Pussimäskäys

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Pussimäskäys

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Tammi 05, 2016 15:56 pm

Tuo on pääpirteittäin järkevän oloinen. Jos koet että saat 12l kattilalla keitettyä 10l vierrettä niin hyvä, itse tykkään jättää vähän enemmän pelivaraa mutta menee varmasti hyvin noinkin.

Omassa systeemissä, joka on aika samanlainen pussimäskäyssetti, IBU:t tuntuu usein matalammalta kuin mitä laskuri lupaa. Vajaa 50 IBUa IPA:ssa on aika vähän muutenkin, joten itse laittaisin vähän enempi mutta tuohan on rankasti makuasia.

Riippuu varmasti vähän laitteistosta ja monesta muusta asiasta mutta itse varautuisin myös siihen että tuo käy vähän kuivemmaksi kuin mitä laskuri lupailee, tämä tosin harvoin on iso ongelma.

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Uusmaa

ViestiKirjoittaja SSTBCC » Ti Tammi 05, 2016 16:10 pm

OK, tattis. Humalointi ei varmasti ollut loppuunajateltu (/-ymmärretty) vielä, mutta täytyy miettiä Citran tai muun mukaan heittoa vielä.
Tuo Boil Size itseä vähän mietitytti, ehkä joutuu sitä kuitenkin tiputtamaan. Onnistunee kuitenkin tehdä 10 litran batchin, vaikka keitto
itsessään olisi pienempi? Onko tässä jotain kompastuskiviä, jos ajattelee valmiin erän olevan isompi, kuin vierre?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ti Tammi 05, 2016 18:11 pm

Jos valmis erä on isompi kuin keittomäärä niin humalaa menee enemmän. Olen joskus keittänyt 10l ja jatkanut vedellä 20 litraan asti ja ihan hyvää siitä tulee. Tällä tavoin humalaa menee jo kaksinkertainen määrä.

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SSTBCC » Ti Tammi 05, 2016 20:10 pm

OK, eli käytännössähän pystyn itsekin tehdä näin verrattain pienellä kattilalla. Olin siinä kuvitelmassa, että kattilan koko määrittää melko pitkälle tuon erän koon.

Kiitos pikaisista vastauksista! Näiden avulla uskallan jonkun räpellyksen tekaista ja alkaa siitä lähteä sitten pikkuhiljaa tekemään erilaista.
Veikkaisin kuitenkin että tämä on vähän niin kuin rakettitiedettä, tekemällä oppii...

ManCaveCooker
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: tampere

ViestiKirjoittaja ManCaveCooker » Ti Tammi 05, 2016 23:00 pm

Jenkki foorumilta luin että toki onnistuu tee vain vierre "väkemäksi" ja niinpa 12 l koe erä on juuri huomenna siirtymässä pulloihin ja jos on ok. Niin tarkoitus uhmata fysiikkaa ja tehdä
24l eli tupla. 17 litran pannussa full grain.

mackljan
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Leppävesi

ViestiKirjoittaja mackljan » To Tammi 14, 2016 12:20 pm

Moi,

Mikäli kattila ei mahdu uuniin niin voiko mäskäyksen tehdä lämpimän saunan lauteilla?

Ja nyt on sitten todellinen aloittelija kyseessä ja ensimmäinen viesti :shock:

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Tammi 14, 2016 13:00 pm

Kyllä voi.
Mäski oikeaan lämpöön, ja saunan lauteille. Ei mitenkään tarkkaa lämpötilakontrollia, mutta toimii. vaihtoehtoisesti kattilaa voi vähän eristää, vaikka ns. Heinälaatikolla (Kattila laatikkoon ja vaikka täkkejä ympärille.) Silläkin pysynee lämpötila riittävän kauhan hyvänä.

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SSTBCC » La Tammi 23, 2016 18:24 pm

Moi,

mäskäilin tänään ensimmäisen olueni. Vähän kovasti ihmetyttää matala OG, 1.032. Brewersfriendin mukaan 65% tehokkuus huomioiden olisi pitänyt olla 1.066. Mistäköhän voisi johtua? Vierteen lämpötila 20 astetta, joten kunnossa pitäisi olla lämpötilankin suhteen. Onko keinoa nostaa tuota OG:ta vielä ennen hiivan lisäämistä?
Sokeri tietenkin varmastikin, mutta ratiot ja kaikki on hukassa. Pöntössä on nyt noin 10 litraa vierrettä.

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Sauvo

ViestiKirjoittaja laitos » La Tammi 23, 2016 18:30 pm

Laitas resepti jolla teit?

Alhaiseen OG:n löytyy aika monta mahdollista syytä: Liian vähän maltaita (tai älyttömästi liikaa huuhteluvettä), liian karkeaksi tai hienoksi jauhetut maltaat, huono mallassatsin sekoitus (jäänyt kuivua klimppejä), tai reippaasti alle tai yli menevä mäskäyslämpötila.

edit: OG:ta saat nostettua vaikka spraymaltaita käyttämällä, tai sitten keität seosta muutaman tunnin jotta saat OG:n ylöspäin, olutta tulee tietenkin vähemmän. Tai sitten lisäät sitä sokeria. Sulla jäi siis laskennallinen mäskäystehokkuus jonnekin 30% tietämille?

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SSTBCC » La Tammi 23, 2016 18:52 pm

Tässäpä kuva:
Liitteet
Kuvankaappaus 2016-1-23 kello 18.50.37.png

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SSTBCC » La Tammi 23, 2016 18:56 pm

Mäskäsin 8 litrassa vettä, huuhtelin ehkä 3 litralla. Pitkään ja hartaasti. Maltaat oli mielestäni vähintäänkin tosi hyvin sekoiteltu, lämpötilat ok. 90 minuutin mäskäys, lämmöt mäskäyksen jälkeen 62 astetta. Keitossa haihtui jonkin verran, siiviläpussi tuntui nappaavan humalamömmön lisäksi nestettäkin paljon, joten siinä tuli laitettua vielä varmaan nelisen litraa vettä.

Mites se tuon sokerin kanssa tulisi toimia? Prosentteja olisi kiva saada enemmän, mitään älytöntä en tarvi, mutta jos sinne viiteen nyt pääsisi, niin kelpuuttaisin jo tyylille sopivana.

Edit: Spraymaltaita ei ole, tietenkin voisi keitellä kokoon tuota olutta, mutta jotenkin tuntuu, että sokerin lisääminen voisi tälle päivälle olla aivan riittävä homma.

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja laitos » La Tammi 23, 2016 19:01 pm

Maltaisiin imeytyy n. painonsa verran vettä, eli y.o. ohjeella maltaisiin katoaa n. 3.3 litraa.

Toi keitossa veden lisääminen kuulostaa oudolta. Vettä lisätään aina mäskäyksen jälkeen huuhteluvaiheessa, mutta ei keiton jälkeen, ellei OG mene reippaasti yli targetin. Tollahan se liian laimea vierre selittyy.

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja laitos » La Tammi 23, 2016 19:08 pm

Jatketaas vielä: Keitossahan ideana on se, että siinä haihtuu sitä vettä. Toi laskuri näyttää target OG:n sillä perusteella, että keitossa haihtuu xx% nestettä ja lopuksi vierteen OG on se mitä näytetään. Beersmith laskee erikseen Pre-Boil OG:n ja target OG:n, eli pre-boil OG voi olla vaikka 1.054 ja keiton jälkeen vierteen OG on esim. 1.060. Jos tuossa vaiheessa lisätään vettä, niin vierteen ominaispaino putoaa kun vierrettä laimennetaan.

Jos minä olisin tässä tilanteessa, niin keittäisin vierrettä kasaan. Voi mennä muutama tunti, mutta kyllä se ominaispaino siitä nousee kun vierteestä haihtuu vettä. Humalatasapainonkin pitäisi olla ok, jos olet noudattanut mäskäysaikataulua.

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SSTBCC » La Tammi 23, 2016 19:08 pm

OK. Kuvittelin, että tämä jotenkin otetaan huomioon tuossa ohjelmassa, kun Batch-kokoonkin on laitettu tuo 10 litraa.
No, sehän meni aivan hienosti..

Eipä muuta kuin pönttöä pihalta sisätiloihin ja keittelemään taas.

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja laitos » La Tammi 23, 2016 19:25 pm

Joo, ne ohjelmat odottaa että veden lisäykset tapahtuvat ennen keittoa ja keitossa keitetään se vierre kasaan. Veikkaan että 2-3h keittoa riittää siihen että OG on tavoitteessa.

Katsoin tuota sun olutta: Kannattaa harkita sitä, että lisäät tuon uuden keiton lopussa ainakin yhden satsin citraa. Noi citralisäyksien aromit nimittäin katoavat tässä keitossa, mutta katkero jää. Kuivahumaloinnilla saa tuota vähän paikattua (heitä 30g citraa käymisastiaan viikoksi sen jälkeen kun käyminen on pysähtynyt). Ehkä jopa viimeiseksi 5-15 minuutiksi vielä citraa keittoon. Säätämiseksi menee, mutta eiköhän siitä hyvä IPA synny :)

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SSTBCC » La Tammi 23, 2016 19:34 pm

OK, kiitti neuvosta. Nyt on jo pannu tulilla, ehkä tuo tuosta. Täytyy laittaa vielä humalaa keittoon. Kuivahumaloida aioin muutenkin, täytyy lisätä vain määrää.

Kyllä tästä nyt jotain tulee, jos ei hyvää IPAa niin kohtuullisen sekava yritys ainakin :)

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja laitos » La Tammi 23, 2016 19:53 pm

Hyvät raaka-aineet => hyvä lopputulos. Ei tosta huonoa IPAa saa vaikka säätämiseksi menee, vaikka katkeroa tuleekin enemmän kuin alunperin piti olla. Perstuntumalta sanoisin, että itselle maistuis toi katkerampi lopputulos paremmin kuin toi alkuperäinen ohje :)

edittiä taas: Pidä se kuivahumaloinnin määrä samana kuin aioit, aromihumalia (30min - 0min lisäyksiä) joudut vähän lisäilemään kun ne aromeita antavat öljyt haihtuvat taivaan tuuliin pitkässä keittoajassa. Toi ylimääräinen keittoaika ei vaikuta siihen kuivahumalointiin ollenkaan.

SSTBCC
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja SSTBCC » Su Tammi 24, 2016 14:33 pm

No näinhän se meni, että OG:n sain pikkuisen yli 1050 parin tunnin keittelyllä, vierrettäkin nyt onneksi jäi vielä muuhunkin kun ominaispainon mittaamista varten. Täytyy tutustuta spraymaltaaseen, että mikäköhän on miehiään ja olisiko siitä vastaisuudessa muutamalle tulevalle mokalle
pelastajaksi. Jotenkin olin hölmösti ajatellut, että pystyn vettä lisäilemään vielä keiton jälkeenkin, kun tuota brewersfriendiä pähkäilin. Onhan se
selvää, että keitto, oli sitten nakkikeitto tai vierre, laimenee veden lisäyksellä, mutta enpäs hoksannut tosissaan ajatella, että tuo ohjelma ei sitä
ota huomioon. Ehkä tästä lähtien on helpompi pitäytyä alle 10 litran batcheissa, niin säästyy aivopieruilta vähän paremmin.

Citrat nakkasin eilen vielä 10 ja 2 minuuttia ja ehkäpä viikon päästä ne kuivahumaloinnit. Kuivahumaloinnin määrä oli minulla mielessä alunperin vähän pienempänä, siksi tuota aioinkin siis nostaa, en ylimääräisen keiton takia. Toivottavasti tuon hiivan kanssa ei tarvitse kummempia enää.
Vierre näyttää hyvältä ja tuoksuu hyvälle, ehkä tuo tuosta vielä olueksi muuttuu!

Kiitos laitokselle jeesistä! Mitenköhän olisi 20 vuotta sitten suu pantu? Puhelinluettelosta keltaiset sivut ja sieltä sopiva numero, lankapuhelinta kouraan lauantai-illalla ja soitto omo-infoon. On se internetti ihmeellinen.

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja laitos » Su Tammi 24, 2016 17:12 pm

NOniin, eiköhän siitä ihan hyvä tule! Vahingoista oppii ja viisastuu, seuraavalla kerralla onnistuu sit ilman ylimääräistä säätöä.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Helmi 28, 2016 9:45 am

Tarvitsisi apuja "pussi"mäskäyksen tehokkuuteen. Parissa ekassa allgrain-satsissa, 10 ja 9 litraa tavoitteena, tehokkuudet jämähtivät max. 60% paikkeille ja syitä en suorilta keksi. Reseptinä on ollut siis tällainen (9 litran versio):

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L): 9.0
Total Grain (kg): 2.781
Total Hops (g): 53.63
Original Gravity (OG): 1.070 (°P): 17.1
Final Gravity (FG): 1.013 (°P): 3.3
Alcohol by Volume (ABV): 7.43 %
Colour (SRM): 6.8 (EBC): 13.4
Bitterness (IBU): 53.3 (Tinseth)
Brewhouse Efficiency (%): 75
Boil Time (Minutes): 60

Grain Bill
----------------
1.892 kg Finland - Pale Ale Malt (68.04%)
0.511 kg German - Rye (18.37%)
0.208 kg Finland - Crystal Malt 50 (7.47%)
0.085 kg German - Carapils (3.06%)
0.085 kg German - Wheat Malt (3.06%)

Laitteisto on 7 + 6 litran kattilat, siiviläpussi sekä nyttemmin 20 litran kylmäboksi.

Ekan erän tein maxi-biab-tyylillä 7 litran kattilassa+uunissa eli tarkoitus olikin tehdä ylikonsentroitunutta vierrettä joka sitten laimennetaan käymispönttöön joko varsinaiseen keittokattilaan mahtumattomalla (kiehautetulla) huuhteluvedellä, tai pelkällä vedellä. Mahdutin nihkeästi n. 3 kiloa mallasta ehkä 3 vesilitran kanssa kattilaan, koska en uskonut viisaampiani siinä että mäskistä tulee ihan liian paksua. Mäskäyslämpökin jäi ihan liian alas ja mäskäsin sen takia 90 minuuttia yrittäen samalla nostaa mäskin lämpöä uunin kiertoilmalla.

Ulos sain ehkä litran todella muhjuista mallassiirappia puristelemalla pussia kevyesti, jota sitten jatkoin huuhteluvedellä joka oli saatu kaatamalla melkein kiehuvaa vettä läpi reikäsiivilään nostetusta verkkopussista. Huuhtelin useamman litran edestä kunnes sain 7L keittokattilan ~täyteen ja keittelin tunnin. Maltaita poisheittäessäni totesin niiden olevan siirapin peitossa eli sokereita meni biojätteeseen ihan turhaan. Ekassa erässä batch size oli 10 litraa. Sain keiton jälkeen 5.5 litraa vierrettä jossa ominaispaino oli 1101 ja jonka käytin muhjuineen päivineen kaiken koska sitä ei ollut hukata asti + tässä vaiheessa alkoi selvitä että erästä saattoi tulla ns. siperiaopettaa-erä. Laimensin sen vain 9 litraan koska OG olisi mennyt ihan liian alas muuten. Näin siitä tuli 1055-vahvuista vierrettä eli brewhouse efficiency oli jossain lähellä 50-55%, varsinkin kun mallasmäärät oli laskettu 10 litralle.

Toista satsia varten hain kylmälaukun. Vuorasin sen verkkopussilla, täytin 8,3 litralla strike-vettä ja kipattuani maltaat sekaan sekoittelin huolella sekä hienosäädin lämmön 68 asteeseen, ja mäskäsin tunnin pari kertaa sekoittaen. Kuten arvaa, mäski oli paljon ohuempaa ja prosessi näytti tässä vaiheessa varsin hyvältä. Valepohjaa laukussa ei ollut, mutta pussin puristelun sijasta simppelisti sujutin lapon yhteen laukun nurkkaan verkkopussin ohi, laskin kattilaan helposti irronneet ~5 litraa paljon eka erää kirkkaampaa vierrettä ja nostin sen kiehumaan. Huuhtelin pari kertaa n. 77C asteisella vedellä kaatelemalla sitä pikkunoroina joka puolelle mallaskerrosta kunnes vesi ylsi maltaiden pinnan tasolle, ja lapposin toiseen kattilaan. Sain 7L keittokattilan täyteen (=6.5L keittovaroineen) ja toiseen kattilaan ehkä 3 litraa ylijäänyttä huuhteluvettä josta täydensin 7L kattilan vierretasoa kun se keiton aikana hupeni. Lopussa oli n. 6.5L konsentroitunutta vierrettä ja toisessa kattilassa vajaa litra hetken aikaa keitettyä huuhteluvettä. Jäähdytyksen jälkeen kaadoin molemmat käymisastiaan - keittokattilaan jäi vain muutama desi muhjua - ja laimensin 9 litraan. Ihmettely oli suuri kun nytkin OG oli vain 1057 eli efficiency 61%.

Miksikähän toisenkin erän saanto jäi noin huonoksi sekä ekaan erään että reseptin oletukseen verrattuna? Luulin että moninkertainen mäskäys+huuhteluveden määrä olisi irrottanut maltaista reilusti enemmän sokereita mutta ero oli aika pieni. Olisiko muhjun saannin uhallakin harsopussia pitänyt puristella huuhteluiden välissä/jälkeen ja/tai sekoittaa maltaita kauhalla huuhtelun aikana, vai olisiko valepohja auttanut valuttamaan viimeisetkin sokerit irti? Biojätteeseenhän menneissä maltaissa oli kiinni kohtalainen määrä huuhteluvettä koska ne istuivat suoraan laukun pohjalla, mutta se ei kauhean makeaa enää ollut.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Mäskäten”