Kotiolutwiki

Kehitysehdotukset ja kehittämisprojektit.

Valvojat: suorama, Elmo

Joose
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Kotiolutwiki

ViestiKirjoittaja Joose » Ti Touko 05, 2009 13:57 pm

Toisen ketjun yhteydessä oli puhetta kotiolueen keskittyvän wikin perustamisesta ja tuli myös esille Olutoppaan wikin käyttö. Suorama näyttikin lisäilleen tietoa humalista sinne. Kyselin Sepolta myös tuosta eikä hänelläkään ollut mitään Olutoppaan wikin käyttöä vastaan. Voisin itsekin yrittää kirjoitella tuonne jossain välissä hieman juttua. Tuli mieleen, että voitaisiin ehkä hieman miettiä alkuun mistä asioista tuonne tahdottaisiin juttua. Hatusta vedettynä tuli mieleen jotain tällaista:

- Yleistä
- Valmistus
(-- Mallastus)
-- Maltaiden rouhinta
-- Mäskäys
-- Keitto / Humalointi
-- Jäähdytys
-- Käyminen
-- Jälkikäyminen
-- Pullotus
-- Kypsytys
- Raaka-aineet
-- Maltaat
--- Perusmaltaat
--- Erikoismaltaat
-- Humalat
--- Lajit
--- Kasvatus
-- Hiivat
--- Hiivatyylit
--- Kasvatus pullosta
--- Hiivan pesu
-- Mausteet
- Välineet
-- Mallasmylly
-- Mäskäysastia
-- Kattila
-- Käymisastia
-- Jäähdytin

Vaikuttaako mitenkään järkevältä ja unohtuiko jotain tärkeää?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

Re: Kotiolutwiki

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Touko 05, 2009 15:03 pm

Minusta yksi tärkeimmistä, eli vasta-alkajan opas valmiista uutteesta tekemiseen. (humaloiduista ja humaloimattomista?)
Selkeä simppeli tietopaketti ja opas, ilman mitään aiheen syventämisiä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Touko 06, 2009 11:33 am

Tein siis jokinmoisen pelinavauksen olutoppaaseen. Nyt siellä on luokka kotiolut ja siellä pikaisesti kirjoitetut artikkelit uuteoluen teosta.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Syys 29, 2010 13:25 pm

Sainpa idean.
Pohjustetaanpa tätä sillä, että tämä ajatus wikistä on sinänsä hyvä, mutta hankala. Olutoppaan wiki on liian "kaukana" sinne ei aloittelija eksy. Omaa wikiä tuskin kannattaa perustaa, koska foorumi on paljon dynaamisempi väline ja täysin riittävä. Kuitenkin olisi vallan mainiota, jos jotkin perusjutut olisi helposti aina uusien jäsenten (ja miksipä ei vanhojenkin) löydettävissä.

Siksipä ehdotan, että niin uute- kuin mäskäysosastoillekin tehtäisiin/koottaisiin aiemmista ketjuista kattavat oppaat välineohjeineen kaikkineen, ja asetettaisiin nämä ohjeet "tahmeiksi", jotta pysyisivät jatkuvasti ensimmäisinä. Jotain tämmöisiähän saattaa jo ollakin, mutta ne ovat hävinneet jonnekin muitten viestien sekaan, ja nämä pitisi vain kaivaa esille ja tahmata.
Parannusehdotukset yms. tehtäisiin ko. ketjun jatkoksi, niistä keskusteltaisiin tarvittaessa ja kun jokin muutosehdotus tms. olisi käsitelty loppuun se lohkaistaisiin omaksi ketjukseen, jonka annettaisiin painua foorumin pohjalle (poistamisessa ei varsinaisesti olisi mieltä, koska silloin koko keskustelu katoaisi ja siihen ei voisi palata.) Mikäli muutoksesta artikkeliin olisi päätetty, ylläpito tai artikkelin alkuperäinen kirjoittaja tekisi muutoksen alkuperäiseen artikkeliin.
Artikkelien rakennetta voisi ajan myötä yhdenmukaistaa ja viilata myös.

Näin toimien saataisiin annettua paras mahdollinen informaatio sitä tarvitseville näissä aiheissa, joihin palataan jatkuvasti uudelleen. Kun asioita joutuu toistamaan, tulee helposti jätettyä jotain pois. Ja jotenkin minusta on surullista kun aina toisinaan tulee esille aloittelijoita jotka ovat tehneet oluensa suuren sokerimäärän kera. Mikäli sekeä kunnollinen ohje vähentäisi tetämättömyyttään tehdyn kiljun määrää edes parillakymmenellä litralla olisi jo jotain saavutettu.

Minusta tarvittaisiin ohjeet ainakin uuteoluen teolle humaloidusta ja humaloimattomasta uutteesta, osittaismäskäyksestä ja kaikista eri mäskäystavoista erikseen. Teoreettinen tieto kannattaisi jättää sikseen. Hyvät kattavat ohjeet kun eivät ihan muutamaan riviin muutenkaan jää, ja tarkoitus olisi minusta nimenomaan antaa välinet helppoon hyvään starttiin. Mikäli luettavaa on sivutolkulla, josta puolet täyttä hepreaa jää olut tekemättä ainakin niillä ohjeilla.

Itse voisin osallistua tekemällä ohjetta uuteoluesta, kun tuo mäskäys on vielä aika tuntematon suo.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Syys 29, 2010 15:08 pm

Pirskatin hyvä ehdotus mielestäni. Tuon saman stickyn voisi sitten linkata myös artikkelit osoille ja mahdollisille muillekin, koska se löytyminen kumminkin on tärkeää, eikö vain?

Voisitko sinä äyni vaikka muokata tämänhetkistä tietouttasi vastaavaksi aloittamani viewtopic.php?f=3&t=17 tekstin?
Koitan antaa sinulle täydet oikeudet siihen. Vai haluaisitko olla uute puolen valvoja?
Laitoin äynin nyt kokeeksi valvojan rooliin uute osioon. Testaisitko pystytkö nyt tekemään tarvittavat toimenpiteet.

Onko muita osioita jotka kiinostavat, tai onko muita joita kiinnostaisi jonkun osion valvonta?

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Syys 29, 2010 15:09 pm

Mielestäni ohjeet aloittelijoille voisivat olla myös heti etusivulla ensimmäisenä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Syys 29, 2010 15:21 pm

Millaista ratkaisua siis tarkoitat?
Olisiko ajatuksesi siis sellainen, että ensimmäinen alue ei rekisteröityneille olisi "Ohjeet vasta-alkajalle"? Jonka alla sitten olisi nuo samaiset jutut ja niitä ei pääsisi kommentoimaan.
Saattaisi ainakin siinä mielessä löytyä ohjeet helpommin jos ne olisivat "Ohjeet" osioissa, kun vasta-alkaja ei välttämättä tiedä mistä ja mitä on tekemässä, totta.

Jos taas tarkoitit auki olevaa ohjetta etusivuksi, luulisin useamman kerran jälkeen ärsyttävän jos sitä ei saisi pois.
Toisaalta kotiolut.com voisi siirtyä sivustomaisempaan suuntaan, jonka yksi osa-alue olisi foorumi. Tuohon kyllä sitten jo tarvitsisi isomman porukan vääntämään sivustoa...
Vapaaehtoisia?

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Syys 29, 2010 15:30 pm

Juurikin tuota ensimmäiseksi mainittua meinasin. Eli sisäänkirjautumaton käyttäjä näkisi ensimmäisenä "usein kysytyt kysymykset" tai "aloittelijan perusohjeet"

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Syys 29, 2010 15:32 pm

Kyllä, ajatus on hyvä ja toteutetaan jonkin ajan puitteissa. Varmaankin kerätään ensin ohjeita kasaan jotta on jotain mitä sinne sitten heti laitetaan.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Syys 29, 2010 15:40 pm

Palmerin kirjan nettiversioon voisi ehkä linkittää kanssa, on mielestäni pirun hyvä opus kaikinpuolin ja sopii ihan aloittelijallekkin. Valitettavasti vaan englanniksi.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Syys 29, 2010 15:41 pm

Kyllähän se tuolla onkin likitettynä, jossain...
Entä tämä http://www.beersmith.com/blog/beersmith ... ing-guide/

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Syys 29, 2010 16:00 pm

Sticky FAQien tekeminen olisi ainakin helppoa ja kätevää. Olutoppaaseen reggaaminen on minulla korkean kynnyksen takana (olen leppoisien foorumeiden ystävä), mutta olen kyllä käytettävissä mikäli tämä toteutusmuoto valitaan. Kokonaisen oman saitin vääntäminen olisi työmäärältään aikasen iso.

Esim. tämä olisi pienellä modauksella miltei valmis priming-faq:
http://kotiolut.com/viewtopic.php?f=4&t=593&p=3488

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Syys 30, 2010 14:26 pm

suorama kirjoitti:Voisitko sinä äyni vaikka muokata tämänhetkistä tietouttasi vastaavaksi aloittamani http://kotiolut.com/viewtopic.php?f=3&t=17 tekstin?
Koitan antaa sinulle täydet oikeudet siihen. Vai haluaisitko olla uute puolen valvoja?
Laitoin äynin nyt kokeeksi valvojan rooliin uute osioon. Testaisitko pystytkö nyt tekemään tarvittavat toimenpiteet.

Tein tuon pohjalta uuden aiheen. Minusta on kurja muutella jonkun toisen kauan sitten kirjoittamaa.

En vaan kyennyt tekemään siitä uudesta viestistä tahmeaa. Joko oikeuteni ei riitä tai sitten en vaan osaa. Mutta eiköhän tämä jotenkin onnistune.
Nyt vaan kehitysehdotuksia latelemaan.
Sovitaanko, että ylistykset ja muut sisällöttömyydet jätetään suosilla pois, ainakin tuosta ohjeketjusta. Tiedän tehneeni mieletöntä työtä :nauru: Pidetään ketju siistinä.

Janne
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Janne » To Syys 30, 2010 15:13 pm

Sanonpa minäkin mielipiteeni.

Äynin idea on hyvä. Aloittelija foorumille eksyttyään löytää tiedon helposti oikean otsikon alta, kun se sinne on stickyksi työnnetty.

Minun mielestäni parempi vaihtoehto kuitenkin olisi kirjoittaa se itse teksti wikiin ja linkittää sinne stickystä. Tämä siksi, että wikissä on huomattavasti paremmin tätä tukevat ominaisuudet ja se suoraan mahdollistaa useamman muokkaajan. Homma menee ikäväksi, jos halukkaat joutuvat huutelemaan moderaattorille muokkausehdotuksia. Plus mielestäni se wiki noin yleisesti kuitenkin on foorumia väheksymättä "uskottavempi" paikka, kun tekstiä paljon tulee. Ylipäänsä tykkään foorumimaailmassa ahkerasta linkittelystä ja mielestäni tähän voisi panostaa stickyketjuissa. Tietoa on paljon saatavilla, mutta sitä on välillä hankala löytää. AHB on hyvä esimerkki foorumista(no okei, käyttäjä-&viestimäärä on vähän isompia) foorumista, jossa kontrollifriikit ovat surinpiirtein indeksoineet indeksejäkin ja ne hyvät sisällöt löytyy aika helposti. Ja tuskin se ketään loukkaisi, jos täällä tarjotaan tutorial-linkkejä ulkomaisille forumeille. Niitä olisi vaan kiva johonkin pistää talteen muiden saataville.

Tai sitten vain unohdetaan tuo kommenttini wikistä, jatketaan ohjeiden kirjoittamista foorumiin, mutta pistetään näitä hyviä linkkejä talteen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Syys 30, 2010 17:21 pm

Niin, mutta oikeasti kattavia oppaita tarvitaan aika vähän. Suurin osa kotiolutietoudesta jakaantuu parhaiten keskustelemalla, jolloin wikistä tulee vain rasite. Tietoa ei kannata kamalasti hajauttaa.
Päätön muokkaaminen ei edes ole hyvästä kun potentiaalisia muokkaajia on vähän. Kehitysehdotuksista keskustellaan, jonka jälkeen on helppo toteuttaa kollektiivinen päätös.
Yhteen aikaan oli muodikasta ylläpitää wikejä jokaisen harrastusfoorumin yhteydessä. Liki kaikki ovat kuolleet, koska samalla saitillakin oleva wiki on usein liian kaukana ja kukaan ei välitä muokata ja ylläpitää wikiartikkeleita. Näin se vaan menee. Jos jokaisen erikoisalueen ylinnä on yksi tahmea artikkeli perusteista, niin se palvelee minusta riittävästi. Kaiken muun saa sitten kysymällä tai etsimällä selville. Viiden - kuuden artikkelin takia ei kannata ylläpitää wikiä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Syys 30, 2010 20:58 pm

äyni kirjoitti:En vaan kyennyt tekemään siitä uudesta viestistä tahmeaa. Joko oikeuteni ei riitä tai sitten en vaan osaa. Mutta eiköhän tämä jotenkin onnistune.

Näköjään tällä foorumi softalla "tahmea" tarkoittaa "pysyvää". Saatko sellaiseksi muutettua jos et tarkistan oikeutesi.

Periaatteessa kaikki on mahdollista. Palvelin rauta on minun ja IP on lainassa töistä. Domainin olen ostanut itselleni. Eli myös käytännössä vain oma mielikuvituksemme on rajana sille mitä voimme toteuttaa.
Eihän tuo kauhea tykki ole mutta ottaen huomioon, että tässäkin palvelimessa pyörii jokunen tietokanta ja saitti ei se kovalla kuormalla ole. Käyttis kyllä alkaa olemaan vanha...
Toinen 100G levyä on varaamattomana. Käytän konetta myös varastona... Katsokaa ite http://www.kotiolut.com/phpsysinfo/

Make
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Uusikaupunki

ViestiKirjoittaja Make » To Syys 30, 2010 21:39 pm

Anteeksi off topic mutta on aivan pakko.

suorama kirjoitti:Eihän tuo kauhea tykki ole mutta
Prossu ainakin on viimisen päälle oikea tälle foorumille "Cascades" :love:

On muuten melko vanha kerneli sulla :nauru: mutta niinhän se linux maailmassa menee että toimivaa systeemiä ei pidä mennä päivittämäään turhan takia.
Good people drink good beer. -Hunter S. Thompson

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » To Syys 30, 2010 22:39 pm

Laitanpa oman mielipiteenikin tähän näkyville tästä asiasta: Mielestäni foorumilla on silloin tällöin (aika usein) todella hyviä juttuja, eli yksittäisiä viestejä tai viestiketjuja. Kuitenkin tavaraa alkaa olemaan niin paljon, että on liki mahdotonta enää löytää uudelleen nopeasti jotain tiettyä, jonka muistaa olleen hyvä ja jossa käsiteltiin juuri sitä asiaa jonka kanssa itse painii. Myöskään hakutoiminnolla ei aina ole kovin helppoa löytää etsimäänsä.

Mietinkin, että onko mahdollista liittää keskuteluihin/yksittäisiin viesteihin esim. asiasanoja, jotka listattaisiin asiasanahakemistoon? Toinen idea olisi jonkinlainen arviointi, eli lukija voisi klikata jotain nappia tyyliin: "tästä informaatiosta oli minulle erittäin paljon hyötyä", ja sitten etusivulla olisi listaus "top10" tms. ??

En tiedä alkaako joitakin välillä jo ärsyttämään se, kun uudet jäsenet aina kysyvät samoja asioita, sellainen käsitys aina välillä tulee kun lukee noita vastauksia.. en tarkoita nyt pahalla ketään kohtaan. Toisaalta on hyvä, että uudet panijat pääsevät heti mukaan keskusteluun, koska ainakin itselleni juuri se on tärkeää, että saa kontaktin. Ja kuten jo todettua, foorumi alkaa olemaan melkoinen viidakko, jos ei tiedä mitä etsii eikä mistä aloittaa. Ja kun sitten vähän tekee ja oppii niin osaa jo neuvoa niitä seuraavia jotka taas kysyy että "kannattaako laittaa 700g kidesokeria niin kuin ohjeessa lukee" jne.

Melkein parasta antia tässä foorumissa on se kun pystyy auttamaan muita tekemään parempaa olutta, ja siinä myös oppii itse eniten.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Loka 01, 2010 6:37 am

suorama kirjoitti:
äyni kirjoitti:En vaan kyennyt tekemään siitä uudesta viestistä tahmeaa. Joko oikeuteni ei riitä tai sitten en vaan osaa. Mutta eiköhän tämä jotenkin onnistune.

Näköjään tällä foorumi softalla "tahmea" tarkoittaa "pysyvää". Saatko sellaiseksi muutettua jos et tarkistan oikeutesi.

Tahmea, pysyvä, sticky, ihan mikä vaan, mutta mulla ei ole aluenäkymässä kuin Poista, yhdistä, siirrä, kopioi, lukitse, avaa ja synkronoi ja viestinäkymässä lukitse, avaa poista, yhdistä ja jaa. Tai sitten mä en vaan löydä. Pysyvä onkin muuten aika hyvä suomennos. :D

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Loka 01, 2010 7:01 am

pettu kirjoitti:Laitanpa oman mielipiteenikin tähän näkyville tästä asiasta: Mielestäni foorumilla on silloin tällöin (aika usein) todella hyviä juttuja, eli yksittäisiä viestejä tai viestiketjuja. Kuitenkin tavaraa alkaa olemaan niin paljon, että on liki mahdotonta enää löytää uudelleen nopeasti jotain tiettyä, jonka muistaa olleen hyvä ja jossa käsiteltiin juuri sitä asiaa jonka kanssa itse painii. Myöskään hakutoiminnolla ei aina ole kovin helppoa löytää etsimäänsä.

Jostain syystä kaikkien foorumisoftien hakutoiminnot on enemmän tai vähemmän kehnoja. Nopein kikka, jonka osaan sulle antaa, on selaimesi kirjanmerkit. Tee kirjanmerkkeihin kansio, johon laittelet niitä hyviä ketjuja. Varmasti löytyvät ensikerrallakin.

pettu kirjoitti:En tiedä alkaako joitakin välillä jo ärsyttämään se, kun uudet jäsenet aina kysyvät samoja asioita, sellainen käsitys aina välillä tulee kun lukee noita vastauksia.. en tarkoita nyt pahalla ketään kohtaan. Toisaalta on hyvä, että uudet panijat pääsevät heti mukaan keskusteluun, koska ainakin itselleni juuri se on tärkeää, että saa kontaktin. Ja kuten jo todettua, foorumi alkaa olemaan melkoinen viidakko, jos ei tiedä mitä etsii eikä mistä aloittaa. Ja kun sitten vähän tekee ja oppii niin osaa jo neuvoa niitä seuraavia jotka taas kysyy että "kannattaako laittaa 700g kidesokeria niin kuin ohjeessa lukee" jne.

Melkein parasta antia tässä foorumissa on se kun pystyy auttamaan muita tekemään parempaa olutta, ja siinä myös oppii itse eniten.

En usko, että kyse on niinkään ärsyyntymisestä kuin leipääntymisestä. On puuduttavaa kirjoitella samoja tekstejä jatkuvasti. Siinä muuttuu helposti mahdollisimman lyhytsanaiseksi ja se on helposti tulkittavissa tylyydeksi tai ärtymykseksi. Siksipä idea noista muutamista kattavista perusohjeista, että hakematta aloittelija löytäisi tarvitsemansa tiedon. Keskiverto suomalainen foorumijäsen millä tahansa foorumilla aloittaa lukemalla juttuja ennen kuin uskaltautuu kirjoittamaan mitään. On jotenkin tässä kansallisessa luonteessamme se, että ensin kyräillään ja katellaan ja sitten vasta avataan suu. Ja jotta voi puhua, pitää jo tietää aiheesta jotain, ettei vaikuta ihan urpolle. :nauru:
Huoleni onkin nimen omaan niissä, jotka kohkaavat sen ensimmäisen satsinsa kyselemättä ja uskaltautuvat kirjoittamaan vasta kun poika jo pulputtaa ja yhteenkuuluvuuden tunne on sitämyöten kasvanut riittävästi. Kyllä sitä voi epäillä, että foorumi on löydetty ennen kun se poika pistettiin tulille, jos viesti alkaa: "Laitoin justiinsä äsken/eilen/tms. ensimmäisen olueni tulemaan..." Ja sitten kun viesti jatkuu, että laitoin kolme kiloa sokeria, niin välittömästi tulee sellainen toivottomuuden tunne, että voi kunpa olisi voinut auttaa aiemmin. Jotenkin luulen, että jos ensimmäinen erä menee reisille, niin kynnys jatkamiseen on suurempi, vaikka kuinka olisi saanut opastusta ja olisi joku jo ennustanutkin, että sillä uutepakkauksen reseptillä ei tartte ihmeitä odottaa.

Mäskäyksen kanssa tilanne on hieman toinen. Tuskin kukaan alkaa mäskäämään ilman kunnollista ohjetta. Sellaista taas suomeksi ei juuri ole. Palmer on hyvähkö, joskin väärällä kielellä monelle. (Ja valitettavan amerikkalainen tyyliltään.), Järmälän nettiversio on typistetty, siitä puuttuu paljon tarpeellista informaatiota. Kirjastoista ei välttämättä löydy kunnollisia oppaita (esim Lahden kirjastojen valikoima oluenteosta on yllättävän heikko), ja onko joku törmännyt hyvään suomenkieliseen oluenteko-oppaaseen Järämälän lisäksi?

Menipä vuodatukseksi, eikä tuolle oikastaan tainnut olla edes tarvetta, mutta tulipa ulostettua nyt tuokin. =)

Palaa sivulle “Kehittäminen & palaute”