Pussimäskäys

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

jasenpee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Susiraja
18 tai yli: Olen

Re: Pussimäskäys

ViestiKirjoittaja jasenpee » Ti Huhti 26, 2016 8:22 am

Eiköhän se ihan hyvä ole.
Jotain 68% luokkaa ollut omat belgi/vahvemmat viritelmät ja vähentänyt huuhteluveden määrää että ei olisi niin alhainen vesi-mallassuhde.

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Kesä 20, 2016 22:15 pm

MIkähän siinä on, että omat tehokkuudet jäävät todella huonoiksi, jonnekin 50-60% hujakoille? Viimeisin satsi meni näin: 8,2 kg sahtimallasta 18 litraan 75C-asteista vettä (mäskin lämpötila asettui jonnekin 66-asteeseen tosin vain pinnalta mitattuna). Mäskäyskattilassa tunti. Pussi pois mäskäyskattilasta ja puristelut (kattilaan jäi n. 12 litraa vettä), pussi sammioon, johon hanakuumaa vettä 10 litraa, siinä 10 minuuttia. Puristelut ja 21l satsi yhteen kattilaan, josta mitattu OG 1.060. Brewer's Friendin kalkulaattori antaa tehoksi tuolle 50%, mikä tuntuu hyvin pieneltä.

Onko prosessissa jotain vikaa? Alan jo epäillä voisiko tuo ominaispainomittari heittää. Se on muovinen, coopersin astiaston mukana tullut, joka on pelastanut minut lukuisilta lasinsiruilta ja siksi rakkaaksi tullut, mutta mietin siltä, onko se heikoin lenkki tässä setissä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Kesä 20, 2016 22:35 pm

No ihan ensiksi se muovinen ominaispainomittari on täys lelu. En osaa julkisesti käyttää sellaista kieltä, joka totuudenmukaisesti kuvaisi sen huonoutta. Siihen ei voi luottaa yhtään.

Toinen huomoitava seikka on käytetyn ja saadun nesteen mittaamisen tarkkuus. Mikä on se metodi, millä mittaat ja määrität nestemäärät? Kuinka tarkka käyttämäsi mittaväline on?

Ja ehkä merkittävämpänä tässä tapauksessa, tuon mittarin jälkeen: Kun puhutaan noin tanakoista vierteistä ei tehokkuudet ole lähtökohtaisestikaan kovin hyviä. Parempaa saantoa taitaisi tulla, mikäli mäskäyksessä olisi enemmän vettä suhteessa maltaaseen. Paksussa mäskissä on aina saanto huonompi ja sama koskee tilannetta, missä pyritään saamaan mäskäämällä vahva vierre (vrt. kokoonkeitto). Tietysti huuhtelu parantaa saantoa, mutta tässä tapauksessa tilanne on vähän hankala. Mutta mikäli saanto on ollut huono ohuemmissakin vierteissä ja löysemmillä vesi-mallassuhteilla, niin ongelma on jossain muualla.

Lopulta huomioita lämpötilan mittauksesta. Lämpötila kannattaa ehdottomasti mitata useammasta kohden, ainakin aluksi, kunnes löytää pisteen, missä lämpötila on suunnilleen keskiarvon paikkeilla. Ja ensisijaisen tärkeää on lämpötilan mittaus aina samalla tavalla, mikäli haluaa vertailukelpoisia tuloksia. Mutta lämpötila ei tuota oikeastaan selitä. Lämpötilan syvemmällä mäskissä pitäisi olla hyvin likellä 60°C tai reilusti yli 70°C, että sillä olisi radikaaleja vaikutuksia tehokkuuteen, ja kumpikaan ei tunnu todennäköiseltä.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Kesä 20, 2016 22:45 pm

Kiitos vinkeistä. Taitaa olla uuden mittarin hankinta edessä ennen kuin valitan tästä aiheesta enempää. Tuo voisi olla ihan hyvä vinkki, että mäskäisi väljemmässä vedessä ja vastaavasti käyttäisi vähemmän vettä huuhteluun.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Kesä 20, 2016 23:12 pm

Humalisto kirjoitti:Kiitos vinkeistä. Taitaa olla uuden mittarin hankinta edessä ennen kuin valitan tästä aiheesta enempää. Tuo voisi olla ihan hyvä vinkki, että mäskäisi väljemmässä vedessä ja vastaavasti käyttäisi vähemmän vettä huuhteluun.

Niin, no.
Jos päästäisiin siihen, että on 1:3 tai jopa 1:4 mallas-vesi-suhde mäskäyksessä ja silti kolmannes vedestä saataisiin huuhteluun, niin ollaan tilanteessa, jossa veden suhteiden osalta on tilanne niin hyvä, että saanto ei ole niistä kiinni.
Mutta kun tehdään vahvaa vierrettä, niin ongelma on se, että jommasta kummasta on luovuttava. Jos meinaat 8,2 kg kokonaismallasmäärällä saada 1:3 mallas-vesi-suhteen, niin tarttet mäskäykseen 24,6 l vettä. Sitten sulla jää tuossa tilanteessa 3,4 l vettä huuhteluun, mihin se riittää 8,2 kg mallasmäärän kanssa? Ei kamalasti mihinkään. Huuhtelun puolesta jää varmasti jotain saavuttamatta. Voi olla vähän suo siellä, vetelä täällä tilanne.

Mutta toki sitä kokeilla kannattaa. Mäskäyksessä oleva veden määrä on sikäli kriittistä, että sillä on vaikutuksia siihen, miten hyvin saadaan sokeroituminen ja sokerien liukeneminen tapahtumaan. Huuhtelu vain sitten ottaa mukaan pääasiassa jo liuenneita sokereita.

Uskoisin, että tämmöisessä tanakassa vierteessä hyödyllistä olisi rouhia hienommaksi ja tukkeutumisen vähentämiseksi lisätä joukkoon reilulla kädellä riisin kuorta tai muuta siivilöintiä helpottavaa tavaraa ja mäskätä vaikka 1:2 tai 1:2,5 suhteella ja huuhdella vähän enemmän. Tämä menee kyllä nyt hypoteettiseksi mutuiluksi, ei ole mitään kokemusta tai selkeää tietoa aiheesta.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Kesä 20, 2016 23:47 pm

äyni kirjoitti:
Humalisto kirjoitti:Kiitos vinkeistä. Taitaa olla uuden mittarin hankinta edessä ennen kuin valitan tästä aiheesta enempää. Tuo voisi olla ihan hyvä vinkki, että mäskäisi väljemmässä vedessä ja vastaavasti käyttäisi vähemmän vettä huuhteluun.

Niin, no.
Jos päästäisiin siihen, että on 1:3 tai jopa 1:4 mallas-vesi-suhde mäskäyksessä ja silti kolmannes vedestä saataisiin huuhteluun, niin ollaan tilanteessa, jossa veden suhteiden osalta on tilanne niin hyvä, että saanto ei ole niistä kiinni.
Mutta kun tehdään vahvaa vierrettä, niin ongelma on se, että jommasta kummasta on luovuttava. Jos meinaat 8,2 kg kokonaismallasmäärällä saada 1:3 mallas-vesi-suhteen, niin tarttet mäskäykseen 24,6 l vettä. Sitten sulla jää tuossa tilanteessa 3,4 l vettä huuhteluun, mihin se riittää 8,2 kg mallasmäärän kanssa? Ei kamalasti mihinkään. Huuhtelun puolesta jää varmasti jotain saavuttamatta. Voi olla vähän suo siellä, vetelä täällä tilanne.
Mun tuntuma on, että jos laittaisin mäskäykseen vettä 25l niin maltaan imaisisivat siitä itseensä sen 5-6l, jolloin huuhteluvettä voisi käyttää sen 8-9 litraa ennen kuin kattilan pinta tulee vastaan. Täytyy kokeilla seuraavalla kerralla.

Kiitos noista suhdeluvuista, en ole aiemmin törmännyt.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Kesä 21, 2016 0:06 am

Mutta sitten sulla on eri määrä vettä ja vierrettä verrattuna viimeisimpään satsiisi, jolloin sen vertailukelpoisuus tähän käsillä olleeseen keitokseen on kehno.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Kesä 21, 2016 14:47 pm

cob kirjoitti:Mulla olisi nyt neljä täysmallasolutta takana pussimäskäyksellä ja yli 68% tehokkuuden en ole päässyt; viimeisin meni BrewersFriendin mukaan 64%:iin (10.3 litran lopputilavuus jossa OG 1093 - 68C mäskäyksessä 4.17 kg sahtimallasta, 420g ruokosokeria).

(...)

Onkohan tässä vielä jotain systemaattista vikaa, vai onko 64% ihan kelpo saanto OG:ltään tukevammalle oluelle?

Raportoidaan täältäkin jälkipolville, eli tämän nimenomaisen erän efficiencyn mataluus johtui luultavasti juurikin vierteen väkevyydestä. Seuraavassa OG:ltaan 1053 perus-alessa laskennallinen effi oli jo 74% joka kertoo että prosessissa ei mitään fataalia vikaa ole, varsinkin kun mäskäyksestä ja keitosta tuli ulos yliväkevää vierrettä jota piti laimentaa alaspäin ts. vesimäärää ja mäskäystehoa siinä samalla olisi voinut vielä hivenen nostaa.

Simppelisti tein siis kylmälaukkumäskäyksen about 3:1 vesi-mallas -suhteella ja käytin laskurin antamasta kokonaisvesimäärästä ylijääneen määrän muistaakseni yhteen batch-huuhteluun, ja puristelin mallaspussukan huolella kuivaksi molemmissa vaiheissa. En ehkä lähde tuota hiomaan mitenkään erikoisesti eteenpäin, tämä effi on ihan kohdallaan ainakin näissä keskivahvuisissa ölpöissä.

edit: paksussa mäskissä ja varsinkin vähän pienemmillä erillä lämpötilakontrolli on melko karmaiseva jos luottaa kylmälaukkuun tms. eristettyyn mäskäimeen. Velliä ei oikein saa sekoitettua tasalämpöiseksi, ja sekoittaessa suhteellisen pieni veden määrä viilenee nopeammin.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ti Kesä 21, 2016 17:35 pm

sekottaminen tuntuisi vaikuttavan hyötysuhteeseen aika paljon eli enempi=parempi. varsinkin sisään mäskätessä jos kiirehtii ja kippaa liikaa mallasta kerralla ettei nätisti sekota sitä veteen niin tuntuisi hyötysuhde kärsivän. ilmeisesti jos maltaat jää tässä kohtaa paakuiksi on ne hankala saada enään täysin sekotettua mäskäyksen aikana. tama näin omien kokemusten pohjalta

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Kesä 21, 2016 21:10 pm

^Tuo on ilmeisesti totta. Niitä paakkuja on tosi hankala edes löytää saati sitten murjoa rikki mäskiastian seiniä vasten, ja kun sitä tekee niin avonaisesta kannesta karkaa koko ajan lämpöä. Pitänee seuraavassa erässä testata sähkövispilää jonka pyörteeseen kaataa maltaat, niin eivät pääse muodostamaan paakkuja.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

naamakampela
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja naamakampela » Ma Kesä 27, 2016 14:11 pm

Rocco
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Rocco » Ma Kesä 27, 2016 15:52 pm

Kiinnostaisi myös isompi mäskäyspussi Beerfestiin, tuo "perus" pussi mitä saa brewcatilta ja laposta on aika pieni

ttsalo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja ttsalo » To Heinä 07, 2016 12:46 pm

Rocco kirjoitti:Kiinnostaisi myös isompi mäskäyspussi Beerfestiin, tuo "perus" pussi mitä saa brewcatilta ja laposta on aika pieni

PGW:n (pgw.se) myymä isompi mäskäyspussi toimii tosi hyvin Beerfestin kanssa.

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Posio

ViestiKirjoittaja Von Retee » Ti Tammi 23, 2018 11:59 am

Kokeilin nyt ensimmäistä kertaa pussimäskäystä. Laittelin tohon 50 litran tynnyriin noin 14 litraa vettä ja 3kg viking malt pislneriä. Yllättäen tuon lämmitys onnistui induktioliedellä.

Äsken mittailin ominaispainoksi 1.055 eli ilmeisesti aika hyvin onnistunut tuo mäskäys? 90 minuuttia pidin, yritin suurin piirtein saada sinne 60-70 asteen hujakoille lämpötilan sormituntumalla. 80 asteessa tuskin kävi, kun ei sormet palanut. Pussukkaa muljuttelin ja puristelin ehkä 10 minuutin välein perunamurskaajalla. Hiukan pelotti kestääkö tuommonen kangaspussi, mutta hyvin kesti.

Pitikö tää seos nyt vielä keitellä eli bakteerit pois? Alkaa vähän aika loppua kesken, joten voiko nesteen jättää astiaan kuumennuksen jälkeen seisomaan kuinka kauaksi? Onko 24h liikaa?

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Pe Huhti 27, 2018 8:09 am

Olen asentamassa Fullhorniin pumppua,nyt kun pystyn kierrättämään vierrettä,niin tarviiko tämän jälkeen mäskiä enään sekoitella?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Huhti 27, 2018 9:56 am

ByB kirjoitti:Olen asentamassa Fullhorniin pumppua,nyt kun pystyn kierrättämään vierrettä,niin tarviiko tämän jälkeen mäskiä enään sekoitella?

Mäskäyksen alkuvaiheessa ainakin kannattaa, tuolla tavoin saa Grainfatherilla in helposti hilattua tehokkuutta n. 10% ylöspäin.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Pe Huhti 27, 2018 10:55 am

Kiitos :cheers1:
Pumppu on nyt saatu toimivaksi,vielä kun itse kattila saapuisi,niin pääsis hommiin.
Pikkusen asian vierestä,miten työlästä tuolla teidän Coronalla on jauhaa ihan käsipelin maltaita?(varmaan 6kg maksimissaan)

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Pe Huhti 27, 2018 11:10 am

No 6kg on jo jonkinlainen homma mutta ei toki mitenkään mahdoton juttu käsinkään. Aika moneen coronan malliseenkin saa porakoneen kiinni kun sen jotenkin fiksaa linjaan akselin kanssa, etenkin jos siellä kämmen päässä on kierre johon saa jotain poran istukkaan sopivaa. YouTube on puolillaan esimerkkejä näistä.

Palaa sivulle “Mäskäten”