Pussimäskäys

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Pussimäskäys

ViestiKirjoittaja Jyrchi » Ma Helmi 29, 2016 9:27 am

Huuhtelutekniikkaa voisi koittaa hieman hioa. Käsittääkseni mallaspatja kanavoituu aika helposti ja sen ainoan kerran kun huuhdeltiin maltaiden läpi, niin tuli kyllä aika huono effi. Toki tuotakin tekniikkaa moni käyttää onnistuinein tuloksin, mutta täällä päässä ei ole kyllä palvellut kovin hyvin. Ja kyllä pussi kannattaa puristella kunnolla nesteistä, eikä mallaspaakun sekoittelukaan pahaa tee huuhdellessa. Sinne sitoutuu yllättävän paljon kamaa, mikäli sen vaan huljuttelee läpi ja nakkaa roskiin.

Tuota tekniikkaa on tullut käytettyä varsin onnistunein tuloksin: http://www.reittausblogi.info/2014/03/v ... iikka.html

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » Ma Helmi 29, 2016 10:20 am

Ite kans käytin ekassa tota läpihuuhtelua ja effi jäi huonoksi. Sen jälkeen on tullut käytettyä tota Jyrchin linkkaamaa Reittausblogin ohjetta ja effi on ollut aikalailla kohdallaan.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ma Helmi 29, 2016 11:23 am

Kiitokset vastanneille, pitää seuraavassa satsissa huuhtoa enemmän antaumuksella. Nythän erona reittausblogin ohjeeseen tosiaan oli se, että huuhtelu oli parissa erässä ja vettä oli vähemmän aina kerrallaan. Maltaat kyllä lilluivat jonkin aikaa huuhteluvedessä ennen sen poislappoamista, ns. fly spargea en edes tavoitellut, mutta raivokas huljuttelu jäi pois. Lisäksi olin ehkä vähän hätäinen, maltaat olisivat saaneet olla huuhtelussa pidempään.

Olin edellisissä osittaispussimäskäyksissä saanut pussia puristelemalla älyttömästi muhjua jota yritin nyt vältellä (koska se aina tuntuu löytävän tiensä pulloihin ellei sitten jätä merkittävän isoa siivua olutta käymispöntön pohjalle). Näyttää että nyt muhjua tuli vähemmän, mutta karma puraisi sitten efficiencyn kautta jalkaan.

Mallasten jämissä taitaakin olla sen verran palealea, vehnää ja ruista että voisi kopata hiivat talteen nyt käymässä olevista, ja tehdä kokeeksi jonkin nanoerän simppeliä american wheat/ryeä.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Jyrchi » Ma Helmi 29, 2016 11:56 am

Varmaan kannattaa myös sekoitella tuota mallasmassaa samalla, kun lillii huuhteluvedessä ja kuten tuossa ohjeessa mainittiinkin. Täällä prosessi menee niin, että huuhteluastiaan lämmitellään sopivan kuumaa vettä, johon nostetaan tuo mallassäkki huuhtoutumaan. Siinä samalla odotellessa sekoittelee maltaita, että vesi pääsee kunnolla tunkeutumaan mallaskönttiin ja sen jälkeen nosto siivilään ja reilut puristelut, että saadaan kaikki irti.

En ole itse huomannut, että pulloihin olisi eksynyt jotenkin erityisen paljon ylimääräistä muhjua. Hiivat tulee suosiolla jätettyä käymisastian pohjalle ja siitä lappoaminen vielä erilliseen pullotusastiaan, joten ehkä ne sitten jäävät johonkin matkalle.

KPA
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja KPA » Ma Helmi 29, 2016 12:01 pm

Itse olen kipannut maltaat pussista sinne huuhteluveteen, niin saa huljuteltua ihan kunnolla. Pussi vaan taas siiviläksi uudestaan kun vierrettä kippaa keittoastiaan.

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Maalis 01, 2016 14:55 pm

Jyrchi kirjoitti:Huuhtelutekniikkaa voisi koittaa hieman hioa. Käsittääkseni mallaspatja kanavoituu aika helposti ja sen ainoan kerran kun huuhdeltiin maltaiden läpi, niin tuli kyllä aika huono effi. Toki tuotakin tekniikkaa moni käyttää onnistuinein tuloksin, mutta täällä päässä ei ole kyllä palvellut kovin hyvin. Ja kyllä pussi kannattaa puristella kunnolla nesteistä, eikä mallaspaakun sekoittelukaan pahaa tee huuhdellessa. Sinne sitoutuu yllättävän paljon kamaa, mikäli sen vaan huljuttelee läpi ja nakkaa roskiin.

Tuota tekniikkaa on tullut käytettyä varsin onnistunein tuloksin: http://www.reittausblogi.info/2014/03/v ... iikka.html

Tämä vaikuttaa ihan hyvältä idealta. Viikonloppuna tuli tehtyä elämäni toinen pussimäskäys ja ajattelin kokeilla mitä tapahtuu, jos skippaan huuhtelun kokonaan. Ei ollut hyvä idea. Alussa oli vettä 25l, sitten iskin 6kg mallasta pussissa sisään ja lopussa kun nostin pussin pois, vettä oli jäljellä joku 8l. En oikein ymmärrä miten tämä on edes mahdollista, mutta päättelin, että maltaat turposivat ja imivät nesteen itsensä (sen verran raskas oli tuo pussi nostettaessa). Puristelemalla sain ehkä litran irti tuosta, mutta en jaksanut tehdä sitä fly spargingia. OG oli 1.070, joten laimentamalla sain n. 12l 1.045 vierrettä. Eli kyllä tosta erän saa, mutta teho jäi puoleen siitä, mitä olin ajatellut.

Tämä "tuplamäskäys" vaikuttaa tehokkaammalta ja huolettomammalta tavalta kuin fly sparging. Ainoa on, että noista astioita saa olla pesemässä enemmän, vettä joutuu lämmittämään erikseen (jos ensi mäskätty vierre on keittimessä valmiina) ja matematiikka on vähän monimutkaisempaa sen suhteen, mikä og:ksi tulee. (Tosin kaltaiselleni kiljutaiteilijalle, riittää kunhan og ei laske liikaa :) )

Mutta tuota taidan kokeilla seuraavaksi.

Mazku
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Mazku » Ti Maalis 01, 2016 16:02 pm

Maltaiden pitäisi imeä aika pitkälti 1l/kg luokkaa tuota nestettä eli se ei noin suurta hävikkiä selitä.

The water absorbed by the grain will vary with the specifics of the grain bill, the type of malt and adjuncts and their moisture content, but an average value of 0.50 quarts per pound (1.04 L/kg) has proven to be a very reasonable assumption in most cases.

Mäskäsitkö suljetussa astiassa vai olisiko suuri haihtuminen myös mahdollista?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ti Maalis 01, 2016 16:05 pm

Mietin vielä vähän ja totesin että reseptissäni olleen ~18% ruismaltaan helpompi klönttiytyminen saattoi vaikuttaa asiaan sekin. Ainakin eka erässä (=ihan liian vähässä vedessä mäskätyt) maltaat olivat harsopussin pohjaa kohti paksun tärkkelysmäisen geelin seassa, ja usealla webbisaitilla kehotetaan ruismaltaan kanssa normaalia pidempään huuhteluaikaan samasta syystä.

edit: melko miehekäs verkkopussi Humalistolla jos kestää 17 litraa vettä ja 6 kiloa mallasta repeämättä, saati sitten puristellessa :)

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Maalis 01, 2016 16:22 pm

Mazku kirjoitti:Maltaiden pitäisi imeä aika pitkälti 1l/kg luokkaa tuota nestettä eli se ei noin suurta hävikkiä selitä.

The water absorbed by the grain will vary with the specifics of the grain bill, the type of malt and adjuncts and their moisture content, but an average value of 0.50 quarts per pound (1.04 L/kg) has proven to be a very reasonable assumption in most cases.

Mäskäsitkö suljetussa astiassa vai olisiko suuri haihtuminen myös mahdollista?

Kiitos tuosta luvusta. Astia tuli liian täyteen, joten pari litraa piti heti alkuun valuttaa pois. Vähän liian pieneksi tuo satsi silti jäi tuolla matematiikalla. Astia oli suljettu, joten haihtumisen ei pitäisi olla merkittävää. Taidan jättää tämän asian Mulderin ja Scullyn tutkittavaksi ja seuraavalla kerralla vain kiltisti huuhdella nuo maltaat.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Maalis 04, 2016 19:05 pm

Minä olen ihan surutta puristellut pussista niin paljon nestettä irti kuin pussin hajoamatta on uskaltanut. Kylmälaukussa mäskätessä olen ensin mäskännyt tunnin, sitten nostanut pussin sivuun ja kaatanut vierteen kattilaan. Sitten huuhteluvesi kylmälaukkuun ja pussi takaisin lillumaan. Reipasta sekoittelua ja kansi kiinni. Ehkä vartin verran antaa olla ja taas sekoitellaan. Sitten pussi ylös ja vierre talteen. Lopuksi pussi joko roikkumaan jos on joku joka jaksaa roikottaa sitä tai siivilään. Sitten kovaa puristelua/painelua. Kaikki pisarat talteen muhjusta huolta kantamatta.

Edit. Ja mäskätessä aluksi ja aina vartin välein reilusti sekoittamista. Näillä eväillä on effit saatu kelvollisiksi.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Pe Maalis 04, 2016 19:39 pm

Millä se effectivity lasketaan?

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Maalis 04, 2016 19:48 pm

:jee: Luulen että noilla esim.brew matella katotaan toteutunut tehokkuus kun säädetään toteutuneet arvot kohdilleen ni saadaan prosentti arvo.En kyllä ite ole kattonut.Viisaammat korjatkoon jos meni mettään :drunk:Siis OG ja FG pyynnit.Ja saannit :sgeek:
RDWHAHB

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Maalis 04, 2016 19:58 pm

Juu pano-ohjelmilla noita tulee tarkasteltua.

jasenpee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Susiraja

ViestiKirjoittaja jasenpee » La Maalis 05, 2016 9:19 am

Mitä teillä on pussimäskäyksessä tehokkuus ollut?

Beersmithin mukaan oma panotehokkuus ollut 53-77%
Alkupään panot tuolla 50 hujakoilla ja nykyään yli 70% järjestään.
Suunnilleen samalla kaavalla menty kokoajan, kait se "tekemisen laatu" ja rutiini näkyy tuossakin.

Oma prosessi on suurinpiirtein, kattila tunnin uunissa, sihti kattilan päälle johon pussi lepäilemään joksikin aikaa, huuhteluvesien lirutus hitaasti väljän pussin läpi ja lopuksi reilu puristelu pussille ja kattila kiehumaan.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » La Maalis 05, 2016 12:53 pm

Mulla on sama about samanlainen prosessi mutta en huuhtele maltaita vaan puristelen vain. Viimeisen neljän 10l satsin tehokkuudet oli 71, 72, 76 ja 72. Mäskään siis uunissa 15l kattilassa ja tähtään 10l vierremäärään. Aikanaan lämmitin mäskäysvedet 7l kattilassa ja kaadoin ne maltaiden päälle isompaan kattilaan, näin maltaat sekoittuivat hyvin. Tehokkuudet oli 60% luokkaa ja vesimallassuhde vajaat 3:1.

Sitten rupesin lämmittämään enemmän vettä isommassa kattilassa, laskin maltaat sekaan ja sekoitin vatkaimella tasaiseksi. Vesimallassuhde nousi 4:1 - 5:1:een. Tämä nosti tehokkuutta noin 10%, syyksi veikkaan nesteen saturoimista kun vettä on vähemmän jolloin sinne ei voi liueta enempää sokereita, ainakaan yhtä nopeasti. Tämän päivän pano oli muuten aika tehokas, klo 12 oli kamat siivottu, vierre hiivattu ja yksi satsi pullotettukin ;)

mkoskin
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mkoskin » La Maalis 05, 2016 15:16 pm

Minä olen myös tällä pussimäskäyksellä ilman huuhtelua, ainoastaan ankaralla puristamisella, päässyt jonnekin 75-77 % tehokkuuksiin, sekä naapuruston isolla laitteistolla jossa on mäskinkierrätys että omalla "pikku"kattilalla (36 l) jossa ei mitään pumppusysteemiä ole, vaan sekoittelen mäskiä nion vartin välein; vesi-mallassuhde on yleensä vähän yli 5 l/kg. Jyviin jäävä vesimäärä on aika vähäinen, alle puoli litraa per kg, mikä kannattaa ottaa noita ohjelmia käyttäessä huomioon.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » To Maalis 17, 2016 16:11 pm

Kiitos vinkeistä, täällä viewtopic.php?f=1&t=73&p=34101#p33957 kuvatut ongelmat ainakin vähenivät. Tein eilen pussimäskäyksenä pikkuerän "jotain vehnää", ja Brewer's Friend sanoi toteutuneen brewhouse efficiencyn olleen 68%.

Tosin en oikein ymmärrä mitä tuossa on laskettu ja miten, koska reseptin mallasmäärät oli laskettu 65% efficiencyllä ja silti jäätiin tavoite-OG:sta pari pistettä alle vaikka efficiency oli yli oletuksen... Ehkäpä softa laskee tehokkuudet perinteisen täyden määrän mäskäyksen ja keiton pohjalta, siinä missä jouduin itse keittämään 7.5 litran kokonaismäärää varten tiivistettyä vierrettä 7 litran kattilassa ja laimentamaan sitä lopuksi reilulla litralla käymispönttöön.

Joka tapauksessa, annoin maltaiden tällä kertaa olla pidemmän aikaa huuhteluvedessä ja puristelin harsopussia antaumuksella, varmaankin auttoi.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » To Maalis 17, 2016 16:16 pm

Laskuri sanoi siis tehokkuuden olleen 68% kun itse arvioit 65% ja OG jäi näin pari pinnaa oletettua vajaammaksi? Tuo menee vielä vaikka mittausepätarkkuuden piikkiin.

Brewersfriend laskee tehokkuuden ilmoitettujen maltaiden ja niistä saadun vierteen määrän ja ominaispainon perusteella. Keittäminen tai lantraus ei vaikuta tulokseen.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » To Maalis 17, 2016 18:42 pm

Kirjoitin Brewersfriendin reseptinsuunnitteluikkunaan oletetun 65%, batch sizen 7.5 litraa, OG-tavoitteen 1.053 ja mallassuhteet prosentteina, josta sain mallasmäärät. Jälkikäteenhän BF:n "Brew Day" -ikkunaan voi näpyttää "Actual Volume in Kettle" (tässä 7.5 litraa koska lantrasin tuohon määrään) ja mitatun OG:n, joista softa laskee actual brewhouse eff% joka mulla oli 68%.

Se kyllä totta että mittavirheenhän piikkiin noin pienet heitot menevät, lähinnä mietin sitä että miten sain yhtäaikaa laskennallisesti korkeamman eff% kuin mitä oletus oli, mutta silti matalamman OG:n kuin mitä oletus-efficiencyllä laskettiin.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Su Huhti 24, 2016 17:36 pm

Mulla olisi nyt neljä täysmallasolutta takana pussimäskäyksellä ja yli 68% tehokkuuden en ole päässyt; viimeisin meni BrewersFriendin mukaan 64%:iin (10.3 litran lopputilavuus jossa OG 1093 - 68C mäskäyksessä 4.17 kg sahtimallasta, 420g ruokosokeria). Prosessi on nykyään tuo Brewzealotinkin yllä summaroima eli vesi lämpimäksi, pussi maltaita sekaan ja riittävästi sekoitusta mäskäyksen alussa/aikana ettei jäisi kuivia paakkuja. Pussin valutus/puristelu, ja huuhtelu batchina eli pussi uudestaan huuhteluveteen lillumaan, ja toistetaan vartin päästä sekoittelu + puristelu + valuttelu huolella.

Tehokkuuden puute ei sinällään ole ongelma koska maltaita mahtuu kyllä kylmälaukkuun ekstraakin kompensoimaan tehokkuutta eivätkä ne kalliita ole. Mutta vahvemmilla oluilla kuten tällä OG 1090+ belgillä mäskin vesi-mallas -suhdetta pitää pudottaa alle kolmen jotta huuhteluunkin jää kiintiötä ja laskurin ehdottama huuhteluveden lämpö on fysikaalisesti mahdollinen 100C tai alle. (Ko. reseptissä 100C huuhteluvettä oli alle 4 litraa samaan määrään mallasta, melko tuhti seos oli.)

Onkohan tässä vielä jotain systemaattista vikaa, vai onko 64% ihan kelpo saanto OG:ltään tukevammalle oluelle?

Palaa sivulle “Mäskäten”