sakatonta

Kehitysehdotukset ja kehittämisprojektit.

Valvojat: suorama, Elmo

pasijoh
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: vittat
18 tai yli: Olen

sakatonta

ViestiKirjoittaja pasijoh » Ti Maalis 16, 2010 14:41 pm

olen miettinyt että olisiko järkevää/ mahdollista saada sakatonta kotiolutta. ideana että jos laittaisi oluen jälkikäymään paineastiaan ja antaisi olla siellä vielä vaikka kuukauden. eli siis kylmässäkin jo ja kun olisi varmasti kirkasta ja vähän jo kypsääkin niin lappoisi sitten varovasti toiseen astiaan tai suoraan pulloihin. paineastiahan kestää paineen kyllä mutta häviääkö se lapottaessa pulloihin . jonkun pitäisi testata asia. jälkikäymissokerin määrä voisi olla ratkaisevaa tässä hommassa. ihan mielenkiinnosta jos vaan jollain kokemuksia on niin kerro. se paineastia on aika kallis eli ei sitä viittisi ihan huvikseen ostaa.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

Re: sakatonta

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Maalis 16, 2010 23:44 pm

periaatteessa toimiva idea, ongelma tulee ehkä siinä että pulloihin ei tule painetta kun käymistä ei enää tapahdu. en sitten tiedä jos pitäis tosi kylmässä.. ja miten paineisen oluen pullotus ylipäätään onnistuu ilman vaahtoamista..

mutta onhan olemassa karbonointi tabletteja ja ainakin kierrekorkkipulloihin pystyy hapottamaan co2-pullosta sopivalla liittimellä. ja kegit on sitten asia erikseen.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Maalis 17, 2010 8:04 am

Vastapainepullottimella saa oluen vaahtoamatta pulloon.
Idea on se, että sekä pullo, että astia jossa olut alunperin on, on samassa paineessa ja olut lapotaan pulloon. Kun olut on kylmää ja korkitus tapahtuu nopeasti ei hiilidioksidi hävikkiä juurikaan synny. Tuossa Polkun ohje aiheeseen.
http://panola.kyla.fi/polku/valmistus/v ... llotus.php
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

pasijoh
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: vittat

ViestiKirjoittaja pasijoh » Ma Maalis 29, 2010 17:16 pm

entäs jos lappoisi käymisen jälk. oluen paineastiaan ja laittaisi jälkikäym. sokerin normaalisti ja antaisi olla ohjeen mukaan eka lämpöisessä määrätyn ajan ja sitten kylmään vaikka kuukaudeksi. sitten lappoisi esim. niihin 5 litran peltitynnyreihin ja hiilihappohanalla ottaisi tuoppiin. tässä tapauksessa ei ehkä jälkikäymissokerilla ole niin väliä kunhan ei liikaa laita. hiilihappohan tulee siitä patruunasta. sakkahan jää sinne paineastiaan kun olut on siellä sen kuukauden ja kirkastakin varmasti olisi. tässä kuumeisesti miettinyt että miten saisi hyvää, sakatonta ja mahdollisimman helposti valmistettavaa olutta. kertokaa mielipiteitä asiasta niin voisi kokeilla. mihinkään ydinfysiikkaan ei viittis ryhtyä asian kanssa mutta jos jotenkin näin järkevästi kotikonstein onnistuisi niin vakavasti voisi harkita. kerranhan se vaan kirpasee.

Joose
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Joose » Ke Maalis 31, 2010 12:21 pm

Tuo kuvaamasi tapa kuulostaa periaatteessa toimivalta, mutta todella hankalalta. Paineastian käytön ja jälkikäymisen idea on ilmeisesti säästää hiilidioksidipatruunojen kanssa vai? Muutenhan voisit suodattaa oluen ennen tynnyreihin laittamista tai jos suodattaminen kuulostaa hankalalta, niin ~3 viikkoa sekundäärissä riittää kyllä poistamaan suurimman osan hiivasta, kunhan lappoaa varovasti tynnyreihin. Ihan mielenkiintoista tuota ehdottamaasi tapaakin olisi kokeilla, mutta valmiiksi hiilihapotetun oluen saaminen noihin tynnyreihin ei välttämättä ole mikään kaikkein mielyttävin homma. Muutenkin niiden kumikorkkien kanssa saa tapella ihan riittävästi.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Maalis 31, 2010 12:32 pm

Kyllä mä kanssa olen sitä mieltä, että jos sakatonta haluaa, niin jälkikäyttö kannattaa unohtaa.Helpompiakin tapoja on.

suodattaminen ei tietääkseni ole mitenkään hankalaa, välineet vain maksaa hieman. Kuplat sitten patruunasta.

Valmiiksi hiilihapotetun olen saattaminen tynnyriin ilman sakkaa tuntuu kyllä tuomitulta ajatukselta.

Palaa sivulle “Kehittäminen & palaute”