Steviasta

Viestit jotka ei muualle sovi.

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Steviasta

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Huhti 29, 2014 10:44 am

Hannu kirjoitti:Stevialla -- on puhdas luonnontuote.

No ei ole, jos puhutaan siitä kaupasta saatavasta makeutusaineesta. Puhdasta varmasti, mutta luonnontuote ei.
Stevioliglykosidit ovat kemianteollisuuden tuotteita siinä missä aspartaami, asesulfaami K, xylitoli, yms. Stevioliglykosideja ei pysty valmistamaan muuten kuin laboratoriossa. Kasvi raaka-aineena ei tee lopputuloksesta luonnontuotetta.

Toki stevian lehti on makea sekin, ja varmasti siitä saattaisi pystyä uuttamaan tai puristamaan makeutta irti. Silloin voidaan puhua luonnollisesta steviasta makeutusaineena. Mutta steviaa ei saa myydä makeutusaineena sellaisenaan EU:ssa, stevioliglykosideja saa. Joten itse täytyisi tämä makean irrottaminen lehdistä tehdä.

Mutta stevioliglykosidien käyttöön ei kyllä mitään estettä ole. Miellyttävämpi makeus siinä on kuin monessa muussa, tosin itse pidän esim. xylitolista enemmän.

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

Re: Makeutta / täyteläisyyttä / runkoa?

ViestiKirjoittaja Hannu » Ti Huhti 29, 2014 11:32 am

Mä olen hieman eri mieltä asiasta. Käytän NuNaturals -tuotemerkin täysin puhdasta Stevia extractia. Aspartaamit yms. keinotekoiset makeutusaineet on valmistettu laboratorioissa yhdistelemällä eri kemikaaleja. Stevia on uutettu kasvista. Tätä on tosin ihan turha hakea kotimaan marketeista. Tilaan tuotteen jenkeistä. Kotimaan markettisteviat on iso vitsi. Täynnä maltodekstriiniä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Huhti 29, 2014 11:57 am

Se, että tuotemerkin nimessä lukee natural ja sen väitetään olevan luonnollista, ei tee siitä sen kummempaa. Tuossakin kyse on laboratoriossa eristetystä stevioliglykosidista, tässä tapauksessa lähes puhtaasta rebaudiosidi A:sta, joka taitaa olla se makein stevioliglykosidi. Puhtaita stevioliglykosideja ei pysty tuottamaan muuten kuin labrassa. Xylitoli on vähintään yhtä luonnollista, kuten myös sorbitoli, Erythritoli ja oikeastaan suurin osa kaikista makeutusaineista. Täysin keinotekoisesti valmistettuja makeutusaineita on käytössä huomattavasti vähemmän kuin noita, jossa on lähtöaineena jokin luonnontuote.

Oma lukunsa on se, että jonkun tuotteen luonnollisuus, luonnonmukaisuus tms. ei ole millään tavalla tae terveellisyydestä tai turvallisuudesta. Stevioliglykoleilla on makeutusaineista yksi alhaisimpia ADI-arvoja (acceptable daily intake), eli kuinka paljon tuotetta tiedetään voitavan käyttää turvallisesti. Jopa makeuteen suhteutettuna stevioliglykosidit ovat niitä vähiten turvalliseksi tunnettuja. Ja steviaa elintarvikkeena ei saa myydä EU:ssa sen takia, että sen turvallisuutta ei ole pystytty todistamaan. Tämä ei varsinaisesti tarkoita, että ADI-arvoa suuremmat arvot ovat ehdottomasti haitallisia, tai että stevia(-kavsvi) elintarvikkeena olisi haitallinen, vaan että varmistettu tieto on tällä hetkellä tämä.

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Ti Huhti 29, 2014 14:21 pm

Joo Stevian ADI on n. 1000mg/80kg ja kun se on n. 200-300 kertaa sokeria makeampaa, eipä ole tuo raja-arvo kovin helposti edes lähellä. Ei nimittäin tulisi mieleenkään syödä tai juoda tuon makeutusmäärän (2-3dl sokeria) verran mikä käytännössä vastaa 1,8 - 2,7 litraa sokerilla makeutettua virvoitusjuomaa :D

Monen makeutusaineen kanssa ongelmana on outo maku. Steviaan olen itse kyllä jo tottunut. Xylitolia en ole maistanut muualla kuin purkassa eikä se tunnu mielestäni sopivalta esim. kahvin makeuttajana. Tämä saattaa olla turha ennakkoluulo kun en ole puhdasta xylitolia maistanut. Ja aspartaami on myrkkyä. Tähän uskon itse. Asiasta on toki kiistelty jo iät ja ajat. Sokerihan on myös itsessään varsin haitallista tuollaisina parin desin päiväannoksina. Aiheuttaa pitkässä juoksussa mm. kakkostyypin diabetestä, sydantauteja ja erilaisia syöpiä. Jos makeuttamiseen ja terveyteen liittyen asiat kiinnostaa, suosittelen tutustumaan vaikkapa Antti Heikkilän blogiin.

http://www.anttiheikkila.com/blogi/12-m ... sokerista/

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Huhti 29, 2014 14:32 pm

Sokeri on tosiaan mitä ilmeisimmin paljon pahempi kuin kaikki makeutusaineet yhteensä.

Mutta Antti Heikkilän blogiin minä taas en suosittele kenenkään tutustuvan. Heppu on yhtä luotettava kuin Magneettimedia, ja jutut yhtä vakaalla pohjalla.

No, ei aloiteta rasva-hiilihydraatti-ravintotiede-keskustelua täällä, eihän? Itselläni ei ainakaan ole mitään mielenkiintoa siihen, mutta en osaa koskaan moisesta irtikään olla ;D

Ja tämän stevia-keskustelun siirrän omaksi ketjukseen, annetaan asiallisen aloituksen olla rauhassa.

Hannu
Oppilas
Oppilas

Re: Steviasta

ViestiKirjoittaja Hannu » Ti Huhti 29, 2014 15:33 pm

Ei missään nimessä aloiteta, tämä on sellaiseen täysin väärä foorumi, mutta voisit tietenkin vielä kertoa miten Heikkilä on pettänyt luottamuksesi kun luotettavuuden kyseenalaistit? Hän on mielestäni niitä harvoja jotka ovat ymmärtäneet voimassa olevien (l. THL:n vahvistamien) ruokavalio yms. terveyssuositusten yhteyden valtaväestössä myöhemmällä aikuisiällä puhkeaviin autoimmuuni-, aineenvaihdunta- ja sydän- ja verenkiertoelimistön sairauksiin. Kuinka kaikki terveyteemme vaikuttavat asiat ovat lopulta hyvinkin pitkälti kiinni siitä mitä päivittäin kurkusta alas oluen kanssa huuhdomme :D
Kaikki terveeseen elämään ja ruokavalioon liittyvä informaatio mitä hänen bloginsakin kautta on luettavissa pohjautuu puolueettomaan tutkimustietoon. Ei virvoitusjuomatehtaiden, lääketehtaiden tai muunkaan tuotantoryhmän maksamaan tutkimukseen...joita valitettavan useassa tapauksessa pidetään sitten globaalina totuutena, myös THL:n toimesta.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Huhti 29, 2014 15:54 pm

EDIT:
En mä lähde tähän keskusteluun sittenkään. Heikkilän "totuuksien" todenperäisyydestä on netti tulvillaan artikkeleita. Sieltä voi etsiä.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Huhti 29, 2014 19:12 pm

Heikkilästä en tiedä mitään mutta eikö ollut lehdissä juttua jostain 120v mummelista joka oli syönyt pekonia joka päivä ja söi edelleen...

Omat huru-ukon teesini: hyvää ja terveellistä:
sokeri ja suola
pekoni ja kananmunat
eläinrasvat yleensäkin
voi ja kerma
olut
porsaankyljykset
kermaperunat
intialainen ruoka ja kebab pubi-illan jälkeen
lihapullat kermasoossissa
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Hannu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Hannu » Ti Huhti 29, 2014 20:22 pm

äyni kirjoitti:EDIT:
En mä lähde tähän keskusteluun sittenkään. Heikkilän "totuuksien" todenperäisyydestä on netti tulvillaan artikkeleita. Sieltä voi etsiä.

Tämä oli hyvä päätös. Mun puolesta nuo kaikki kommenttimme stevian terveyshaitoista tai hyödyistä muihin makeuttajiin ja sitä seuranneet näkökulmat voi kaikki editoida pois. Säilytetään olutfoorumi olutfoorumina.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Huhti 29, 2014 21:05 pm

Hannu kirjoitti:
äyni kirjoitti:EDIT:

Tämä oli hyvä päätös. Mun puolesta nuo kaikki kommenttimme stevian terveyshaitoista tai hyödyistä muihin makeuttajiin ja sitä seuranneet näkökulmat voi kaikki editoida pois. Säilytetään olutfoorumi olutfoorumina.

Antaa olla. Ovat ihan oikealla alueella.

Palaa sivulle “Off Topic”