Pussimäskäys

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Pussimäskäys

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Su Maalis 15, 2015 21:32 pm

Brewersfriendin laskuri antaa osittaiskeitollekin oikeat Ibut kun laitat boil size-kohtaan keittokoon ja batch sizeen lopullisen vierteen määrän. Menee melkein suoraan niin että jos keität vain puolet kokonaisvierremäärästä niin tarvitset tuplamäärän humalaa saadaksesi samat katkerot.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Maalis 16, 2015 6:40 am

pyge kirjoitti:Toinen kysymys: olisiko sellainen n. 3L / kilo hyvä vesimäärä?

Ihan passeli määrä. Ei mene liian puuromaiseksi, pystyy vielä hyvin sekoittelemaan. Kannattaa muuten sekoitella maltaat hyvin heti alussa, ettei jää kuivia mallaspaakkuja pussin sisään, minulla on usein tosi paljon paakkuja ja saa ihan tosissaan sekoitella että kaikki maltaat kastuvat kokonaan.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ma Maalis 16, 2015 8:50 am

Itse sekoittelen vispilällä maltaat kunnolla veden sekaan, rikkoo paakut hyvin. Pitäisi jostain hommata sellainen iso puolimetrinen pallovispilä niin sujuisi joutuisasti :D

Arttu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Arttu » Ma Maalis 16, 2015 18:43 pm

Mulla on myös Ikean iso vispilä mäskin sekoittamiseen. Ihan ehdoton peli, ei tarvitse murehtia jauhopaakuista.

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Ma Maalis 16, 2015 21:19 pm

no kunnon iso sen pitää olla, netistä löytyy helposti tuollainen esim 50cm pallovispilä ja sen kanssa ei tarvi varoa kun pohjaa myöten sekoittaa 36L kattilassa Biab:a.

jos itse lähden etsimääm vastaavaa vispilää ei postimyynti kategoriasta niin kaupungin keittiötarvike kaupat on ehdoton ykkönen.

pyge
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja pyge » Ti Maalis 17, 2015 9:49 am

BrewZealot kirjoitti:Ihan passeli määrä. Ei mene liian puuromaiseksi, pystyy vielä hyvin sekoittelemaan. Kannattaa muuten sekoitella maltaat hyvin heti alussa, ettei jää kuivia mallaspaakkuja pussin sisään, minulla on usein tosi paljon paakkuja ja saa ihan tosissaan sekoitella että kaikki maltaat kastuvat kokonaan.

Joo ton paakkujen hajottamisen oonkin Youtubesta oppinut! :)

Humaloinnista vielä: resepti ohjeistaa ns. "flame out" eli keiton jälkeisiä humalalisäyksiä. Kauanko olette antaneet humalan vaikuttaa tuossa F.O. vaiheessa? Interwebin ihmeellisestä maailmasta löytyy ohjeistusta 15-60 min väliltä.

Aiemmissa bisseissä ongelma on ollut, että ei ole ihan tarpeeksi (lue. juuri ollenkaan) saanut humalan aromia. Katkerot ovat kyllä olleet kohdillaan, mutta nenään ei tartu mitään haisteltaessa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Maalis 17, 2015 10:12 am

Humalan aromit saa ehkä parhaiten kuivahumaloimalla käymisastiaan. Flameoutin jälkeen 15min on melko yleinen käytäntö.

pyge
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja pyge » Ti Maalis 17, 2015 10:28 am

PetteriSeppänen kirjoitti:Humalan aromit saa ehkä parhaiten kuivahumaloimalla käymisastiaan. Flameoutin jälkeen 15min on melko yleinen käytäntö.

Edelliseen satsiin löin n. 50g Amarilloa 4 päiväksi lillumaan, mutta ei sekään tuonut mitään iloa! :shock:

Se oli kyllä humalankeittopussissa. Oli kokonaista eikä pellettiä joten en halunnut heittää sitä suoraan sinne; lappo tupaa menemään tukkoon niistä rääppeistä! :)

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Maalis 17, 2015 10:30 am

Kokonainen humala pitää käsittääkseni antaa olla kuivahumaloinnissa pidempään kuin pelletti. Viikon pitäisin itse minimissään niin pitäisi alkaa tuntumaan.
Pelletille koen sopivan ajan olevan aboot viidessä päivässä ettei tarvi ruohosuutta pelätä.

pyge
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja pyge » Ti Maalis 17, 2015 11:12 am

Okei, hyvä tietää!

Lauantaina lähtee Cascade / EKG pohjainen viritelmä tulille. EKG on vielä kokonaista, mutta Cascade pellettinä.

Ajattelin dumpata pelletit suoraan sellaisenaan kuivahumalointiin ilman pussia, pohjalle ne valuu niin ei luulisi aiheuttavan ongelmia lappoamisen kanssa!

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Maalis 17, 2015 14:41 pm

Humalamuhjun leijailessa vähääkään oluessa, kannattaa laittaa humalasukka lapon päähän suodattimeksi niin ei tarvitse leikkiä.

Hayke
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Rauma

ViestiKirjoittaja Hayke » To Maalis 19, 2015 10:46 am

pyge kirjoitti:Okei, hyvä tietää!

Lauantaina lähtee Cascade / EKG pohjainen viritelmä tulille. EKG on vielä kokonaista, mutta Cascade pellettinä.

Ajattelin dumpata pelletit suoraan sellaisenaan kuivahumalointiin ilman pussia, pohjalle ne valuu niin ei luulisi aiheuttavan ongelmia lappoamisen kanssa!

Olen aina nakannut kuivahumalat sellaisenaan pönttöön, oli pellettiä tai kukkaa. Ei ongelmia, kyllä ne pohjalle valuu.

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » To Maalis 19, 2015 17:30 pm

Onko sillä mitään suurempaa merkitystä, vaikka pullotettavaan olueen päätyisikin vähän humalasilppua? Siis maun kannalta. Tämä ei ole retorinen kysymys.
"Ihan hyvää"

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Maalis 19, 2015 19:22 pm

Vaahtoamisongelmia siitä kuulemma tulee. Lisäksi pitkään pullossa pyörinyt humalasilppu voi aiheuttaa melko voimakkaankin ruohoisuuden olueeseen.

kutipappa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja kutipappa » Pe Marras 13, 2015 10:43 am

Morjensta pöytään!

Tuli päivitettyä kalustoa ja Saksasta on nyt tulossa 33 litran rosterikattila ja sille valurautainen 7,5 kw:n kaasupoltin. Tarkoituksena oli kyhätä kylmälaukkumäskäin ja mennä sillä, mutta ensin voisi koittaa pussimäskäystä. Olen nyt tutustunut tuohon Beersmith2-ohjelmistoon, mutta en oikein tiedä miten säätää siihen nuo väline- ja mäskäysprofiilit. Ootteko menny iha vaan noilla mitkä on lähimpänä omaa setuppia vai viilanneet ne omaan kalustoon sopivaksi? Jotain mitä kannattais ottaa niissä huomioon? Minkälaisella tehokkuusprosentilla kannattaisi lähteä liikkeelle?

jasenpee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Susiraja

ViestiKirjoittaja jasenpee » Ma Marras 16, 2015 9:07 am

http://www.beersmith.com/forum/index.php?topic=5140.0
Tuon mukaan taisin vääntää alku asetukset ja pikkuhiljaa ne on kokemuksen/panojen myötä hioutunut vastaamaan todellista.

65-70% tehokkuus vois olla hyvä lähtökohta.

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Uusmaa

ViestiKirjoittaja SSTBCC » Ti Tammi 05, 2016 13:15 pm

Moro,

Pidemmän aikaa tässä on ollut lähinnä tuon Reittausblogin innoittamana tehdä omaa olutta pussimäskäystekniikalla.
Kamoja olen keräillyt jo valmiiksi tuota neitsyyden menettämistä varten, ja 12-litraisen kattilan sain viimeisimpänä
hommattua rosteriini. Nyt olisi vain raaka-aineita, uskallusta ja taitoa vaille valmista (ehkäpä sitten IPA-)olutta pullossa!

Reittausblogin ohjeethan ovat kutakuinkin aika mahtavat, mutta ihan suoraan en kuvittele osaavani niiden perusteella
ensimmäistä satsiani tekevän. Ensinnäkin tuo kattilakoko on minulla vähän pienempi. Sen lisäksi tuota Brewmate-ohjelmaa
en Macbookilla pysty käyttämään. Joten homma on vähän niinkuin jämähtänyt tähän vaiheeseen. Osaisiko kukaan antaa
vinkkiä, mitä ohjelmaa kannattaisi käyttää, että pääsisi alkuun? Brewtargetin asensin, mutta totta puhuakseni en
ymmärtänyt juuri mistään mitään tuon ohjelman parissa. Ihan jo siitä lähtien, kuinka paljon kattilaan kannattaa liruttaa
vettä, paljonko sinne heitellään maltaita vesimäärään nähden jne. Olin kieltämättä vähän pihalla, ja olen siis edelleen.

Olisi mahtava homma, jos joku jo vähän kokeneempi voisi jeesata miestä ylämäessä ensimmäisen panon suhteen. Joku
hyvä apuohjelma (Macille), ja pieni breeffi siitä. Muutama juttu, kevyt walkthrough ehkäpä, brewing for dummies. Se
kait tässä on se kynnys, saisi ensimmäisen panon näppärästi tai edes joten kuten kahlattua lävitse, ja oman tuotteen
pulloon. Oli se sitten paska tai sysipaska. Varmasti ensimmäisen panon jälkeen on sitten uskallusta ja ainakin nyt kokemusta
seuraavaa varten. Netistäkin olen koittanut lukea monenmoista ohjetta ja vinkkiä, mutta tuntuu, että pää on vain enemmän
sekaisin kaikkien no-chillien ja mash tunnin ja muiden outojen termien kanssa painimisen jälkeen.

Tämä http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/calculator näyttää tähän mennessä yksinkertaisimmalta,
mutta edelleen jään heti alkuun kiinni, mitä voisin omalla kattilallani laittaa batch sizeen, ja boil sizeen ja itse
asiassa melkein kaikkiin muihinkin kohtiin. Mash guidelines ja water chemistry ei aukea. Ilmeisesti Brew
method on pussimäskäyksessä partial mash? Tälläistä tämä siis on alussa, helvetin vaikeaa ja yksinkertaiset lontoonkieliset
sanatkaan eivät avaudu merkitykseltään ja tuskanhiki on pinnassa ja ottaa päähän ja tekisi vain mieli hakea tonnilla Siperiaa
kellariin ja näytellä keskisormea oluenvalmistusprojektille koko loppuelämän (tai niin kauan kun Siperiavarannot on huvennu).

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Tammi 05, 2016 13:59 pm

Pistä speksit tänne niin eiköhän resepti löydy.Eli määrät ja aineet.Kaikki on alkanut nollasta joskus.Itsellä oli tuo reittaus ipa eka pussipano.En paljon suodattanut silloin.Nyt kyllä lasken 2x viinipussinläpi ja tietty humalat omiin pusseihin.Jätin vain kuiva humaloimatta.Tarpeex makua tuli kyllä.Beersmithin saa mobiiliin.Ja erehdyksien kauttakin oppii.Täällä foorumilta kun ettii niin tietoa löytyy runsaasti.En osannut tuosta brewmatesta saada kuvaa kaapattua?
RDWHAHB

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Tammi 05, 2016 14:38 pm

Mash guidelines ja water chemistry -kohdat voi jättää tyhjiksi, ne ei vaikuta itse laskuihin mitään.
Boil size on siis keiton alussa olevan vierteen määrä, 12-litraiseen kattilaan suosittelen laittamaan 8-9 litraa.

Batch size on lopullinen käymisastiaan menevän vierteen määrä. Sen voi laittaa isommaksi kuin boil size, tällöin lisäät vain vettä humalan keiton jälkeen. Brew methodiksi tulee pussimäskätessä BIAB.

Laskuri laskee IBU:t, värit ja prosentit juurikin ainesosien ja niiden määrän, keittomäärän (boil size) sekä lopullisen vierteen määrän (batch size) mukaan. Kun lukuja vähän pyörittelee niin huomaa että laskurin boil size ja batch size toimivat melko loogisesti.

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Uusmaa

ViestiKirjoittaja SSTBCC » Ti Tammi 05, 2016 15:40 pm

OK, josko tuo minun liite toimisi, tuossa olisi screenshotti, olisiko käypä tuollaisenaan vai onko joku ihan höpöä?
Pitääköhän jotain muuta ottaa vielä huomioon, ennen kuin alkaa räpeltämään?
Liitteet
Kuvankaappaus 2016-1-5 kello 15.37.20.png

Palaa sivulle “Mäskäten”