Bulkkiolut

Viestit jotka ei muualle sovi.

Valvojat: suorama, Elmo

touko22
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Naantali
18 tai yli: Olen

Bulkkiolut

ViestiKirjoittaja touko22 » Su Huhti 27, 2014 10:16 am

Mikä ero on bulkkioluella ja itsetehdyllä oluella ?. Bulkki
viittaa ilmeisesti isoon valmistusmäärään. Mutta, mutta
entäs sitten itsepantu olut??. Itsetehty olut tehdään bulkki
maltaista, bulkkihumalasta, bulkkivedestä ja bulkkihiivasta!!.
Eli Suomeksi 4 x bulkkiolutta. Toisin sanoen itsetehty olut
on ultra bulkkia, vai kuinka. Olen maistellut erinäisiä
kotipanimo, pienpanimo ja ns. bulkkioluita ja huomannut,
että suuressa mittakaavassa tehdyt oluet päihittävät, niin
tasalaatuisuudessa, maussa kuin hinnassakin pienpanimo
tuotteet, että tälleen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Bulkkiolut

ViestiKirjoittaja äyni » Su Huhti 27, 2014 11:05 am

Minulle bulkki ei määrity varsinaisesti valmistusmäärien tai raaka-aineiden mukaan, vaan lopputuotteen perusteella, olkoonkin, että määritelmällisesti bulkkia täytyy tehdä suuria määriä, mutta suurissa määrin tehty olut ei aina ole bulkkia.

Bulkkia tehdessä pyritään minimoimaan kustannukset tuotteen laadun kustannuksella siihen pisteeseen asti, että tuote menee vielä kaupaksi. Tuotestrategia on siis halpa tuote joka kelpaa suurille massoille, jotka eivät ole laatutietoisia (ko. tuotteen saralla). Bulkki ei voi oikein olla persoonallista, vivahteikasta tai erikoista, vaan sen pitää olla mietoa, yllätyksetöntä, eikä varmasti saa suoraan ärsyttää ketään.

Lapin Kulta, Karjala, Koff, Karhu yms. ovat bulkkia, Fullers ESB, Guinness, Weihenstephaner yms. ei ole. Kaikkia noita valmistetaan "paljon", en jaksa hehtolitramääriä etsiä.

Panimon koko, valmistusmäärät tms. ei meinaa laadun kannalta yhtään mitään. Laatu tulee ihan jostain muualta. Isolla panimolla on toki paremmin resursseja pitää tasalaatuisuutta yllä, mutta sekin on ehkä yhdentekevää laadun kannalta, vrt viinien vuosikerrat.
Suomalaiset (pien)panimot pääsääntöisesti valitettavasti viittaavat kintaalla todelliselle laadulle, vaan ehkä kuvittelevat, että laatu tulee itsestään kunhan tehdään tietyn tyyppisiä oluita "käsityönä". Perjantaina join niin hernekeittoisen kukko-pilsin, että rupesi tekemään mieli pannukakkua jälkiruoaksi. Hernarihan Laitilalla tyypillisesti on läsnä, mutta nyt kyllä vielä tavanomaista vahvempana.
Pienpanimoiden vahvuus on mahdollisuudessa kokeilla. Pieni määrä outoakin tuotetta mennee kaupaksi. Sieltä löytyy sitten uusia ja mielenkiintoisia tuotteita. Uusia elämyksiä. Siksi pienpanimot on hyvä juttu.

Mutta jos ihanneolut on perus brittibitteri, niin ei sillä saralla pienpanimolla ole oikein mahdollisuutta kilpailla. Ja onnellinen on se, kenen makuhermoja kutkuttaa eniten mieto peruslager. Kukkaro kiittää ja makuun sopivaa olutta on aina saatavilla.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Huhti 27, 2014 14:27 pm

Ihailtavaa toimintaa Äyniltä kun jaksoi vastata asiallisesti moiseen rölliin :lol:

touko22
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja touko22 » Su Huhti 27, 2014 15:19 pm

Rölli, mikä ihmeen rölli?? Kirjoitukseni oli tehty avoimesti retoriseen tyyliin, eikä
siinä pitäisi olla mitään hernepussia nenään vetävää, vai mitä?. Tosin sanalaskua
mukaillen: se besserwisser älähtää, johon Koffin pullo kalahtaa. Mitä Guinness
olueeseen tulee; mämmi kuuluu pääsiäiseen ei oluisiin. Tosi uniikki olut tehdään
itsekasvatetusta ohrasta, humalasta, hiivasta ja oman lähteen vedestä. Osto
maltaista ym. tehty olut ei eroa tehdastekoisista oluista muuten kuin huonon
maun takia :yka: .

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Huhti 27, 2014 16:39 pm

Jahas, just, ok.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Huhti 27, 2014 17:01 pm

Joppo kirjoitti:Jahas, just, ok.

+1
toukohan voisikin perehtyä mallastuksen salaisuuksiin... Olisi pahanpäivän varalle hyvä saada tietokantaa sitä miten mallastusprosessi kotioloissa parhaiten onnistuisi ja mitä tulee ottaa huomioon kun pyrkii tietynlaiseen lopputulemaan...
erittäin mielenkiintoinen aihe.. joten odotan mielenkiinnolla.. Omilla asuinalueillani ei tahdo kunnon mallasohra onnistua, mutta toistaiseski vielä yhteiskunnassamme logistiikka toimii joten tuottajalta saisi raaka-ainetta.. jos taas maailmankirjat oikeen sekaisin menee,, siloin pitänee mallastaa rehuohraa...
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Huhti 27, 2014 17:22 pm

touko22 kirjoitti:Rölli, mikä ihmeen rölli?? Kirjoitukseni oli tehty avoimesti retoriseen tyyliin, eikä
siinä pitäisi olla mitään hernepussia nenään vetävää, vai mitä?. Tosin sanalaskua
mukaillen: se besserwisser älähtää, johon Koffin pullo kalahtaa. Mitä Guinness
olueeseen tulee; mämmi kuuluu pääsiäiseen ei oluisiin. Tosi uniikki olut tehdään
itsekasvatetusta ohrasta, humalasta, hiivasta ja oman lähteen vedestä. Osto
maltaista ym. tehty olut ei eroa tehdastekoisista oluista muuten kuin huonon

Mikähän motiivi sinulla on tulla laukomaan totuuksia foorumille, jonka käyttäjäkunnan mielipide oletettavastikin eroaa omastasi täysin?
Tuon ensimmäisen viestin vielä pystyn ymmärtämään jonain muuna kuin tarkoituksellisena riidanhaastamisena, mutta tätä jälkimmäistä en.

Makuasioista voi ja kannattaakin keskustella, mutta ehkä ei ole mielekästä tulla toitottamaan kotiolutfoorumille, kuinka kotiolut on paskaa.

Keskustelu voi tästä lähteä ihan järkeville raiteille, annetaan vielä mahdollisuus, mutta mikäli valittu linja jatkuu, niin lukkoon menee.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Huhti 27, 2014 17:32 pm

touko22 kirjoitti:Rölli, mikä ihmeen rölli?? Kirjoitukseni oli tehty avoimesti retoriseen tyyliin, eikä
siinä pitäisi olla mitään hernepussia nenään vetävää, vai mitä?.

Wiki:
"Retorinen kysymys tarkoittaa interrogatiivi- eli kysymysmuotoista lausumaa, joka esitetään keskustelun tehokeinona eli retoriikkana ja johon odotetaan lähinnä samanmielisyyden osoitusta eikä niinkään vastausta."
"Koska retoriseen kysymykseen ei odoteta varsinaista vastausta, sitä käytetään yleensä puheteknisenä keinona, jolla pysäytetään asian käsittely."

Eli OP:n kirjoitukseen ei ole edes tarkoitus vastata vaan se oli lähinnä mielenilmaus. Mikä toki on sallittavaa, tunnetaanhan me varmasti jokainen yksilöitä jotka ei suostu juomaan muuta kuin bulkkia, yleensä suuria määriä kerrallaan.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

touko22
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja touko22 » Su Huhti 27, 2014 17:59 pm

Milloin ole muka sanonut,että kotiolut on paskaa, häh, vastaa homo??!!
On se vaan niin helvetillistä, että mulkut eivat osaa ymmärtää
lukemaansa tekstiä, voi vittu vieköön. Eikö täällä foorumilla
ole lukutaitoisija. Lukijoilta on mennyt puurot ja vellit sekaisin!.
Käsittelin kirjoituksessani sitä tosiseikkaa, että kotiolut(kura)
tehdään bulkkiraaka-aineista eli samoista raaka-aineista, kuin
suurten panimoiden oluet. Menikö jakeluun? Miten ihmisissä
voi asustaa sellainen pahuus ja ilkeys, että alkavat heti vittuilemaan ja
herjaamaan, kun joku kirjoittaa totuudesta!. Suosittelen lämpimästi
Suomi 24:ä tai menkää Ukrainaan kaltaistenne joukkoon.

Die Sonne geht auf und scheint.....

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Huhti 27, 2014 18:03 pm

Noni, tulihan se rölli luolastaan lopulta.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Huhti 27, 2014 18:12 pm

touko22 kirjoitti:Käsittelin kirjoituksessani sitä tosiseikkaa, että kotiolut(kura)
tehdään bulkkiraaka-aineista eli samoista raaka-aineista, kuin
suurten panimoiden oluet. Menikö jakeluun?

No mutta eihän bulkkioluiden raaka-aineissa mitään vikaa ole :O kuka niin on väittänyt ??? , poislukien toki se ohratärkkelys, jota taas EI käytetä kotioluissa.
Bulkki on ihan laadukasta ja huikean hyvistä raaka-aineista tehtyä (poislukien se tärkkelys) olutta, ei mitään vikaa, paitsi että olutharrastajat ei yleensä välitä siitä koska se on jalostettu hyvin mauttomaksi tyyliksi ja me preferoidaan makua määrän kustannuksella.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Huhti 27, 2014 18:14 pm

"Ostomaltaista ym. tehty olut ei eroa tehdastekoisista oluista muuten kuin huonon maun takia"
Meikäläisen kiljut eroaa ainakin huonon maun lisäksi halvemmalla hinnalla.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Huhti 27, 2014 19:40 pm

touko22 kirjoitti:Milloin ole muka sanonut,että kotiolut on paskaa, häh, vastaa homo??!!

No vastataan, vaikka veikkaus seksuaalisesta suuntautumisestani meni metsään. Eipä tästä kovin paljoa muuta viestiä voi löytää, vaikka kuinka haluaisi:

touko22 kirjoitti: Osto maltaista ym. tehty olut ei eroa tehdastekoisista oluista muuten kuin huonon

touko22 kirjoitti:Miten ihmisissä
voi asustaa sellainen pahuus ja ilkeys, että alkavat heti vittuilemaan ja
herjaamaan, kun joku kirjoittaa totuudesta!.

Totuuksia on niin kovin monenlaisia. Minusta totuus on se, että vain yksi tässä ketjussa on käyttänyt alatyylin ilmauksia muista foorumilaisista.
Voinen olettaa, että joko makusi ei kohtaa sen kanssa, mitä kotioluenpanijat yleensä tekee, tai sitten olet saanut maistaaksesi vain huonolaatuista kotiolutta.

Joka tapauksessa minä sain riittävästi. Tämä ketju paukahti lukkoon ja nimimerkki touko22 kuukauden jäähylle. Katsotaan josko toukokuun lopulla osaa hän tulla paikalle selvin päin ja vähän rakentavammalla otteella. Vastalauseet ja keskustelu aiheesta joko omaan ketjuunsa tai sitten yksityisviestillä allekirjoittaneelle.

Palaa sivulle “Off Topic”