Etikettien keräily

Viestit jotka ei muualle sovi.

Valvojat: suorama, Elmo

hemmo69
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Etikettien keräily

ViestiKirjoittaja hemmo69 » Su Loka 19, 2014 11:46 am

Onkos täällä muita olutpullojen etikettien kerääjiä?
Tuossa varsin etikettejä poistellessa ja roskiin heittäessä kävi mielessä että näitähän voisi keräillä kun tehnyt pitkän aikaa keräillä jotakin. Samallahan ns. piiloajatuksena saisi varsinkin noita 0.5l pulloja harrastukseen hamstrattua ja sivistettyä itseään eri makuisista oluista.
Joten mitä noita 0.33l pulloja etiketeistään on liuoitellut niin näppärästihän noi lähtee kun vähän aikaa veden alla antaa olla, joten sen jälkeen tuleekin kysymyksenä että miten ne kiinnittää uudelleen kun eikö nuo ole kasteltavia liimapintoja joista sit semmoiseksi muhjuksi jää se liima yleensä pulloon joten on menettänyt ns. liimapintansa (erikeeperillä,paperiliimalla sit liimaa?). Ainakin tuli kokeiltua A4 paperiin ja aluksi tarttui ja pysyi sellaisenaan kun märkänä pisti mutta kuivuttuaan lähti kävelemään nätisti ihan kuin ei olisi koskaan tarttunutkaan 8<>
Sitten kysyn jos kerta täällä muitakin keräilijöitä olisi että ihan ruutuvihkoon noita keräilee (nähnyt jenkkifoorumeillakin ja joissakin kuvissa) vai onko suositeltavana jotain käytännöllisempää ja hienompaa ettei harmittaisi kun puoli vihkoa on täynnä etikettejä murehtien miten noi nätisti siirtäisi siihen kunnon vihkoon/keräyskansioon yms. tajuttuaan itse myöhemmin =)
Vielä voi mainita muutkin että lähteekö noista erikoisoluista yhtä nätisti kuin perus 0.33l oluesta ne etiketit vai onko kunnon liimalla pistetty mitä viinipulloihinkin yleensä?
Kiitän jo etukäteen vastauksista :cheers1:

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Etikettien keräily

ViestiKirjoittaja äyni » Su Loka 19, 2014 12:16 pm

Muksuna keräilin pullojen etikettejä jonkin aikaa. Sitten äitini miesystävä, joka oli töissä Mallasjuomalla, toi mulle ison laatikollisen erilaisia iskemättömiä etikettejä, ja keräilyinto oli poissa.

Mutta noista liimoista on paljonkin kokemusta, sattuneesta syystä. Osa lähtee tosi kivasti, osa ei kirveelläkään. St.Petersin pullojen etiketit oli ainakin joku vuosi sitten niin töpäkällä liimalla, että lähtivät vain asetonilla, Weihenstephaner pullosta irrotin viikko sitten etiketin parin minuutin liottamisen jälkeen.

Vihkoon kiinnittämiseksi voisi kokeilla maitoa. Kastelee etiketin maidossa ja lättää paperille. Jos tarttuu, niin on myös helppo ottaa pois, jos tekee mieli vaihtaa vihko kansioon. Itse käyttäisin varmaan sinikantisia A5-vihkoja valkoisilla sivuilla, siis ilman ruutuja. Vaikka mantereittan, maittain tai oluttyyleittäin jaoteltuna, jokaiselle oma vihkonsa. Jokin semmoinen vihko, jonkalaisia saa maailman tappiin asti.

Palaa sivulle “Off Topic”