Kuinka kauan säilötte pilalle menneitä?

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Kuinka kauan säilötte pilalle menneitä?

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Huhti 28, 2013 10:17 am

Satsi menee pilalle esim siten että se alkaa happanemaan. Mieleen hiipii kysymys, aiheutuiko happaneminen jostain villihiivasta joka ajanmittaan muuttaa kiljun juomakelpoiseksi? Jos jotenkin myyttisellä tuurilla näin ihan oikeasti kävisi, kuinka pitkä tuo aika olisi? Toisin sanoen jos pulloissa on esim. vuoden vanhaa happamaksi mennyttä kiljua joka ei vieläkään ole muuttanut makuaan miellyttäväksi kannattaako se jo nakata mäkeen? Miten yleisesti ottaen pitäisi tunnistaa ne satsit jotka kypsyttämällä voivat vielä parantua? Tietty jos heti alkuun maistuu röökille niin sit voi heittää mäkeen :nauru:

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

Re: Kuinka kauan säilötte pilalle menneitä?

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Huhti 28, 2013 10:48 am

Ei tuohon taida mitään yleistä sääntöä olla, päätös pitää tehdä tapauskohtaisesti. Perusperiaate on, että tahattomasti pilalle menneistä ei hyviä tule, kyllä siihen aina jotain pientä ihmettä vaaditaan. Kyllähän vuodessa on jo ehtinyt tapahtua yhtä sun toista, eli ainakin osviittaa maun parantumisesta olisi ehkä pitänyt jo ilmaantua.

Kuten röökikiljunkin tapauksessa, ei tätäkään kannata heittää pois, vaan tarjota sitä pahaa-aavistamattomille vieraille. :P

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

Re: Kuinka kauan säilötte pilalle menneitä?

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Huhti 28, 2013 12:27 pm

No kyllä olis pitänyt jo oppia aavistamaan.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”