Lager käyttäminen

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Vesku
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lievälä
18 tai yli: Olen

Re: Lager käyttäminen

ViestiKirjoittaja Vesku » Ma Maalis 24, 2014 9:02 am

Kyllä se arvoitus on miksi pitäisi lisätä mitään käymiskelpoista kakkoseen siirtäessä, diasetyylitauon jujuhan on se käymisen loppuun saattaminen. Tai ylipäätään siirrellä astiasta toiseen.

Lämmöistä ei kannata stressata, kunhan pysyvät viileinä eli toi 10-13 ºC toimii ihan hyvin. Aika tuntuu olevan tärkeämpi komponentti lageroinnissa, 2-3kk pullossa ollut lager alkaa olemaan jo aika pirun hyvää (tosin taas oli vaan 1 pullo jäljellä siinä vaiheessa :P).

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Maalis 24, 2014 15:39 pm

Mitä kuumempi lämpötila, sen nopeammin olut kypsyy. Lageroinnissa on ollut ideana tasalämpöisyys. Tasalämpö on taas saatu luolissa säilyttämällä jotka myös pysyivät plussan puolella koko talven.

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Ma Maalis 24, 2014 15:50 pm

OK, minkälaisessa luolassa olet itse pitänyt oluita lageroitumassa? Vai oletko lukenut netistä miten Pilsner Urquellia tehdään, suolavesi muuten unohtu? Meinaatko, että jos laitan saunaan kypsymään niin tulee tosi nopeasti kypsää olutta?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Maalis 24, 2014 16:12 pm

Vesku kirjoitti:OK, minkälaisessa luolassa olet itse pitänyt oluita lageroitumassa? Vai oletko lukenut netistä miten Pilsner Urquellia tehdään, suolavesi muuten unohtu? Meinaatko, että jos laitan saunaan kypsymään niin tulee tosi nopeasti kypsää olutta?

Vitsit ohittaen ei varmaan kannata hiivaa laittaa saunaan.

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Ma Maalis 24, 2014 16:47 pm

Mulla on ollut oluet lageroitumassa maakellarissa viimesen vuoden ajan, siellä lämpö on +-3ºC 10:stä. En ole huomannut mitään eroa koneellisesti jäähdytettyyn tilaan missä aiemmin oli mahdollisuus pitää oluita ja tehdä niille vaikka mitä temppuja - kolmessa vuodessa ehti testaan kaikenlaista.

Kiinnostaisi, mihin perustat oman näkemyksesi tasalämpöisyyden tärkeydestä?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Maalis 24, 2014 16:59 pm

Voisin kuvitella ettei siellä maakellarissa kuitenkaan päivän mittaan tuo 3-10 vaihdellut vaan kausien mukaan eiköstä vaan.
Väitätkö sinä sitten että suuret lämpötilanvaihtelut tekevät hyvää käyvälle oluelle?

Tälläkin foorumilla on monta aihetta joissa ihmetellään kovasti vaihtelevan käymislämpötilan aiheuttamia sivumakuja.

Vesku
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Vesku » Ma Maalis 24, 2014 17:14 pm

OK, voitit. Ihan miten vaan, jos et voi mitään omaa kokemusta jakaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Maalis 24, 2014 21:50 pm

Tämähän on näitä yleisiä "tietoja" ja "faktoja" tässä harrastuksessa. Että lämpötilan vaihtelut vaikuttavat oluen laatuun heikentävästi, ja että olut pitäisi säilöä viileässä. Josko kukaan ei ole tainnut taas yhtään mitään perustaa mihinkään muuhun kuin mutuun, ja kun tuo mutu jossain vaiheessa tulee ulos jonkun Gurun suusta, tai tätä tointa on jatkettu riittävän pitkään, siitä tulee "fakta".

No, siitä, että käymisen aikaiset lämpötilanvaihtelut eivät tee hyvää lienee suht kiistatonta? Siis pääkäymisen ajan on hyvä pitää olut "oikeissa" lämpötiloissa suht tasaisesti, ja varmaan muutenkin mielellään niin pitkään kun olut makaa hiivakakun päällä käymisastiassa.
Mutta itse kyllä komppaan Veskua tässä, että valmiin oluen pitkäaikaissäilytyksessä, kutsutaan sitä lageroinniksi tai miksi vain, ei lämpötilan vaihtelut tai vallankaan absoluuttiset lukemat enää ole niin suuressa osassa. Toki, jos olutta kuskataan saunasta kylmään ja takaisin jatkuvasti, voi sillä olla vaikutuksensa, mutta kun puhutaan jossain määrin maltillisista lämpötilanvaihteluista voidaan olla varmasti aika hyvillä mielin.

Lagerointi kellareissa on kuitenkin alkanut aikana, jolloin muuta tilaa ei ollut olemassa, missä olisi läpi vuoden edes kahdenkymmenen asteen tarkkuudella sama lämpötila, ja riittävästi tilaa. Aittaan ei voi jättää olutta, koska se talvella jäätyy ja helteellä on liian kuumassa. Ruokakomeroon se ei mahdu.

Minä en siis tiedä, mikä on ehdoton totuus tässä asiassa. En ole nähnyt aiheesta yhtään kunnollista tai edes puolivillaista tutkimusta. Enpä ole kyllä etsinytkään. Mutta omissa oluissani en ole huomannut mitään eroa eri lämpötiloissa säilytettyjen oluiden välillä, enkä edes niiden kohdalla, jotka olen säilönyt välillä viileässä, välillä lämpimässä. Omien kokemusteni mukaan laatu korreloi säilytysajan kanssa, eikä säilytysolosuhteiden.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Maalis 25, 2014 9:00 am

Mielenkiintoinen aihe. Elävä hiiva toimii eri tavalla eri lämpötiloissa. On aika loogista, että hiivan optimilämpötilassa säilytetty elävä olut kypsyy nopeammin, kun taas kylmässä säilytetty olut säilyy kauemmin tuoreena, kun hiiva on suspensiossa, tai ainakin kohmeessa. Mutuilua ei kaivattu, mutta silti mutuilen sen verran, että uskoisin väitteen lämmönvaihtelun vaikutuksesta liittyvän hiivan stressaantumiseen, jolla ainakin primäärikäymisen aikana on vaikutusta. Lisäksi se haittaa hiivan kierrätystä. Kuinka paljon sivumakuja enää kypsymisvaiheessa tällä saadaan, sitä en tiedä. Olisihan tuo kuitenkin aika helppoa pyöritellä paria testipulloa systemaattisesti jääkaapin ja huoneenlämmön välillä vaikka kuukauden verran, pari päivää aina vuorollaan kummassakin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Maalis 25, 2014 10:10 am

Votkaiguaani kirjoitti: Mutuilua ei kaivattu, mutta silti mutuilen sen verran, että uskoisin väitteen lämmönvaihtelun vaikutuksesta liittyvän hiivan stressaantumiseen, jolla ainakin primäärikäymisen aikana on vaikutusta.

Tämä lienee kuitenkin fakta. Itse olen ainakin moisen huomannut, että primäärikäymisen aikaiset lämpötilanvaihtelut tuottavat aika kamalaa makua.

Mutta siinä vaiheessa kun hiiva köllöttelee pullon pohjalla, niin lämpötilan vaihtelut on kokolailla eri juttu.

Varmaan ainakin teollisessa mittakaavassa aihetta on tutkittukin, mutta ei nyt jaksa ruveta kaivamaan. Omat säilytysmenetelmät ovat olleet täysin riittävät, enkä aio niitä ruveta sen enempää optimoimaan.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ti Maalis 25, 2014 16:52 pm

Semmoinen selvennys, että oletan lageroinnin tapahtuvan kakkosastiassa johon vierre siirretään ennen kuin "krausenvaihe" on täysin ohi jolloin astiassa on enemmän hiivaa kuin pullossa tai kegissä.

Niin ja lähteeni ovat how-to-brewstä, itse olen tehnyt lageria kaksi kertaa, lagerointi jääkaapissa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Maalis 25, 2014 22:40 pm

Lagerointi tarkoittaa yleisesti vain oluen tarkoituksellista kylmäsäilytystä "kypsytystä" ennen käyttöä. Sen voi tehdä myös pullossa tai sitten jossain astiassa. Yleensä sekä että, jos puhutaan diasetyylitauon jälkeisestä kypsyttelystä lagerointina.

How to brew on hyvä teos, mutta valitettavan paljon siinä on näitä "totuuksia" ja tietoa joka ei perustu mihinkään.

Elli Urku
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Elli Urku » Ke Maalis 26, 2014 21:48 pm

Suurkiitokset vastauksista! Aihe selveni varsin paljon. Ehdin jo miettiä, josko menee vaiva hukkaan, kun ei ole mahdollisuus jäähdytellä kunnolla heti pääkäymisen jälkeen, mutta eihän tuo niin vakavaa näy olevan.

Osittain laiskuutta ja osittain kokeilemisen ilosta viilensin parin päivän diasetyylitauon jälkeen tekeleen primäärissä ja tekeytyköön nyt siinä pullotukseen saakka vielä parisen viikkoa. Astian vaihtokin kun tuli testattua jo edellisessä erässä, joka sekin vielä saanee tekeytyä pulloissa hyvän aikaa, niin voipa sitten suorittaa kesemmällä vertailut...

Prak
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Prak » To Elo 07, 2014 17:02 pm

Juuh, ensimmäinen lager-yritelmä meni pulloon reilu kolme viikkoa sitten ja heikolta vaikuttaa tuo pullokäyminen. Hiivana S23 kuivahiiva ja käyminen tapahtui kahdessa astiassa, n. pari viikkoa molemmissa. Testipullo päästi ujon sihahduksen ja lopputuote oli kutakuinkin hapotonta. Liekö hiiva kyykännyt lopullisesti, eli pitääkö ryhtyä jonkin sortin lisähiivausprosessiin, vai voisiko tuo tuosta hiljaksiin vielä valmistua?

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » To Elo 07, 2014 17:51 pm

Paljonkos laitoit jälkikäymis "ainetta"? Jostain luin et 3-4 viikkoa voisi jopa kyllä mennä. Olivatko pullot huoneen lämmössä?
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Prak
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Prak » Pe Elo 08, 2014 16:45 pm

Muistaakseni semmonen n. 8-9 g/l taisi panimosokeria mennä pulloihin. Reilut 3 viikkoa oli jääkaapissa 14 asteessa, minkä jälkeen siirsin viileähköön kellarikomeroon säilöön. Pale ale hiivoilla on paineet tulleet pulloihin kevyesti muutamassa viikossa samoilla sokerimäärillä. Tuon lagerin kohdalla taitaa ongelma piillä alihiivauksessa, sillä hiivan lisäyksen hetkellä huomasin, että ohjemitoitus olisikin ollut n. 2 kpl 11g pusseja 20 litran satsille.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Elo 08, 2014 17:29 pm

Lagerin voi jälkikäyttää ihan hyvin myös huoneenlämmössä, tulee hapot nopeammin.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » Ke Loka 29, 2014 22:26 pm

Talvea vasten pilsnerit työn alla.. Nyt kun sain tuon lämpökontrollerin pystyn hieman tarkemmin ohjaileen lämpötiloja..
teon alla on satsi 1.
-pääkäyminen 14 asteessa
diasetyylitauko 2pv/ 19 astetta
nyt aloitin jälkikypsyttelyn
eka viikko +12
toka viikkolla lasken lämmön +8 asteeseen
3 viikolla +4 asteeseen
vielä viikon verran 3 asteessa
astiointi...

seuraavan satsin teen ekan pötin hiivojen päälle..
pääkäyminen +12 asteessa
muuten sama ohjelma...
en osaa sanoa tuleeko tuosta havaittavaa eroa.. sittempä näkee..tai maistaa :cheers2:

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » La Marras 01, 2014 9:27 am

äyni kirjoitti:Lagerointi tarkoittaa yleisesti vain oluen tarkoituksellista kylmäsäilytystä "kypsytystä" ennen käyttöä. Sen voi tehdä myös pullossa tai sitten jossain astiassa.

Voisiko tällä pullo-lagerointi menetelmällä sitten ns. laageroida pintahiivaoluita? Saisiko aikaan jonkinlaista semi-lageria?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Marras 01, 2014 9:50 am

Lagerointi perustuu pohjahiivan kykyyn touhuta matalissakin lämpötiloissa, samalla matala lämpötila kerää leijuvat proteiinit jne tiukaksi kakuksi pohjalle.

Pintahiiva ei toimi käytännössä ollenkaan jääkaappilämpötiloissa, eli kypsyminen tapahtuu moninkertaisella nopeudella +10'C asteesta ylöspäin verrattuna esim +4'C.

Samat lämpötilat pätevät myös lagerointiin eli mitä kylmempi, sitä hitaampaa kypsyminen on. "lageroinnin" voi suorittaa myös huoneenlämmössä vaikka käytössä olisikin pohjahiiva, kypsyminen on vain huomattavasti nopeampaa (verrattavissa pintahiivan kypsyttelyyn).

Palaa sivulle “Mäskäten”