Pullotuksesta

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Hetsis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen

Pullotuksesta

ViestiKirjoittaja Hetsis » To Heinä 24, 2008 11:43 am

Moikka!

Onko kellään kokemuksia hanallisesta käymisastiasta? Onko "imuaukossa" joku suodatin, ettei kuivahumaloinnit mene pulloon?
Pidättekö vehjettä hyvänä pullotus käytössä?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Pullotuksesta

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Elo 05, 2008 8:15 am

Moi vain!

Minulla on primääriastiana hanallinen versio. Minulla ei ole mitään suodatinta imuaukossa ja koska astia on primääri, ei se sellaista tarvitsekaan.
Hanallisesta astiasta on mielestäni hyvä laskea kaikki kerralla, eli valutuksen pätkiminen saisi tapahtua mahdollisimman lähellä pulloa. Kun hana on astiassa kiinni jää letkuun aina letkullinen ainetta ja se sattaa valua ulos esim. lattialle pullon vaihdosa. Toisaalta taas valutuksen lopettaminen hanan kanssa lienee hankalampaa kuin silloin kun sulkija on letkun pullotus päässä.
Eli oma käyttöni rajoittuu primääriastiaan jossa se on mainio. Edelleen tynnyröin ja pullotan lapon kanssa lasipullosta (25L) joka toimii sekundaariastiana. Lapon imupäässä on sitten se suodatin.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja Kapakka » To Syys 24, 2015 12:23 pm

Kysymys pullottamisesta. Onko tietoa, että mistä saisi vahakapsyylejä? Ajattelin väsätä jouluoluen ja tekaista pullojen päälle jonkun vahan, jos onnistaa. Tuollainen vahainen viinikapsyyli olisi paras. Toinen vaihtoehto on alkaa sinettivahan kanssa söhräämään, mutta hankalaksi menisi.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » To Syys 24, 2015 12:40 pm

Juuri eilen kokeiltiin kavereiden kanssa vahausta ekaa kertaa.
Pari pakettia vahaliituja ja muutama pötkö kuumaliimaa sulatettuna riittänee parille korilliselle. Jos kaikki värit sekoittaa yhteen, tulee lopputuloksesta kuin fazerin siniseen olisi dipannut :D
Kuva
Kuva

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja Kapakka » To Syys 24, 2015 23:10 pm

Tjaah. Kaadoitko liemen tuohon päälle vai dippasitko pullot keitokseen?

Tuo voisi olla ihan pätevä vaihtoehto.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Syys 25, 2015 7:09 am

Dippaamalla käy parhaiten, muuten voi valua mihin sattuu. Jos haluaa hallittuja valumajälkiä voi niitä lisätä lusikalla tms. jälkikäteen valuttamalla.

Itse tein joskus paremman puutteessa barleywine-pulloihin vahauksen ihan ruskealla kynttilästeariinilla. Siihen vain joutuu dippaamaan tosi monta kertaa että saa paksun kerroksen ja steariini on ikävä puhdistettava sitten kun pullot ottaa uusiokäyttöön. No, kuumalla varmaan lähtee, mutta vähän vaivaa siitä on. Pehmeämpi vaha varmaan irtoaa lasista helpommin?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Syys 25, 2015 8:12 am

Ihan dippaamalla tehtiin, sitten pikainen pyöräytys ja melko äkkiä pystyyn niin valuu vähän matkaa alaspäin.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”