Linkit

Kehitysehdotukset ja kehittämisprojektit.

Valvojat: suorama, Elmo

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen
Viesti:

Linkit

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Loka 13, 2010 7:36 am

Voisko linkit olla niin et hyppää uusi sivu ( new window ) näytölle eikä sama sivu loikkaa vain muuaalle ?
Jos sais Terran reissullansa

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Linkit

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Loka 13, 2010 10:10 am

Tarkoitatko sisäisiä linkkejä vai ulkoisia vai peräti molempia?

Koodi: Valitse kaikki

[url=http://www.phpbb.com/]Vieraile phpBB:n kotisivuilla![/url]

Hmm. tutkin asiaa ja linkkien pitäisi oletus arvoisesti BBcodella aueta uuteen ikkunaan. Ettiskelen asiaan korjausta. Siihen asti linkki kannattaa avata hiiren kakkospainikkeen avulla ja valita siitä, että avaa uudessa ikkunassa.
Toinen mikä "hankaloittaa" toimintoa on nämä uudet selaimet. Ne kun avaa joka tapauksessa _blank "tagilla" uuden välilehden, ellei selaimen asetuksista muuta niin, että uudet sivut avataan uuteen ikkunaan.
Tämmöinen löytyi jo
http://www.phpbb.com/kb/article/links-o ... w-windows/
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Loka 13, 2010 10:52 am

Noin, tein artikkelin muutokset.
Nyt on sitten niin, että vanhojen viestien linkit jotka on tehty url-tageila, avautuu uuteen välilehteen (ikkunaan) ja ne jotka on ns. magick tavalla, eli url-tageja ei ole, avautuu vanhaan tapaa ellei viestiä avaa muokattavaksi ja talleta uudelleen.
Uusissa vieteissä linkit avautuvat uuteen jatkossa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Loka 13, 2010 10:57 am

Se, että käsitteleekö selain targetit uuteen välilehteen vai ikkunaan, on tosiaankin selaimen ominaisuus.

Mutta ymmärsin, että Kaljaasi tarkoitti, että linkit aukeaa samaan ikkunaan ja välilehteen.
Tätä ei kyllä minusta ainakaan ulkoisissa linkeissä tapahdu, sisäisistä en oo varma.
Itselläni on kyllä vahva maneeri avata kaikki linkit aina kakkosnapin kautta, sillä harvoin haluan linkin takaa löytyvn sivun varastavan huomiota.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Loka 13, 2010 11:13 am

phpBB3 oli todellakin rakennettu niin, että kaikki linkit aukeaa samaan ikkunaan jota selataan. Liittyi johonkin XHTML sertifikaattiin, en jaksanut tarkemmin lukea.
Nyt tehty muutos aiheuttaa siis sen, että kaikki linkit jatkossa avaa oman selaus istuntonsa. Mutta koska mukana on näitä nk. taikalinkkejä, eli voi kirjoittaa pelkästään

www.kotiolut.com
ja phpBB tekee siitä linkin, on aiemmin tehdyt viestit jo prosessoitu. Niissä viesteissä linkit siis säilyy ennallaan eli avautuvat samaan ikkunaan. Jos sellaisen viestin avaa muokattavaksi, ja tallentaa sen uudelleen, toimii linkki uuden säännön mukaan. Ne viestit joiden linkeissä on valmiina urt-tagit

[url]http://www.kotiolut.com[/url]
toimivat jo nyt uudella tavalla.

Janne
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Janne » Ke Loka 13, 2010 13:01 pm

suorama kirjoitti:phpBB3 oli todellakin rakennettu niin, että kaikki linkit aukeaa samaan ikkunaan jota selataan. Liittyi johonkin XHTML sertifikaattiin, en jaksanut tarkemmin lukea.
Nyt tehty muutos aiheuttaa siis sen, että kaikki linkit jatkossa avaa oman selaus istuntonsa. Mutta koska mukana on näitä nk. taikalinkkejä, eli voi kirjoittaa pelkästään

www.kotiolut.com
ja phpBB tekee siitä linkin, on aiemmin tehdyt viestit jo prosessoitu. Niissä viesteissä linkit siis säilyy ennallaan eli avautuvat samaan ikkunaan. Jos sellaisen viestin avaa muokattavaksi, ja tallentaa sen uudelleen, toimii linkki uuden säännön mukaan. Ne viestit joiden linkeissä on valmiina urt-tagit

[url]http://www.kotiolut.com[/url]
toimivat jo nyt uudella tavalla.

Eiköhän kyse ole siitä, että XHTML Strict standardissa linkin target-attribuutti on epävalidi.

Muutamallakin foorumilla touhunneena tähän linkki-asiaan törmää usein. Minulla on aina ollut asiasta aika selkeä kanta ja perustelu. Jos linkit pakotetaan aukeamaan uuteen välilehteen, sitä ei voi mitenkään kumota(jollain monimutkaisella selaimen purkka-lisäosalla ehkä?). Se että linkit aukeavat "normaalisti", ei mielestäni keneltäkään mitenkään pois. Eli jokainen meistä varmasti voi manuaalisesti avata linkin uuteen välilehteen itsekin, jos omat tottumukset näin haluaa. Se nyt vaan on normaalia ja oletettavaa, että linkki aukeaa samaan välilehteen/ikkunaan. Kaikki muu on hifistelyä ja käyttäjän omaa tekemistä. Jos tuohon pakotetaan, siinä yksinkertaisempi ihminen hämmentyy.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Loka 13, 2010 13:13 pm

ölrait, tai no mulla on omassa imac:issä hiiressä vaan yks kliksautin ja jumiutunu "minirollaattori" ( jolla oli kiva uutena selata sivuja, kun ei ollu töhkääntyny jumiin.. ).
Käytän: Safari 5.0.2
Tarkoitin lähinnä ulkoisia linkkejä. Kun tarkistaa toimiiko linkki ( esikatsele) niin sivu kysyy aina haluatko ladata vanhan sivun uudestaa. Itse ainakin tykkään että on useampia sivuja auki yhtäaikaisesti. Laitettuna sellanen toiminto et kaikki menee pienenä näkyviin kun vie nuolen vas yläkulmaan.
Jos sais Terran reissullansa

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Loka 13, 2010 13:18 pm

Muutammako siis takaisin? Alkuperäset filut tallessa =)
Jannella hyvät perustelut!

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Loka 13, 2010 13:18 pm

Operassa on hiiren oikeaa nappia käytettäessä myös toiminto "avaa", joka avaa linkin justiinsa samaan välilehteen, vaikka target ois mikä.

Mutta samaa mieltä Jannen kanssa.

noille xhtml-strict standardin rajoitteille on ihan perusteensa. Onko ne rajoitteet enää tarpeellisia kun mobiiliselaimet yms. on kehittyneet, on toinen juttu. xhtml 1.0 on jo kuitenkin useamman vuoden vanha standardi. (11v., 8v. standardin ainoasta tarkistuksesta)

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Loka 13, 2010 13:20 pm

Kaljaasi kirjoitti:ölrait, tai no mulla on omassa imac:issä hiiressä vaan yks kliksautin ja jumiutunu "minirollaattori" ( jolla oli kiva uutena selata sivuja, kun ei ollu töhkääntyny jumiin.. ).
Käytän: Safari 5.0.2
Tarkoitin lähinnä ulkoisia linkkejä. Kun tarkistaa toimiiko linkki ( esikatsele) niin sivu kysyy aina haluatko ladata vanhan sivun uudestaa. Itse ainakin tykkään että on useampia sivuja auki yhtäaikaisesti. Laitettuna sellanen toiminto et kaikki menee pienenä näkyviin kun vie nuolen vas yläkulmaan.

eikösse ole omppu+klikkaus (vai vaihto+klikkaus) jolla saa hiiren kakkosnappia vastaavat valikot? Ja muistaakseni myös pitämällä nappia pohjassa pitempään.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Loka 13, 2010 13:22 pm

Saahan mackiinkin "oikean" hiiren kiinni. Ainakin graafisella puolella niitä meillä töissä jopa käytetään X:n kanssa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Loka 13, 2010 13:26 pm

suorama kirjoitti:Saahan mackiinkin "oikean" hiiren kiinni. Ainakin graafisella puolella niitä meillä töissä jopa käytetään X:n kanssa.

Joo, mutta se pilaa tyylin :)
Se pikkuinen rulla on aika kiva, mutta muuten minusta se saippuapalaa muistuttava hiirenkaltainen vekotin on kammottava, ergonomiasta ei kannata puhuakaan. Mutta vielä kaameempi oli ensimmäisen iMacin hiiri. Täysin pyöreä sämpylä, ja aivan kaamea käyttää.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Loka 13, 2010 13:30 pm

Meillä noita Imackejä ei ole ollut mutta uskon sen olleen se sama joka tuli ainakin G4:n kanssa. Sellainen pyöreä, pohja sininen läpinäkyvä ja kansi vaalean läpinäkyvä.

Janne
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Janne » Ke Loka 13, 2010 14:11 pm

suorama kirjoitti:Muutammako siis takaisin? Alkuperäset filut tallessa =)

Ellei joku sitä erikseen vaadi, niin älä säädä enempää. Kaikkia ei voi kuitenkaan tehdä onnelliseksi ja minun elämäni ei tälläiseen kaadu. Kunhan huutelin omaa mielipidettäni :)

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Loka 13, 2010 14:29 pm

Janne kirjoitti:
suorama kirjoitti:Muutammako siis takaisin? Alkuperäset filut tallessa =)

Ellei joku sitä erikseen vaadi, niin älä säädä enempää. Kaikkia ei voi kuitenkaan tehdä onnelliseksi ja minun elämäni ei tälläiseen kaadu. Kunhan huutelin omaa mielipidettäni :)

Kyllä mä kannatan jatkuvaa säätämistä ja käytäntöjen toistuvaa muuttamista. Pysyy mieli virkeänä, kun tulee yllätyksiä :D

Tosissani sanoisin, että tämä nyt oleva systeemi on varmaan enemmän keskivertokäyttäjän mieleen, kun valtaosa linkeistä tässä internetiksi kutsutussa hiekkalaatikossa aukeaa uuteen ikkunaan.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Loka 13, 2010 15:10 pm

Ok, mennään näillä nyt sitten ainakin seuraavaan päivitykseen asti.

raestlyn
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja raestlyn » Ke Loka 13, 2010 20:06 pm

äyni kirjoitti:noille xhtml-strict standardin rajoitteille on ihan perusteensa. Onko ne rajoitteet enää tarpeellisia kun mobiiliselaimet yms. on kehittyneet, on toinen juttu. xhtml 1.0 on jo kuitenkin useamman vuoden vanha standardi. (11v., 8v. standardin ainoasta tarkistuksesta)

Kyllä on. XHTML-Strict on siitä hassu standardi että se tulee olemaan ainoa jota kaikkien selaimien tulee tukea täysin, siksi se on olemassa ja käytössä. Sen ainoa tarkoitus on varmistaa että sivut on tehty ns. puhtaasti, eli presentaatio (yleensä CSS) on täysin erotettu rungosta. Nettipelejä kun on tullut jo muutaman vuoden tehtyä niin nämä kaikki asiat on itsestään selviä.

Ja phpBB:ssä on omat ongelmansa, on aina ollu ja tulee aina olemaan. (Itse suosin SMF.ää tai omaa foorumisoftaani).

Ja pysytään nyt vielä topicissa, linkkien EI pidä avautua uuteen ikkunaan, se on vain huonoa suunnittelua.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Loka 13, 2010 21:04 pm

:evil: Tätä vähän pelkäsinkin :twisted:

Voin pistää vanhan käytännön takaisin, hätiköiden kun sen sinne laitoinkin. Todennäköisesti moni ei ole edes vielä huomannutkaan muutosta.

Itse olen käyttänyt jo vuosia hiiren kakkos painiketta ja uutta ikkunaa sieltä. Viimeistään selaimet siihen pakotti...

En ollut edes huomannut muutosta bb kakkosen ja kolmosen välillä.

Jos jokin foorumisofta soveltuu käyttöömme paremmin, siitä infoa ylläpidolle, eli minulle, välittömästi.
Mikään muu ei pelota kuin se, että seuraava olut epäonnistuu :twisted:

Muutkin saavat myös operointi oikeuksia tähän foorumiin. En ole mustasukkainen jos joku keksii kehitys ideoita ja haluaa toteuttaa ne.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Loka 14, 2010 7:16 am

raestlyn kirjoitti:
äyni kirjoitti:noille xhtml-strict standardin rajoitteille on ihan perusteensa. Onko ne rajoitteet enää tarpeellisia kun mobiiliselaimet yms. on kehittyneet, on toinen juttu. xhtml 1.0 on jo kuitenkin useamman vuoden vanha standardi. (11v., 8v. standardin ainoasta tarkistuksesta)

Kyllä on. XHTML-Strict on siitä hassu standardi että se tulee olemaan ainoa jota kaikkien selaimien tulee tukea täysin, siksi se on olemassa ja käytössä. Sen ainoa tarkoitus on varmistaa että sivut on tehty ns. puhtaasti, eli presentaatio (yleensä CSS) on täysin erotettu rungosta. Nettipelejä kun on tullut jo muutaman vuoden tehtyä niin nämä kaikki asiat on itsestään selviä.

XHTML-Strict on olemassa jotta voitaisiin varmistua, että saadaan hyvin suunnitletuja ja kaikissa mahdollisissa laitteissa toimivia sivuja. Presentaation erotus on vain työkalu tämän saavuttamiseksi. Strict asettaa muitakin rajoitteita kuin presentaation erottamisen rungosta.
xhtml-strict tulee menettämään asemansa, se on varma. Kehitys kehittyy ja uusia standardeja tulee. Presentaatio tulee pysymään erillään rungosta, mutta mitä sallitaan ja mitä rajoitetaan on eri juttu.

Linkkien avautuminen uuteen ikkunaan on täysin sallittua. Standardien pakonomainen noudattaminen kuuluu julkisen palvelun sivuille ja muille sivuille, joilla halutaan varmistaa mahdollisimman laaja käytettävyys. Kotioluelle tälläistä pakotetta on turha asettaa. Tätä kuitenkin käytetään pääasiassa tavallisilla nettiselaimilla, ja kuten jo mainittua, mobiiliselaimetkin kykenevät nykyaikana käsittelemään hyvin sivun aukeamisen uuteen ikkunaan. Nettisivut eivät ole olemassa standardeja varten vaan toisinpäin. Harkittu standardeista poikkeaminen on täysin sallittua monesti jopa suotavaa. Käytettävys on tärkeämpää kuin tiukkapipoinen standardien seuraaminen. Pitää vain varmistaa, että se kiva kikka käytettävyyden parantamiseksi toimii kaikkialla missä sen halutaan toimivan.
Henkilökohtaisesti muuttaisin DTD-määrityksen, jos xhtml-strictistä poiketaan, mutta hitonko väliä silläkään oikeastaan on.

Palaa sivulle “Kehittäminen & palaute”