Lisää keskustelijoita

Kehitysehdotukset ja kehittämisprojektit.

Valvojat: suorama, Elmo

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

Lisää keskustelijoita

ViestiKirjoittaja durak » Su Tammi 27, 2008 16:21 pm

Mistäs foorumille löytyisi lisää jäseniä, olutoppaan palstalle voisi varmaan ainakin laittaa mainoksen?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Tammi 27, 2008 20:38 pm

Olen ajatellut myös asiaa. En voine kuitenkaan itse sitä tehdä. Jotenka olen koittanut sikäläisen allekirjoitukseni kautta ohjata ihmisiä katsomaan blogiani jossa taas "mainostan" tätä foorumia. Mielestäni kuitenkin joku muu täällä kirjoittava voi hyvinkin kehoittaa jotakuta opastusta kaipaavaa kysymään myös täällä asioita.

En tiedä onko rekisteröitymisenpakko yksi syy ettei keskustelijoita ole vielä montaa. Rekisteröinnillä vain voin ilmoittaa, että keskustelut alkoholista on tarkoitettu tasan tai yli 18 vuotialle.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Elmo
Jäsen
Jäsen

Re: Lisää keskustelijoita

ViestiKirjoittaja Elmo » Ma Tammi 28, 2008 15:55 pm

durak kirjoitti:Mistäs foorumille löytyisi lisää jäseniä, olutoppaan palstalle voisi varmaan ainakin laittaa mainoksen?

Niin sanotun bannerin avulla sais. Kun ainakin minä käyn muillakin foorumeilla kirjottelemassa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Tammi 30, 2008 18:00 pm

Millaista banneria olit ajatellut?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Helmi 13, 2012 19:21 pm

Täällä on liian hiljaista. Tekisi mieli keskustella ja auttaa, mutta kenelläkään ei ole mitään asiaa ilmeisesti?
Onhan noita ulkomaisia foorumeita, mutta olisi hauska keskustella suomalaistenkin kanssa välillä.

Onko kotiolutharrastus Suomessa vielä niin lapsenkengissä?
Tietävätkö suomalaiset, että kotonakin voi tehdä hyvää olutta? Pitäisikö asiaa tuoda enemmän julki?
Monelta olen kuullut, että kotiolut olisi jotenkin hankalaa tehdä ja maku olisi paha. Tarkemmin asiaa kyseltyäni selvisi, että he olivat jossain vaiheessa elämäänsä kokeilleet kotioluen tekoa Finlandia-uutteella ja eihän siitä ohjeen mukaan tehtynä mitään ihmeellistä tule.
Suurin osa aloittaa innoissaan harrastuksen ja sitten kun lopputulos ei olekaan sitä Karhua, niin tavarat myydään huutonetissä pois.

Onko kenelläkään mitään ideoita asian suhteen?

Mazku
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Mazku » Ma Helmi 13, 2012 19:40 pm

Asiasta taisi muistaakseni olla erillinen ketju, mutta tosiaan tuntuu siltä että kotitekoisella oluella on erittäin huono maine Suomessa. Itse tuossa pistin viime viikolla ensimmäisen satsini tulemaan ja nyt koitellaan kärsivällisyyden rajoja. :)

Pari vuotta aikaisemmin vehänoluen orjaksi jäätyä tuli vastaan tämä foorumi ja asiaa punnitsin, mutta juurikin muiden "mielipiteiden" johdosta päätin jättää väliin. Isänikin tuohon ideaan heitti "eihän kotikonstein voi saada mitään juomakelpoista". Nyt löysin sisäisen hipsterini ja taistelin mainstreamiä vastaan. Tilasin tuon Coopers DIY Beer brewing kitin ja sillä on ollut tosi helppo päästä alkuun ja odottelen innolla lopputulosta.

Kotitekoisesta oluesta en ole koskaan nähnyt mediassa minkäänlaista juttua, onkohan tähän jotain erikoisia syitä? Tuntuu kuitenkin että erikoisoluet ja oluet muutenkin ovat suosittuja, koska omia panimotuotteita myyviä ravintoloita tuntuu olevan jo useampia ja erikoisoluita valmistetaan myös Suomessa ja kauppa tuntuu käyvän.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Helmi 13, 2012 20:29 pm

Minä muuten innostuin ja löysin koko kotiolut asian kun modailin Nintendo Wiitä, asentelin siihen kovalevyn ja kovalevylle sitten pelit etc.. meinaan kun kyseiseen vehkeeseen harrastelijoiden itse väsäämiä ohjelmia sitten kutsutaan termillä "wii homebrew", senhän sitten arvaa mitä kävi kun kyseisellä termillä googlailin :D.

Kyllä meidän harrastajien sitä kotioluen ilosanomaa pitää levittää, hidastahan se on mutta mahdollista. Muistan kun >10 vuotta sitten kasvattelin chiliä ja tilailin chilisoosseja jenkeistä, hulluna pitivät, mutta nykyäänhän tuo on ihan mainstreamia.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Helmi 13, 2012 21:32 pm

Kirjoitin saman viestin Olutoppaan foorumille ja viestiä on luettu 34 kertaa, eikä yhtään vastausta.
Kaipa kotiolutharrastus on olutharrastajienkin keskuudessa harvinaista.

Itselläni onnistui ensimmäinen olut niin hyvin, että nyt harmittaa, kun ei ole enempää tilaa harrastamiselle.
Kaipa se pitää uusi talo rakentaa, jotta mahtuu panemaan :)

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Helmi 14, 2012 9:43 am

Kyse on osittain siitä, että jonkun pitäisi päästä tienaamaan aiheella. Silloin mainostaminen yms tulisivat "luonnollista" tietä.

Monet jotka olutta juovat / nauttivat, pitävät sitä riittävän edullisena kaupasta ostettuna. Joten ei maksa vaivaa aloittaa uutta "harrastusta".
Varsinkin jos asia kiinnostaa vain vähän ja katselee uutepurkkeja kaupan hyllyllä ja laskee sokerien hinnat mukaan, ei hinnan ero ole mikään mahtava.
Työtäkin on pesujen ja pullotusten muodossa raakasti. Eikä se lopputuloskaan mieltä ylentänyt.

Useimmiten kiinnostus kotipanemiseen herää voimakkaampana kun mukaan astuu olut harrastus, sellaisen kuin sen itse ymmärrän. Eli kun mukaan astuu ns. oikeat oluet.
Ne jotka maistuvat jollekkin jne. Mutta kun innostus on kova ja äkkiä pitäisi saada eikä oma tekele maistukkaan Rochefort 10:tä, innostus lopahtaa alkuunsa.
Ne jotka kuitenkin haluaisivat onnistua ja selvittää "virheensä" eksyvät nykyään usein tälle foorumille. Joka on mielestäni hyvä alku. Ja loppujen lopuksi meillä on tällä hetkellä 432 rekisteröitynyttä käyttäjää,
joka on kuitenkin jonkinmoinen luku suhteutettuna väestöön (Suomi 5,4mil, Britannia 62,3mil, Usa 308,7mil).
Se olisi mielestäni kuitenkin parasta, että tieto keskittyisi meidän mittakaavassa yhteenpaikkaan, eikä muodostuisi erityisiä kuppikuntia.
Uskoisin se olevan meidän suomalaisten etu jos tähän pystyttäisiin.

Mutta, loppujen lopuksi, ei meitä kaikkia kiinnosta oluen tekeminen vaikka sitä joisikin. Eihän kaikkia kiinnosta ruuan tekeminenkään vaikka kaikki syö. Tai autojen valmistaminen vaikka moni sellaisella ajaakin.
Joitakin saattaa kiinnostaa kyllä oluen kemia ja valmistus, mutta ei valmistusvälineet tai niiden tekeminen yms.

Oma "näkemykseni" on sen suuntainen kaiken asian suhteen, että ei ole helppoja ja vaikeita töitä. On vain pienitöisiä ja suuritöisiä töitä. Toiset vaatii keskittymistä toisia enemmän.
Jos halua on, kaiken voi oppia. Tässä auttaa kotioluen osalta juurikin tämä foorumi.

ps. Olen tulostanut niitä tarroja joita näkyy mm. blogi viesteissäni.
Haluaako joku alkaa mainostamaan foorumia jossain tuollaisella tarralla? ;)

Kuva

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Helmi 14, 2012 9:58 am

MG-R tulee vielä toimikaudellaan aiheuttamaan hurjan piikin harrastajamäärään. Mikä on tietysti onni onnettomuudessa. Suomi tarvitsee tänä päivänä innokkaita kotipanijoita, jotta syntyisi elävä pienpanimokulttuuri sitten kun lainsäädäntö saadaan tervehdytettyä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Helmi 14, 2012 10:08 am

Jos me tai joku muu keksii äärettömän yksinkertaisen tavan tehdä olutta, tyyliin uutteesta, maltaista, silläkin voisi olla vaikutusta.

Toinen jolla voisilla vaikutusta olisi se, että välineiden hinnat laskisivat. Esim. mallasmylly jonkun 4-50€ niin ei äkkiseltään olisi kynnys ostaa sitä.
Jos katsot mallasmylljen rakennetta ja toimintaa, josta nyt maksetaan satasia, ei ne kummoisia ole. Uskoisin, että tässäkin on omalta osaltaan kipuhinnoittelu.
Eihän niitä myllyjä osteta montaa samaan talouteen (useinkaan).

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Helmi 14, 2012 10:19 am

Votkaiguaani kirjoitti:MG-R tulee vielä toimikaudellaan aiheuttamaan hurjan piikin harrastajamäärään.

Kuka? Mikä? Häh?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Helmi 14, 2012 11:15 am

äyni kirjoitti:Kuka? Mikä? Häh?

No ehkä tämä on väärä foorumi politiikalle.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Helmi 14, 2012 11:34 am

Votkaiguaani kirjoitti:
äyni kirjoitti:Kuka? Mikä? Häh?

No ehkä tämä on väärä foorumi politiikalle.

No nyt mä hiffasin, kehen tuo viittaa.
Joo, jätetään politiikka jonnekin muualle, en ole yhtään järjellisenä pysynyttä poliittista keskustelua nähnyt internetin keskusteluforumeilla.

Palaa sivulle “Kehittäminen & palaute”