Asiaa täysmäskäyksestä

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

pave
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: ranua
18 tai yli: Olen

Asiaa täysmäskäyksestä

ViestiKirjoittaja pave » La Tammi 09, 2010 15:48 pm

Terve !

Netin ihmeellisestä maailmasta löytyi tammöinenkin sivu. Olen harrastanut oluen valmistusta maltaista n.560L, 20-25L satseina. Minä olen tehnyt rosterista n. 35L:n vaipallisen kattilan jossa on 2,9 Kw vastus vaipassa. Se on osoittaunut varsin toimivaksi. Siinä voi vierteen jättää huoletta kiehumaan, ei pala pohjaan ja vastus ei jaksa kiehuttaa ylikään kun keittää ilman kantta. Mäskäys hoituu samassa kattilassa. Kattilan pohjalla on reikälevy ja hanasta lasketaan vierre mäskäyksen jäkeen astiaan ja lapetaan maltaat pois kattilasta ja vierre takaisin.
Mäskäyksen olen yleensä tehnyt kolmessa lämpötilassa kiehuvaa vettä lisäämällä. N. 9L 65 asteista vettä 5 kg maltaita (50 astetta -> 45 min), n.9L kiehuvaa vettä lisää (60-70 astetta -> 60-90 min) ja n.9L lähes kiehuvaa vettä lisää (82-85 astetta -> 15 min). Vierrettä suodattaessa vielä huuhdellut maltaita n.13L n:80 asteista vettä.Ennen keittämistä vierrettä on n.33L kaikki ei aina sovi kattilaan vaan alussa pitää keittää toisellakin kattilalla hellalla muutamaa litraa. Aika äkkiä kiehuessaa vierteestä haihtuu sen verran, että kaikki sopivat keittokattilaan. Vierteen keittämisen jälkeen on valmista vierrettä n.1044 n.25L. Keittoaika on 90 min.
Jäähdytyksen olen hoitanut kupari kierukalla jolla satsi jäähtyy 15 min. Kuparikierukkaa käytetään yleisesti myytävissäkin valmistus laitteissa. pikkaisen kylä epäilyttää, että minkä verran siitä liukenee kuparia vierteeseen? Jonkinlainen vastavirta jäähdytin pitäisi sepittää.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Asiaa täysmäskäyksestä

ViestiKirjoittaja suorama » La Tammi 09, 2010 19:43 pm

Tervepä terve!

Sinullapa on toimivan oloinen konsepti. Kauanko panopäivänä aikaa menee? Entä sekoitteletko mäskiä?
Pidätkö vastuksella mäskiä lämpimänä taukojen aikana?

Hienoa, että löysit meidät!
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

pave
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja pave » Su Tammi 10, 2010 10:43 am

Panoprosessi kestää semmoiset 7 tuntia, siitä kun alan puuhella lämmittämään vettä siihen kun heittää hiivat käymisastiaan. Mäskiä sekoittelen noin 15 minuutin välein ja pidän pönttöä vastuksen avulla lämpimänä, että pysyy haluttu lämpötila.

EarlyWorm
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja EarlyWorm » To Tammi 21, 2010 14:39 pm

Kuulostaapa näppärältä. Kiinnostaisi itseänikin tuollaisen kattilan konstruointi. Kun sattuu olemaan metalliseppä kaveripiirissä :)
Miten tuo käytännössä tehdään? Jotain kuparitankoa vaan kieputetaan kattilan ympäri, ja sitten kerros rosteria päälle vai.... Entä mitä on vaipan täyteaineena?
Veditkö vastusta myös pohjan alle, vai pelkästään sivuille?

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » To Tammi 21, 2010 23:31 pm

jos jollain on taitoa/aikaa/kiinnostusta alkaa värkkäämään tuollaisia niin ilmoittaudun ostajaksi kohtuuhinnalla. Myös piirrustuksista voisin olla kiinnostunut. Tässähän on jollekin hyvä liikeidea!

pave
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja pave » Su Helmi 07, 2010 16:43 pm

Minulla on vesivaippa kattilassa ja siellä vaipassa 3 kw vastus. Vaippaan täytyy laittaa myös paineventtiili, että vaippa ei pääse räjähtämään. Minulla on 1.5 kilossa avautuva paineventtiili (normaali lvi kamppeita). Ei ole koskaan noussut paine siihen 1.5 kiloon, että olisi paineventtiili avautunut. Kun vaipan vesi on n. 110 asteista niin vierre kiehuu todella hyvin, eikä vastus jaksa sen kuumemmaksi vettä lämmittääkkään. Pataa ei ole eristetty päältä mitenkää.

EarlyWorm
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja EarlyWorm » Ma Helmi 08, 2010 14:01 pm

Pitäisi sitten osata hitsata vaippa niin että se kestää yli tuon 1.5 kilon :oops:
Mistä tuollaisia x kW vastuksia muuten saa?

pave
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja pave » La Helmi 20, 2010 9:21 am

SP-elektroniikalta Oulusta, 28 euroa näyttää olevan hinta. Löytyy niitä varmaan muualtakin lvi alan liikkeista. Käyttöveden lämmintys "poilereissa" on vastaavia vastuksia.

Palaa sivulle “Mäskäten”