Hiivoista

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Re: Hiivoista

ViestiKirjoittaja Sunkka » La Huhti 27, 2013 8:37 am

Tulipa hyvä ensimmäinen nestehiivakokeilu. Tein eilen täysmäskäyksellä Guinness kloonin pönttöön pöhisemään. n. klo 14.30 hiivasin. Aamulla kahdeksan aikaan pamautin Wyeastin Smack packin. Ei pussi turvonnut pätkääkään. Eihän siinä silti muutakaan voinut kuin heittää hiiva pönttöön. Muuta hiivaa ei ole. Yleensä tähän aikaan jokainen kuivahiiva tuotos jo porissut iloisesti. Parikymmentä settiä on onnistunut joka kerta tähän mennessä.

Startteria en tehnyt, koska ominaispaino oli kuitenkin aika pieni. Ajattelin tuon paketin riittävän, kun siinä kerran niin sanotaan. Olisi pitänyt uskoa palstan konkareita ja tehdä startteri hiivan toiminnan varmistamiseksi.

Mitenköhän kauan tuota uskaltaa antaa odottaa, jos heräis? Meneekö vierre kuinka nopeaan happamaksi/pilalle? Vai pitääkö kiireesti lähteä heti metsästämään Myyrmannista kuivahiivapussi? Jos ei tänään niin menee maanantaille... Vai mitäköhän tulis pullahiivaGuinnesistä :)

No harmittaa.

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » La Huhti 27, 2013 9:18 am

24h niin pitäis jotain jo näkyy

Sunkka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Sunkka » Su Huhti 28, 2013 9:20 am

Ihan eloton oli pönttö vielä 24h jälkeenkin. Ei pienintäkään kuplintaa nesteessä. Paniikkiratkaisu. Pullahiivaa koko paketti ja johan meinaa tulla ulos pöntöstä. Tuleepahan kokeiltua miltä pullahiiva maistuu oluessa. Eipä tuota tarkoituksella olis viitsinyt kokeilla. Ei siitä enää Guinnessia tule, mutta ehkä jotain parempaa :hullu:

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Huhti 28, 2013 9:48 am

Kun käytetään nestehiivaa ilman startteria, niin käymisen starttaamiseen voi mennä parikin päivää.

Sunkka
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Sunkka » La Touko 25, 2013 8:14 am

Sunkka kirjoitti:Ihan eloton oli pönttö vielä 24h jälkeenkin. Ei pienintäkään kuplintaa nesteessä. Paniikkiratkaisu. Pullahiivaa koko paketti ja johan meinaa tulla ulos pöntöstä. Tuleepahan kokeiltua miltä pullahiiva maistuu oluessa. Eipä tuota tarkoituksella olis viitsinyt kokeilla. Ei siitä enää Guinnessia tule, mutta ehkä jotain parempaa :hullu:

Ihan jos jotakuta nyt kiinnostaa niin PullahiivaGuinnes onnistui yli odotuksien. Eilen maistelin pullollisen ja ihan hyvää Stouttia. Ei siinä mitään pahoja makuja ole ainakaan mun huonolla makuaistilla. Voisin hyvin kuvitella jättäväni tuon pullahiivan reseptiin ihan pysyvästi. Käytin 22 asteessa.

Täytyy tänään maistella toinen pullo.

Patakurko
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Järvenpää

wyeast 3944 Belgian wheat ja rikin katku

ViestiKirjoittaja Patakurko » La Elo 24, 2013 14:57 pm

[*]Onko muilla kokemuksia wyeast 3944 käymisen aikaisesta tuoksusta? Minulla on nyt seitsemättä päivää pulputtamassa ja haju on ollut rikkimäinen ja vähän keitettyjen vihannesten suuntainen. Ei siis odottamani raikas korianterin ja appelsiinin tuoksu. Pitääkö varautua juottamaan viemäriä?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Elo 24, 2013 16:27 pm

Kuinka lämpimässä on käynyt? Kovin lämmin käymislämpötila saattaa aiheuttaa ikäviä tuoksuja.

Patakurko
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Patakurko » La Elo 24, 2013 16:46 pm

Käymislämpö on ollut siinä 20-21 asteessa eikä työntänyt vaahtoa ulos, vaikka 30 litran astiassa on 25 litraa vierrettä. Käytin kiivaimmassa vaiheessa letkua ja vesiastiaa ilmalukkona.

Patakurko
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Patakurko » Ma Elo 26, 2013 14:27 pm

No niin, nyt Wit on käynyt wyeastin 3944 Belgian witbier -hiivalla 9 päivää. Rikkimäinen haju on onneksi häipynyt ja maku on oikein siisti ja miellyttävä. Melko hitaasti hiiva näyttää työskentelevän, kun yhdeksässä päivässä OG:sta 1.048 on tultu vasta 1.020 tasolle (näennäinen käymisaste vasta 58%). Oluen päällä on nätti ja kuohkea vaahto vieläkin, mutta käyminen on aika hidasta. Ravistelin pönttöä vähän ja jätän edelleen käymään. Ei tässä näyttäisikään olevan mitään suurempaa ongelmaa jos hiiva vain jaksaa käydä loppuun saakka (tavoite FE on 1.013). |:)

Horst Vessel
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Parola
Viesti:

ViestiKirjoittaja Horst Vessel » Ma Elo 26, 2013 18:25 pm

Käytitkö varmasti riittävän määrän aktiivista hiivaa? 9 päivää kuulostaa ainakin minusta turhan pitkältä ajalta normivahvuiselle oluelle. Ne oudot tuoksutkin saattaa olla seurausta siitä että hiivaa ei ole ollut riittävästi ja se on ns. stressaantunut.

Patakurko
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Patakurko » Ke Elo 28, 2013 13:57 pm

Horst Vessel kirjoitti:Käytitkö varmasti riittävän määrän aktiivista hiivaa? 9 päivää kuulostaa ainakin minusta turhan pitkältä ajalta normivahvuiselle oluelle. Ne oudot tuoksutkin saattaa olla seurausta siitä että hiivaa ei ole ollut riittävästi ja se on ns. stressaantunut.

Ajattelin itsekin, että tästä voisi olla kysymys. Käytin yhden hyvin turvonneen Wyeast -pussin 25 litraan OG 1.048 vierrettä. Yleensä yksi pussi on tässä vahvuudessa riittänyt ihan ok. Ilmeisesti Wyeast pussi on kuitenkin tarkoitettu 5 gallonan, eli noin 19 litran käyttämiseen, joten voisi olla aihetta pienentää eräkokoa 20 litran pintaan tai tehdä esikäyte. Itse olen tehnyt esikäytteen lähinnä vahvoille oluille, joissa OG nousee tuonne 1.070 tienoille. Ahneus kai vaivaa, kun tuo eräkoko tuppaa paisumaan... :oops:

Kuinka yleisesti muut mahtavat käyttää esikäytettä näiden nestehiivojen kanssa?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Elo 28, 2013 14:04 pm

Patakurko kirjoitti:Kuinka yleisesti muut mahtavat käyttää esikäytettä näiden nestehiivojen kanssa?

Lähestulkoon aina. Se on hyvä tapa varmistaa hiivan vitaalius ja ettei mukaan ole päässyt mitään ylimääräistä.

John FIfa
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja John FIfa » Ke Elo 28, 2013 14:56 pm

Varsinkin vanhojen hiivojen kanssa voi joutua tekemään useammankin startterin (heräteviljelmä, ilmeisesti sama kuin esikäyte?). Itse oioin ilmeisesti vähän liikaa kun tein vain 2 startteria yli 6kk vanhalle WLP570-putkilolle (400 ml -> 1,5 L), koska käyminen on on ollut todella nihkeää kohta 2 viikkoa sitten panemassani ruisoluessa. Hiivasoluja lienee mennyt auttamatta liian vähän 23 litraan 1.063 vahvuista vierrettä, sillä 10 päivässä hiiva on jaksanut vasta 1.028:ään ja vieläkin pulputtaa tasaisen hitaasti n. kerran 30 sekunnissa.

Jenkkifoorumeilta luettuna monellakin on ollut samanlaisia kokemuksia ja vakuuttelevat, että kyllä se lopulta maaliin saakka pääsee, vaikka armottoman hitaasti käykin. Täytyy joka tapauksessa siirtää sekundääriin tämä erä, kun käyminen on ollut niin huonoa. Ehkä pieni lisähappi siirron yhteydessä piristää uupunutta hiivaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Elo 28, 2013 15:02 pm

Nestehiivalle voi tehdä aina startterin, oli kuinka tuore tahansa. Ylihiivauksen vaara näillä litramäärillä on olematon, siitä ei tarvitse olla huolissaan. Ennemminkin on vaarana, että hiivaa ei ole riittävästi.

Kuten on ollut aiemminkin puhetta, se wyeastin hiivan turvottaminen on lähinnä vain markkinakikka ja siinä enemmän kertoo aika, missä pussi turpoaa kuin se, että onko pussi turvonnut vai ei. Jos sitä pussia ei ole aivan kamalissa olosuhteissa pidetty, siellä on aina sen verran hiivasoluja elossa, että pussi turpoaa kunhan annetaan riittävästi aikaa.

Patakurko
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Patakurko » La Syys 21, 2013 14:24 pm

Patakurko kirjoitti:No niin, nyt Wit on käynyt wyeastin 3944 Belgian witbier -hiivalla 9 päivää. Rikkimäinen haju on onneksi häipynyt ja maku on oikein siisti ja miellyttävä. Melko hitaasti hiiva näyttää työskentelevän, kun yhdeksässä päivässä OG:sta 1.048 on tultu vasta 1.020 tasolle (näennäinen käymisaste vasta 58%). Oluen päällä on nätti ja kuohkea vaahto vieläkin, mutta käyminen on aika hidasta. Ravistelin pönttöä vähän ja jätän edelleen käymään. Ei tässä näyttäisikään olevan mitään suurempaa ongelmaa jos hiiva vain jaksaa käydä loppuun saakka (tavoite FE on 1.013). |:)

Witbier kävi vielä muutaman päivän tämän jälkeen (yhteensä 11 päivää), kun ravistelin pönttöä päivittäin. FG putosi vauhdikkaasti näinä muutamana päivänä ja oli pullotusvaiheessa jo 1.010, eli käymisaste oli jopa korkeampi kuin Wyeast tälle hiivalle lupaa. Itse asiassa useinkin käymisasteet ovat olleet minulla korkeampia kuin hiivan kuvauksessa on kerrottu. Käymisastiaan jäi värjäytynyt rengas nesteen pinnan kohdalle vaahdosta, eikä se irronnut fairilla eikä soodaakaan käyttämällä. Onkohan hiivan apuna ollut muita veitikoita (maitohappo?), onko tällaisesta kokemusta? :eivarma:

Karbonoin panimosokerilla 11g per litra, mikä osoittautui yliampuvaksi (spraymaltaalla on sama määrä ollut aiemmin ok saksalaisessa vehnässä) ja jouduin päästämään paineita ulos jäähdyttämällä pullot ja avaamalla kertaalleen. Hiilihapotus on edelleen aika kirpakka, mutta kylmänä ja ravistelematta saa oluen kastumatta kaadettua lasiin |:)

Olut on sameaa ja siinä on runsas valkoinen vaahto. Tuoksu on raikkaan sitrusmainen, maku on yllättävänkin kuiva ja kirpakka, myöskin melko hapan. pH oli liuskojen perusteella noin 4.0-4,2. kaiken kaikkiaan raikas janojuoma ja sopi mainiosti simpukoiden keittoliemeksi (seassa varsiselleriä, salottisipulia ja valkosipulia) ja kyytipojaksi.

Seuraavaa panokertaa ajatellen muutama asia muistiin; käytetään esikäytettä, joka täytyy kerrankin panna ajoissa käyntiin, mahdollisesti mäskäyslämpö 68 asteeseen ja karbonoinnissä pitää ottaa huomioon, että panimosokerissa on enemmän käymiskelpoista sokeria kuin spraymaltaassa (vaikka spraymallaspussissa väitetään, että käytetään yhden suhde yhteen vrt. sokeriin)

Nyt keittiössä onkin jo pulputtamassa brittityylinen mild (OG 1,040, tavoite FE 1,011). Siihen valitsin Ringwoodin hiivan, joka otti tosiaan aikansa käynnistyäkseen... Saapa nähdä miten näinkin mieto olut onnistuu :cheers1:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Syys 22, 2013 10:11 am

Patakurko kirjoitti: (vaikka spraymallaspussissa väitetään, että käytetään yhden suhde yhteen vrt. sokeriin)

Juurikin näin kun nostetaan ominaispainoa.
Eli sama määrä sokeria ja spraymallasta pitäisi nostaa samanverran ominaispainoa mutta sokeri käy "kokonaan" pois ja spraymaltaasta jää makua ja väriä yms. olueen.
Joten käymisaste ei ole sama. Eli hiilidioksidia muodostuu sokerilla huomattavasti enemmän ja sokerilla käy kuivemmaksi.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Finsku
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Mikkeli

ViestiKirjoittaja Finsku » Ke Loka 30, 2013 20:02 pm

En tiiä mikä on. Startteri ei oo vieläkään lähtenyt pulputtelemaan. WLP002 English Ale lasipullossa pikkasen päälle 1,040 og. Starttina oli tosin vaa muutama desi. Ravistellen sai hieman pulpputtamaan. Nyt sitten hädissäni lisäsin hieman vettä ja teelusikallinen sokeria. Mennyt kuitenki 48h. Mitäpä kantsis tehdä? Varuilla on kyllä hieman eri profiilin kuivahiivoja.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Loka 30, 2013 20:07 pm

Oiskohan tuo jo käynyt?
Kuinka tuore hiiva kyseessä?
Oliko kysessä siis putkilo hiivaa tuohon muutamaan desiin?
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Finsku
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Mikkeli

ViestiKirjoittaja Finsku » Ke Loka 30, 2013 20:29 pm

Best before Jan 23 2014, sen parempaa tietoa ei ole. Putkilon lisäsin n. 2 tai 2,5 dl vierrettä. Ja oishan se periaatteessa saattanu käydä, mutta selkeetä itsestään kuplimista en missään vaiheessa ole huomannut. Joko sain veden lisäyksellä ja sokerilla pilalle?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Loka 30, 2013 20:35 pm

2,5 dl vierrettä putkilolliseen hiivaa on niin vähän, että sen hiiva käyttää aika nopsaan. eikä startteri välttämättä kupli kamalasti, kun hiiva lähinnä lisääntyy siinä.

Anna startterin seistä sen aikaa, että enin hiiva laskeutuu pohjalle ja ota vaikka teelusikallinen maistiaisiksi sitä startteria. Makea startteri sanoo, että käymistä ei ole tapahtunut ja oluenmakuinen, että on.

Palaa sivulle “Mäskäten”