Siideriä

Viestit jotka ei muualle sovi.

Valvojat: suorama, Elmo

thetrooper
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Joensuu
18 tai yli: Olen

Siideriä

ViestiKirjoittaja thetrooper » Ke Heinä 23, 2008 14:05 pm

Ajattelin valmistaa siideriä koska avovaimoni vain janoisena pyörii johtuen hänen epäilevästä asenteesta mallasjuomia kohtaan. Oikeastaan ainut hänelle maistuva oluttyyli on tsekkityylinen tumma lager ja sellaista en luultavasti osaa/pysty tekemään. Itse en pidä laisinkaan näistä lähikaupan "siidereistä", jotka pursuavat kaiken maailman esansseja ja säilöntäaineita ja maistuvat lähinnä yli-imelälle sukkamehulle, mutta ns. Real cider tyyppiset pullossa käytettävät puolikuivat/kuivat siiderit kiinnostaisivat. Onko ajatukseni tuhoontuomittu jo heti alkumetreillä vai onko joku kenties saanut tehtyä maistuvaa siideriä itse kotona? Uutteita olen harkinnut, mutta myös aidoista hedelmistä teko onnistuisi. Olen kuullut/lukenut että kotona pannusta siideristä tulee sen uutepurkin ohjeen mukaan todella kuivaa. Kuitenkin ainakin vähän makeutta saisi olla ja aspartaami makeuttajana maistuu kamalalle, siispä onnistuuko makeuttaminen kenties jollain muulla tavalla? :D Kaikki pohdinta auttaa eteenpäin.

Ghe_dahlg
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Siideriä

ViestiKirjoittaja Ghe_dahlg » Ke Heinä 23, 2008 17:03 pm

Periaatteessa voisit pastöroida tai suodattaa siiderisi ja makeuttaa sen jälkeen puhtaalla hedelmä- tai marjamehulla. Tämä lienee kuitenkin asteen hankalaa varsinkin kotioloissa, joten sen suosittelu tuskin on ihan parhaasta päästä.

En ole aivan varma toimisiko säilyntäaineellinen mehu mikrobien tuhoajana, mutta sitäkin voi kokeilla.

Yksi hyvä keino olisi vaan kokeilla. Hankit itsellesi reilun määrän hieman pienempiä käymisastioita, esimerkiksi viiden litran kannellisia ämpäreitä, joihin teet reiän ilmalukkoa varten, ja teet useamman pienen satsin koettaen eri tyylejä. Siiderin valmistaminen on kuulemani mukaan melko pitkä prosessi, joten sinäänsä voi olla ikävää alkaa vain itse kokeilla, mutta näin saa ainakin selville mitä milläkin tavalla tapahtuu. Ainakaan periaatteessa tämän ei pitäisi johtaa kuin korkeintaan vatsavaivoihin, jos huonosti käy.

En ole siideriasiantuntija, joten ota neuvoni suolaripauksen kanssa. Tiedän real ciderin teosta aika tasan sen verran että otetaan tuoreita hedelmiä tai marjoja, puristetaan ne mehuksi, mehu laitetaan avonaisiin tynnyreihin ja noin viikon päästä tynnyrit suljetaan ja annetaan käydä pari kuukautta.

Google on myös kiva:
http://www.helsinki.fi/~lakahone/cider/index.html
http://homepage.ntlworld.com/scrumpy/cider/cider.htm

Suorama: Siideri-alue olisi mukava

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Heinä 24, 2008 20:37 pm

Siideriä on tullut tehtyä kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla tein oikein "miedon päärynävinin" ~10% jonka jälkikäytin pullossa joten siihen tuli hiilidioksidi. Kokeilu ei ollut sen ihmeempi kuin valmisliemet viinitarvikeliikkeestä. Itse en pitänyt siideriä pahana eikä moni muukaan. Vaimo vain ei tykännyt :sadtoo:
Toinen kokeilu onkin sitten lähempänä koska kegi on vielä kellarissa odottamassa vaimon serkkua Ruotsista. Sen valmistin ihan kaupan uutteesta, mahtoi olla finlandia. Käytin lisä sokerina osittain dextroosia jota olin ostanut jossain vaiheessa myöskin olut- ja viinitarvikeliikkeestä. Käytin siiderin Coopersin olut hiivalla. Siideristä tuli sellainen makeahko. Tosin on kypsynyt kivasti, ainakin pulloversiot. Vaimokin pitää nykyisestä siideristä vaikka onkin kuivan siiderin ystävä. Coopersin oluthiiva siksi ettei se jätä jälkeensä juurikaan makuja on pintahiiva joten käy suht nopeasti. Oluthiivana ei osaa dextrooseja käyttää hyväkseen kovinkaan hyvin.

Voisin vaikka sintsu alueen laittaakin. :winktoo:
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

thetrooper
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja thetrooper » Pe Heinä 25, 2008 9:39 am

Jees jees. Coopersin oluthiivaa on kyllä jäänyt säilöön. Tekisi mieleni kyllä kokeilla tuota Finlandia uutetta kun sitä ihan lähikaupasta saa. Muuten juolahti vaan mieleen sellanen kysymys että onko tämä dextroosi nyt ihan sama asia kuin panimosokeri? Käsittääkseni panimosokeri on glukoosia ja se on rinnastettu monessa kohtaa dextroosiin, mutta välillä eroteltu :oops: Olen kyllä vähän pihalla tässä. Saako tätä dextroosia sitten jostain oluttarvikeliikkeestä vai? :D

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Heinä 25, 2008 14:57 pm

Dextroosi ei ole panimosokeria (jos oikein tuon sanan kirjoitan). Tarkoitan pidempiketjuista sokeria kuin sakkaroosi tai fruktoosi tai glukoosi. Ostin pussukan ainakin olut- ja viinitarvike liikkeestä. Sokeria kai voisi paahtaa tai käsitellä jotenkin muuten, että se ei enään kelpaa hiivalle ravinnoksi sellaisenaan.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Pe Huhti 24, 2009 20:18 pm

Olen kerran tehnyt kuivaa omppusiideriä itse. Siitä on hieman aikaa, mutta satsi taisi olla n. 20L ja tein sen ihan kaupan halpis omppumehusta. Lisäsin sokeria muistaakseni kilon ja hiivana viinihiiva. Käytin pönikässä noin kuukauden verran ennen pullotusta. Lopputulos oli siis todella kuiva ja vahva siideri. Itse pidin ja niin väitti aikalailla kaikki muutkin tykkäävän. Sellainen olutmainen siideri. Miinuksena (?) se että nousi päähän melkoisen äkäsesti. :)

epe
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja epe » Pe Huhti 24, 2009 23:11 pm

Itse lähtisin olutuuteoppien pohjalta eli 2 purkkia uutetta samaan tilavuuteen; luulisi jäännösuutteen ja makeuden lisääntyvän, sokeria voi lisätä niin, että päädytään haluttuun alkoholipitoisuuteen. Tietääkseni dextroosi on kaupallinen nimike maissitärkkelyksestä (ainakin) valmistetulle glukoosille. Panimosokeri on glukoosia. (Malto)dekstriini on pidempiketjuista hiilihydraattia, jota tyypillinen olut tai viinihiiva (saccharomyces cerevisiae ja s. uvarum) ei käytä; samaa mitä käytetään urheilujuomissa antamaan hitaampaa energiaa pidemmillä lenkeillä. (Malto)dekstriini ei ole makeaa.

En ole tehnyt siideriä :hullu:
Kalipott pöyttän golatt gon toop täytten solatt.

Pastori
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Keski-Suomi

ViestiKirjoittaja Pastori » La Huhti 25, 2009 17:02 pm

juurikin viime viikolle tuo vaemo kyseli kans siideriä meikäläisen da olutpanimosta :)
Lupasin syksyllä sellaisen yrittää tehdä. Ajattelin tehdä mahd. autenttista ja mielessä pyörinyt ajatus menee jotakuinkin näin:
- Omenasadon aikaan omenat mehuasemalle (kovasti kehuttu Martojen mehuasemaa ja hintakin oli aika edullinen), tavoitteena määrää x omenamehua noin 18-20 litran satsiin...tai kahteen satsiin
- Wyeastin siiderihiiva-tai vastaava
- Mehu keitetään lisäten mahdollisia "mausteita" (ei yhtään tietoa käytetäänkö oikeassa siiderissä jotain??) -jäähdytetään
- normaali käyttäminen + pullotus sokerin kera hiilihappojen vuoksi

Antti
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Antti » Ti Syys 01, 2009 8:58 am

Itse kokeilin seuraavaa:
27 litraa Rainbow omenameuha (tuoteselosteen mukaan siinä ei ole muita lisäaineita kuin C vitamiinia eli askorbiinihappoa) ja pussillinen Condessa viinihiivaa. Ominaispainon mukaan siideristäni tulisi vajaa 6%:sta ilman lisäsokeriakin. Minä ja avovaimoni olemme kuivan siiderin ystäviä, joten annoin pöntön pöhistä n. viikon ja ominaispaino painuikin nollan tuntumiin. Tämän jälkeen annoin siiderin rauhoittua viikon verran toisessa astiassa ja lisäsin siihen gelatiinia kirkasteeksi. Lopuksi lapposin siiderin vielä kolmanteen astiaan ja sekoitin siihen vajaa 3 dl panimosokeria jälkikäymistä varten ja pullotin. Pullotusvaiheessa tehty laadunvalvonta antoi rohkaisevia tuloksia. Siideri ei ollut liian laihaa ja omenaisuus oli riittävää. Seuraavalla kerralla saatan kuitenkin lisätä omenamehuun kuorittuja, lohkottuja omenoita tuomaan vielä vähän lisää makua. Siideri on nyt kypsymässä anopin varastossa. Tämä siksi, että siellä on tarpeeksi viileää, ja ettei siideri lopu ennen kuin se on valmista.

Kiinnostavalta kuulostaa myös siiderin käyttö omenan omilla käymisaineilla. Myös siiderin maustamista olen harkinnut. Maistoin Tachersin rommitynnyrissä kypsytettyä puolikuivaa omenasiideriä, ja mietin voisiko elintarvikehyllystä löytyvällä rommiesanssilla päästä edes välttävään tulokseen.

Tosin tämä oli vasta ensimmäinen siiderikokeiluni, mutta tavoitteet täytyy asettaa korkealle. :party:

Antti
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Antti » Pe Joulu 11, 2009 8:51 am

Noniin....nyt on siideriä sitten maisteltukin. Tai no onhan sitä maisteltu pitkin matkaa, mutta nyt se rupeaa olemaan valmista. Aluksi siiderissä oli melko kurja hiivainen jälkimaku, mutta se on lähes täysin kadonnut pitkän kylmävarastoinnin aikana. Ilmeisesti nuo siiderien kypsymisajat ovatkin melko pitkät.

Kuten jo edellisessä viestissä mainitsin, siideri ei ole vetistä, mutta jollain konstilla siihen olisi lisää omenaisuuttaa saatava. Täytynee kokeilla noita tuoreita omenoita tai jos jostain löytäisin lisäaineetonta omenamehu tiivistettä. Siideristä tuli kuivaa, mikä sopii itselle mainiosti. Olen kuullut että siideriä on makeutettu näillä kahvin makeutus tableteilla...hermesetas tms.

Niin...onko joku teistä kokeillut noiden aitosiidereiden valmistusta ja minkälaisin kokemuksin?

Piipa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahest
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piipa » Ti Joulu 22, 2009 21:25 pm

Minäkin olen tehnyt siideriä. Tosin vain kotimaisista omenoista ( joskus marjaa väriksi) lisänä sitruuna- ja askorbiinihappoa sekä tietysti vettä ja sokeria. Ihan hyvää on tullut mutta tänä vuonna laitoin kai liian aikaisin pulloihin koska sisältö tulee kuohuen ulos .
SAHTI - aurinkoa juoksevassa muodossa.
sahti.vuodatus.net

Palaa sivulle “Off Topic”