16 pm

Samoilla linjoilla HenkkaM:n kanssa.
Jos kaikissa pulloissa, voisi epäillä pullotus vaihetta tai jo aikaisemmin mukaan eksynyttä pöpöä.
Jos ei kaikissa pulloissa, on pullojen desinfioinnissa voinut mennä jokin pieleen.
Toki vaikka kaikissa olisi voi silti pullojen desinfiointi olla aiheuttaja, jos esim. mahdollinen desinfiointi liuos on kontaminoitunut.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Ma Tammi 19, 2015 13:36 pm

Pullot kellariin odottamaan ja puolenvuoden päästä maistaa uudestaan. Ei niitä kannata ainakaan pois heittää. (Juottaa vaikka vähän janoisemmille kavereille ;)
Siinähän on kiva projekti seurata miten maku muuttuu.

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Tammi 20, 2015 12:41 pm

Perhana sentään, kävi pikku kämmi säilytyksessä. 30-40 pulloa taitaa joutaa viemäriin, sen verran siiderimäiset hedelmävivahteet tuli oluisiin. Kesällä 17-asteessa käyneet pari alea ja stoutia ovat maistuneet erittäin hyvin ilman minkäänlaisia virhemakuja. Oluet kuitenkin päätyivät laatikkorumban mukana pariksi kuukaudeksi tilaan, jossa onkin lämpöjä tuommoiset 25-26 astetta, joten ovat varmaan alkaneet rajusta kuohumisesta päätellen käymään uudestaan ja sivumaut ovat hirveät. Hiivoina noissa oli US05 ja S04. :psst:

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » To Kesä 11, 2015 10:15 am

Hmmm... Mielenkiintoinen keskusteluketju..
Nyt kun laitteistokoko kasvanut "riittäväksi" tullut tämäkin asia ajankohtaiseksi...
Pintahiivaoluset olen kegityksen jälkeen vienyt kellariin jossa lämpötila vaihtelee vuoden ajasta riippuen muutamalla asteella, useimmiten +8-10 asteessa...
Lagerien kanssa asia vielä hieman etsinnässä...
Nykyinen mallini on hätäilemätön astiakypsytys lämpöohjelmineen... kegityksen jälkeen olen pitänyt usemman viikon noin 4 asteisessa kaapissa ja sitten siirrän jo nuukuttani kellariin...
Olisi kiva tietää onko tästä lager oluiden varastokypsyttelystä jotain selkeitä nyrkkisääntöjä olemassa..

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Kesä 11, 2015 13:10 pm

Kääk, unohdin aivan täysin vastata tekstiviestiisi. Tsorppa.

Lagerin lageroinnissa yleensä kait puhutaan n. kuukauden kypsyttelyajasta alle 5°C lämpötilassa. Mieluiten kait hyvin lähellä nollaa.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » To Kesä 11, 2015 14:27 pm

äyni kirjoitti:Kääk, unohdin aivan täysin vastata tekstiviestiisi. Tsorppa.

Lagerin lageroinnissa yleensä kait puhutaan n. kuukauden kypsyttelyajasta alle 5°C lämpötilassa. Mieluiten kait hyvin lähellä nollaa.

Nou hätä :nauru:

Sittenpäs tuo on mennynnä vaistolla liki oikein.... :cheers2:
Nyt kun on mitä varastoida pidempäänkin on kiva seurata miten maut kehittyy...

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Uusmaa

ViestiKirjoittaja SSTBCC » Su Loka 02, 2016 10:04 am

Porterin kypsyttelystä pikaista kysymystä, kun en tietoa löytänyt mistään. Pystyykö primääristä siirtää erän porteria kypsymään
tuollaiseen aivan tavalliseen kannella suljettavaan astiaan? Vain yksi vesilukollinen käymisastia kun on, jota tarvisi panohommiin
enemmän kuin sitä malttaisi kypsytysastiana käyttää.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Loka 02, 2016 10:29 am

SSTBCC kirjoitti:Porterin kypsyttelystä pikaista kysymystä, kun en tietoa löytänyt mistään. Pystyykö primääristä siirtää erän porteria kypsymään
tuollaiseen aivan tavalliseen kannella suljettavaan astiaan? Vain yksi vesilukollinen käymisastia kun on, jota tarvisi panohommiin
enemmän kuin sitä malttaisi kypsytysastiana käyttää.

Perusämpäri toimii oikein hyvin, itse olen käyttänyt ihan primäärinäkin.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Su Touko 06, 2018 21:26 pm

Nostetaas aihetta, kun mietityttää. Eli miten kansalaiset kypsyttää oluensa kegissä? Hiilarit sisään ja kylmään, vai kannattaako kypsytellä huoneen lämmössä? Lähinnä nognen #100 olis tarkoitus kypsytellä 3-6kk. Stoutti on tällä erää +5:ssä kypsymässä. Kannattaisko nostaa lämpimään? Kokemuksia?

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Su Touko 06, 2018 22:49 pm

Lämpösessä pitäis kypsyä nopeammin... Mene ja tiedä sitten.
Mutta eikös parempi idea säilyvyyden kannalta ole pitkiin kypsytyksiin pullot?

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ma Touko 07, 2018 19:41 pm

Kyllä kai se kegissä säilyy siinä missä pullossakin. Ei tee oikein mieli palata taas pullotus hommiin, kun kegejä hommannu. No eiköhän kokeilemalla nämäkin aikanaan selviä :drunk:

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Touko 08, 2018 9:52 am

Pari kertaa jälkikäymissokerilla pelannut kegin kanssa, mutta en ole niitä säilytellyt sen kummemmin. Veikkaisin että tuo vois olla tie "pitkään ikään" keginmatskunkin kanssa.

Veikkaan että lapotessa/whatever myös ite olueen pääsee aavistus happea, vaikka sitten jälkikäteen flushaiskin hapen pois ite putelista ja kun käymistä ei tapahdu niin se jää sinne tekemään tihujaan. Tai näin perstuntumalla.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Touko 08, 2018 9:54 am

jylppö kirjoitti:Kyllä kai se kegissä säilyy siinä missä pullossakin. Ei tee oikein mieli palata taas pullotus hommiin, kun kegejä hommannu. No eiköhän kokeilemalla nämäkin aikanaan selviä :drunk:

Joo, on se aika synkkää touhua. Itekkin pullotan pelkästään kypsytettävät ja niitä teen yleensä aika pienen satsin joten puhutaan max 20 putelista. Joka sekin sukkaa.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Touko 08, 2018 11:44 am

Matts kirjoitti:Pari kertaa jälkikäymissokerilla pelannut kegin kanssa, mutta en ole niitä säilytellyt sen kummemmin. Veikkaisin että tuo vois olla tie "pitkään ikään" keginmatskunkin kanssa.

Veikkaan että lapotessa/whatever myös ite olueen pääsee aavistus happea, vaikka sitten jälkikäteen flushaiskin hapen pois ite putelista ja kun käymistä ei tapahdu niin se jää sinne tekemään tihujaan. Tai näin perstuntumalla.

MIelessä käynyt että jos laittaisi kegiin siirtäessä ripsauksen sokeria mukaan, siis sen verran että ei ole ylikarbonoitumisen vaaraa mutta sen verran että kegissä starttaisi käyminen hetkeksi uudestaan. Karbonaation voi sitten hienosäätää vaikka pullo-CO2:lla samalla kun olut kirkastuu jälkikäymisen jälkeen.

Toisaalta taas kegit on sen verran hinnakkaita että niitä ei itsellä ainakaan ole ylenmäärin käyttää pitkään kypsytykseen. Tekisi mieli ehkä eniten kirkastaa ja karbonoida kegissä ja siirtää sitten pulloihin pidempään varastointiin, niin pääsisi eroon pullojen pohjamuhjusta. Siihen tarvitsisi sitten oikeasti hyvän vastapainepullottajan, muuten koko sählinki hapen välttelyssä menee hukkaan.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Touko 08, 2018 13:24 pm

36€ laaki joku vuos siten malzmuhlella. Taitaa pullot olla samaa hintaluokkaa /20l satsi.

itellä on yks hana ja yks piknikhana + yks pullo regulla ja neljä kegiä. Aika hyvin pystyy kierrättään vaikka olis jotain semisti säilössä.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Touko 08, 2018 15:41 pm

Kypsytyslämpötiloja ja protokollia on varmaan yhtä monta kuin olutreseptejäkin, se vähän riippuu mitä siinä haetaan ja mikä on todettu maulle toimivaksi joten se on oikeastaan yksi osa reseptiä. Periaatteessa reaktiot tapahtuvat nopeammin lämpimässä mutta kylmässä voidaan silti saavuttaa toisinaan parempi lopputulos ja joskus käytetään näiden yhdistelmää. Joskus varsinkin pullokypsytystä kai tehdään lämpimässä (muutenkin kuin pelkän karbonoinnin vuoksi) ja silloin haetaan jotakin mihin hiiva osallistuu aktiivisesti eli luultavasti halutaan hiivan entsyymien poistavan(sivumaut) tai muuntavan (esterit) yhdisteitä jolloin maku voi parantua tai oikeastaan ennemminkin muutua suuntaan, joka kenties on se haluttu suunta. En näe miksei tämä toteutuisi periaatteessa myös kegissä jos olot ovat oikeat. Mutta kuten matts totesi niin noissa metodeissa voi olla käytännön eroja jotka hieman muuttavat tilannetta ja olosuhteita. Toinen juttu on sitten kylmäkypsytys joka on käytännössä sama asia jota kutsutaan lageroinniksi (mahdollinen myös ale-oluelle) ja silloin lämpötilalla haetaan etenkin proteiinien, hiivan ja proteiini-tanniinikompleksien ja mahdollisesti muidenkin partikkelien saostusta ja putoamista pois oluesta, jolloin maku ja myös ulkonäkö 'puhdistuu'. Lisäksi samalla tapaa kuin lämpimässä voidaan saada jotain reaktiota jota halutaan, kylmä voi rajoittaa joitain ei-toivottuja reaktioita ja olla siten maulle sopivin. Varmasti joku olut ja resepti halutaan kypsyttää välilämpötilassa, esim. kypsytettäviä ja varastoitavia viinejähän säilytellään yleensä juuri sellaisessa kellarille tyypillisessä +8-15°C tasossa.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”