Kegistä sameaa olutta

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen

Kegistä sameaa olutta

ViestiKirjoittaja aarle » Ke Kesä 06, 2018 22:35 pm

Ensimmäinen kegitys. Olut Humulus IPA ja hiiva US-05. FG oli 1,012 kun 17.5 kegitin. Pienempi 10 l kegi oli jääkaapissa ja loppuun asti sameaa. Isompi ulkovarastossa ja nyt muutama lasillinen juotu. Aika sameaa ja hiiva maistuu. Kirjanpidon mukaan 8. Humulusolut. Muut olen pullottanut ja loppuaikoina lisännyt liivatetta. En jaksa muistaa kauanko selketyminen kesti pullossa mutta kyllä ne aika nopeasti kirkastu. Luulisi kegissä kirkastuvan nopeammin kun ei lisätä sokeria. Kauanko teillä menee kirkastumiseen?

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

Re: Kegistä sameaa olutta

ViestiKirjoittaja mursu » Ke Kesä 06, 2018 23:49 pm

Onko tuo sameaa myös lämpimässä, ettei ole vain chill hazea? 05 hiivan luulisi lopulta kyllä laskeutuvan pohjalle ainakin niin että näyttää kirkkaalle. Kuinka pitkistä ajoista on kyse ja lisäsitkö kegiin liivatetta?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

Re: Kegistä sameaa olutta

ViestiKirjoittaja cob » To Kesä 07, 2018 7:38 am

Kas kun tuli esille, itsellä sama juttu.

Olut kävi 2 viikkoa, siirrettiin viikoksi vielä sekundääri(kegiin) kuivahumaloitumaan. Tarjoilukegiin siirrettäessä mukaan pölähti vähän liikaa mujua varovaisuudesta huolimatta, mutta ajattelin että se kyllä putoaa pohjalle.

Vielä vajaan parinkin viikon kylmäsäilytyksen jälkeen olut on melko sameaa. Hiiva ei hyppää ekaksi aromissa naamalle, mutta maussa on jotain hiivamaista joka leikkaa katkeroa. Ei liivatetta, hiiva US05.

Tämä oli erä jossa mäskäyslämpöjen kontrolli meni melko huolella puihin. Mutta ei kai tärkkelys ts. starch hazesta voi olla kysymys jos mäskäysefficiency kuitenkin oli yli lähempänä 80%?

Voi toki olla että hiiva flokkuloituu tosi hitaasti, ja diptube imee pohjalta aina ne hiivaisimmat muutamat desit...sellainen kellukesysteemi dip letkuun voisi olla ihan kiva.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Oluen säilytys”