Pussimäskäys

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Pussimäskäys

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Huhti 08, 2014 17:47 pm

Kyllä kai tuo teoriassa onnistuu mutta jos esim. 10l satsiin keität humalat parissa litrassa vettä niin humalaa kuluu moninkertaisesti enemmän kuin jos keität humalat koko satsissa. Ei siinä, hyvin harvoin itsekään keitän humalaa koko satsin kanssa mutta suhteet on paljon maltillisemmat. Tuon mäskätyn vierteen joutunee joka tapauksessa keittämään DMS:n poistumisen varmistamiseksi?

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ke Huhti 09, 2014 9:04 am

Eilen kyselin foorumilta hieman tähän liittyvää, ja vastaukseksi saamani linkki kertoi juurikin sen, että mäskistä saatu vierre keitetään myös DMS:n minimoimiseksi. Siinä kehotetaan keittämään vierrettä jopa 90 min...
"Ihan hyvää"

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Huhti 09, 2014 9:34 am

Akselipoika kirjoitti:Eilen kyselin foorumilta hieman tähän liittyvää, ja vastaukseksi saamani linkki kertoi juurikin sen, että mäskistä saatu vierre keitetään myös DMS:n minimoimiseksi. Siinä kehotetaan keittämään vierrettä jopa 90 min...

Tuo 90min "vaaditaan" lähinnä pils-mallasta käytettäessä, mutta sekin tuntuu olevan vain yleinen mittaustuloksiin perustuva suositus. Vikingin sahtimallas on 90% pilsiä, eikä siitä tehdyistä oluista/sahdeista mitään DMS:n virhemakuja löydy, vaikka niitä keittäisi 60min tai jättäisi keittämättä (sahti). En sitten tiedä, jos yrittäisi vaikka sahtimaltaalla tehdä jonkun 10-15 IBUn vaalean oluen 60min tai jopa 45min keitolla, niin olisiko siinä selkeä DMS:n aromi.
Toki mitattavaa DMS:ää jää tavallisella 60min keitolla, mutta en sitä itse ole ainakaan oluideni aromeista löytänyt.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 09, 2014 11:14 am

En kyllä itse lähtisi tekemään olutta keittämättömästä vierteestä, mutta mikään ei estä kokeilemasta.
Väintään viiden minuutin "kiehautus" vaaditaan sterilointia varten.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 09, 2014 11:19 am

DMS ei ilmeisesti ole mikään mittava ongelma kotiolutmittakaavassa, oli keittoaika mitä vain. Kyse lienee kattilan suhteellisesta haihdutus pinta-alasta verrattuna isojen panimoiden kattiloihin.

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ke Huhti 09, 2014 11:30 am

Eli ymmärsinkö oikein; kriittistä DMS:n minimoimisessa ei ole niinkään keittoaika, vaan haihtumisaste? Homebrewtalkissa puhutaan 8 % haihdutusasteesta, ja siihen ei ainakaan minun kohdalla todellakaan tarvita tunnin keittoa. 8% haihtumisasteen saavuttamiseksi riittää monelle kotipanijalle varmaan se puolen tunnin kiehautus.
"Ihan hyvää"

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 09, 2014 11:33 am

No, ehkä karkeasti voidaan sanoa noin, mutta kun DMS:n haihtuminen ei välttämättä ole suoraan verrannollinen veden haihtumiseen. Sitten isossa kattilassa siellä kattilan pohjalla on myös kokolailla hemmetinmoinen paine, ja sekin vaikuttaa tietty.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Huhti 09, 2014 11:46 am

DMS:n haihtumisessa tärkeää on haihduttavan pinta-alan suhde nesteen tilavuuteen ja se on kotiolutmittakaavassa huikeasti suurempi kuin isommilla panimoilla. Samoin siinä pienessä kattilassa kun on "rolling boil" niin se sekoittaa jatkuvasti vierrettä hyvin tehokkaasti , ei jää kylmempiä taskuja mihinkään.

Haihtumisen maksimoimiseksi megapanimoilla on allanäkyvän kaltaisia stromboli yms systeemeitä joilla pinta-alaa, vierteen lämmitystä ja nesteen kiertämistä pyritään maksimoimaan.

Kuva
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Kesä 24, 2014 14:25 pm

Itselläni on nyt takana ihka ensimmäinen pussimäskäys, jonka tein tuossa kolmisen viikkoa sitten. Toissa päivänä pullottelin sitten satsin ja nyt odotellaan karbonointia. Vierre on koko ajan maistunut erittäin hyvältä ja ero uuteoluihin on valtava! Kaiken kaikkiaan homma meni nätisti alusta loppuun ja on tässä parin vuoden panojen aikana tullut jo opittua yhtä sun toista. Tästä on hyvä jatkaa ja lähteä kehittämään omaa/omia reseptejä. Pulloissa lepäilee siis tuommoinen 5,7 % raikas, kesäinen pale ale. Siitä mukavaa juotavaa kesälomien ratoksi :cheers2:

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Kesä 24, 2014 17:39 pm

On se kumma kun on taas lämpötilojen hallinta vaikeaa. Käytän tarvittavien vesien ja lämpötilojen laskemiseen brewersfriend Mash infusion & rest schedule-laskinta. Yhden stepin infuusiomäskäykset osunut aina +- 1 asteen tarkkuudella kohdilleen. Heti kun pitäisi proteiinitaukoa lisätä ohjelmaan niin kaikki menee reisilleen. Nyt jäi lämpötilat 8 astetta vajaaksi niin joutui kiehuvaa vettä lisäilemään. Nyt voi olla että pussinpohjavehnäpukkisovellus käy vähän kuivaksi :D

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Ti Kesä 24, 2014 22:31 pm

Käytätkö lämpötilan nostamiseen kiehuvaa vettä vai jotain muuta lämpötilaa? Jos jotain muuta, tulee peliin yksi muuttuja ja virhemahdollisuus lisää (=vesilisäyksen lämpötila). Itse lasken ihan perus lämpömääräkaavoilla vesilisäyksen määrän ja lämmitän laskelmia hieman enemmän vettä kiehuvaksi. Sitten lisään lähes laskutoimituksen määrän vettä, mittaan ja lisään tarvittaessa lisää vettä. Yleensä menee kohtuullisesti kohdalleen ekalla lisäyksellä, yleensä +-2 C. Toki viimeksi ei tietysti mennyt, mutta syytän huonoa sekoitusta :D

Edit. tuollahan se luki omassa viestiketjussasi, että kiehuvaa vettä. Aika kauas kyllä jäätiin tavotteesta. Liekö vesimäärä ensimmäisessä tauossa mennyt oikein?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Kesä 24, 2014 22:43 pm

Kyllä vesimäärä alkuun on aika lähelle mennyt, ehkä 5 % mittaheittoja pahimmillaan tulee. Kattiloissa on mitta-asteikot jotka täsmää keskenään hyvin ja tuottavat yleensä oikeita tuloksia. Nyt vaikka otin huomioon alussa hieman korkeamman lämpötilan kuin alunperin oli tarkoitus, jäi lämpötila niin kauas tavoitteesta ettei sitä enää pienellä mittavirheellä tule :D

No pitää seurailla tilannetta, voi olla että laskuri on bugannut tai jättänyt tuloksia päivittämättä kun olen näppäillyt. Ei ole mikään vakain ja parhaalla palautteella toimiva kombo tämä androidläppäri ja brewersfriend :D
Lopputulos nyt kuitenkin tilavuudeltaan ja ominaispainoltaan juuri oikein niin ei voi hirveästi valittaakaan.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Loka 11, 2014 11:22 am

Saako tyllikankaasta tehtyä mäskäys- ja humalapusseja vai voiko niistä irrota jotain myrkkyjä?
Keitin kokeeksi parin minsaa eikä siinä ainakaan itse kankaalle tapahtunut mitään.
Olen käyttänyt harsokangasta ja viinipussia, mutta ainakin harso imee pirusti vettä sisäänsä ja on kettumainen puhdistettava.
Jos tylli sopii tarkoitukseen niin miten se vertautuu paljon puhuttuun voilee-kankaaseen? Kumpi on kestävämpää jne.?

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » Su Marras 23, 2014 13:43 pm

Tein pari päivää sitten ensimmäisen oluen uudella systeemillä jossa vierrettä kierrätetään mäskäyksen ajan pumpulla. Lämpötilan hallinta onnistui hyvin, mutta mäski meni useampaan otteeseen "tukkoon", eli vierre ei läpäissyt mäskiä ja välipohjaa ja pumppu alkoi reistata. Maltaat oli murskattu mielestäni melko karkeaksi ja yritin pitää vierteen virtauksen hitaana (PWM -säädöllä niin hitaaksi kuin sai ja palloventiilillä vielä vähän lisää hidastettu). Mäski oli aika ehkä turhan paksua (vesimäärästä turhan iso osa huuhtelussa), ja välipohjana käytin väliaikaisesti Ikean parin euron roiskesuojaverkkoa, joka on hyvin tiheä (rosterireikälevyä ei tunnu löytyvän mistään). Pussini on myös aika tiheää kangasta, joten mahdollisesti kaksi tiheää suodatinta kiinni toisissaan muodostaa läpäisettömän pinnan vierteelle?

Onko muilla vierrettä kierrättävillä pussimäskääjillä ollut vastaavia ongelmia?

Missä suhteessa teillä on keskimäärin strike (suomeksi?) ja huuhteluvedet? Aiheuttaako liian paksu mäski tukkeutumista?

Sinänsä olen hyvin tyytyväinen uuteen systeemiin, tehokkuus nousi lähes 10% vaikka en pystynytkään kierrättämään koko mäskäyksen ajan.

matia-s
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Nousiainen

ViestiKirjoittaja matia-s » Pe Joulu 05, 2014 16:07 pm

Ei ole tullut täällä vielä vastaan, niin kysytääs.

Onko mitään haittaa, jos huuhtelun päätteeksi puristaa mäskipussia käsillään mahdollisimman kuivaksi? Itse tein tänään näin ja tuntui oikein hyvältä systeemiltä saada loputkin mehut maltaista irti. Kuumaahan tuo on, mutta tuntui omat kätöset kuitenkin just kestävän. Jotenkin itsestään selvän oloinen toimenpide, mutta teinkö jotain väärin?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Joulu 05, 2014 16:35 pm

Puristelen pussia itsekin kuivaksi mäskäyksen päätteeksi. Kyllä tuolla tehokkuutta nostaa jonkin verran eikä lopputuotteessa ole ilmennyt mitään haittaa.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » To Joulu 18, 2014 13:24 pm

Arttu kirjoitti:Tein pari päivää sitten ensimmäisen oluen uudella systeemillä jossa vierrettä kierrätetään mäskäyksen ajan pumpulla. Lämpötilan hallinta onnistui hyvin, mutta mäski meni useampaan otteeseen "tukkoon", eli vierre ei läpäissyt mäskiä ja välipohjaa ja pumppu alkoi reistata. Maltaat oli murskattu mielestäni melko karkeaksi ja yritin pitää vierteen virtauksen hitaana (PWM -säädöllä niin hitaaksi kuin sai ja palloventiilillä vielä vähän lisää hidastettu). Mäski oli aika ehkä turhan paksua (vesimäärästä turhan iso osa huuhtelussa), ja välipohjana käytin väliaikaisesti Ikean parin euron roiskesuojaverkkoa, joka on hyvin tiheä (rosterireikälevyä ei tunnu löytyvän mistään). Pussini on myös aika tiheää kangasta, joten mahdollisesti kaksi tiheää suodatinta kiinni toisissaan muodostaa läpäisettömän pinnan vierteelle?

Onko muilla vierrettä kierrättävillä pussimäskääjillä ollut vastaavia ongelmia?

Missä suhteessa teillä on keskimäärin strike (suomeksi?) ja huuhteluvedet? Aiheuttaako liian paksu mäski tukkeutumista?

Sinänsä olen hyvin tyytyväinen uuteen systeemiin, tehokkuus nousi lähes 10% vaikka en pystynytkään kierrättämään koko mäskäyksen ajan.

Vastatakseni itselleni, olen tehnyt tämän jälkeen kolme erää olutta ja ongelmat katosivat täysin lisäämällä veden suhdetta maltaaseen ja antamalla mäskin "asettua" n. 15 minuuttia ennen kierrätyksen aloittamista. Olen aina ennen huuhdellut mäskin nostamalla pussin rei'itettyyn pesuvatiin kattilan päälle ja kaatamalla hitaasti kuumaa vettä maltaiden päälle. Nyt kokeilin ns. batch sparge -menetelmää, eli laskin mäskäyksen jälkeen vierteen varovasti toiseen astiaan, jonka jälkeen kaadoin kaikki huuhteluvedet kattilaan, annoin seistä viitisen minuuttia, ja nostin pussin pois kattilasta (annoin valua vielä hetken pesuvatisiivilän päällä). Tehokkuus nousi BrewMaten mukaan 89 prosenttiin, joka kuulostaa uskomattoman korkealta (aiemmin olen saanut korkeintaan 83% tehokkuuksia). Toki vierteen siirtely astiasta toiseen saattaa aiheuttaa kuuman vierteen hapettumista (hot side aeration), mutta olen päättänyt että en murehdi asiasta liikaa.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » To Joulu 18, 2014 13:47 pm

Eräs netissä testejä tekevä persoona, Brulosopher, oli omissa kokeissaan todennut hot side aerationin myytiksi. Tai ainakaan ilmiötä ei hänen kokeissaan voitu sokkotesteillä todentaa.

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » To Joulu 18, 2014 14:16 pm

HenkkaM kirjoitti:Eräs netissä testejä tekevä persoona, Brulosopher, oli omissa kokeissaan todennut hot side aerationin myytiksi. Tai ainakaan ilmiötä ei hänen kokeissaan voitu sokkotesteillä todentaa.

Luin juurikin saman artikkelin hiljattain. Jos minkäänlaisia makueroja ei saavuteta, vaikka vierrettä tarkoituksella pahoinpidellään koko prosessin ajan, en varmastikaan tule niitä ikinä huomaamaan omissa oluissani.

pyge
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja pyge » Su Maalis 15, 2015 20:21 pm

Ensi viikolla olis tarkoitus heittää panohommat ns. seuraavalle tasolle ja ottaa pussimäskäys haltuun.

Kalusto koostuu 10L kattilasta, joten n. 1kg pale alea + 200-300g Crystalia olisi tarkoitus mäskätä. Siihen perään pari kiloa spraytä / nestemäistä uutetta.

Kysymys:
Ulkomaisilta palstoilta olen lukenut ja Brewersfriendin laskuria käyttäen ymmärtänyt, että pienempi keittokoko vaatii enemmän humalaa jotta saavutetaan haluttu IBU. Onko teillä kokemusta kuinka paljon se vaikutus on?
Pakastimesta löytyy 11% Targettia jota olisi tarkoitus käyttää katkerointiin (60min keitto). Olen paria eri laskuria käyttänyt ja ne antaa aivan eri tuloksia: toinen antaa 30g määrällä Ibuiksi yli 50 ja toinen alle 30. Täältä taas luin, että ei se erotus ole kovin kummoinen... :eivarma:

Toinen kysymys: olisiko sellainen n. 3L / kilo hyvä vesimäärä?

Kiitos ja anteeksi! :cheers2:

Palaa sivulle “Mäskäten”