M: RIMS-mäskäin, keittokattila, jäähdytin

Ilmoitukset.

Valvojat: suorama, Elmo

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

M: RIMS-mäskäin, keittokattila, jäähdytin

ViestiKirjoittaja akithegod » Ma Syys 17, 2018 14:52 pm

Säilytystilan vähäisyyden vuoksi laitoin Arseganin tilaukseen, joten vanha laitteisto joutaa kiertoon. Sopii käyttöön sellaisenaan tai hyvänä pohjana isompikapasiteettiselle kolmen kattilan systeemille.

Eräkoko noin 15-40 litraa, tunnin mäskäyksellä ja keitolla 18 litran erän tekee neljässä tunnissa siivouksineen. BIAB no sparge -tekniikalla pelkällä mäskäyskattilalla pystyy tuottamaan enintään noin 18 litraa 1.045 vierrettä.

RIMS-mäskäyskattila, n. 30 l
-3000 watin vastus
-PT100-lämpöanturi
-PID-säätö
-rosterireikälevystä väsätty valepohja + mäskäyspussi
-palloventtiili pikaliittimellä
-vierteenkierrätys pumpulla
Lämpötilaa mitataan vähän ennen pumpun imua kattilan pohjalta, ja PID napsii sen perusteella vastusta päälle ja pois. Pumpun ulostulossa on palloventtiili virtauksen rajoitusta varten. Vierre palautuu mäskipatjan päälle rei'itetyn kupariputken läpi. Mäskäys on mukavaa noin 8 kg mallasmäärään asti, 11 kilolla olen saanut tehtyä monen vittusaatanan säestämänä. PID:n kotelo on aika rujon näköinen eikä vesitiivis, mutta ajaa asiansa.

Keittokattila, n. 50 l
-3000 watin vastus
-whirlpool pikaliittimellä, pelittää samalla pumpulla kuin mäskäys
-rosterisukkafiltteri imuyhteessä
-palloventtiili pikaliittimellä
-kuparinen immersiojäähdytin (L 10 m, D 8 mm)
Mahdollistaa kahden kegin panemisen yhdellä mäskäyksellä, vastus riittävän matalalla yhdellekin kegille. Vastuksen kytkentä on tällä hetkellä avointa mallia ja suosittelen erittäin vahvasti uudelleenkotelointia, uuden kotelon ja vikavirtasuojan saa mukaan. Mukaan saa myös lisää pikaliittimiä yms. pikkusälää joista saattaa olla iloa jatkokehitystä ajatellen.

Whirpool ja vierteen siirto mäskäyskattilasta keittokattilaan tapahtuu pumpulla ja letkulla. Sekä letkussa että pumpussa on pikaliittimet, eli pumpun siirto mäskäyskattilasta keittokattilaan on helppoa ja nopeaa. Olen yleensä pitänyt pumppua päällä koko keiton ajan, ja jäähdytyksen jälkeen olen siirtänyt vierteen käymiskegiin samalla pumpulla. Pumppu on helposti tukkeutuvaa mallia, ja sen saa yleensä avata ja puhdistaa kerran panon aikana. Brewhouse efficiencyksi olen saanut parhaimmillaan 88 %, tyypillisesti 70-75 %.

Varovaisesti arvioiden rahaa on uponnut vuosien varrella rakenteluun noin 450-500 euroa. Hp. 320 euroa, ja rohkenen väittää erittäin hyväksi vaihtoehdoksi saman hintaluokan automaattikattiloille etenkin, jos vahvemmat oluet tai isommat erät kiinnostavat eikä säilytystila ole ongelma.

Vermeet sijaitsevat Tampereen Tampellassa, en luovuta postille rikottavaksi tai hukattavaksi.

Palaa sivulle “Osta & Myy”