kotiolut.com ja muut yhteisöt medioissa?

Viestit jotka ei muualle sovi.

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

kotiolut.com ja muut yhteisöt medioissa?

ViestiKirjoittaja suorama » Su Tammi 18, 2015 23:10 pm

Semmoista olen tässä miettinyt, että silloin tällöin meitä oluen tekijöitä esiintyy medioissa.
Kuitenkaan en ole huomannut, että kotiolut.commia olisi mainittu yhdessäkään.
Toki hakusanalla "kotiolut" löydymme aika helposti.
Omaanikaan lehtijuttuun ei muistaakseni tullut mainintaa foorumista, vaikka siitä kerroinkin. (edit. on maininta)

Mistäköhän tämä johtuu?
Mielestäni täältä kuitenkin löytyy ihan mukava porukka ja neuvot.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

Re: kotiolut.com medioissa?

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Tammi 19, 2015 9:03 am

Kukapa kissan hännän noistaisi ellei kissa itse :). Eli pitäisi itse pitää enemmän ääntä itsestään niin saisi sitä näkyvyyttä jos sitä siis haluaa.

Näkisin että me kotiolut.comilaiset ollaan vähän enemmän semmosta insinöörishenkistä porukkaa jotka ei osata (tai haluta) markkinoida itseämme ja harrastustamme. Apua annetaan jos joku älyää kysyä.

Mikä toisaalta on ihan hyväkin, joka harrastuksen parista kun löytyy niitä "minäminäminäminä katsokaa kaikki minua , minä olen paras" henkistä egoansa pönkittävää ja parrasvaloihin haluavaa säätäjää jotka on pidemmän päälle ihan perhanan ärsyttäviä ja saavat riitoja aikaiseksi, eipä ole onneksi tällä foorumilla näkynyt (mutta varmasti tulee näkymään mikäli harrastus jatkaa kasvamistaan).
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Tammi 19, 2015 10:35 am

suorama kirjoitti:Semmoista olen tässä miettinyt, että silloin tällöin meitä oluen tekijöitä esiintyy medioissa.
Kuitenkaan en ole huomannut, että kotiolut.commia olisi mainittu yhdessäkään.
Toki hakusanalla "kotiolut" löydymme aika helposti.
Omaanikaan lehtijuttuun ei muistaakseni tullut mainintaa foorumista, vaikka siitä kerroinkin.

Mistäköhän tämä johtuu?

Panoleiri on melko lailla pirstoutunut. Joku käyttää olutopas.infoa ja toinen perustaa pärstäkirjaan panoryhmiä. Jotkut käyttävät vain ulkomaalaisia foorumeita ja ammattilaisille on omansa. Osaa kiinnostaa vain halpa alkoholi eikä siihen välttämättä tarvita minkäänlaista vertaisryhmää. Foorumi elää kuitenkin omaa aktiivista elämäänsä. Kävijöitä on paljon, kaikki kun eivät halua olla äänessä tai edes rekisteröityä. Paras markkinointikanavamme on Suomen alkoholipolitiikka. Se takaa, että jatkossakin ihmiset ajautuvat kotivalmistukseen entistä enemmän.

Ilman kaupallisia tavoitteita toimivan foorumin mainostaminen olisi mielestäni turhaa. Mikäli on tarvetta tehdä foorumia näkyvämmäksi, voimme markkinoida painattamalla t-paitoja (esim. isolla selkään teksti "Pane sitä!" ja eteen kotiolut.com -logo). :idea:

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Jra » Ma Tammi 19, 2015 10:48 am

"Suuren yleisön" mielestä kotiolut ei taida olla kovin mediaseksikäs sana, monelle ensimmäinen mielikuva on kiljunkeittäjä joka irvistysten kera vetää halpoja kännejä. Tietysti harrastajilla eri lähtökohtia onkin, mutta enemmistöllä hinta tuskin on se avainsana. Ainakin itsellä on litrahinta vielä melkoinen, mutta harvemmin on irvistystäkään tullu.
Siinämielessä jonkinlainen imagonkohotus olis paikallaan, että ihmiset ymmärtäis mitä tehdään - tai onko sillä mitään väliä.

lauril
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja lauril » Ma Tammi 19, 2015 13:53 pm

Mun mielestä tää on ainakin ihan hyvä näin. Ainoa tarpeellinen imagonkohotus tulee siinä kohtaa, kun maistiaisista todetaan että "perhana, täähän on hyvää!". Muutoin onkin hyvä laittaa omiin pulloihin etiketit, niin ne menee läpi "ihan vaan craft beerinä" ja voi ottaa kuppia ihan rauhassa.

On ollut ihan nautittavaa, ettei kotioluesta ole saatu vielä mitään ulinoita mediaan (sotkettu esimerkiksi politiikkaan, mitä en olisi yhtään ihmetellyt).

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Tammi 19, 2015 15:47 pm

No joo tarkoitin lähinnä sellaista, että kun joku antaa haastattelun kotioluen teosta ja kysytään mistä infoa saa, voisi mainita foorumin.
Ei sillä, että sen kummempaa mainosta kaipaisinkaan, kunhan mietin, että miksi ei mitään mainintaa ole ollut.

Eikä sillä, täällähän on mukavasti porukkaa ja mukavaa porukkaa onkin.

edit:
piti oikein tarkistaa, kyllä kotiolut.com mainitaan omassa jutussani ;)

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Tammi 19, 2015 23:44 pm

Olisihan se reilua mainita foorumista jos median eteen aiheen tiimoilta pääsee ja kokee foorumista hyvän ponnistuspohjan harrastukselleen (tai jopa ammatilleen) saaneensa. Lähinnä eräänlaisena tunnustuksena foorumin ylläpitäjille ja aktiivisille käyttäjille.

Kotioluen teosta kiinnostuneille, ainakaan vähänkään netin kanssa toimeen tuleville, ei tuollaisesta välttämättä olisi apua - niin helposti google löytää kotiolut.comin. Itse kun aiheeseen tutustuin niin tänne tuntui helposti vievän linkki jos toinenkin. Joskus kävin blogeissa, joskus jollain toisella foorumilla, mutta tämä oli kuin Rooma - kaikki tiet vievät ja niin edespäin. :cheers1:
Kai sitä jonkun lehtijutun perusteella aina silti yhden kaksi uutta harrastajaa voi saada.

Toisaalta liiallisella medianäkyvyydellä voisi olla myös haittapuolensa, ainakin tämän hetkisessä alkoholinvastaisessa poliittisessa ilmapiirissä. Äkkiä Räsänen ja kumppanit keksivät, että kotioluesta keskustelu on syytä vaientaa. Kotioluesta on lyhyt matka pontikkaan ja pontikka on tunnetusti portti väkeviin huumeisiin. Ja verotulot ne vasta vähenevätkin kun ostetaan vain maltaita eikä alkon oluita. :P

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Tammi 20, 2015 0:14 am

suorama kirjoitti:No joo tarkoitin lähinnä sellaista, että kun joku antaa haastattelun kotioluen teosta ja kysytään mistä infoa saa, voisi mainita foorumin.
Ei sillä, että sen kummempaa mainosta kaipaisinkaan, kunhan mietin, että miksi ei mitään mainintaa ole ollut.

Korostan että mun kommenttini kissanhännän nostosta ja äänen pitämisestä siis ei koskenut millään tavalla sinua henk. kohtaisesti, vaan yleensä kaikkia tämänhetkisiä kotiolutharrastajia, me ei ilmeisesti näitä hommia tehdä maineen saati mammonan takia :D ... jaa niin, pitääkin taas piilottaa visalasku vaimolta.
RDWHAHB

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Tammi 20, 2015 9:23 am

Bloggaajien kuten Jaskan ja Hayken kautta voisi näkyvyyttä saada jos sitä lähtisi metstästämään?
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Ke Helmi 04, 2015 14:10 pm

Ihan mielenkiintoinen aihe. Pienpanimotouhuthan elää edelleen buumikautta, vaikka hetken aikaa näyttikin olevan laantumassa. Kotioluella – niin lähellä kuin se ihan ”oikeaa” pienpanimo olutta usein onkin – on valitettavasti edelleen suuren yleisön silmissä maine juomana joka muistuttaa enemmänkin kiljua tai kotikaljaa, kuin olutta. Komppaan kyllä Mikon ajatuksia, siitä että itse pitää sitä ääntä tehdä jos äänessä haluaa olla ja kylläpä sitä insinöörimäistä vibaa on itsellekin syntynyt useammin kuin kerran. :)

Mitään varsinaista tarvetta massoittain tuleville uusille harrastajille tuskin on, ja jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin tuskin tästä mikään valtavirtojen harrastus koskaan tuleekaan. Itsekin näkisin, että se imagonkohotus voisi kuitenkin olla paikallaan. Totuus on, että ainakin sen perusteella mitä itse olen päässyt maistelemaan niin taso alkaa olla melkoisen korkea harrastajien keskuudessa. Silti ainakin omien kokemusten perusteella käytännössä jokainen joka ensimmäisen kerran keitoksiani maistelee, suhtautuu asiaan suurella epäluulolla ja toteaa hämmästyneenä että ”tämähän maistuu ihan oluelta”.

Leiri on toki varmasti pirstaloitunut, mutta mä näkisin tämän foorumin lopulta kuitenkin sellaisena uusille harrastajille avoimimpana paikkana ja tällä on potentiaalia ottaa selkeä ykkösrooli suomalaisessa kotiolutskenessä. Medianäkyvyys on toki iso asia ja sellainen jota voisi myös itse edistää. Lehdet, blogit, facebook..

Hivuttaudun nyt hieman aiheen ulkopuolelle, mutta mun mielestä yksi asia mikä saattaa usein unohtua on nykyisten aktiivien pitäminen aktiiveina. Samojen keskustelujen käyminen ei lopulta jaksa innostaa määräänsä enempää ja jotain uutta pitäisi aika ajoin keksiä. Osa foorumihorrokseen vaipuneista tekee varmasti vieläkin olutta. Uutta sisältöä, uusia projekteja tms. tarvitaan. Minua on henkilökohtaisesti jäänyt kummittelemaan pari vuotta sitten käyty keskustelu kotiolut.comin omasta olutskabasta. Ajatus sai muistaakseni aika paljon innostusta aikaan, mutta lopulta kuopattiin liian työläänä. Aika ajoin tulee asiaa pyöriteltyä mielessä ja edelleen olen sitä mieltä, että se olisi toteutettavissa oleva juttu. Jos ei osoittaudu hyväksi niin sitten vaikka kertaluonteisena. Kysyntää on aivan varmasti. Monia lahjakkaita panijoita ei kiinnosta osallistua ainoaan vuosittaiseen kilpailuun erikoisten sääntöjen ja sisäsiittoisuuden vuoksi ja viime vuoden puolella panimoravintolan järjestämä olutkilpailu sai paljon innostusta aikaan, mutta jätti lopulta karvaan maun suuhun. Tiedusteluihin ei vastattu ja ainakaan itse en saanut koskaan mitään palautetta tekeleestäni, enkä käsittääkseni ole ainoa. Miksi ei suunnitella (vaikka pienemmässä ryhmässä) kilpailua, joka palvelee nimen omaan kotioluen tekijöitä. Minulla voisi olla kiinnostusta lähteä asiaa suunnittelemaan, toki riittävän väljällä aikataululla...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Helmi 04, 2015 14:52 pm

Offtopic ketjussa kun ollaan, ei mikään ole väärin.

Oikeastaan tuota skaba hommaa koitin tuossa vähän viritellä itsekin.
Pienimuotoinen ajatus oli se, että osallistuminen maksisi sen, että tuo jotain kotiolut rintamalle tarkoitettua tavaraa mukanaan.
Viestini oli tällainen:
Tuli semmoinen mieleen, että pitäsikö järjestää seuraavalla kerralla vaikka leikkimielinen kilpailu?
Eli tehdään jonkinlainen arvostelu kaavake oluelle ja katsotaan kenen keitos saa parhaimman arvion =)
Pisteet voisi jakautua jotenkin niin, että maku antaa vaikka maksimissaan 25 pistettä, ulkonäön houkuttelevuus 5, tuoksu 15 ja se, että ostaisiko kaupasta jos saisi antaa 5 pistettä.
Näin saataisiin aikaan 50 pisteen maksimi. Omaa oluttaan ei tietenkään saisi arvostella.
Tyyleillä ja sellaisilla ei olisi mitään väliä, vain oluella itsellään.
Osallistuminen ei olisi pakolista. "Osallistumismaksu" olisi vaikka tuoda jotain olueen liittyvää mukanaan, mallasta, hiivaa, korkkeja, pulloja jne.
Voittaja korjaisi sitten itselleen tuon kasan mitä on tuotu =).

Olisiko tuosta mihinkään?
Vai menisikö liian vakavaksi?

Tämä siis liittyy Tampereen seudun harrastajien tapaamiseen.

Mutta miksei tuosta voisi aikain saatossa kehkeytyä isompikin kotiolut.com tapahtuma.

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Helmi 04, 2015 14:58 pm

Valtakunnallinen kotioluen harrastajien kesämiitti. Leirintäalue ja sieltä muutama mökki vuokralle, yö tai kaks. Järjestettyä ohjelmaa, oluen tekoa, olut skabaa, oluenvalmistukseen liittyviä luentoja, vehkeiden esittelyä yms... Firmoja esittelemään ja myymään tuotteitaan ja sponssaamaan palkintoja jne jne...
RDWHAHB

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Ke Helmi 04, 2015 15:39 pm

suorama: huippujuttu, että Tampereen seudulla touhu on noin aktiivista. Täällä Helsingissä ei ole, tai ehkä en ole kuitenkaan vielä "löytänyt tyyppejä". Itse ajattelin ihan avointa koko fooruminkaltaista tapahtumaa. Lappo ja/tai Brewcat sponssaamaan palkinnoilla jne. Mikko on oikeilla jäljillä, ehkä vähän isolla mennään, mutta jos järjestämään lähtisi isompi porukka - miksei?

Ite oon nykyään duunissa olutravintolassa ja alkaa löytyään ihan kaveripiiristä aika kovia ravintolapuolen jamppoja ja kontaktit muutamiin panimoihinkin näiden ihmisten kautta olemassa. Voisi olla mahdollista saada siis esim. tuomaristopuolelle muitakin kuin harrastajia, joskin kyllä mun mielestä aktiivi foorumistikin arvostelijoihin mahtuisi. Omassa mielessä on pyörinyt ajatus ihan semmoisesta kilpailutapahtumasta ja siinä tapauksessa kategorioita pitäisi kyllä rajata. On muutaman kerran tullut kavereiden kanssa pidettyä leikkimielistä maistelua ja kyllä se on aika helposti käynyt selväksi että oluiden vertailu keskenään on paljon mielekkäämpää jos ne edustaa samaa tyylisuuntausta. Puhumattakaan siitä, että eri väristen ja humaloitujen oluiden maistelussa sekaisin katoaa kyllä makuaisti aika nopiaan.

Kalle
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Ke Helmi 04, 2015 16:07 pm

Helsingissä on ollut aika paljon ryhmiä/kaveripiirejä jotka ovat toimineet omillaan, viime vuoden Olut Expossa kuitenkin tapahtui törmäilyä ja se poiki tapaamista ja yhden maistelunkin joulun aikoihin. Tarkoituksena olisi järjestää tapaamisia ja maisteluita sekä elvyttää kotiolutkilpailua johon ollaan saamassa Olutliitolta apua. Ryhmä löytyy facebookista nimellä HOMBRE Helsinki – pääkaupunkiseudun kotipanijat, mutta on siellä muiltakin paikkakunnilta osallistujia. Seuraavaa tapaamista ei ole vielä sovittu mutta eiköhän se tässä vielä ennen kevättä tule, jos saisi tuota kilpailu asiaa mm. eteennpäin.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Pe Helmi 06, 2015 11:19 am

Niin siis meinasitko, että käytte tuon posbeerin järjestämän kilpailun kimppuun? Onko nykyisellä kilpailun järjestäjällä tahtoa uudistaa kisaa? Millä tavoin kilpailua on tarkoitus elvyttää?

Kalle
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Pe Helmi 06, 2015 11:31 am

Joo tarkoituksena olisi yhteistyössä posbeerin kanssa kehittää sitä, tämä ei nyt ole toistaiseksi edennyt baarikeskustelua pidemmälle, että kaikki tiet ovat avoinna. Posbeerin kilpailuhan on ollut aika matalan profiilin ja osallistujissa paljon samoja kuin kuin tuomaristossa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Helmi 06, 2015 11:35 am

Kalle kirjoitti:Helsingissä on ollut aika paljon ryhmiä/kaveripiirejä jotka ovat toimineet omillaan, viime vuoden Olut Expossa kuitenkin tapahtui törmäilyä ja se poiki tapaamista ja yhden maistelunkin joulun aikoihin. Tarkoituksena olisi järjestää tapaamisia ja maisteluita sekä elvyttää kotiolutkilpailua johon ollaan saamassa Olutliitolta apua. Ryhmä löytyy facebookista nimellä HOMBRE Helsinki – pääkaupunkiseudun kotipanijat, mutta on siellä muiltakin paikkakunnilta osallistujia. Seuraavaa tapaamista ei ole vielä sovittu mutta eiköhän se tässä vielä ennen kevättä tule, jos saisi tuota kilpailu asiaa mm. eteennpäin.

Juuri tällaista pirstaloitumista aiemmassa viestissäni tarkoitin. Kävin itsekin juttelemassa Expon panijoiden kanssa, mukavaa porukkaa. Foorumillakin järjestettiin vielä joku vuosi sitten pääkaupunkiseudun miittejä, mutta nyt on ilmeisesti ollut hiljaisempaa. Minulla ei ole mitään esim. näitä naamaryhmiä vastaan (paitsi fb:ia ylipäätään), mutta toivottavasti tämä foorumi voisi toimia näitä kaikkia ryhmiä yhdistävänä valtakunnallisena tahona sekä paikkana, jonne kokemusperäinen tieto jää dokumentoiduksi ja hyödyntämään avoimesti kaikkia.

Kalle
Oppilas
Oppilas
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle » Pe Helmi 06, 2015 12:10 pm

Joo, oli hyviä tapaamisia, itse niitä aika usein järjestelin ja oli ihan hauskaa istua baarissa höpisten oluista ja kotipanemisesta. FB:stä voi olla montaa mieltä ja olen myös itse, mutta sen helppoutta ei oikein voi kiistää tuommoisen järjestämiseksi. Yhtälailla kun ihmisillä on kynnys liittyä siihen on toisilla kynnys liittyä foorumiin saatikka kirjoitella.

Tarkoituksena on sopia joku pysyvä päivä (esim. parillisten kuukausien tiistai) jolloin on tapaaminen jossain baarissa jonne voi tulla turisemaan, ilmoittelen tännekin kun sellainen saadaan sovittua.

Tää ei taida olla enää hirveän topicin mukaista, pitäiskö tää siirtää uudeks tms?

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Pe Helmi 06, 2015 12:21 pm

Komppaan Votkaa. Kotiolut.com on nähdäkseni edelleen se selkeä ykköspaikka kotimaisista, vaikka vähän jotain uudistusta kaipaisikin? Jotenkin näkisin loogisena, että kotiolut.com - kaikille avoimena paikkana - järjestäisi kilvan ja koko kilpailu palvelisi kaikkia harrastajia tasapuolisesti.

Tässä omia sekalaisia ajatuksiani. Kommentoikaa, lytätkää (perusteluin ;)), ehdottakaa!

Kategorisointi on kimurantti asia. Ymmärrän periaatteessa pointin, ettei kaikki innostu noista perinteisistä ja jokseenkin tiukoista tyylirajoista. Mutta nähdäkseni yhtään vakavammin otettavaa kilpaa ei vaan voida järjestää ilmaan minkäänlaista rajoituksia. Mielestäni yksi kategoria olisi liian vähän, esim. kolmesta-viiteen kategoriaan voisi toimia paremmin. Itse kyllä kannatan jokseenkin tiukkaa rajausta, koska vertailu on muuten vaikeaa, epäreilua ja maistelu epämielekästä. Vaikka tietyssä mielessä kategoria ”stout” olisi rennompaa niin todennäköisesti edes kohtuullinen imperial stout hakkaa mennen tullen erinomaisenkin dry stoutin. Puhumattakaan sitten cream alesta ja ipasta jos vaaleat alet kisailee. Yksi vaihtoehto voisi olla rajata väljemmin tyyliin, "Tumma Ale, 4-6%" tms. Mutta minä en oikein näe perinteisemmissä rajauksissakaan ongelmaa. Tyylin mukaisen oluen tekeminen ei pitäisi olla liian suuri haaste ja kategoriat voitaisiin sopia hyvissä ajoin. Tokihan joku(nen) kategoria voisi olla sitten rajoja rikkovampi ja mielikuvituksellinen tai ihan mitä vaan.Kategorioista voitaisiin äänestää kotiolut.comin sivuilla rekisteröityneiden käyttäjien kesken. Samoja kategorioita ei peräkkäisinä vuosina, mikä toisi vaihtelua ja harrastajatkin hioisivat taitojaan vieraammissa tyyleissä :)

Arvosteltavat oluet maisteltaisiin tyylille sopivassa tarjoilulämpötilassa. Pullojen ulkomuodolla ei merkitystä. Muutaman pullon (~1L) luulisi riittävän - idea ei kai ole vetää kännejä vaan arvostella. Voittajille mainetta ja kunniaa. Aivan mahtavaa olisi saada jompikumpi tai kumpikin näistä kotimaisista liikkeistä sponssaamaan kilpailua, täten saataisiin vielä lahjakortti/tuotepalkinnot(?) Maistelutilaisuudesta hyvin organisoitu, palautteet talteen ja jokaiselle osallistujalle asiallinen palaute.Tuomaristoon mielellään kirjava joukko, ei pelkkiä ”olutsnobeja” (sori!). Harrastajat toki mukaan ehdottomasti (esim. vaihtuvat jäsenet)i, mutta edustusta lisäksi ravintolapuolelta, panimoilta, mahdollisilta sponsoreilta...

Mitä tuumaatte? Onko realistista vaiko puhdasta fantasiaa?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

Re: kotiolut.com ja muut yhteisöt medioissa?

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Helmi 06, 2015 12:40 pm

Kalle kirjoitti:Tää ei taida olla enää hirveän topicin mukaista, pitäiskö tää siirtää uudeks tms?

Melko liki topicissa ollaan verrattaessa foorumia muihin toimijoihin, muutin pikkuisen otsikkoa.

Palaa sivulle “Off Topic”