Jälkikäymissokeri jälkeen päin tynnyriin?

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Jälkikäymissokeri jälkeen päin tynnyriin?

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Kesä 11, 2013 15:10 pm

Tuossa on yksi nassakka jenkki pale alea ilkam jälkikäymis sokeria. Tarkoitus oli, että hapotus pelkällä CO2 patruunalla. Pitihän se itsepäisenä kokeilla ettei se piisaa kunnon volsseihin :oops: .

Kysymys kuuluukin onko haittaa jos sen nyt sokeroisin? 10 vrk ollut tynnyrissä.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Wilde
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lapua

Re: Jälkikäymissokeri jälkeen päin tynnyriin?

ViestiKirjoittaja Wilde » Ti Kesä 11, 2013 18:20 pm

Laita tynnyri jääkaappiin ja hanasta paineet täysille ja anna olla rauhassa pari kolme päivää. Itse oon saanu ainakin hyvät hapot tolla tavalla. Voit joutua vaihtamaan välillä uuden patruunan.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Kesä 11, 2013 19:01 pm

Wilde kirjoitti:Laita tynnyri jääkaappiin ja hanasta paineet täysille ja anna olla rauhassa pari kolme päivää. Itse oon saanu ainakin hyvät hapot tolla tavalla. Voit joutua vaihtamaan välillä uuden patruunan.

Kylläpä tuota kokeilin mutta mielestäni ei tullut tarpeeksi. Oli tosin puoltoista vuorokautta. Pitäisiköhän vielä kokeilla pitempään ja parilla patruunalla.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

os62
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: espoo

ViestiKirjoittaja os62 » Ti Kesä 11, 2013 19:04 pm

Kyllä se isommillakin vermeillä ottaa pirun pitkään, ellei saa sekoittaa ravistamalla (tai diffuusiokivellä). Ravistamalla selviäisi alle vuorokaudella (yhteensä, jäähdytystä ja ravistelua).

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Kesä 11, 2013 22:44 pm

Kyllä se karbonointi ottaa sen pari päivää jääkaappikylmässä. Nimimerkillä limonaadia valmistanut.

wolfbeer78
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: vaasa

ViestiKirjoittaja wolfbeer78 » Ti Kesä 11, 2013 23:26 pm

Ei faktaa mutta omaa hankittua tietoa käyttäjiltä, Avaa tynnyrin kumitulppa lisää sokeria 3g MAX litraa kohden, sulje tulppa uudelleen ja ravista niin kauan että hölskyminen loppuu silloin happi kuollu tai ahistettu ylös irti oluesta. Odottele 3 päivää per litra eli 5l 15 päivää tuuttaa hiilari hana pönttöön ja nauti oluesta :cheers1:

mielestäni turhaa haaskata kalliita patruunoita turhaan ku karbonoi sokerilla isot keg jutut asia erikseen. :cheers2:

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Kesä 11, 2013 23:34 pm

wolfbeer78 kirjoitti:ravista niin kauan että hölskyminen loppuu silloin happi kuollu tai ahistettu ylös irti oluesta.

Ravistelu nimenomaan sekoittaa kegissä olevat kaasut olueeseen, muodostuu vaahtoa. Jos kegissä on happea, niin missään tapauksessa ei pidä mennä ravistamaan. Varmin keino hapettaa olut.
Mitä tarkoittaa hapen kuoleminen?

wolfbeer78
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja wolfbeer78 » Ti Kesä 11, 2013 23:47 pm

no en ole fyysikko mutta mielestäni hiikidioksidi ajaa hapen kevyempänä pois, jos se ei siis happi pääse samasta tilasta pois niin se pysyy ylimpänä! sama asia kun coopersin uusimmassa käymis astiassa ei oo vesilukkoa vaan kansi lieriöllä. Siis jos se hetkellisesti sekottuu pienenä määränä oluseen niin hiilarit ajaa ne heti pois muodostuessaan.

ps: tää on 5l tynnyri ei keg

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Kesä 12, 2013 1:45 am

Tynnyristä ei hapet pois pääse, vaan ilman epäpuhtaudet sekoittuvat iloisesti olueeseen. Itse näkisin asian niin, että sokerit lisättyä(mieluiten nesteenä jos mahdollista) korkki kiinni ja varovasti jälkikäymään, niin oluthiiva syö sokerit ja samalla toivonmukaan myös hapet pöntöstä korvaten ne hiilidioksidilla. Tosin tuo määrä happea mikä varovaisen käsittelyn aikana tynnyriin pääsee taitaa olla aivan yhden tekevää, varsinkin jos sitä hiilihappoa saa irtoamaan ennen korkin avaamista joka taas muodostaisi sen suojaavan hiilidioksidivaipan oluen päälle.

wolfbeer78
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja wolfbeer78 » Ke Kesä 12, 2013 2:00 am

niin happi kuin hiilidioksidi lähtee nesteestä ravistamalla, Hiilidioksidi imeytyy takaisin tietyn määrän tietyssä lämpötilassa mutta happi ei imeydy koska on kevyempää. Joten myös käymisprosessi käyttää hapen mutta se on joka tapauksessa pois itse oluesta. jos asia olisi toisin helium-pallo ei nousisi ilmaan :)

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Kesä 12, 2013 8:20 am

Hapettuminen on kemiallinen reaktio, joka tapahtuu hapen ollessa kontaktissa aineen, tässä tapauksessa oluen, kanssa. Se ei ole hapen sekoittumista ja sitoutumista.

Tuommoista tynnyriä ei taideta täyttää aivan piripintaan? Tynnyriin jäävä tyhjä tila on täyttövaiheessa ilmaa. Mikäli tynnyri suljetaan välittömästi, tai karbonointisokeria ei lisätä ensinkään, on tyhjä tila edelleen täynnä ilmaa kun tynnyri on suljettuna.
Hapettumisreaktion nopeuteen vaikuttaa hyvin pitkälti kontaktipinnan pinta-ala. Ravistamalla tynnyriä, jossa on ilmaa, saadaan sekoitettua olueeseen pieniä ilmakuplia ja näin aikaiseksi kontaktipinta-alan räjähdysmäinen kasvu, ja hapettuminen pääsee iloisesti tekemään tuhojaan. Nämä kuplat kyllä nousevat ajan myötä takaisin pinnalle, kun ravistelu lopetetaan, mutta hapettuminen on jo tapahtunut.

Kuinka paljon sitten tuommoisessa kegissä on ilmaa, ja mikä määrä on todella haitaksi. Minä en osaa noihin kysymyksiin vastata, mutta ei tuo ravistelu silti millään tasolla hyvältä idealta tunnu. En ymmärrä mitä sillä saadaan aikaiseksi, hiilidioksidin muodostumista se ei edistä. Ilma oluen seassa on sentasoinen peikko, että monesti suositellaan jopa pullotuksessa odottamaan korkin laittoa sen verran, että hiilidioksidia olisi ehtinyt muodostumaan niin paljon, että pullon jäävä ilmatila olisi jo täyttynyt hiilidioksilla.

Tässä(kin) tapauksessa, jos päädytään lisäämään sokeria, sokeri kannattaa lisätä olueeseen vesiliuoksena. Tällöin ei ole liukenemisongelmaa, vaan sokeri on heti hiivan käytettävissä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Kesä 12, 2013 10:21 am

En kyllä ole mistään lukenut, että jo käynyttä olutta pitäisi ravistaa. Päin vastoin. Kaikissa ohjeissa nimenomaan varoitetaan läiskyttelystä jms. ja kehotetaan olemaan varovainen että mahdollisimman vähän olut joutuisi ilman kanssa kosketuksiin.

Se on totta, että hiilidioksidi on painavampaa kuin happi, mutta heliumin yhteyttä hiilidioksidin ja hapen yhteyteen en ymmärrä. Se on kuitenkin käsittääksen aivan eri kaasu.
Mutta siksi, että hiilidioksidi on painavampaa, voidaan sen avulla muodostaa suojaava patja esim. oluen päälle.
Mutta se pitää joko tulla oluesta itsestään tai laskea vaikka hiilidioksidipullosta siihen päälle ja olla edelleen varovainen ettei isommin hölskyttele tynnyriä, koska kyllä niiden paino ero on sen verran pieni, että jos avoimen astian laskee nopeasti alas, jää hiilidioksidi "leijumaan" paikoileen ja laskeutuu sitten hiljalleen alas (ei eksaktia tietoa).

Tämän vuoksi esim. avokäyminen, pyyhe sangon päällä ja muut ilman vesilukkoa tapahtuvat käyttämiset ovat mahdolisia.
Mutta pitää muistaa, että oluesta itsestään tulee silloin aivan p#rk#l##sti hiilidioksidia. Kypsymään nuokin laitetaan umpiastiaan.

Jos tynnyrissä on tapahtunut käymistä (pihisee) ja se avataan varovasti ilman hölskyttelyä, jää hiilidioksidia oluen pinnalle suojaamaan. Sokeriliemen mukana toki menee vähän mutta se ei haittaa koska hiiva aloittaa heti ruokailun ja lisääntyy hapen ollessa mukana ja sitten tuottaa lopuista sokereista hiilidioksidia ja alkoholia.

Joka tapauksessa itse välttäsin äkkinäisiä liikkeitä tuossa vaiheessa.

Ravistelu on ok, kun hapetetaan mm. starteri vierrettä tai ilmastetaan vierrettä tai koitetaan saada hiiva takaisin suspensioon jos se on laskeutunut pohjalle liian aikaisin. Tosin silloinkaan ilman sekoittuminen ei ole toivottavaa, siis tuossa viimeisessä tapauksessa.

Joskus luin, että tavallinen ravistelu on yksi tehokkaimmista tavoista saada 8 - 16ppm, joka on optimaalisin hiivasolujen lisääntymiselle. Mutta tuota ravistelua pitäisi tehdä n. tunnin välein.
Toki joka ravistelukerralla saadaan mukavasti happea mukaan =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Kesä 12, 2013 10:36 am

suorama kirjoitti:Mutta se pitää joko tulla oluesta itsestään tai laskea vaikka hiilidioksidipullosta siihen päälle ja olla edelleen varovainen ettei isommin hölskyttele tynnyriä, koska kyllä niiden paino ero on sen verran pieni, että jos avoimen astian laskee nopeasti alas, jää hiilidioksidi "leijumaan" paikoileen ja laskeutuu sitten hiljalleen alas (ei eksaktia tietoa).

Lisäksi kaasut eivät faasiudu samallatavalla selkeärajaisesti kuin nesteet. Ei edes ajan kanssa. Kaasujen välinen raja on hyvinkin häilyvä, koska molemyylit on kokoajan reippaassa liikkeessä. Ja esim öljyn ja veden välillä tapahtuvan hylkimisreaktion kaltaista ilmiötä ei ymmärtääkseni kaasuilla esiinny ollenkaan.

wolfbeer78
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja wolfbeer78 » Ke Kesä 12, 2013 12:51 pm

no minä tarkoitin sokerointi vaihetta jolloin hiiva lähtee tuottaan hiilidioksidia, itse korkittamisen jälkeen ravistelen pullot voimakkaasti oli jälkim sok lisäys mikä muoto tahansa. niin kauan että hölskyminen loppuu, ollu aina hieno kukka ja tarpeeksi hiilihappoja olusessa :)

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Kesä 12, 2013 22:42 pm

Tuo ravistelu onkin tarpeen jos käyttää karbonationdropseja tai kidesokeria tms kiinteää, jos haluaa ettei yhtään jää käymättä ja käyminen tapahtuu ripeästi. Noinhan ne coopersilla neuvovat.... Itse kyllä pyrin lisäämään sokerit jo ennen pullotusta.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Kesä 13, 2013 0:44 am

Tähän offtopiciin tarttuen vielä lisää.
Piti oikein kaivaa muistiinpanoja muutaman vuoden takaa. Mutta joka tapauksessa.

Tein sellaisen kokeen, että pullotin korillisen olutta ja laitoin kaikkiin n. puoli T- lusikallista eli 2,5g tavallista kidesokeria.
Tulos oli se, että 1 kolmasosa teki hapot muutamassa päivässä eli 3-4 pv 1 kolmasosa viikossa ja 1 kolmasosa ei loppujen lopuksi päässyt samaan tasoon koskaan. Arvatkaa miten noita pyörittelin.

Ensimmäiset 8 pulloa laitoin silloiseen normaaliin tapaani eli kääntelin pulloja muutaman kerran ja "unohdin" ne lämpimään.
Toiset 8 pulloa jätin heti oman onnensa nojaan ja viimeist 8 pulloa ravistelin niin kauan, että sokeria ei enää näkynyt pulloissa.

Yhdessäkään pullossa ei ollut havaittavissa sokeria pohjalla enää parin päivän päästä.
Jostain syystä kokeiluni ensimmäinen vaihtoehto, eli käänsin pullot parikertaa pohjat ylös ja pyöräytin sokerit liikkeelle, antoin nopeimman hapotuksen ja nopeimman kirkastumisen. Kuitenkin kaikki olivat hyviä kuukauden kypsyttelyn jälkeen mutta ravistelusta versiosta puuttui hiukan hiilihappoja ja se oli aavistuksen pehmeämpää tai vähemmän humalan puraisua. Hyvää kuitenkin.

Kokeilkaa tekin miten omalla tavalla toimittuna ja parilla muulla homma muuttuu.
Eihän sitä tiedä vaikka toisella tavalla saisi sen pisteen ii- päälle. =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Cod3
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Cod3 » Pe Kesä 14, 2013 6:55 am

Eikä pieni loitsukaan pahitteeksi olisi. Omat kokemukset on että vaikka kuinka yrittää toistaa prosessia niin harvoin on juuri samanlaista. Perusarvona jokainen erä on uniikki.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”