Näin minä kegitän

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

kyosho
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: porvoo
18 tai yli: Olen

Näin minä kegitän

ViestiKirjoittaja kyosho » Ma Loka 02, 2017 12:14 pm

https://youtu.be/NjAxcwOj5Os miten te muut teette? :jano:

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Näin minä kegitän

ViestiKirjoittaja Martin » To Loka 05, 2017 10:38 am

Mulla tuhon lappoletkuun on laitettu liitin jolla saan lappoletkun kytkettyä tuohon hanalle lähtevään liittimeen. Tällöin olut valuu kegin pohjalle eikä ilmaa pääse sekoittumaan, ja kantta voi pitää aukon päällä suojana valutuksen ajan.

Darep
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » To Loka 05, 2017 12:09 pm

Oon vasta 2 kertaa kegittäny ja mulla tarkotus siirtyä samanlaiseen settiin ku Martin, pitäs vaan jaksaa ostaa toinen musta kegiliitin ja sopiva letku :) Toistaseks vähä samallai määkin kegittäny, päästän tosin eka kegiin CO2:sta kansi auki jotta suurin osa ilmasta tulis ulos. Käytän pienempää lappoa & pitkää ohutta letkua jolla saan hitaasti ja rauhallisesti oluen kegin pohjalle lorisematta ja toiv.muk. minimaalisella kontaktilla hapen kanssa. Ja lopuksi purgeen headspacen :P Nää 2 kegitystä oon kans pikahapottanu eli pistäny reilu 30 psi ja hölskytelly kegiä sylissä about 10min jonka jälkeen antanu istua rauhassa reilu 1h ja sit on saanu hiilihapotettua olutta :)

Mikkelbom
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Mikkelbom » Ke Loka 11, 2017 11:56 am

Olen lisänä edellisiin tehnyt niin että lämmitän suljettua kegiä vedellä ja päästän paineet pois, sitten annan sen jäähtyä, ja kun kytken liittimen juomaliittimeen niin alipaine imaisee litkut liikkeelle, ei tarvi imailla tai pumppailla lainkaan. Tietysti ilman pitää päästä pois kegistä jotta lappoaminen jatkuu perille saakka, tähän on olemassa kaikenlaisia tapoja, vaikka kannen raottaminen.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”