kotiolut.com ja muut yhteisöt medioissa?

Viestit jotka ei muualle sovi.

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: kotiolut.com ja muut yhteisöt medioissa?

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Helmi 06, 2015 16:56 pm

Tottahan toki, jos oikeat kilpailut järjestetään, pitää alkaa myös rajaamaan ja muutenkin oikein järjestää tapahtuma.
Tuo oma ajatukseni koski lähinnä yhtä miittiä jossa muutama harrastaja lähiseudulta ottaa jotain mukaansa ja saa palautetta toisilta.

Koska emme ole kaupallinen yhteisö, sponsseja pitäisi ehdottomasti saada. Jos halutaan kilpailijoille mielekkäitä palkintoja ja tapahtumalle näkyvyyttä.
Näkisin sellaisen "tyylilistan" jotenkin mielekkäänä, että joko otettaisiin yksi lager-, yksi pale-, yksi tummempi tyyli ja mahdollisesti yksi maakohtainen tyyli, tai sitten olisi jokin tyylisuunta vuoden teemana.
Ja nämä voisi sitten vaihdella vuosittain, jos vuosittainen tapahtuma saataisiin aikaan.
Heittona voisin laittaa esim. Pilsner, APA, Porter ja Belgi tyylinen Dubbel vaikka ensimmäiselle vuodelle tai sitten esim. Saksalaistyyliset pintahiivaoluet ;).
Riippuen sponsorien intresseistä, voisi hekin vaikka vaikuttaa valintoihin, jos vaikka haluaisivat ottaa jonkin reseptin käyttöönsä.

Tapahtumapaikkahan voisi olla yksi sponssattava kohde. Palkinnot tietenkin yksi. Tuomarit ilman muuta tulisivat sponsoreilta ja heidän edustajiltaan sekä jokunen foorumilainen ja ehkäpä joku median edustajakin voisi olla kiinnostunut, ainakin bloggaajat ja sen sellaiset.

Joku tarvittaisiin nyt sitten vissiin organisoijaksi...
Entä tarvitaanko jotain lupia?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Helmi 06, 2015 19:31 pm

Tämä on juuri sitä mitä haluaisin välttää. POS järkkäilee kisaa tahollaan kuten aina ennenkin. Facebookissa puuhataan kisaa. Hiisi toteuttanee omia kaupallisia intressejään myötäileviä kisojaan jatkossakin. Nyt täällä halutaan järjestää omaa kisaa.

Jos kaikki toimijat saataisiin saman pöydän ääreen, saisimme kenties aikaan yhden perhanan hienon kisan, jossa kaikki tahot olisivat täysillä mukana.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Helmi 06, 2015 19:51 pm

No hyvä, suostutko olemaan yhteyshenkilönä meidän puolelta.
Tunnut tietävän tahot joihin olla yhteydessä.
En vain tiedä mitä annettavaa meillä on?
Talkoo voimaa?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Helmi 07, 2015 1:32 am

suorama kirjoitti:En vain tiedä mitä annettavaa meillä on?

Kilpailijoita?

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » La Helmi 07, 2015 3:58 am

Saan kyllä ajatuksesta kiinni ja jossain määrin jopa näen itsekin mahdollisesti hyvänä asiana JOS voitaisiin yhdistää voimat, muiden toimijoiden kanssa. Sitten asiaa pohdittuani en kuitenkaan päädy tuohon ratkaisuun, en sitten millään. Ensinnäkin, se mitä joku kaupallinen panimo (esim. hiisi) touhuaa, ei se minusta liity asiaan lopulta mitenkään. Nämä panimoiden järjestämät kilpailut ovat mun näkemyksen mukaan kuitenkin yksittäisiä tapahtumia ja todellakin ajavat omia kaupallisia intressejään (suora lainaus) ja luonnollisesti asettavat haluamansa ehdot kilpaan. En yhtään ymmärrä miten (tai miksi?) tämmöisen kilpailun kanssa voimat yhdistettäisiin? Enkä suoraan sanottuna näe minkä vuoksi näiden spessukisojen järjestäminen olisi muualta pois, minusta kun kisoja ja yleensä kaikkea kotiolueeen liittyvää saisi olla rutkasti nykyistä enemmän!

Facebookin kisoista en tiedä yhtään mitään, enkä oikein tiedä minkä tyyppisestä kisasta on kyse. Jos edelleen on jonkun suljetun/alueellisen/tms ryhmän järjestämiä pikkukisoja niin miten tämäkään liittyy kansalliseen kilpaan – saati on siltä pois? Ainoa suoranainen ”kilpaileva kilpailu” on mun nähdäkseni POSin järjestämä kilpailu. Jos kahden kilpailevan kotiolutskaban haluaa nähdä negatiivisena asiana (en ole tästäkään varma) niin joo, siinä tapauksessa POSin kanssa voisi koittaa yhteistyötä parantaa. Mutta miten se käytännössä tapahtuisi? Muistelen, että kun asiasta viimeksi käytiin tällä foorumilla keskustelua ei sivukaupalla, suurelta osin erittäin rakentavaan ja asialliseen palautteeseen tultu milliäkään vastaan. Yksikään, järjestäen jokaisen foorumistin esittämä epäkohta pullomallista, kuohumiseen ja oksettavan ala-arvoiseen palautteeseen ei ollut ongelma johon järjestäjän mukaan kaivattaisiin muutosta, eikä noihin sittemmin mitään muutosta ole tapahtunutkaan. Mikä nyt on eri tavalla? Kyseisen kilpailun asenneilmapiiristä kertoo myös se, että tiettävästi kukaan muu touhua pyörittävästä henkilöstä ei ole vaivautunut foorumilla asioihin vastailemaan. Hymähdin ääneen äynin sinänsä ihan oivalliseen heittoon, että meillä on tarjota kisaan kilpailijoita. Mitä luulette, minkä verran kilpailun vetäjää meidän osallistumiset kiinnostaa? Eiköhän se jo tiedetä tässä vaiheessa kuka siellä uusii ties monennenko kerran vuoden panijan tittelinsä ja ne samat kaksi tai kolme nimeä kahmii kaikki mitalisijat?

Pahoittelen pessimististä asennettani ja jos jotakuta olen jutuillani loukannut. Turhauttaa vaan enkä usko mihinkään parempaan yhteiskisaan hetkeäkään.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Helmi 07, 2015 6:06 am

Täällähän niitä kilpailijoita "valmennetaan".
Meinaatko äyni, että ne jotka haluavat eivät voi tai uskalla osallistua mihin tahansa kilpailuun?
Jätin tarkoituksella sen aspektin pois, koska se ei vaadi foorumiyhteisön osallistumista foorumina mihinkään.
Jokainen saa ja voi osallistua vapaasti mihin haluaa, ilman sen kummempaa voimistelua.

Tavallaan näen tässä hiukan samoja piirteitä kuin aikoinaan kun pohdin, että pitäisikö minun ylipäätään perustaa tämä foorumi.
Sain eniten sellaisia vastauksia, että ei kannata, ei sinne kuitenkaan ketään tule.
Tuolla antamisella tarkoitan juurikin sellaista konkreettista jotain, mitä vain me pystyisimme tuottaamaan tai antamaan panosta.
Tai tukemaan toimintaa jotenkin niin, että siitä tulee lisäarvoa.
Voisin kuvitella, että joitakuita saattaisi kiinnostaa esim. teoriat erilaisista asioista. Mutta onko meillä sellaisia henkilöitä jotka voisivat esim. "luennoida" jostain aiheesta.
Foorumilla kun ei ole kaupallista tarkoitusperää vaan tiedon jakaminen ja se, että pääsee keskustelemaan aiheesta toisten kanssa ja jakamaan ajatuksiaan.
Joten ite näen tuollaisen jonkinmoisena kotiolut tapahtumana jonka yksi osa olisi kilpailu.
Samalla se avaisi mahdollisuuden esim. tavarantoimittajille esitellä tuotteitaan mahdollisesti isommalle porukalle kerrallaan.
Ja näin päästäisiin sitten siihen, että joku tällainen joka haluaisi olla tapahtumassa näkyvillä, saisi sponssata mm. tapahtumapaikan jne.
Yhteistyön mahdollisuus voisi olla siinä, että vaikka sitten POS järjestäisi sen kilpailun tuohon tapahtumaan jne... (edit äynin viestin jälkeen. Tarkoitan sitä tietenkin, että POS järjestäisi itse kilpailutapahtuman monen vuoden kokemuksellaan? Mutta tottahan se yhteistyössä suunniteltaisiin millainen kisa käytäisiin ja millä ehdoilla. Jos ehdot eivät osapuoliskoille muodostu yhteneväisiksi, silloin puoliskot vaihtuu.)

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Helmi 07, 2015 9:45 am

POS:n kilpailussa taitaa nykyisin olla kilpailijoiden määrä olla aika pieni. Proudfoot yllä on esittänyt ihan kohtuullisen selvityksen siitä, miksi näin on.

Jos järjestetään kilpailu, jossa suuri massa potentiaalisia kilpailijoita pääsevät vaikuttamaan kilpailun reunaehtoihin, niin tällä suurella massalla on myös intressejä osallistua kilpailuun. Suuri osanottajamäärä taasen on minkä tahansa kilpailuun yhdistettävän tahon kannalta hyvä asia, ja oikeastaan ihan hemmetin tärkeää.
Oletetaan, että kilpailun maksajissa on taho, joka haluaa löytää itselleen tuotteen. Suuri kilpailijamäärä maksimoi todennäköisyyden voittajaoluen hyvästä laadusta.
Kaupallinen taho, joka haluaa näkyvyyttä, hyötyy suuresta kilpailijamäärästä sillä, että näkyvyys, potentiaalisesti myös mediassa, kasvaa suuren kilpailijamassan vuoksi.

Kilpailijat on kuitenkin se kaikkein oleellisin resurssi järjestettäessä kilpailua. Ilman kilpailijoita, kilpailua ei yksinkertaisesti ole. Jos kilpailu tehdään ehdoilla, jotka potentiaalisen kilpailijamassan on helppo hyväksyä, niin siinä voittaa kaikki.

Minusta ainoa keino järjestää tämmöinen kilpailu, jossa panimot ja/tai firmat toimii sponsoreina, on ottaa näihin kaupallisiin toimijoihin yhteyttä ja kutsua heidät mukaan suunnittelemaan. Toki voidaan miettiä skaba, ja sitten markkinoida sitä, mutta jotenkin tuo ensimmäinen vaihtoehto tuntuu sekä helpommalta, että todennäköisemmin onnistuvalta.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Proudfoot » La Helmi 07, 2015 14:17 pm

Jos lähdetään siitä ajatuksesta, että omaa skabaa lähdetttäisiin suunnittelemaan, sellaista missä harrastajat ovat pääroolissa ja pääsevät vaikuttamaan asioista niin näkisin äynin tapaan kaksi mahdollista reittiä siihen. Toinen on tosiaan isompi sponssitapahtuma, missä haetaan isosti firmoja mukaan ihan alusta asti suunnittelemaan tapahtumaa. Jotenkin näkisin, että tämmöinen tapahtuma kannattaisi vetää samalla jonkun isomman tapahtuman kylkeen (SO&PP, tms.) Vaikuttaa mehukkaalta, mutta myös työläältä ja täytyy muistaa että talkoovoimin tämäkin täytyisi toteuttaa. Johonkin suurempaan suunnitteluryhmään voisi olla kiinnostusta, mutta mihinkään massiiviseen vetovastuuseen ei taida aika monellakaan riittää.

Toisen ihan potentiaalisen vaihtoehdon näkisin olevan jotain em. ja oman pikkuskaban väliltä. Taatusti täällä on porukalla kontakteja jo nyt erinäisiin tahoihin, joita voitaisiin saada myös pienempään kisaan sponssaamaan/tuomaristoon. Pikkupanimoita alkaa olla jo niin paljon, että varmasti joku voitaisiin saada mukaan myös tämmöiseen. Uskoisin myös, että kotimaisten nettikauppojen asiakkaista iso osa on löytynyt tältä foorumilta, joten en pitäisi mahdottomana että toinen näistäkin tahoista lähtisi mukaan. Järjestettävyydeltään kompaktimpana tapahtumana, muutamalla kaupallisella taholla höystettynä langat voisi pysyä käsissä helpommin.

Che1918
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Che1918 » Ma Maalis 09, 2015 20:10 pm

Tämä keskustelu on nyt jo vähän kaukana mitä aion sanoa, mutta tosiaan tämä foorumi on ollut kullanarvoinen harrastusta aloittelevalle. Koetin hiukan katsella muitakin lähteitä, mutta tieto oli niin kovin kovin hajallaan ja epämääräisiä verrattuna siihen infomäärään minkä täältä saa selvällä suomen kielellä. Onhan täälläkin eriäviä mielipiteitä vaikka kuinka, mutta tällä hetkellä (en ole tietoinen foorumin iästä...?) täällä on jo sen verran kertynyt keskusteluita, että olen löytänyt itseäni miellyttävän vastauksen kaikkeen mitä tähän mennessä olen keksinyt ajatella kysyväni. Ja tokihan myös voisi kysyä itsekin jos ei löytyisi.

Rehellisesti sanoen olisi voinut jäädä tämä harrastus aloittamatta jos ei olisi saanut viimeistä kipinää tästä foorumista. Kiitoksia siis..! :cheers2:

Kalle
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » To Maalis 26, 2015 10:31 am

Minua haastateltiin hiukan tänään ilmestyneeseen Helsingin Sanomien Syö&Juo Teema-lehteen ja mainitsin kotiolut.comin, kävijäpiikki varmasti näkyy jo! :)

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Maalis 26, 2015 10:48 am

Kalle kirjoitti:Minua haastateltiin hiukan tänään ilmestyneeseen Helsingin Sanomien Syö&Juo Teema-lehteen ja mainitsin kotiolut.comin, kävijäpiikki varmasti näkyy jo! :)

Hipsterien vinkit oluen tekoon kotona

:D

Harmi kun tuo ei taida olla missään netissä.

Palaa sivulle “Off Topic”