Reseptit-osion lajittelu alakategorioihin

Kehitysehdotukset ja kehittämisprojektit.

Valvojat: suorama, Elmo

Mazku
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Reseptit-osion lajittelu alakategorioihin

ViestiKirjoittaja Mazku » La Syys 15, 2012 0:46 am

Tuli tuossa mieleeni että olisiko mahdollista saada tuo reseptit-osio jaoteltua useampaan alikategoriaan riippuen reseptin rakenteesta (Extract, Extract with hops?, Partial, All-grain)? Olen huomannut että joitakin reseptiksi-laskettavia ketjuja pyörinee tuolla Uutteesta-osion alla (jopa muutama omani) ja olisi parempaa jos uutteidenkin resepti-ketjut löytyisivät samasta paikasta.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Reseptit-osion lajittelu alakategorioihin

ViestiKirjoittaja äyni » La Syys 15, 2012 12:04 pm

Jos havaitset jonkun ketjun sille kuulumattomassa paikassa, niin ketjuun vaan viesti jossa pyydetään siirtämään.
Ylläpito kyllä lopulta tuonkin viestin lukee ja siirtänee sen oikeaan paikkaan.

Reseptit voisi tietty jaotella raaka-ainepohjaisesti, mutta se on suoraman hommia.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Syys 16, 2012 17:21 pm

Joo.

Katsotaan mitä tässä kerkiää tekemään.

Kun on ollut tuo reseptikantakin tekosessa...
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Syys 16, 2012 19:10 pm

Homebrewtalkissa on kätevästi oluttyyleittäin lajiteltu ja sitten niissä näkyy lisätietona, että onko allgrain, extract, partial vai multiple.
http://www.homebrewtalk.com/f82/
Toki täällä reseptien määrä on vielä liian pieni tuollaiseen järjestelyyn.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Syys 17, 2012 9:34 am

Ja oluttyylijärjestely on vähintäänkin ongelmallinen. Oluen määrittely johonkin tyyliin on monesti vähän keinotekoista minusta.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Ma Syys 17, 2012 9:52 am

En myöskään kannata jakoa tyylien mukaan. Myös reseptien määrä mielestäni puoltaa tätä kantaa. Näkisin, että jako uutteoluisiin ja mäskäyksiin olisi riittävä. Uutteet sisältäisivät sitten stiipatut ja humaloidut - eli jako puhtaasti sen mukaan milloin mäskätään ja milloin ei. Heittäisin myös sellaisen kysymyksen ilmaan, että onko koko reseptiosio pakollinen ja voisiko sen mahdollisesti siirtää eri tekniikoiden alle. [Mäskäten] alta löytyisi alakansio [Reseptit], sama tietenkin Uutteesta ja Sahti. Miksei osiossa muut käymistuotteetkin?

muoks. :ot: huomasin muuten että olipa sadas viestini :jee:

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Syys 17, 2012 9:57 am

Mikä tuon reseptit osion syvin olemus muuten on? Tarkoitan siis että onko sen tarkoitus hyvien reseptien esittely, reseptien luonnista keskustelu vai kaikkea sekaisin mitä resepteihin liittyy, joku muu mikä?

Mielestäni eri tekniikoiden alle vois olla ihan fiksu systeemi. Tyylien mukaan jako ei minustakaan ole tarkoituksenmukaista.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Ma Syys 17, 2012 11:00 am

Samaa olen minäkin pohtinut. Vähän sellainen sekasoppa tällä hetkellä, mutta ehkä enimmäkseen se on keskustelua tulevista resepteistä ja juuri tehdyistä. Eipä siinä mitään vikaa ole, mutta keskustelut ovat kovin kertakäyttöisiä, mikä omassa päässä tuntuu ristiriitaiselta. Itellä semmonen fiilis, että etenkin nykyisellään (erillisenä osastona) reseptit voisi juurikin olla ikivihreä osio mistä voisi kaivella jotain makusia reseptejä, kun ei itse jaksa alkaa suunnittelemaan. Hyvä esimerkkinä tosiaan hbt, mikä varmasti antaa reseptin tekijällekkin paljon, kun saa palautetta. Olen ihan vakuuttunut, että kotiolutlaisiltakin löytyy timanttireseptejä joita ainakin ite mielelläni testaisin.

Nykyiselläänhän useampi reseptikeskustelu kuolee muutaman alkuviestin jälkeen, eikä lopputuloksista paljoa puhuta. Keskustelujen yleisluonteisuudenkin vuoksi voisi sopia paremmin muiden osastojen alle?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ma Syys 17, 2012 11:24 am

HBT:ssa on myös runsaasti noita palkittujen oluiden reseptejä ja sitten noita satojen ihmisten kokeilemia hyviä perusreseptejä.
Esimerkiksi nimimerkin BierMuncher Centennial Blondea on niiden laskurin mukaan pantu muutamassa vuodessa 12624 litraa.
Noissa reseptitietokannoissa on vikana juuri se, että kaikki voivat niihin lisätä reseptejään, mutta harvasta löytyy edes tekijän kommentteja lopputuloksesta.
Yksi esimerkki on Hopville. Siellä on yli 130 000 reseptiä, mutta todella harvasta löytyy mitään kommentteja. Foorumeilla on sentään yleensä ainakin tekijä vastaamassa kysymyksiin.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Ma Syys 17, 2012 11:52 am

Hyviä pointteja. Jos halutaan pyrkiä toimivaan reseptitietokantaan, missä on testattuja ja maistettuja reseptejä niin jotain semmosta reseptipohjaa voisi miettiä, mihin täytyisi osata täyttää tietyt kohdat (OG,FG,IBU...) ja sitten oma arvio ja mielellään kuva myös. Höpöhöpöt ja kyselyt "mimmosen oluen vois tehä ku mul on sahtimallasta" voisi siirtää sitten vaikkapa niihin mahdollisiin uute/mäskäys osastojen alle tuleviin reseptit (tai 'reseptien suunnittelu' tms) -osioihin.

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Ma Syys 17, 2012 18:01 pm

Joppo kirjoitti:Noissa reseptitietokannoissa on vikana juuri se, että kaikki voivat niihin lisätä reseptejään, mutta harvasta löytyy edes tekijän kommentteja lopputuloksesta.

Tuo on kyllä totta että ei resepti oikein herätä kiinostusta jos lopputuloksesta ei ole mitään tietoa.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Ti Loka 15, 2013 9:30 am

Nostan tätä ylös. Jossain vaiheessa oli ymmärtääkseni puhetta jostain uudesta(?) reseptitietokannasta, onkohan aihe ihan kuopattu? Näkisin edelleen, että nykyisellään ”Reseptit – foorumilaisten omia reseptejä” -osasto ei oikein vastaa kuvausta, mutta olisi jokseenkin helposti tuunattavissa. Helpoimmillaan niin, että reseptit osasto säilyisi nykyisellään ns. keskusteluna reseptiikasta, mutta sisältäisi vaikkapa alaosaston ”Valmiit (=testatut) reseptit”. Nykyisestä puusta voisi sinne malliksi siirtää kaikki em. tyyliset viestit ja muuttaa niitä vaikkapa vielä suunnilleen samanlaiseen esitysmuotoon. Itseasiassa olen itekin vähän testimielessä laittanut viime aikoina sinne pari omaa hyväksi todettua reseptiä. Ps. Tässä ei ole nyt tarkoitus kuormittaa ketään ja teettää ylimääräisiä hommia. Mielelläni auttelisin jos mitenkään voin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Loka 15, 2013 9:39 am

Mä melkein sanoisin, että parempi niin päin, että olisi alakansio, johon kirjoitellaan uudet reseptit josta sitten ylläpito nostaa ylempään kansioon esille testatut ja hyväksi todetut. Käyttäjillä ei olisi kirjoitusoikeutta tähän yläkansioon.
Näin olisi homma minusta siistimpää ja hyvien reseptien löytäminen vaivattomampaa.
Ehkä oma kansionsa vielä hylätyille resepteille, johon voisi laittaa kaiken sen, mikä ei oikeasti pelaa.
Uute- ja mäskäysreseptit omiin osastoihinsa, osittaismäskit jompaan kumpaan, sen perusteella kumpi tuntuu tekijästä oikeammalta. Osittaisia ei kuitenkaan niin kamalan paljoa tule.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Ti Loka 15, 2013 10:08 am

Hyvä idea, eipä tullut mieleeni tuo kirjoitusoikeus-juttu. Vähentäähän se tietenkin sitä työtä missä joutuu heittelemään väärässä paikassa olevia keskusteluja toisaalle. Osittaiset on mun logiikalla mäskäysoluita ihan sen vuoksi että aina jos mäskää grammankin niin onhan se mäskäämistä. Pelkät stiippaukset taasen uutteisiin..mutta tämä on nyt tämmöstä mikä on lopulta ihan se ja sama. Kukin tavallaan. :D

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Loka 15, 2013 11:22 am

Katotaan löydänkö sen resepti tietokantani raakileen jostain.
Siinä siis ideana se, että toimiin beerxml pohjanaan eikä laske mitään.
Ei siis toimi suunnittelu ohjelmana mutta siihen voi tuupata valmiin reseptin jostain beerxml:ää tukevasta ohjelmasta.
Hakujahan sitten tietokantaan voi tehdä vaikka millaisia.

Niin ja toki siihen voi syöttää tiedot myös käsin.
Ja tarkastaminen kannattaa aina.

Toki koitan toteuttaa tuon edellä mainitun ensin jos niin päätetään.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Ke Loka 16, 2013 10:52 am

Vaikuttaa toimiessaan hyvältä tsydeemiltä. Nuopa ei mitenkään taida poissulkea toisiaan, eipä sillä että olisit niin tarkoittanutkaan. :) Jäin pohtimaan sitä kirjoitussuojausta.. selkeyttäisihän se asiaa ja jäisi semmoiset höpöhöpö kommentit pois, mutta toisaalta voi reseptistä käydä myös kehittävää keskustelua, esittää tarkentavia kyssäreitä jne.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Loka 16, 2013 12:23 pm

Proudfoot kirjoitti:Jäin pohtimaan sitä kirjoitussuojausta.. selkeyttäisihän se asiaa ja jäisi semmoiset höpöhöpö kommentit pois, mutta toisaalta voi reseptistä käydä myös kehittävää keskustelua, esittää tarkentavia kyssäreitä jne.

Joo, itselläni oli virhe siinä, miten ajatukseni ulos suolsin. Ei suinkaan täydellistä kirjoitusoikeuden poistoa vaan uusien aiheiden tekemisen esto, olemassa olevia pitäisi saada tietenkin kommentoida, ei siitä muuten mitään tule.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Loka 16, 2013 19:43 pm

Tällaisena näen tulevaisuuden ja kehityksen suunnan.
Reseptit omaan tietokantaansa ja ne näytetään sellaisenaan. Muokkaus oikeus reseptin luojalla.
Eli reseptien haku ja muut sellaiset toiminnot helppoa toteuttaa mm. suodattimet.

Keskutelut resepteistä käydään reseptin alle luotuun keskusteluketjuun, johon linkki reseptistä.

Idea apinoitu Aussiehomebrewer sivuilta lähes sellaisenaan.

Palaa sivulle “Kehittäminen & palaute”