Oluen kypsytys

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Oluen kypsytys

ViestiKirjoittaja Martin » Ma Kesä 24, 2013 21:01 pm

Millaisia tapoja muilla on kypsyttää oluet juomakuntoon?
Olen lukenut, että parin viikon jälkikäymisen jälkeen oluet tulisi siirtää viileään, paras lämpötila olisi kuulemma 12-14C . Itsellä on digitaalisella termarilla varustettu jääkaappi, joten tuo kyllä onnistuu, ja tätä tapaa olen noudattanut. Mutta mikä olisi oikea siirto siinä vaiheessa, kun olut on saavuttanut huippunsa. Laskea lämpötila jääkaappilukemiin, vai siirtää lämpimään kuten kaupoissa olut säilytetään? Esim. vehnäolut kun tuntuu menettävänsä parhaan terän jo muutamien viikkojen jälkeen...
Toiset taas sanoo kypsyttävänsä oluen huoneen lämmössä, mutta miten tämä eroaa viileässä kypsyttämisestä?
Itsellä oli viime talvena olut jossa oli karamellimallasta 7 prosenttia ja olut oli nopeasti juomakelpoista, mutta tuntui että maku alkoi happaneen selvästi jo reilun parin kuukauden jälkeen, eikä kyse ollut vaan yhdestä pullosta vaan useammasta.
Jätin kuitenkin mielenkiinnosta yhden pullon varastoon, joka oli talvella vaihtelevan viileä ja kesän tullen lämmin. Nyt, puoli vuotta myöhemmin, avasin tuon pullon ja valmistauduin kohtaamaan erittäin kitkerää ja juomakelvotonta tavaraa, mutta ei ku mitä, olut oli kuin parhaina päivinä. Mene jä tiedä mitä tuossakin tapahtui... :cheers2:

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Oluen kypsytys

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Kesä 24, 2013 21:27 pm

Riippuen siitä, minkä verran on olutta käymässä säilytän oluet viileässä, käymislämpötilassa tai huoneenlämmösssä. Yleensä kun on kuintekin jotain käymässä, niin osa on käymislämmöissä ja osa huoneenlämmössä. Jos mitään ei käy, niin silloinkun yleensä osa on huoneenlämmössä. Huoneenlämpöisiä viilennetään tarvittaessa.
Mitään eroa oluissa en ole huomannut. Aivan hirveän tarkkaa vertailua ja analyysiä en ole edes tehnyt, mutta jos jokin on mennyt pilalle, niin suunnilleen samaan aikaan ne on pilalla, olivat lämpimässä tai kylmässä. Ehkä kylmäsäilytys hidastaisi ikääntymistä, mutta ei mulla ole sellaista ongelmaa juuri muutenkaan, vaikka hyvin maltillinen olustelija olen.

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Krausen » Ma Kesä 24, 2013 22:45 pm

Mitä haittoja liian kylmästä kypsytyksestä voisi olla? Itse olen noita kypsyttänyt n. 6-7 asteen lämpöisessä varastossa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Kesä 24, 2013 23:08 pm

Krausen kirjoitti:Mitä haittoja liian kylmästä kypsytyksestä voisi olla? Itse olen noita kypsyttänyt n. 6-7 asteen lämpöisessä varastossa.

Kypsynee hitaammin, ei kai muuta. Säilynee paremmin.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ti Kesä 25, 2013 17:09 pm

Jossain suomalaisessa kotiolutkirjassa sanottiin, että tuon kahdentoista alle ei pitäisi mennä, koska silloin hiiva kuolee. Tuntuu kyllä aika omituiselta, kun nestehiivaa ei saisi säilyttää yli viidessä asteessa...

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Kesä 25, 2013 17:16 pm

Ei se hiiva kuole, se menee horrokseen. Kokeiltu on useammallakin hiivalla... ovat nimittäin jääkaapissa säilössä.

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Parola
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Ti Kesä 25, 2013 18:12 pm

Itse epäilen että nuo varastointilämpötilat ei kyllä käytännössä järin hirveästi olueen vaikuta, ainakaan jos se olut on jo juotavaan ikään kypsynyt ja sitä ei vuosikaupalla varastoida. Melko teoreettiselta höpinältä on aina kuulostanut. Kylmässä toki kaikki säilyy paremmin, mutta sekin ongelma on ratkaistavissa juomalla nopeammin :D

Tämäkään näkemys ei tietenkään muuhun perustu kuin omaan perstuntumaan. Itsellä on usein ollut kuukausia osa pulloista huoneenlämmössä (kesäisin siis välillä 25C) ja osa lagerjääkaapissa (lämmöt vaihtelee välillä 1-8C). Minkäänlaista eroa ei niiden välillä pysty maistamaan. Ovat tosin ihan "normaalivahvuisia" oluita olleet, enkä normi-aleja pullotakaan kuin vasta vajaan parin kuukauden iässä. Vahvat pitkään kypsyvät oluet voivat toki sitten olla oma lukunsa.

YMMV kuten aina. Sokkotestillä asia selviää mikäli haluaa asiasta saada varmaa tietoa omien makunystyröidensä kohdalta.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ke Kesä 26, 2013 18:20 pm

Itsellä on myös pari tummempaa ja voimakkaamin humaloitua olutta jotka on jo puolentoista vuoden ikäisiä, eikä maussa huomaa vieläkään mitään muutosta, vaikka ovat seisseet milloin missäkin lämpötilassa.
Ilmeisesti karamellimallas on sellainen joka menettää sen makeutensa aika nopeasti oluen ikääntyessä. Mutta se mikä itseä kiinnostaa, on että miten saisi vehnäoluen säilymään kotioloissa pitempään, koska siinä notkahduksen huomaa selvästi, eikä pelkästään maussa, mutta myös ennen tuopin loppuun asti kestämyt vaahto häviää nopeasti. Sellaisen olen myös lukenut, että kellarikypsytyksellä olisi olennainen vaikutus vaahdon muodostumiseen ja kestoon. Täytyypä seuraavasta erästä jättää muutama pullo lämpimään kypsymään, niin tulee testattua tuokin...

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Kesä 26, 2013 20:06 pm

Itselläni kun olut on saanut hapot ja on niin sanotusti valmis niin siirrän jääkaappiin kulutuksen mukaan. Se onko olut jossain +20 asteessa 2 viikkoa vai 6 viikkoa (kovin harvinaista) niin en ole huomannut eroa.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Helmi 11, 2014 10:34 am

Mullon nyt samassa tilassa (+18 astetta) osa bitteristä kegissä ja osa 0.5:sissa patenttipulloissa. Molemmat on rackatty yhtä aikaa tosin tuo kegi versio oli eka viikon ilman karbonointia. Eilen maiston molempia back to back ja tuo kegi-versio on selkeästi "tuoreemman" olosta. Tuoreemmalla tarkotan tässä sellasta kotikaljamaista tuoksua ja makusäväystä mikä on tummemmissa kadonnut tuossa puolentoista kk huitteissa. Myös tuossa pulloversiossa sen huomas viime viikolla, mutta eilen se oli jo poissa.

Onko kellään käsitystä miksi ja miten pullokarbonoinnissa tuo kypsyminen tuntuu olevan nopeampaa?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Helmi 11, 2014 13:28 pm

Johtuisikohan hiivan määrästä, vaikka pulloissa on vielä käymistä(karbonointisokerit) niin huomattavasti suurempi lopullinen hiivamäärä kypsyttää myös nopeammin?

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Helmi 11, 2014 14:34 pm

Voisi myös olla kuinka suuri ala oluen volyymista on ilman kanssa kosketuksessa, pullossa vähemmän suhteessa oluen määrään.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Helmi 11, 2014 15:15 pm

Reaktion etenemisen nopeuteen vaikuttaa lämpötila, paine ja reagenssien välinen pinta-ala ja niiden määrä (edellisen johdannainen). Oliko muita?
Ilmakontakti tuskin tulee tässä kyseeseen, koska kyse ei ole hapettumisesta, eikä ilmakontakti oikein taida muuta tehdä.

Tuossa jää vielä kokolailla nippu tekijöitä, joista veikkaan joko hiivan määrän eroa tai paineiden eroa. Jos kegi on ollut viikon paineetta ja pullot ei, niin siinä voi olla syytä.
Yleensäkin on vähän heikko vertailla kahta erilaista astiaa.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Helmi 11, 2014 15:20 pm

Itekkin mietin tuota paine-asiaa. Mutta toisaalta noissa lämmöissä se pullonkin paineistuminen on suhteellisen hidasta, mutta toki jo viikossa täysin duunautunu.

Mutta mielenkiintoinen juttu.

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja John FIfa » Ti Helmi 11, 2014 17:54 pm

äyni kirjoitti:Reaktion etenemisen nopeuteen vaikuttaa lämpötila, paine ja reagenssien välinen pinta-ala ja niiden määrä (edellisen johdannainen). Oliko muita?

Katalyytit, jotka tässä tapauksessa tekevätkin suuren osan työstä (hiivan entsyymit). Lisäksi hiivasolut voivat säädellä, mitä pääsee solun sisään ja siten aineenvaihduntaan ja niin edelleen. Mutta itse kysymykseen, miksi pullokypsytys on nopeampaa, minulla ei ole vastausta.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » To Helmi 13, 2014 2:35 am

Mulla oli päinvastoin lagerin kanssa eli keg oli heti valmis juotavaksi kun oli happoja (hidas hapotus 1kk, mutta maku oli jo viikon päästä OK), pullossa hapotettu meni (menee) "pillalle" vähintään kuukaudeksi, jos vertaa makuun mitä on suoraan käymisämpäristä.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Loka 23, 2014 12:57 pm

Oletteko huomanneet eroa oluen kypsytyksessä käymisastian ja pullon välillä? Eli jos haluaa saada nopeammin juotavaksi kypsää olutta, kannattaako pitää useita viikkoja käymisastiassa ja sitten pullottaa, vai pullottaa heti pääkäymisen jälkeen ja antaa kypsyä pulloissa? Vai ovatko nämä kypsymiset erilaisia ja molemmat tarpeellisia jotta lopputuote on parhaimmillaan?

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Lexxus » To Loka 23, 2014 17:42 pm

En ole huomannut mitään eroa siinä, tapahtuuko kypsyminen astiassa vai pullossa. Tämän vuoksi pullotan oluen nykyisin heti kohta pääkäymisen loputtua.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Loka 23, 2014 18:04 pm

Oma kokemus puoltaisi pitkää kypsytystä astiassa. Pullossa kun on vähemmän hiivaa, myös suhteellisesti, niin hiivan siivoustyö on hitaampaa.

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Kangasala

ViestiKirjoittaja Yeasthill » To Loka 23, 2014 21:48 pm

Maistelen tässä Centennial blondea, joka tosin on humaloitu cascadella... Oluen og oli 1.044 ja se oli käymisastiassa 3 viikkoa. Hiivana BRY-97.

Pullojen oltua kaksi viikkoa lämpimässä ja pari päivää jääkaapissa, tein ekan maiston. Ihan ok. mutta maussa tuntui hiiva (olut oli kuitenkin kirkasta) sekä oluen tuoksussa oli vielä vähän "vihreyttä".

Nyt kun maistelen kolme viikkoa pullossa olluta ja pari päivää jääkapissa viilennyttä olutta tulen samaan tulokseen, kuin aina aikaisemminkin: Jos pullotat, varaa kuukausi kypsytykselle. Voi toki johtua prosessistanikin (pussimäskään), mutta minulla on aina normaali vahvuiset oluet vaatineet tuon kuukauden kypsyttelyn. Olen tässä n. 20 panoa tehneenä päätynyt alle 1.060 vahvuisten kanssa 3vko pöntössä, 4vko pullot lämpimässä tämän jälkeen siirrän oluet kellariin. Olen tullut siihen tulokseen, että pidän oluitani min. 3vko pöntössä. Lyhyemmästä ajasta ei ole kaksisia kokemuksia.

Yeasthill

Palaa sivulle “Oluen säilytys”