Keittomäskäys

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Keittomäskäys

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 23, 2010 0:44 am

Tuossa jossain muistelen jonkun sanoneen, että Lagerinkaan tekoon ei keittomäskäys ole välttämätöntä vaan samaan lopputulemaan päästään reseptiä rukkaamalla. Kuitenkin moni tuntuu kaipaavan laagereihinsa täyteläisyyttä tai jotain muuta.

Itsehän otin härkää sarvista ja tein ensimmäisen lagerini ja täysmäskäykseni kolmikeittomäskäyksellä, eli perse edellä puuhun. Lopputulema on oikeasti hyvää. Humaloinnissa on piiru korjattavaa, mutta minusta runko on erittäin hyvä. Jopa vaimoni, joka ei yleensä välitä lagereista (edes niistä oikeasti hyvistä) kehui tuota vuolaasti. (kukaan muu ei ole vielä maistanutkaan).

En kokenut keittomäskäystä vaikeaksi, vaikka kylläkin vaivaloiseksi ja etenkin aikaaviepäksi, mutta kun harrastetaan niin mitä sitten jos vähän joutuu pitempään kyykkimään.

Koska itse en ole koskaan infuusiolla lageria tehnyt, tahi edes mokomanlaista kotitekoista lageria maistanut, en pysty yo. väitettä tahi sen vastaväitettä, että keittomäskäämällä saadaan paras lager, todentamaan tahi kumoamaan.
Siksipä tahtoisin tietää, josko jollakulla on lagerin mäskäämisestä, tahi taiten tehdystä kotilagerista, todellista omakohtaista kokemusta, jonka perusteella voi sanoa yo. väittämistä jotain muutakin kuin että joku on joskus jossain kertonut että...

Itse aion vastaisuudessakin tehdä lagerini keittomäskäämällä, vaikka tämän keskustelun tulos olisi mikä. Minusta se oli kuitenkin kivaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Keittomäskäys

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Marras 24, 2010 13:28 pm

HAHAA!!!

Pistinkö liian pahan :twisted:

Jos oikeasti ei kellään ole omakohtaista kokemusta, niin hankkikaa. Minä en viitsi ruveta leikkimään infuusioresepteillä, kun tuo keittomäskäys oli ihan mahdollinen toimenpide,

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Marras 24, 2010 13:31 pm

Janne voisi kommentoida kun maistoi tekemääni lageria, joka on tehty vaihemäskäämällä. Tarvitseeko se mielestäsi lisää runkoa tai jotain muuta.
Itse kun en ole vielä tehnyt keittomäskäystä, en osaa sanoa miten se vaikuttaa. Itse en kaipaa maltaisuutta lisää edelliseen, sahapukkiini.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Janne
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Janne » Ke Marras 24, 2010 15:19 pm

suorama kirjoitti:Janne voisi kommentoida kun maistoi tekemääni lageria, joka on tehty vaihemäskäämällä. Tarvitseeko se mielestäsi lisää runkoa tai jotain muuta.
Itse kun en ole vielä tehnyt keittomäskäystä, en osaa sanoa miten se vaikuttaa. Itse en kaipaa maltaisuutta lisää edelliseen, sahapukkiini.

En kehuisi makuani varsinkaan oluen suhteen mitenkään kultivoituneeksi, että en varmasti ole paras ihminen arvostelemaan. Omaan muistilistaani merkitsen oluet 1-5 asteikolla talteen ja sinne tämä sai täydet pisteet ja kehut päälle. Mahtava humalointi, sopivasti mallasta, ihan minun makuuni. Katsotaan jos myöhemmin toinen pullo maltetaan maistella hienosti pikkusormi pystyssä.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ke Marras 24, 2010 18:26 pm

Jonkinlaisen keittomäskäyksen tein kerran, tai osittain ainakin. Nostin ensin lämmöt pysähtyen jossain 50ssä lisäilemällä kuumaa vettä. Sitten 64stä 73een nostelin pariin otteeseen keittämällä (kun ei osunut kerralla..) Mutta kyseessä oli Ale, joka tehtiin pilsnermaltaasta ja viskimaltaasta ja humaloitiin amarillolla, joten täysin mahdotonta verrata mihinkään...

"Suutuntuma on hieman keskitäyteläistä ohuempi." (HassuSetä:n arviosta kotiolut.com sivustolla)

Mutta prosessista voi sanoa, ettei ole kovin paljon työläämpi, sotkuisempi ehkä. Tietty joutuu kyttäämään koko mäskäyksen siinä vieressä ja sekottelemaan sitä keitettävää mäskiä.

Palaa sivulle “Mäskäten”