Kaupoista löytyvät 5l kegit

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Kaupoista löytyvät 5l kegit

ViestiKirjoittaja Molder » Su Huhti 28, 2013 21:00 pm

Onkos kukaan käyttänyt kaupoista ostettavia 5l tynnyreitä uudelleen? Warsteinerin tynnyriä näyttävät ainakin käyttävän. Ajattelin että kun olutta tulee kuitenkin ostettua niin josko ottaisi hyödyn irti ja ostaisi silloin tällöin tynnyrin. Olen ajatellut siirtyä käyttämään näitä 5l nassakoita. Ajattelin hommata esim 3 hanaa. Sitten saisi kesäksi kivan valikoiman kellariin.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Kaupoista löytyvät 5l kegit

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Huhti 28, 2013 21:14 pm

Näissä tynnyreissä hanojen kanssa tuppaa olemaan semmoinen ongelma, että hiilidioksidit vuotavat herkästi pihalle. Useimmiten olen saanut kyllä paketin pitämään kaasut sisällään mutta välillä on latteaa olutta tynnyrissä päivän käyttämättömyyden jälkeen. Parhaiten toimivat kun annostellaan pois esim viikonlopun aikana. Vuotaminen ei ole ongelma niin kauan kuin tulppa on korkkaamaton (eli pullotuksen jäljiltä).

Todella helppo tapa säilöä olutta kunhan tynnyrissä ei vain ole mitään muoviosia kuten ylimääräisiä hanoja kiinteästi. Tuntuu pinnoite kestävän jopa hieman lämpöäkin, olen desinfioinut tynnyrit ihan uunissa pullojen tapaan 125'c tilkka vettä tynnyrissä. Huom olen ostanut tynnyrini Lappo.fistä, eli ei ole kokemusta noista esim lidlin tynnyreistä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Kaupoista löytyvät 5l kegit

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Kesä 03, 2013 11:18 am

Olen käyttänyt noita tynnyreitä aikoinaan kahdella tapaa. Eli niin, että ne ovat alkuperäisessä kunnossaan. Eli omat hanat ja ilmanpäästövettiilit paikoillaan. Näin tehtynä olut pitää juoda päivän parin aikana koska olut alkaa hapettumaan heti kun yläpuolen ilmaventtiiliä raottaa. Sitten kun ilmaventtiili on kulunut loppuun, eli ei enää pidä, olen siirtynyt käyttämään perinteistä kumitulppaa ja siihen sopivaa hanaa.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Palaa sivulle “Oluen säilytys”