Pussimäskäys

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

epe
Oppilas
Oppilas

Pussimäskäys

ViestiKirjoittaja epe » Pe Huhti 25, 2008 18:33 pm

Pussimäskäys liedellä siiviläpussissa 10 litran kattilassa on helppo keino valmistaa tuoretta vierrettä uutteen piristeeksi. Erilaisia maltaita, mäskäyslämpötiloja ja lisähumaloita käyttäen saa lähikaupankin perusuutteiden pohjalta valmistettua suurimman osan oluttyyppien kirjosta keittokomeron ahtaudessakin.

Sopiva määrä mallasta 10 litran kattilassa pussissa mäskättäväksi on puolisentoista kiloa, josta saadaan keskioluen vahvuuteen johtavaa vierrettä 6-7 litraa. Jos pussimäskäyksen tekee mualla kuin kattilassa saa vierrettä keittoon enemmän, jolloin 10 litran kattila tulee tehokkaammin hyödynnettyä.

Myös pienet koe-erät saa näppärästi tehtyä pussimäskäyksen keinoin.
Kalipott pöyttän golatt gon toop täytten solatt.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Huhti 27, 2008 9:34 am

Koe-erissä olenkin hyödyntänyt juuri tuota menetelmää. Parhaimmillaan olen saanut huuhteluiden myötä kiehutettavaksi reilut yhdeksän litraa ja valmista vierrettä reilun seitsemän litraa :) (8,2litraa OG1.060 pulloihin 6.5l) Näin on myös suht helppo kokeilla eri mäskäys tapoja. Itse olen käyttänyt sellaista harsokangasta (harsovaippaa?) jonka olen laittanut kattilan pohjalle ja sitten reunat kiinnittänyt kuminauhalla kattilan reunoille. Tällöin voi mäskiä sekoitella ja esim. keittomäskäyksessä ottaa annokset ylös. Lopuksi kuminauha pois ja kankaan reunat ylös "hirttosilmuka" narulla reunat kasaan ja pussi valumaan hetkeksi. Huuhtelut olen suorittanut sitten ämpärissä. Eli pussi ämpäriin ja huuhteluvesi päälle teepussimaista huljuttelua jonkin aikaa, valutus ja kattilaan. Toistetaan tarvittava määrä.
Linkistä näkee hiukan mitä tarkoitin.
http://oluttehdas.blogspot.com/2008/01/ ... nutta.html
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

Re: Pussimäskäys

ViestiKirjoittaja Proudfoot » To Joulu 09, 2010 8:56 am

Nyt kun olen saanut juuri oluen käymään turhaan tässä aikaa hukkaamaan ja ajatukset ovat suunnanneet jo seuraavaan kokeiluun. =) Lukemattomia juttuja lukemalla olisin sittenkin uskaltautumassa asteen verran haastavampaan panoon. Etenkin kun luin näistä pussimäskäystouhuista, jotka vaikuttaa sellaisilta mihin voi päästä ilman suunnattomia sijoituksia.
Ajatuksia ja kysymyksiä on päässä hirmuisesti... Gigantin nettisivuilta löytyi 10L kattila, jonka hinta pyöri jossain kolmenkympin tietämissä, eli jollain sellaisella voisin lähteä liikenteeseen. Ymmärtääkseni valmista tavaraa voisi saada 6-7L? Toki osittaismäskäykseen riittäisi kai jo isoonkin satsiin. Osittaisen mäskäyksen puolesta puhuisi se rouhintakin; varmaan jollain kaulimella pitäisi alkuun toimia. :?
Omistan sellaisen Preston siiviläpussin (pestävä). Soveltuisiko se tähän pussimäskäyshommaan? Entäpä humalointiin? Onko parempia vaihtoehtoja?
Mistä digilämpömittareita saa? Kai sellainen perinteinen mallikin sopii, vai miten asteen tarkkaa puuhaa tämä on?
Mulla on kaksi tommosta marketti käymisastiaa, mutta aloin miettimään, että jos tekisi pienempiä satseja, voisiko esimerkiksi ihan jollain normaalilla ~10L ämpärillä käyttää? Olettaen tietenkin, että malliin löytyy tiiviisti sulkeutuva kansi (onko heitä) johon sitten pitäisi porata vieläpä reikä vesilukolle...

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Joulu 09, 2010 13:43 pm

10 l riittää juurikin tuohon 6-7 l, joka saattaa pian jäädä vähän pieneksi.

Kaulimella voi rouhia, mutta maltaita saa ostaa rouhittunakin. Mä voin vaikka myydä sulle pilsnermallasta :)

Preston pussi (materiaali vaihtelee) on ihan käypänen, vähän pienehkö (ainakin mulla) ja se materiaali mitä mun pussini imee ihan tolkuttomasti nestettä. Muoto voisi myös olla parempi. Hienoa nylonverkkoa (vaikka valoverhoa tai voileeta) saa kangaskaupoista ja siitä on aika helppo ommella semmoinen teräväpohjainen reilu pussi. Mutta kyllä tuolla prestopussilla alkuun pääsee.

Se, onko mittari digi vai ei ei vaikuta sen tarkkuuteen oikein mitenkään. Asteikko määrittää tarkkuuden ja analogimittareissa on todella tarkkojakin. Digin lukeminen on helpompaa. Omani ostin ihan suoraan Suomen Lämpömittari Oy:ltä. Roisketiivis puikkomallinen mittari, ja hyvä on ollut. Kinkkumittariin älä haksahda, koska se johdon ja anturin liitoskohta ei siedä kosteutta yhtään, vaikka muuten mokoma voisikin olla erinomainen. Eikä mäskäämisessä varmaan tartte asteen kymmenyksien, tai edes asteiden tarkkuudella pelata. Parin asteen heitot lienevät sallittuja.

10 l ämpäri riittää siihen 6-7 l hyvin ja kansi on kyllä riittävän tiivis, vaikkei aivan hermeettisesti sulkeudukaan. Paljon taidetaan käyttää Tokmanni-ketjun myymälöistä saatavia 15 l tynnyreitä, jotka on oikein hyviä 10-12 l satseihin, vaikka hanat ja korkit ei olekaan ihan 100% tiiviitä. Melkeinpä mikä tahansa desinfioitavissa oleva elintarvikemuovinen tiivis astia kelpaa, olkoot vaikka tupperware-purkki. Muutama sentti astiaan täytyy jäädä tilaa vaahdolle, ettei tavara tunge läpi vesilukosta.

Janne
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Janne » To Joulu 09, 2010 14:31 pm

Minä olen pussimäskäillyt nyt kaksi kertaa ja onhan se ihan toimivaa. Kirkasta vierrettä ei varmasti ihan helposti saa, mutta itse en ole ainakaan vielä tähän tarttunut.

Aussien ohjeiden perusteella tein ekat mäskäykset ilman huuhtelua, jolloin tehokkuudet jäivät aivan liian alas. Suorama kertoi vastaavista kokemuksista ja neuvoi huuhtelemaan, jolloin tehokkuudet sai aivan kohdalleen. Eli suosittelen sitä näin oman kokemuksen pohjalta.

Oman laskukaavan mukaan ja suoraan skaalaten tuo 10l kattila riittää huuhtelun kanssa johonkin ~6,5 litraan.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » To Joulu 09, 2010 15:13 pm

Pussin kanssa voi myös tehdä myös ns. minimashing tyylillä, eli mäskäilee osan maltaasta ja lisää humaloimatonta uutetta, niin pääsee helposti n.15-18l Tosin itselläni on isompi 16l kattila. Maltaista osa on ollut valmiiksi rouhittuja, esim. pgw ja humlelta saa näin, varmaan melkkokin voisi rouhia pyydettäessä? Loput olen rouhinnut ihan tehosekoitinta apuna käyttäen, nopeampi kuin kaulin, mutta häviää toki oikealle myllylle.
Huuhtelu tosiaan kannattaa, en ole huomannut siinä ainakaan vielä mitään negatiivista vaikutusta, päinvastoin.
Itselläni on tuollainen kinkkumittari ja allekirjoitan täysin että se johdon ja anturin väli on onneton, joten varovainen sen kanssa saa olla. Pitäiskin miettiä millä sen saisi eristettyä..

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Joulu 09, 2010 20:02 pm

Johnny Rio kirjoitti:melkkokin voisi rouhia pyydettäessä?

Rouhivat, euron lisämaksusta / kg.
VikingMalt myy myös rouhittua mallasta, mutta säkkikoko on sen 20kg ja ainoa toimitustapa on nouto.
Mä olen vähän pohtinut, että voisin ruveta "diilaamaan" tuota VikingMaltin mallasta. Kun itselle tuo 20kg on vähän reilusti, niin voisin jakaa eteenpäin osan säkistä. Eli tehtäisiin kimppaostoja.

Johnny Rio kirjoitti:Itselläni on tuollainen kinkkumittari ja allekirjoitan täysin että se johdon ja anturin väli on onneton, joten varovainen sen kanssa saa olla. Pitäiskin miettiä millä sen saisi eristettyä..

Mä mietin tuota ennen kuin sain nykyisen mittarini, ja ajattelin, että jos ottaisi itseliimautuvaa kutistesukkaa ja silikonia. Kutistesukka kutistettaisiin siihen anturiin kiinni, ruutattaisiin pikkuisen silikonia ruiskulla ja injektioneulalla johdon ja anturin yhtymäkohtaan ja sitten se kutistesukka kiinni siten, että lähdetään liikkeelle avoimesta päästä ja liikutaan kohti sitä liitosta. Näin se silikoni pysyisi mahdollisimman hyvin siellä missä pitääkin. Pelkkä kutistesukka ei toimi, kun se johto on punosta ja kosteus pääsisi sitä pitkin. Tai sitten tietty voisi koko johdon päälystää sillä sukalla. Mutta sen sukan pitää olla liimautuvaa, muuten vesi pääsee sieltä anturin päästä sinne sukan alle vaikka olisi koko johto päälystetty.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Joulu 09, 2010 20:15 pm

Sahtimallas on rouhittu valmiiksi ja sitä saa jopa joistain marketeista. Hintakaan ei oo paha 19,90e/säkki oli kun viimeksi hankin. Jos säkkikoko tuntuu isolta niin pitää vaan kiihdyttää tuotantoa =) Eihän siitä säkillisestä tee kuin 45-50l sahtia tai vajaa 100l olutta.

Proudfoot
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Proudfoot » Pe Joulu 10, 2010 17:07 pm

Joo, voisin periaatteessa lähteä johonkin mallaskimppaan pienellä osuudella mukaan tai ostaa suoraankin jos joku sattuu asustelemaan keski-suomessa ja on nurkissa liikaa ohraa. :)
On alkanut hieman avautumaan noi mallasjutut ja tosiaankin olis vissiin ihan fiksua lähteä liikenteeseen hankkimalla humaloimatonta uutetta ja mäskätä vain jotain mauksi mukaan.. Sitä muuten funtsin, että lieköhän DME (vissiin drymalt) sama juttu kun spraymalt? Monet tuntuu käyttävän DME:tä ja sitten jotain erikoismaltaita noissa partial touhuissa. Ja seuraavan kysymyksen jälkeen voinenkin ryömiä kiven alle häpeämään, mutta menkööt.. onko siis sahtimallas ihan käyttökelpoista "tavallista" olutta tehdessä? Onko se vähän niinkuin pale mallas vai miten se eroaa? :oops:
Sehän olisi kätevä kun isoissa marketeissakin myydään niitä säkkejä..

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Joulu 10, 2010 18:23 pm

Aikalailla pale-alea vastaa sahtimallas. Toimii ihan hyvin muuhunkin kuin sahdin tekoon.

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Huhti 03, 2013 17:28 pm

Nostetaas tätä vähän ylös.

Tässä kun on tulossa hieman pakkolomia, kellarissa on sahtimallasta ja panovehkeet ovat maalla 10l kattilaa ja yhtä käymistastiaa lukuunottamatta maalla, taitaa olla aika harrastaa koemielessä pussimäskäystä enemmänkin.

Jokuhan täällä tekee sillä vallan paljonkin olutta, taisi olla Joppo. Heräsikin kysymys kuinka paljon tuohon kymmenen litran kattilaan saa tungettua mallasta järkevästi eli sopivalla vesi mallassuhteella? Mikä on pienin suhde jolla jengi on saanut tehtyä kelvollista. Mitään suurivolttisia en haaveilekaan vaan kokemusta hiivoista, humalista ja maltaista.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Huhti 03, 2013 17:55 pm

Mulla on aika vakioksi muodostunu noin 2,5kg mallasta kuutiseen litraan vettä. Sitten huuhteluun nelisen litraa vettä.
Parhaimmillaan hyötysuhde ollu hieman yli 70% ja sillon tuli jotain 7 litraa vierrettä jonka OP oli 1.084.
Käytän käymisastioina 10 litran ämpäreitä, niin tuo 7 litraa on aika maksimi. Olen tosin käyttänyt pelkkiä kuivahiivoja ja ne eivät ainakaan kovin räjähdysmäisesti ole käyneet.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Huhti 03, 2013 18:23 pm

Tuommoinen satsi kuulostaa kyllä sopivalta testaamiseen. Pitääpä hommata muutamia 5l kegejä. Sitten loput muutamaan maistelupulloon. Saa sitten kesää varten kellariin mukavan varaston. Pää alkoi raksuttaa reseptejä.

Minkä lämpöisellä teet huuhtelun? En vielä ole oikein sinut tuon BeerSmithin kanssa. Se antaa niin hirmuisia määriä huuhteluun vettä. Yleensä olen pyrkinyt n. 5% kieppeille vahvuudessa jos ei tyyli muuta vaadi.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Huhti 03, 2013 18:45 pm

76C. Kyllä mulla BS antaa ihan järkeviä lukuja. Käytän niitä tosin vaan suuntaa antavina.

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Yeasthill » Ke Huhti 03, 2013 20:48 pm

Kymmenen litran pussimäskääjä täälläkin.

Nykyään laitan 2,3kg mallasta / 6,5 l vettä 72 asteista vettä. Kattila n. 70 asteiseen uuniin (termostaatti näyttää tässä kohtaa melkein sataa astetta...). Huuhdellaan Jopon mainitsemalla neljällä litralla. Lisätään kylmää vettä käymisastiaan, kunnes OG on kohdallaan. Hiivataan, odotellaan ja viimein nautitaan.

Yeasthill

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Ke Huhti 03, 2013 22:11 pm

Miten muuten teette huuhtelun pussin kanssa? Itselläni on 15 l kattila ja yleensä mäskään 2,5-3 l/kg suhteella. Mäskäyksen lopuksi lisään kiehuvaa vettä niin paljon kuin kattilaan mahtuu + nostan pussin 7l kattilaan, johon yleensä mahtuu maltaat ja noin 2 litraa vettä. Teen tällä tapaa pari huuhtelua ja kippaan mukaan kiehumaan.

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Yeasthill » To Huhti 04, 2013 20:10 pm

Huuhtelen pussin siten, että nostan sen kattilasta kymmenen litran ämpäriin ja 4 litraa 75 asteista vettä perään. Sekoittelen varovasti ja annan hautua vartin verran. Tällävälin olen siirtänyt varsinaisen kattilan kiehumaan. Sitten vain nostan pussin lävikön päälle ja painelen isoimmat nesteet ämpäriin. Kun pussi ei enää juurikaan valu, kippaan ämpärin sisällön kattilaan. Mikäli se kymmenen litran kattila meinaa tulla täyteen, kaadan loput viiden litran kattilaan ja keittelen sen sitten ilman humalia liedellä. Humalointi siis vaan isoon kattilaan.

Toivottavasti selvensi.

Yeasthill

Jukka
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Vaasa

ViestiKirjoittaja Jukka » To Huhti 18, 2013 21:54 pm

Helou arvon kanssa panijat! :D Kuinka suuren allgrain BIAB mäskäyksen pystyy maksimissa suorittamaan 23L kattilassa entäpä 20L? Entäpä onko edes mahdollista normi vastus liedellä, aikaahan menee varmasti tuhottomasti saada vesi kiehumaan... Hattu arvio tehokkain levy 1500-2000w. Kokemuksia kiitos?

Eka viesti foorumille, Whoo! :super: Lueskeltu jo pari kolme kuukautta foorumia melkein päivittäin. 4 Uute panoa takana, ekaa ositais mäskäystä ja koko mäskäystä, olisi tarkoitus kokeilla pian. Iso ja hyvä kattila lähtee ebaysta heti, kun saan vakuuteltua itselleni sopivan kokoisen kattilan ja kirpputorit on kierrelty...

EarlyWorm
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja EarlyWorm » To Huhti 25, 2013 19:53 pm

Yleisesti väitetään että kilo mallasta veisi veteen uitettuna n. 0,67 litraa. Siitäpä sitä voi laskea reseptien pohjalta.

Ite panin hiljattain tuommoisen: http://www.biabrewer.info/viewtopic.php?f=7&t=158&sid=7b957e78f2849601333e057bc359a075
joka olis ehkäpä just mahtunut 20-litraiseen kattilaan mutta mä jouduin lisäämaan loput vedet vasta keittovaiheessa, kun kattilani on 19-litrainen. Mutta käyhän se niinkin?

Liesien tehosta: kokeilin joskus 2kW induktioliettä, eikä se pystynyt kunnolla ylläpitämään edes 10 litran kiehuntaa jos ei kansi ollut päällä. Ja sitähän ei haluta päällä pitää...

EDIT: Pakko lisätä vielä, että ainakin itelleni jäi hyvä fiilis pussimäskäyksestä. Toi mainitsemani oli mun eka mäskäys ylipäänsä, se sujui kuin tanssi, ja lopputulos on HYVÄÄ :cheers1:

MArgo
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja MArgo » Ma Touko 13, 2013 15:14 pm

Näin kevään aikaan ilmeisesti foorumiin liittyy runsaammin uusia tai kenties pano-harrastus yleistynee... :cheers2: Joka tapauksessa tervehdys siis kotiolutlaiset! Olen seurannut foorumia jo muutamia kuukausia mutta vasta nyt päätin liittyä.

Tähän asti olen pannut yhden finlandian ja uutteesta Stoutin Cooppersin Stoutin pohjalla ja viikko sitten kokeilin täysmäskäystä 10l kattilassa tavoitteena runsashumalainen IPA (pale, cara amber ja hieman vehnää, fuggles ja northern brewer). Mäskäys sujui hyvin (induktioliedellä kattila ja johdollinen digitaalimittari, joka muuten sekoili induktiolieden sähkömagneettisessa kentässä) vaikka maltaiden rouhimiseen (valitettavasti kahvimyllyllä) ja mäskin siivilöintiin vierteen valmistamiseksi kuluikin ikuisuus. Nyt sain porakoneen kiinni kahvimyllyyn joten tuokin hoitunee nopeammin.

Seuraavaksi ajattelin osittainmäskäystä. Tähän päädyin lähinnä siksi, että nykyiset mäskäysvälineeni eivät oikeen meinaa riittää suurempiin satseihin. Mikä käytännössä tulee ongelmaksi kun mäskäyksessä mallasuhde on liian iso? Laskeeko tällöin hyötysuhde? Ongelmaksi muodostui myös mäskin siivilöinti reijällisellä isolla pastasiivilällä, joka oli onnettoman hidasta ja kun painoin mäskipuuroa siivilöinnin helpottamiseksi niin vierteestä tuli sameeta. Sinäänsä tuo ei mua haittaa ja on varmaan parannettavissa jollain virityksellä tai vaan kärsivällisyydellä...

Ajattelin seuraavaksi jonkin kevyemmän pale alen osittainmäskäystä käyttäen humaloimatonta uuteena brewfermin lightia. Mietin myös, että mistäköhän maltaasta tuo brewfermin uute on tehty? Onko se periaatteessa "mauton/ tasaisen makuinen" ja siten soveltuu kaikkiin oleuisiin pohjaksi? Mitä uutteita olette käyttäneet osittainmäskäykseen ja minkälaista eroa on humaloimattomalla uutteella vs. esim pale mallas?

Palaa sivulle “Mäskäten”