Lageroinnista

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jyväskylä
18 tai yli: Olen

Lageroinnista

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Ke Marras 02, 2011 13:49 pm

Olis kaverin kanssa tarkoitus pistää ensimmäinen lager olut käymään ens viikon alussa, mutta tuo lagerointi mietityttää. Miten välttämätöntä se on (ja miksi/mitä merkitsee jos ei tee) ja miten järjestätte? Kaverin kerrostalossa on kylmäkellari joka koneistettuna pysyy noin 9-10C asteessa ja tuollahan olisi sangen hyvä käyttää lager olutta. Siitä kylmemmäksi me ei olutta kyllä saada, eli kaatuuko homma sitten siihen? Mä olen ymmärtänyt, ettei toimenpide ole aivan totaalinen välttämättömyys...

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Lageroinnista

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ke Marras 02, 2011 14:09 pm

Olisiko mahdollista hoitaa lagerointi parvekkeella? Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, niin vuorokauden keskilämpötila tulee lähiviikkoina laskemaan. Eristettä vaan ympärille sen verran, ettei vuorokauden aikana paljoa heittele, vaan seuraa päivän parin viiveellä ulkolämpötilaa. Jos on 20 litraa olutta, niin varmaankin retkipatjoilla ja makuupusseilla tuon saa hoidettua. Jätesäkki vain päälle sääsuojaksi.

Itselläni on ihan aleoluita kylmäkypsymässä eristetyssä puulaatikossa parvekkeella. Tarkoitus on viritellä pienitehoinen lämmitin pitämään lämpötilaa sopivana talvellakin. Toistaiseksi lämpötila on ollut aika sopiva ilman lämmitintä, joten en ole vielä saanut aikaan testailla sitä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Marras 02, 2011 15:07 pm

Kyllä sillä lageroinnilla joltinenkin merkitys on, mutta väittäisin merkittävämpää olevan oikea käymislämpötila ja diasetyylitauko. Toki kypstyyelyvaiheenkin lämpötilan tulee olla vähintään yhtä kylmä kuin pääkäymisen.
Itse kyllä kokeilisin tuota kylmäkellaria.

Teidu
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kouvola

ViestiKirjoittaja Teidu » La Helmi 11, 2012 10:29 am

En tiedä onko tämä nyt oikea paikka kysyä, mutta kysympä kuitenkin. Tarvitseeko pullotusvaiheessa lisätä oluen sekaan hiivaa jos lagerointi tehdään pöntössä eikä pulloissa? Ajattelen että hiiva on esim. 4-6 viikon jälkeen painunut niin pohjalle että hiilihapotus ei välttämättä onnistu?? Vai tarvitseeko vain pidemmän lämpimän vaiheen pulloissa? eli parin viikon sijaan voikin mennä vaikkapa kuukausi ennen kuin pulloissa on tarpeeksi painetta?

Anssi
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Imatra

ViestiKirjoittaja Anssi » La Helmi 11, 2012 17:52 pm

Teidu kirjoitti:En tiedä onko tämä nyt oikea paikka kysyä, mutta kysympä kuitenkin. Tarvitseeko pullotusvaiheessa lisätä oluen sekaan hiivaa jos lagerointi tehdään pöntössä eikä pulloissa? Ajattelen että hiiva on esim. 4-6 viikon jälkeen painunut niin pohjalle että hiilihapotus ei välttämättä onnistu?? Vai tarvitseeko vain pidemmän lämpimän vaiheen pulloissa? eli parin viikon sijaan voikin mennä vaikkapa kuukausi ennen kuin pulloissa on tarpeeksi painetta?

Yhden kerran vaan olen lageria tehnyt. Silloin pääkäyminen taisi kestää 5 päivää, diasetyylitauko 2 päivää ja lagerointi muistaakseni 4 viikkoa. vaikka olut oli aika kirkasta pullotusvaiheessa, niin silti tuli hiilihapot ihan normaalisti, vaikka hieman epäilyttikin. Ilmeisesti suodattamattomassa oluessa on aina sen verran hiivaa joukossa, että siihen kyllä hiilihapot saa.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Su Helmi 12, 2012 0:15 am

Samoin yhden kokemuksen perusteella, ei tarvitse lisätä hiivaa. Oli vielä pidempäänkin lopulta sekä primäärissä, että kakkosessa (lageroitumassa) ja silti tuli komeat kuplat. =) Enkä uskoisi että vaikuttaa oleellisesti tuohon pullossaoloaikaankaan. Kahdessa viikossa oli jo hapot pullossa normaalisti, tosin maku vielä ihan raaka tuolloin...

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ti Heinä 07, 2015 12:01 pm

Onko noin 4-6 asteinen kylmäkellari liian kylmä lagerin valmistukselle? Toimiiko mikään hiiva enää noissa lämpötiloissa?
Hiivojen ohjelämmöissä puhutaan 8-14, 10-16 jne. lämmöistä. Kuitenkin joillakin englanninkielisillä saiteilla on mainittu, että lagerhiiva toimii vielä 40-50 asteessa (fahrenheitia, eli 4,5-10 astetta celsiusta?).

Käytössä on vain kerrostalon kesähuonelämpötila n. 23-27 astetta, kellarikomerossa voi olla noin 21 ja sitten tuo kylmäkellari. Kylmäkellarissa on kaksi lämpömittaria vierekkäin, toinen näyttää 4 ja toinen 6 astetta! :D
Tekisi mieli pistää joku pieni satsi lageria tulemaan. Kellariin mahtuisi pari 10 litran ämpäriä hyllyille.
Kannattaako edes yrittää?

Palaa sivulle “Oluen säilytys”