Mallasmyllyn säätö

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

kni
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen

Mallasmyllyn säätö

ViestiKirjoittaja kni » Ti Marras 06, 2018 14:19 pm

Viking-maltaat ja Brewmonk30-mäskäys&keittokattila: mihin säätöön laittaisit (Bulldog)mallasmyllyn? Onko löytynyt minimi jonka jälkeen tuon tyyppisen kattilan siivilä alkaa selkeästi mennä tukkoon? Toki aiheesta on yleisesti aika paljonkin hyvää ohjeistusta olemassa, mutta jos on kokemusta suunnilleen tuosta kokoonpanosta niin kiinnostaa, aika monelle foorumilaiselle tuo taitaa olla suht. tuttu kombo (?)

Eka satsi 15+ vuoteen, saas nähdä mitä syntyy :cheers1:

Wursti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Mallasmyllyn säätö

ViestiKirjoittaja Wursti » Ke Marras 07, 2018 14:19 pm

Sama pannu, mutta eri mylly.

Osta varalle kauran tai riisin kuoria, säädä mylly vaikka siihen luottokortin paksuuteen mikä on yleinen suositus. Jos vetää turhankin hyvin niin rouhi ens kerralla hienommaksi, jos ei meinaa vetää niin lisää riisin kuoria ja jätä ens kerralla karkeammaksi. Muutaman panon ajan joutuu testaileen ennen ku myllyn säädöt ja mäskäystehokkuus alkaa hahmottumaan.

Mun kokoonpanolla mäskipatja vetää hyvin ja tehokkuus on 70-85% luokkaa, mutta corona-mallin mylly jättää pienen osan maltaista kokonaisiksi, joten paremmalla myllyllä varmasti tehokkuuskin nousisi hieman.

kni
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Vantaa

Re: Mallasmyllyn säätö

ViestiKirjoittaja kni » La Marras 10, 2018 21:17 pm

Aika hyvinhän se uuden laitteiston sisäänajo meni, hyötysuhde jonnin verran yli 75% kun rouhin maltaat 0,8mm raolla (vehnä 0,5mm). Näköjään Brew Monkin bazooka-suodatin on otettava irti jollei käytä hop spideria, tukkoonhan se meni. No, saahan sen vierteen kauhallakin käymisastiaan.

Palaa sivulle “Mäskäten”