Patenttikorkkipullot

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vaasa
18 tai yli: Olen

Patenttikorkkipullot

ViestiKirjoittaja Paimen » Ke Marras 23, 2011 12:00 pm

Oon ostaas about 60 pulloo näitä patenttikorkillisia 0,5 litran pulloja. Puteli Oy (http://www.puteli.fi/index.html) myy niitä myös yksityisille pieniäkin määriä. Ainut ongelma on että heillä on pulloa varastossa vain kirkkaana ja ruskeaa ei käytännössä saa koska lavassa on yli tuhat pulloa ja näin pienien määrien takia eivät sitä ota.

Kuinka arka valolle olut on? Mulla on kyllä maakellari jossa säilytys onnistuu pimeässä mutta täytyyhän niitä valoisemmassakin pitää karbonoinnin aikana jne. Erilaiset peitteet varmasti auttaa. Tekisi mieli vain tilata noi pullot kirkkaana kun ne helposti tuolta sais. Muutenkin tykkäsin kirkkaista pulloista enemmän kun värin näkee paremmin.
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Patenttikorkkipullot

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Marras 23, 2011 12:26 pm

En löytänyt tarkempaa kuvausta pulloista, siis materiaalista. Eli onko käsitelty millään sellaisella aineella / pinnoitteella joilla "kirkkaita" olutpulloja käsitellään väärien aallonpituuksien minimoimiseksi.
Mutta, periaatteessa en suosittele kirkasta pulloa oluelle. Voithan pakata karbonoituvat pullot vaikka pahvilaatikkoon ja peitto päälle. Kypsystys sitten siellä maakellarissa. Voi tosin olla liiankin viileää.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Marras 23, 2011 15:29 pm

En minäkään kirkkaita ostaisi.

Onkohan nuo kuinka äärettömän edullisia?
Brouwlandilta saa n. 1€/kpl ruskeita flip-top pulloja. (Pullo ja korkki myydään erikseen) +toimitus
http://www.brouwland.com/en/

Mallastaja
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Mallastaja » Ke Marras 23, 2011 15:57 pm

Sitten tietysti voi hakea käytettyjä pulloja vaikka jostain baarista. Itse sain viimeksi hakea 100 pulloa ilmaiseksi. Pesemistähän niissä tietysti on, mutta pitää ne omatkin pullot pestä. :)

Tuli vielä mieleen, että mitenkäs noissa patenttikorkkipulloissa tuo korkki kestää useita käyttökertoja? Ajattelin lähinnä, että meneekö tiiviste huonoksi jos kuumentaa pullot uunissa?
Hyvää yrittää, mutta priimaa tuloo!

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Marras 23, 2011 16:20 pm

Mallastaja kirjoitti:Tuli vielä mieleen, että mitenkäs noissa patenttikorkkipulloissa tuo korkki kestää useita käyttökertoja? Ajattelin lähinnä, että meneekö tiiviste huonoksi jos kuumentaa pullot uunissa?

Mennee, mutta tiivistehän on irroitettava ja se kannattaakin ottaa pesun ajaksi pois, muuten tiivisteen ja korkin väliin jää mujua.

Paimen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Paimen » Ke Marras 23, 2011 16:30 pm

Toi brouwland onki hyvä mesta. Pullot on halvempia siellä ja saa noita ruskeita, kiitoksia. Rahti nyt tietty tulee päälle mutta pitää kattoo jos löytää jotain muutaki samaan satsiin.
Paneminen on parasta mitä voi tehdä housut jalassa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Marras 23, 2011 16:35 pm

Patenttikorkki on muuten aika pitävä kapistus.
Viimeksi kun tein "pommeja" niin korkki piti, mutta pullosta tippu pohja. Kuului vaan "tsup" ja pohja oli poksahtanut irti.

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Ke Marras 23, 2011 16:41 pm

Mallastaja kirjoitti: Ajattelin lähinnä, että meneekö tiiviste huonoksi jos kuumentaa pullot uunissa?

Tuo uuni homma on vähän sii ja soo, nämä nykyajan patenttikorkit kun eivät ole enää posliinia vaan muovia. Huomasin vain kun pidin yhtä tunnin 170 asteessa, oli korkki kivasti valunut pitkin pullon kylkeä kun otin uunista. :D

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Marras 23, 2011 17:19 pm

Niinhän muuten juu onkin. Ne korkit saa kyllä kokonaankin pois.

Wilde
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lapua

ViestiKirjoittaja Wilde » Ke Touko 08, 2013 23:08 pm

Ikean litran patenttikorkkipullot on ihan kokeilemisen arvoisia, mikäli ei pelkää kirkasta lasia. Itsellä se ei tuota ongelmaa, sillä pullot eivät pääse altistumaan valolle pullotuksen jälkeen. Pullon koko on juuri sopiva, sillä pullojen pesu ei mielestäni ole mitään herkkua. Nyt kolme eri olutta tullut säilöttyä näihin pulloihin ja ainakin tähän asti kestäneet painetta. Tosin aina on tullut käytettyä jälkikäymissokeria melko maltillisesti.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » To Touko 09, 2013 22:17 pm

Wilde kirjoitti:Ikean litran patenttikorkkipullot on ihan kokeilemisen arvoisia, mikäli ei pelkää kirkasta lasia. Itsellä se ei tuota ongelmaa, sillä pullot eivät pääse altistumaan valolle pullotuksen jälkeen. Pullon koko on juuri sopiva, sillä pullojen pesu ei mielestäni ole mitään herkkua. Nyt kolme eri olutta tullut säilöttyä näihin pulloihin ja ainakin tähän asti kestäneet painetta. Tosin aina on tullut käytettyä jälkikäymissokeria melko maltillisesti.

Kyllä pitää painetta kun vähän kiristää korkkeja. Itse käyttänyt siiderejen kanssa joissa noin 4vol co2.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Touko 09, 2013 23:12 pm

Pullot olen desinfioinut irrottamalla korkit ja laittamalla korkit desinfiointikylpyyn, pulloihin tilkka vettä ja uuniin 150'c 30min tai kun vesi on kiehunut pois.

Ainakin simassa pysyi hapot noissa ikeapulloissa.

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Jra » To Touko 09, 2013 23:58 pm

PetteriSeppänen kirjoitti:Pullot olen desinfioinut irrottamalla korkit ja laittamalla korkit desinfiointikylpyyn, pulloihin tilkka vettä ja uuniin 150'c 30min tai kun vesi on kiehunut pois.

Eikö ole vaarallista laittaa pulloon vettä uunissa? Lämpötilaerot on lasille vaarallisia..

Wilde
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lapua

ViestiKirjoittaja Wilde » Pe Touko 10, 2013 1:26 am

Jaakko kirjoitti:
Wilde kirjoitti:Ikean litran patenttikorkkipullot on ihan kokeilemisen arvoisia, mikäli ei pelkää kirkasta lasia. Itsellä se ei tuota ongelmaa, sillä pullot eivät pääse altistumaan valolle pullotuksen jälkeen. Pullon koko on juuri sopiva, sillä pullojen pesu ei mielestäni ole mitään herkkua. Nyt kolme eri olutta tullut säilöttyä näihin pulloihin ja ainakin tähän asti kestäneet painetta. Tosin aina on tullut käytettyä jälkikäymissokeria melko maltillisesti.

Kyllä pitää painetta kun vähän kiristää korkkeja. Itse käyttänyt siiderejen kanssa joissa noin 4vol co2.

En ollut aluksi niinkään huolissani korkeista kuin pullon pohjasta. Pohja on muodoltaan melko tasainen, joka vaikuttanee jossain määrin paineen kestoon. Ja laatu vaihtelee. Osassa omista pulloistani on pohja toiselta reunaa todella ohut, joten kannattaa kiinnittää siihen huomiota pulloja ostaessa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Touko 10, 2013 22:37 pm

Jra kirjoitti:
PetteriSeppänen kirjoitti:Pullot olen desinfioinut irrottamalla korkit ja laittamalla korkit desinfiointikylpyyn, pulloihin tilkka vettä ja uuniin 150'c 30min tai kun vesi on kiehunut pois.

Eikö ole vaarallista laittaa pulloon vettä uunissa? Lämpötilaerot on lasille vaarallisia..

Enpä ole tuota lämpötilaeroa juuri ajatellutkaan, mutta erinomaisesti on pullot kestäneet minulla ja parilla tutulla jotka samaa metkua käyttävät. Tilkka vettä tulee pullon viimeisestä huuhtelusta, eli pienistä määristä puhutaan. Jos olisi ihan sentti vettä pohjalla niin eri lopputulos? Samalla tavalla myös olen 5L tynnyrini sanitoinut/desinfioinut toki lämpötila on lähempänä sataa kuin 150'c. Ensimmäisen tynnyrin kokeilin varovasti mutta kokeilu kannatti, ainakin tähän asti on pinnoite kestänyt hyvin pienen lämmityksen.

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Jra » La Touko 11, 2013 0:36 am

PetteriSeppänen kirjoitti:Enpä ole tuota lämpötilaeroa juuri ajatellutkaan, mutta erinomaisesti on pullot kestäneet minulla ja parilla tutulla jotka samaa metkua käyttävät. Tilkka vettä tulee pullon viimeisestä huuhtelusta, eli pienistä määristä puhutaan. Jos olisi ihan sentti vettä pohjalla niin eri lopputulos? Samalla tavalla myös olen 5L tynnyrini sanitoinut/desinfioinut toki lämpötila on lähempänä sataa kuin 150'c. Ensimmäisen tynnyrin kokeilin varovasti mutta kokeilu kannatti, ainakin tähän asti on pinnoite kestänyt hyvin pienen lämmityksen.

Ok, jos määrä on tippoja niin ei varmasti ongelmaa.. Lasi on siitä hauska materiaali, että se ei siedä suuria lämpötilaeroja.

Jos hitaalla lämmityksellä on merkitystä, niin sen luulisi olevan katastrofi jos pullossa on kerros vettä.
http://www.kotiolut.com/viewtopic.php?f ... issa#p7282

Palaa sivulle “Oluen säilytys”