Hiivoista

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Finsku
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Mikkeli
18 tai yli: Olen

Re: Hiivoista

ViestiKirjoittaja Finsku » La Marras 02, 2013 15:47 pm

Kiitos. Niin tein, että maistoin hieman päältä. En ollut havaitsevinani makeutta vaan lähinnä laihan kaljan maku. Jatkossa taidan tehdä samasta maltaasta startterit ja maistaa ennen käyttöä. Ainakin kuvittelen, että pystyisi hieman vertailla eri hiivojen makuprofiileja/ennustamaan niitä. Nyt muuten pulputtaa ihan ookoosti tuolla vaatehuoneessa. Saa nähdä kestääkö hiiva alkoholin määrän. Fermentointiin mennessä OG 1.082.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » La Marras 02, 2013 16:15 pm

just siltä se maistuukin. Startterissa hiiva käyttää suhteellisesti suuremman osan sokereista lisääntymiseen ja vähemmän käy alkoholiksi ja hiilidioksiksi. Osin tästäkin syystä samastakin maltaasta tehty startteri maistuu erilaiselle kuin se lopullinen olut. Lisäksi startterin tarkoitus on auttaa hiivaa lisääntymään, ei saada siitä optimaalisia makuja yms. irti. Hiiva tuottaa erilaista makuprofiilia erilaisissa vierteissä ja olosuhteissa. Matala ominaispaino startterivierteellä ja yleiset olosuhteet tekevät sen, että startteri ei välttämättä maistu yhtään siltä, miltä se olut maistuu. Paremmin niistä hiivojen profiileista oppii maistamalla niitä oluita. Saatavilla olevat nimetyt hiivakannat on kaikki oikeastaan käytössä useissa oluissa, ja niitä maistelemalla voi löytää paremmin tietoa hiivan makuprofiilista ja mahdollisuuksista kuin sen startterin maistelulla. Ja vähintäänkin tarvitaan kokemusta, enne kuin startterin mausta osaa sanoa yhtään mitään.

Jonsered
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Tellus

ViestiKirjoittaja Jonsered » To Touko 25, 2017 15:11 pm

Kirjoittelin pitkät löpinät, mutta olin vissiin automaattisesti kirjautunut ulos ja kadotin sitten vielä tekstinkin.

Lyhyesti uudestaan. Onnistuin käyttämään WLP023 hiivalla, jolle luvataan attenuation-% 69-75, vierteen täysin kuivaksi. OG 1.065, FG 1.000. Testattu ja todettu useammalla ominaispainomittarilla. Päiväysvanha hiiva ja startterin kävi iloisesti kolmantena päivänä, jolloin lisätty vierteeseen.

Olenko onnistunut kaikesta puhtausintoilusta huolimatta 'saastuttamaan' vierteen tai startterin. Vai voiko johtua johtua jostain muusta, kuten esim ylihiivauksesta?

Maussa tai tuoksussa ei pullotusvaiheessa havaittavissa mitään 'pilaantunutta'.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Touko 25, 2017 18:59 pm

Kyssäri hiivan postituksesta ja startterin tarpeesta: Whitelabsin nestehiiva oli postin kuljetuksessa kaksi päivää. Hiiva oli tosi hyvin kyllä pakattu foliokerrosten sisään kylmägeelipussin kanssa ja oli paketin avatessa hieman viileää muttei jääkaappilämpöistä. Tarkoitus on käyttää se ~10 litran OG1075 olueen.

Vaikuttaako noin kevyt lämpeneminen hiivan elinkelpoisuuteen ja tarvinko noinkin pieneen eräkokoon varmuuden vuoksi startterin? Hiivassa on päiväystä reilusti, elokuulle asti.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Touko 25, 2017 22:31 pm

Itse ampuisin suoraan sekaan vaan kun määrä on noin pieni. On noita Saksastakin asti tullut ihan lämpöisenä kotiin ja ovat toimineet hyvin.

Palaa sivulle “Mäskäten”