Lager käyttäminen

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Eura
18 tai yli: Olen

Re: Lager käyttäminen

ViestiKirjoittaja JaniH » La Marras 01, 2014 10:45 am

Eli annan pintahiivaoluiden olla suosiolla tuolla noin 10-13 asteisessa kopissa. Talvella siellä tosin lämpötila laskee hieman viileämmäksi, noin jääkaappilämpöön. Tarkkaan en tosin tiedä kun nyt vasta lähipäivinä vein sinne mittarin.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » La Marras 01, 2014 14:56 pm

JaniH kirjoitti:
äyni kirjoitti:Lagerointi tarkoittaa yleisesti vain oluen tarkoituksellista kylmäsäilytystä "kypsytystä" ennen käyttöä. Sen voi tehdä myös pullossa tai sitten jossain astiassa.

Voisiko tällä pullo-lagerointi menetelmällä sitten ns. laageroida pintahiivaoluita? Saisiko aikaan jonkinlaista semi-lageria?

Kyllä. Jos teet vaikka aivan pilsner-maltailla ja Hersbruckerilla/saazilla pilsner-mäisen humaloinnin, käytät vaikka Nottinghamilla 15-17-asteessa ja sitten
pullot kellariin viileään niin tulee aika semi-lageria, eli ei niin britti-kukkainen.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Tammi 21, 2015 19:43 pm

Miten pitkiä lag timeja on porukalla ollut lagerhiivojen kanssa? Ikinä ennen kayttänyt, mutta ymmärtääkseni vähän hitammin toimivat keskimäärin. Kaksi Fermentiksen hiivoilla hiivattua satsia lähtenyt pulputtamaan jo ~8 tuntia hiivauksesta ja Mangrove Jack'sin hiivalla hiivatusta ei pihaustakaan ja kohta 24h mennyt. Hiivat nesteytetty ohjeiden mukaan ja lämpötila-asteikon alarajoilla mennään ~11C. Aleilla yleensä ollut tapana alkaa ahdistumaan jos 24h:n kohdalla ei ole mitään aktiviteettiä.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 22, 2015 1:34 am

Täysin pitävää yleispätevää ohjetta huono mennä antamaan.
Minkä vahvuinen vierre?, paljonko sitä oli, paljonko hiivaa oli, mihin lämpöön hiivasit, ilmastitko, hiivan ikä jne?
Mistä tiedät, vai vesilukosta, ettei käymistä tapahdu?

Minulla yleensä hiivalla menee yö starttaukseen jos kaikki kohdallaan, riippumatta hiivasta.
Starttereilla monesti menee kauemmin, kun käytän vanhahkoja nestehiiva pakkauksia.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Tammi 22, 2015 7:23 am

1.050, 21l, pari pussua nesteytettyä kuivahiivaa, 18C, ilmasin brewfermin pumpun kanssa ja hiivan pe-päivä oli tämän vuoden lopussa. Lähinnä päättelin käymättömyyden vesilukosta tarkastettuani kannen tiiveyden. Yön aikana kylläkin alkanut pulputtamaan, joskin vauhdilla 1 kupla/2min.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 22, 2015 11:50 am

Ookke, ja laitoit tuon 18°C vierteen suoraan 11°C?

Jos siis näin. Yksi mahdollinen "seknaario" voisi olla, että vierre jäähtyy sitämukaa kun hiilidiokdisia hiljalleen muodostuu.
Eli neste kutistuu (jopa mahdollisuus siihenkin, että vesilukko pulputtelee väärään suuntaan) ja samaan aikaan vierre sitoo paremmin hiilidioksidia.
Samalla kun mennään hissuksiin kohti matalinta käymisen mahdollistavaa lämpötilaa, jossa muutenkin toimitaan hitaammin.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Tammi 22, 2015 12:35 pm

Juurikin noin, oli tosin tunnin verran huoneenlämmössä välissä ja kaksi muuta jotka tein sen jälkeen alkoivat iloisesti pulputtelemaan samana päivänä vaikka heitin ne jääkaappiin pienemmällä viiveellä. Lueskelin kyllä että ollut noilla englanninkielisillä foorumeillakin porukalla aika pitkä viive käymisen alussa tuolla hiivalla välillä. Näyttäisi pulputtelevan hyvin hitaasti edelleen, täytynee ominaispaino mitata huomenna vaikka en tuota kesken käymisen juuri ole harrastanut aiemmin ja katsoa jos edistystä on tapahtunut ja näyttääkö lambicilta. Ja tosiaan voisi tuo hiilidioksidin sitoutuminenkin olla varteenotettava vaihtoehto jos hiiva muutenkin on hidas starttaamaan.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Tammi 22, 2015 13:35 pm

Tuokin on hyvä tietää. Tilasin muutaman Jackin kokeeksi itsellekin, tosin ale versioita. Mutta jos innostuu kokeilemaan vaikka tähän asti ole ollut tyytyväinen tuohon S-189 hiivaan. Eli ei ole ollut tarvetta toiseen.
Jotkut tuntuvat tykkäävän kovastikin tuosta tuote perheestä ja toiset eivät saa mielestään oikein toimimaan ollenkaan halutulla tavalla.
Pitää muodostaa oma käsitys =).
Ainakin alehiivojen kohdalla monesti puhutaan nopeasta käymisestä ja selkiytymisestä.
Toisaalta jos vain nopus on valttina mutta maun kustannuksella, saapi jäädä.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Tammi 22, 2015 14:10 pm

:ot: Koko sarja itselläkin noita noiden ale-hiivoja varastossa kun olivat vähän yli pari euroa kappale virossa, täytyy kirjoitella arvioita tuonne hiivaosioon kun saa jotain valmiiksi niistä :ot:
Pulputtelu näyttäisi jopa vähän kiihtyvän, hidasta edelleen. Vielä kaksi pussia tuota lagerhiivaa jäljellä jääkaapissa, taidan laittaa hiivaravinnetta mukaan ne kun käytän. Sen verran paljon tuota kuivahiivaa näihin lagereihin näkyy kuluvan, että pitää kokeilla yksi tai kaksi erää kierrätetyllä hiivalla seuraavaksi. W-34/70:llä käyvä kymmenen litran satsi vaikuttaisi potentiaaliselta, tuskin ylihiivauskaan riski jos laittaa 25l:n satsin siihen päälle.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Su Helmi 08, 2015 21:55 pm

Laitoin tänään lagerin käymään ja olisi sellainen aikataulullinen ongelma, että lähden viikoksi reisuun lauantaina, eli kuusi päivää olut ehtii siihen mennessä käydä. Nyt mietityttää, että olisiko diasetyylitauko parempi tehdä neljän päivän käymisen jälkeen jolloin sen ehtisi tehdä ennen reissua, vai olisiko parempi tehdä reissun jälkeen, jolloin pääkäyminen kestäisi vajaa kaksi viikko? Jälkimmäisessä olisi se hyvä puoli diasetyylitauon jälkeen olisi mahdollisuus laskea lämpötilaa hallitusti pikkuhiljaa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Helmi 09, 2015 1:31 am

Minkäs vahvuinen vierre? Onko kokemusta kauanko yleesä "pääkäy"?
Millaisessa lämpötilassa pääkäyminen tapahtuu?

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ma Helmi 09, 2015 8:26 am

Käymislämpötila on 12 astetta. Viimeksi kun tein lageria niin aloitin diasetyylitaon reilun viikon jälkeen ja hyvää tuli. Mutta onkohan tuo melkein kaks viikkoa liikaa, tai voikohan se jotenkin heikentää lopputulosta?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Helmi 09, 2015 11:03 am

Reilun viikon ja melkein kahden viikon raja on häilyvä... ;)

En usko, että piloille menee vaikka olisi sen n. 2viikkoa ennen d.taukoa.
Jos en väärin muista, olen "joutunut" itsekin pitämään joskus 14 päivää jotta ominaispaino on laskenut riittävästi.
Tosin tuo riippuu vähän oluestakin. Jos olut on jo käynyt toivottuun ominaispainoon tuolloin, voi olla, että kannattaa pitää vähän kauemmin d.tauolla.
Ja kannattaa vähän maistaa onko siellä edes sitä diasetyyliä joukossa.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Helmi 09, 2015 11:46 am

Mutta mikä on oikea hetki pitää tuo diasetyylitauko? Vielä kun pääkäyminen on vaiheessa, vai heti kun pääkäyminen on loppu? Eka lager lähtee kohta täälläkin tulille.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Helmi 09, 2015 12:28 pm

Käsittääkseni diasetyylitauko suoritetaan kun käyminen on vielä aktiivista, eli loppuvaiheessa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Helmi 09, 2015 16:36 pm

Niin se menee, eli kun muutama pinna vielä jäljellä, pidetään d.tauko.
Tuona aikana olut kerkiää yleensä sitten käymään loppuun ja "siivoaa" jälkensä.
Toki kypsytyksen aikana saattaa vielä pinna pari tippua, joskus vähän enemmänkin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 09, 2015 17:24 pm

Ajatuksena lienee se, että kun hiiva on suspensiossa, se siivoaa diasetyylin nopeammin. jos pitää diasetyylitauon myöhemmin, niin eikös sitä voisi kompensoida pidemmällä diasetyylitauolla ja vaikka hiivan hämmentämisellä takaisin oluen sekaan?

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ma Helmi 09, 2015 17:33 pm

Kiitoksia vastauksista. Voihan tuosta torstain mitata ominaispainon ja jos alkaa olla vaikka alle 1.020, niin tekee d-tauon jo ennen reissua. Hiivana on kaks pussia W-34/70 ja vierteen määrä 21L. Fg pitäisi olla lopulta 1.013 ja Og oli 1.051.
Viimeksi kun tein samassa lämpötilassa kyseisellä hiivalla, niin en huomannut ennen d-taukoa mitään virhemakuja. Saas nähdä mitä tästä tulee... Tarkoitus olisi saada mukava kesäjuoma, jossa prosentteja on viisi ja humalointi on hoidettu kokonaisuudessaa cascadella.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Helmi 09, 2015 21:46 pm

Itse meinasin kypsytellä pulloissa d-tauon jälkeen, niin piti kysäistä ettei tule räjähtäviä pulloja.

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ke Helmi 11, 2015 14:03 pm

Mä laitoin eilen 9 päivän jälkeen d-tauon. Huomenna tarkoitus laittaa takaisin kylmempään. Onko sillä merkitystä, että laitanko sen takaisin alakertaan (11,5 c näyttää olevan tällä hetkellä). Siellä lämpö pysynee kohtuullisen tasaisena. Vaiko autotalliin, jossa lämpötila olisi alhaisempi, mutta myös vaihtelisi nopeammin? Pääkäyminen meni tuossa alakerrassa 11 asteessa.

Palaa sivulle “Mäskäten”