Vierteen laimentaminen vedellä?

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

kopolo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lahti
18 tai yli: Olen

Vierteen laimentaminen vedellä?

ViestiKirjoittaja kopolo » Ma Elo 23, 2010 22:20 pm

Mitenkä lie tämmönen prosessi toimis? Mielipiteitä...?
Mäskätään vahvaa vierrettä joka keitetään. Keiton jälkeen ja osittaisen jäähdytyksen (laitteisto ongelma) jälkeen olis jotain 20l vierrettä OG 1.090 lämpö ~30. Tähän vierteeseen lisätään x määrä kylmää vettä jolla OG pudotetaan jonnekkin 1.045 tasoon.
Onkohan merkitystä maun kannalta miten paksua lientä kiehuttaa?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Vierteen laimentaminen vedellä?

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Elo 24, 2010 8:58 am

Näinhän nuo kapallisetkin tekevät tuoton maksimoimiseksi ;)

Huomioitavaa on se, että humalaa joutuu käyttämään enemmän mitä paksumpaa lientä humaloi. Itsekin olen jossain vaiheessa harrastanut, kun ei ollut riittävän isoa keittokattilaa.

Jos siis
1.090 ~30C ~ 1.094 ~20C
eli
12 litraa 1.094 > + 13 litraa vettä > 1.045 > 25 litraa vierrettä (24L ~1.047)

Jos satsi 25 litraa ja 1.045 hakusessa (tehokkuus 75%)
4,88kg pilsner mallasta
jos kiehutetaan
30g Northern Breweriä satsissa johon ei lisätä vettä lopuksi saadaan katkero 28,4IBU (kiehutuksessa mukana siis kaikki vesi).
30g Northern Breweriä satsissa johon lisätään lopuksi 13 litraa vettä katkero on 20,8 (kiehutuksen jälkeen vierrettä 12 litraa).
Sama 28,4 saadaan kun humalaa lisätään siten, että sitä on 41g.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

pirttiniemi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja pirttiniemi » Ti Elo 24, 2010 14:12 pm

Itse olen laimentanut vierrettä useamman kerran vedellä. Vielä
en ole mitään ongelmia havainnut. On siitä ollut hyötyäkin siinä
mielessä, että hanavedessä on happea, joten ilmastaminen on tullut
suoritettua vettä laskemalla. Toki olen vielä hartiakeinoin lisää pyöritellyt.

Määristä sen verran, että en ole laimentanut noin suuria määriä mitä suorama (1:1),
yleensä olen vain kiehumisen jälkeen nostanut vierteen määrän halutulle tasolle eli
lisännyt muutaman litran.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Elo 24, 2010 14:19 pm

En myöskään ole noin paljoa laimentanut. Laskut olivat vain kysytyn mukaisia. Litrassa parissa omatkin lisäykseni on olleet. =)

Don_Vito
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Don_Vito » Ti Elo 24, 2010 15:53 pm

Olen tehnyt veden lisäyksen allaolevan laskukaavan mukaan, helppoa.

Oletetaan, että sinulla on keittämisen jälkeen 18 litraa 1.059 vierrettä, mutta haluaisit laimentaa sen arvoon 1.050.
V1 = 18, O1 = 59, O2 = 50. (V= tilavuus litroissa, O = ominaispaino, ilman ykkösiä ja pilkkuja/pisteitä)

Kaava: 18*59 = V2*50
<=>
V2 = 21,24

Lisättävän veden määrä lasketaan V2-V1 eli 21,24 - 18 = 3,24, eli lisäät vettä tuon abouttia 3 litraa.

warcry
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja warcry » Ke Elo 25, 2010 12:47 pm

Tuossa linkki laskuriin, niin ei tarvitse laskukonetta vaivata.

http://www.jimsbeerkit.co.uk/calc.html

pirttiniemi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja pirttiniemi » Ke Elo 25, 2010 14:21 pm

suorama kirjoitti:En myöskään ole noin paljoa laimentanut. Laskut olivat vain kysytyn mukaisia. Litrassa parissa omatkin lisäykseni on olleet. =)

Pitäisi lukea näköjään kunnolla tai sitten ymmärtää kerralla.. :)

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Elo 25, 2010 18:04 pm

Kannattasko silti vesi keittää ensin.
Jos sais Terran reissullansa

Ninkasi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Savo

ViestiKirjoittaja Ninkasi » Ke Elo 25, 2010 19:50 pm

Itse laimensin alkukesästä tekemääni IPA-viritystä vedellä aika rankastikin: Käymisastiaan meni 11,5l keitettyä vierrettä + 6l keitettyä vettä ja perään vielä 1,5l startteri. Laimensin sen takia, koska keittokapasiteettini on rajoittunut 16 litran kattilaan. Ennen keittoa kyseisen vierteen (14,5l) SG oli 1.072 ja keittämisen sekä laimentamisen+startterin jälkeen käymisastian (19l) SG oli 1.056. Parempikin hyötysuhde olisi tuossa voinut olla kiitos vajaavaisen mäskin huuhtelun.

Ensi kerralla vastaavaa isoa satsia tehdessäni teen ensimmäisen keiton (noin 14l) ensimmäisistä siivilöinneistä, sekä toisen vastaavankokoisen keiton lisähuuhteluista, "pikkuoluesta", ja lisään molemmat keitokset (toki jäähdytyksen jälkeen) käymispönttöön. Hyötysuhde tällä tavalla on varmastikin parempi kun ei tarvitse laimentaa vedellä vaan laihalla vierteellä saaden samalla mäskistä varmasti kaikki herkut talteen.

Jos pelkkää vettä lisää vierteeseen ilman humalointeja tai muita maustamisia riittänee että vettä keitetään joku 10-15min ihan vaan veden steriloinnin vuoksi.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ke Elo 25, 2010 20:26 pm

Itsellä keittovehkeet sellaiset, että kiehuttaa vierteen kasaan aika hyvin (=monta pientä kattilaa). yritän muutenkin saada niin vahvaa vierrettä kuin mahdollista, että keittokapasiteetti riittäisi ja saisi silti sen 16-17 litraa valmista olutta. Kylmän veden lisääminen keiton jälkeen myös jäähdyttää vierteen samalla. Yleensä vierre ollu jotain 1.060-80 => 1.050 laimennuksen jälkeen. Myös jäitä on tullut joskus laitettua. nopeuttaa koko prosessia, kun jäähdyttää ensin johonkin 50asteeseen ja sitten jäitä ja kylmää vettä perään. Keittäminen turhaa mielestäni.

Kysymys: onko keitettävän vierteen sokerisuudella vaikutusta muuhun kuin katkeroon?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Elo 26, 2010 7:46 am

Mitähän tähän nyt sitten sanoisi. No, ainakin siihen on vaikutusta, että palaa pohjaan herkemmin ja mahdollisesti karamelisoitumista tapahtuu herkemmin. Ehkä myös vaahtoaa kiehuessaan enemmän. Vaatii pikkaisen enemmän boforia lämmityslaitteelta kun kiehuminen tapahtuu päälle 100C asteessa.

Lisättävän veden keittämisestä ei ole haittaa mutta en myöskään näe sitä pakollisena, ainakaan kotiveteni kanssa. Toisaalta jäähdytettävä sekin sitten on ensin jos sillä meinaa jäähdyttää, siis keitetyllä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » To Elo 26, 2010 8:14 am

Itse keittäisin veden, mikäli hansta tulisi mitä tahansa muuta kuin pohjavettä, ja mikäli pohjavesi tulee kaivosta minkä mikrobipitoisuuksia ei tarkkailtaisi säännöllisesti (tai mikäli mikrobipitoisuus on jotian muuta kuin hyvin matala). Samoin jos jostain syystä hanavedessä olisi kovasti klooria vaikka olisikin pohjavettä, keittäisin kloorin määrän vähentämiseksi.

Mutta mikäli hanasta tulee hyvälaatuista pohjavettä, kuten meillä täällä Lahdessa, ei keittämisellä saavutettane mitään.

Eipä siitä keittämisestä varsinaista haittaakaan ole, kuten yllä mainittiin.

Mutta ehdottomasti niin kylmää vettä kuin vain mahdollista.

Hannu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: ESPOO

ViestiKirjoittaja Hannu » Ke Maalis 05, 2014 9:02 am

Ensimmäinen Single Hop Citra -pussimäskäys tehty eilisiltana. Ensimmäinen mäskäykseni muutenkin. Jännää oli ja maltaan aromi kävi voimakkaasti keiton aikana 10v pojan nenään :-)

Päädyin single hop -tulokulmaan lähinnä siksi, että aloittelevan panomiehen on varmasti hyvä heti alkuun tunnistaa eri humalat muutenkin kuin pelkän tuoksun osalta. Olisihan noita jenkkihumalia ollut laajempikin valikoima pakkasessa. Sekoituksia tehdään sitten kun ymmärtää mitä humalia kannattaa ja miten yhdistellä. Tämä humalointihan ei hirveästi poikkea perus-gastronomiasta eli ruoan makupaletin rakentamisesta eri raaka-aineilla.

Eilisillan "hosuminen" oli malttamattoman miehen "kokeilu" sillä isompi 16 litran kattila on vielä toimitusprosessissa. Tein mäskäyksen ja keiton Ikean 10 litran induktiolidelle sopivassa kattilassa. Mäskäyksessä käytin uunia apuna Reittausblogin ohjeiden mukaisesti.

Single Hop Citra:

MÄSKÄYS
2 Kg Viking Maltin Pale Ale
6 litraa vettä

KEITTO
500g Spray malt light

Humalointi

60 min Citra 10g
30 min Citra 10g
10 min Citra 10g
5 min Citra 10g
0 min Citra 10g

Vierre jäähtynyt nyt parvekkeella yön yli ja SG oli huikea 1,095. Joten seuraavaksi vierteen loivennus 1,070 tuntumaan, hiivat mukaan ja 12L kanisteriin kypsymään. Oluen kypsytykseen mulla on kerrostaloasunnossa varsin "ihanteellinen" paikka. Eli ulkoseinään kahdelta suunnalta rajoittuva vaatekomero jossa lämpöpatterin pois kytkemällä lämpötila on viimeisen kuukauden ollut tasainen +17 astetta.

Kiitos linkistä vierteen laimennuslaskuriin =) eli 2 litraa vettä sekaan.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Elo 22, 2014 22:24 pm

Lainaan vanhaa ketjua kun otsikko sopii aiheeseen.
Voiko olutvierrettä laimentaa käymisen jälkeen? Tuli viimeisimmästä satsista hiukan vahva, og 1.068, tähtäimessä n. 1.052. En arvannut laimentaa, kun hiiva oli ohjeen mukaan mitoitettu 10 litralle ja vierrettä oli karvan vajaa 10. On nyt toista päivää käymässä.
Voinko primäärin jälkeen vielä lisätä vettä ilman ongelmia vai olisiko parempi antaa tämän jäädä vahvaksi olueksi ja hankkia ensi kerraksi varalta ylimääräistä hiivaa?
Sekundäärin ajaksi on tarkoitus heittää humalia sekaan, jos se asiaan vaikuttaa jotenkin.

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » La Elo 23, 2014 8:34 am

Varsinaiseen kysymykseesi sanoisin, että vierrettä / olutta voi laimentaa missä tahansa välissä vaikka pullotusvaiheessakin, mutta säilyvyys lienee heikompaa kuin jos koko nestemäärä on mukana käymisprosessissa. Ainakaan nuorina juotaville uuteoluille tuskin tuottaa ongelmia.

Että jos olisi pakko laimentaa niin laittaisin veden nyt kun käyminen on vielä menossa mikäli käymisastiassa on tilaa.
Vaihtoehtoisesti sekundääriin laittaessa ensin vain pohjalle jäähtynyt kiehautettu vesi ja siihen varovasti lappoaa oluen sekaan.Tämä voisi olla käytännöllinen vaihtoehto jos jokatapauksessa on sekundoimassa.
Tai tosiaan vasta ennen pullotusta, sekoittaen pullotussokerit vain isompaan vesimäärään ja hämmentää oluen sekaan varovasti.

Tarvittavaan hiivamäärään vaikuttaa käsittääkseni myös vierteen ominaispaino. Korkeilla ominaispainoilla hiivaa tarvitaan suhteessa enemmän.

En ole itse hiivauslaskureita käyttänyt, mutta uskoisin, hiivan tarve ei juurikaan lisäänny vierrettä laimentaessa koska ominaispaino vastaavasti laskee. Eli olisit varmaan aika turvallisin mielin voinut tehdä laimeamman satsin samalla hiivamäärällä.

Oliskohan tuo 10 litraa 1,068 lantrattuna 1,052:een jotain 13 litran luokkaa?

Olen pitänyt pari pussia ylimääräistä ostohiivaa jääkaapissa yllätysten varalta. Suosittelen, ellei satu asustamaan hiivakaupan lähettyvillä.
Lukenut täältä, että kittien mukana saattaa tulla toimimattomia hiivoja.

Mitä olutta olet tekemässä? Uuttesta, mäskäten?
Mitä hiivaa olet laittanut ja kuinka paljon?
Viimeksi muokannut kaljakori, La Elo 23, 2014 11:28 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Elo 23, 2014 9:08 am

kaljakori kirjoitti:Mitä olutta olet tekemässä? Uuttesta, mäskäten?
Mitä hiivaa olet laittanut ja kuinka paljon?

Jonkin sortin pale ale viritys sitä pitäisi tulla, pussimäskäämällä. Hiivana brewferm top -kuivahiiva 6g.
Löin vierteen sekaan myös varastossa lojuneen finlandia perinteisen (huomioitu reseptissä/maltaiden määrässä), lähinnä että pääsen siitä eroon. Vierrettä tuli n. 20 litraa, jonka jaoin kahteen astiaan (molemmille oma hiiva).
Toisen jätän kokeeksi laimentamatta, toista voisin laimentaa ja ehkä kuivahumaloida reilummin. Saisi kaksi eri profiilin omaavaa olutta.

Nyt kun jäin miettimään, niin minulla taitaa olla siitä finlandia-purkin hiivoista puolet vielä jemmassa, en sitten tiedä onko enää toimivaa, ollut pari kuukautta minigrip-pussissa.

kaljakori
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Åbo

ViestiKirjoittaja kaljakori » La Elo 23, 2014 11:23 am

Hyvä suunnitelma!
On sitten vertailukohta tuohon laimennettuun.

:ot: Hiivasta vielä
Kyllä tuossa Brewfermin hiivassa varmasti riittää hyvin potkua, kun firman omat olutkititkin ovat noita korkeamman OG:n kittejä.
Itse en tässä kohtaa laittaisi lisää hiivaa kun käyminen on hyvällä mallilla.
Hiivaa voi heittää lisää sitten jos ei meinaa käydä loppuun (eli ominaispaino ei tahdo mennä alle 1,020).

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Kesä 08, 2015 23:47 pm

Vanha ketju ja vanhat asiat, mutta täytyy hiukan kirjoittaa laimennuksesta raporttia.

Laimentamaton (noin 7%) oli aluksi tosi raakaa ja suorastaan viinaista maultaan. Laimeampi (noin 5%) taas kerrassaan mainiota, hedeläistä ja humalaista. Pitkään vahvat jäivät juomatta. Mutta monta kuukautta kypsyneenä tilanne muuttui. Laimeampi oli yhä hyvää, hieman ehkä humalan vahvin aromi alkoi haihtua. Mutta vahvasta oli tullut todella hyvää. Hieman ehkä belgimäistä, mutta selvästi brittityyliin humaloitu.

Laimennus toimi hyvin. Sain samasta vierteestä kaksi erilaista, joskin selvästi samasta puusta veistettyä olutta. Säilyvyydessä en havainnut mitään ongelmia, joskaan eivät ole vielä edes vuotta vanhoja, joten todella pitkäaikaisesta säilyvyydestä on paha sanoa mitään.

Molempia on yhä pari pulloa jemmassa, ehkä tempaisen ne juhannuksena mökille ja teen maistelukokeen. Tai sitten pidän ne jemmassa vielä ja juon vasta elokuussa, yksivuotiaana. :)

ByB
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja ByB » Ke Touko 30, 2018 15:51 pm

Tuolla aiemmin oli linkki laskuriin millä pystyy laskemaan mm. vierteen laimennuksen. Sen mukaan 1.075 vahvuisen vierteen laimennus 1.050 tarvitsee 7.5l vettä :shock: Pitääkö tuo paikkansa?

true panomies
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hanko

ViestiKirjoittaja true panomies » Ke Touko 30, 2018 18:11 pm

No tuohan riippuu että paljonko sulla vierrettä on

Palaa sivulle “Mäskäten”