Lager käyttäminen

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Lager käyttäminen

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Helmi 11, 2015 14:27 pm

Joskus muistan lukeneeni seuraavaa lager käyttämisestä:

Käytä esim. 12°C pääkäyminen.
Diasetyylitauko 24h 18°C
Kypsytys n.5°C alemmassa kuin pääkäyminen. Esimerkki tapauksessa 7°C, vähintään 14vrk.
Mutta laske lämpöä n. 1-2°C vuorokaudessa.
Tämän jälkeen laske edelleen 1-2°C vuorokaudessa lämpöä aina lähelle nollaa tai aste pari sen alle.
Kun olet saavuttanut halutun loppu lämmön, pidä siinä pari kolme päivää ja astioi.

Itse olen noudattanut tuota noin sinnepäin.
Eli käyttänyt jossain 12°C tuntumassa.
Pitänyt d-tauon n.24h siinä lämmössä mikä käymiskaapin ulkopuolella kulloinkin on ollut, eli 16-24°C.
Sitten olen laittanut "surutta" käymispöntön takaisin kaappiin jossa edelleen 12°C lämpö.
Seuraavana päivänä olen alkanut sitten laskea lämpöä asteen kerralla sen 5°C alemmaksi.
Ja kun tuo lämpö on saavutettu kaapissa, olen pitänyt sen siinä vähintään sen 2vko.
Tuon jälkeen olen laskenut lämpöä nollaan tai -1 tasolle asteen päivässä ja kun tuo lämpö on saavutettu, siinä pari päivää tai yli.
Sitten sopivana hetkenä laskenut oluet tynnyreihin ja jos on huvittanut ja on jäänyt "ylimääräistä", pullottanut loput.
Pulloihin olen vain lusikalla pöräyttänyt pikkaisen sokeria pohjalle. Aina on hiilihappoja muodostunut.

Mutta en väitä, etteikö samassa lämmössäkin kypsytys voisi onnistua.
Veikkaan, että lämmön sahaaminen ei ole hyväksi kypsymiselle, kuten ei säilytyksellekään ole.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Kapakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pori

ViestiKirjoittaja Kapakka » Ke Helmi 11, 2015 14:40 pm

Pahus..tulee aika hankalaa tuosta lämmönsäätelystä ilman kaappia.

Taidan siis antaa olla viikon alakerrassa ja viikon autotallissa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Helmi 11, 2015 18:13 pm

Mieluummin tasainen hieman väärä lämpötila kuin epätasainen.

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja teukkavaa » Su Maalis 29, 2015 13:58 pm

Ekat lagerit on nyt siirretty sekondääriin humalapussin kanssa. Ajattelin 5pvä pitää kuivahumaloitumassa. Minkäsuuruisesta hapettumisriskistä puhutaan jos viiden päivän päästä ongin humalat astiasta (ovat sukassa), ja jatkan vielä sekondääriä? Meinaan vaan kun käymistä tuskin juurikaan enää pöntössä tapahtuu joka syrjäyttäisi hapen kivasti. Siirtäessä piti tietenkin maistaa ja oikein lupaavalta vaikutti, vielä jos ottaa huomioon että kyseessä on toinen kotiolueni ikinä.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Maalis 29, 2015 15:00 pm

Jos huolettaa hapettuminen, heilauta pönttöä pari kertaa ennen sukan noukkimista niin oluesta vapautuu lisää hiilidioksidia kannen aukomisen aikana. Muutenkin varovasti onkimalla ei käymisastiaan happea päädy.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Maalis 29, 2015 15:28 pm

Ei siinä mitään havaittavaa hapettumista tapahdu.
Tai no, toki jos sen humalapussin kanssa tykkää vatkata oluen vaahdoksi, mutta noin niin kuin järkevillä liikkeillä voi olla vallan huoletta.

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja teukkavaa » Su Maalis 29, 2015 15:55 pm

Kiitos nopeista vastauksista, mukava kuulla että huolehdin turhaan :nauru: Nyt sitten muutama viikko vaiheittaista lämmönpudottelua ja pullojen haalimista :cheers1:

Panija
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: oulu

ViestiKirjoittaja Panija » Ti Maalis 31, 2015 14:35 pm

Tiiä kuuluuko tänne, mutta liekköhän meni laageri kokeilu reisille. Kertokaa viisaammat. Eli muuten panot onnistu kohtuuella mutta karbonointi sitten meni sinne reisille. Viimeistä pulloa lapotessa tuli mieleen yhtäkkiä, että jotankin jäi nyt tekemättä. Sokeriliemihän se jäi laittamatta sekaan kokonaan :hullu: No ei siinä kun teelusikkaan katoin sen 7g sokeria ja nakkelin joka pulloon sekaan, meinas vähän kuohua. Sitten korkit äkkiä kiinni ja tuli mieleen, että tais mennä laskut sekasin, johtuen varmaa liemisekoilusta =) . Eli pulloihin meni tuplamäärä sokeria. Osa pulloista vielä 0.33. No parin viikon odottelu ja maistelin yhtä. Muuten suht onnistunutta lageria, mutta mahoton sokerisuus toki maussa. Vielä en kaatanu kiville. Nyt maistelin uudestaan n 1kk edellisestä niin edelleen sokeri maistuu, mutta ei läheskään niin paljoa. Eli kysymys kuuluu, liekkö sokerin maku häviää kokonaan ajan kanssa? Kovasti on ainakin happoja oluessa :)

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Touko 11, 2015 14:39 pm

Aijjai, kyllähän veti naaman virneeseen, kun pääsi testaamaan omaa ekaa lageria, vähän tonne pils-suuntaan kallellaan oleva. 100% sahtimaltaasta tehty, magnumilla ja saazilla maustettu. Hiivana oli Brewfermin lagerhiiva, joka toimi kyllä erittäin hyvin. 4 viikkoa on nyt kypsynyt ja hyvältä vaikuttaa.

Panija
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Panija » Su Touko 24, 2015 12:28 pm

vastaan itelle. kyllä häviää sokerisuus mausta. Mutta mistä johtuu, että vaikka jälkikäymissokeria on noinkin paljon ja happoja löytyy niin olut on jotenkin väljähtänyttä/vetistä? Sama homma uuden laagersatsin kanssa. Johtuuko väljähtäneisyys vähäisestä katkeron käytöstä?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Kesä 01, 2015 6:58 am

Kuten jo totesit, sokerin maku häipyy. Hiiva käyttää sokerin, muuttaa sen hiilihapoksi ja alkoholiksi.
Väljähtäneisyydestä on hankala sanoa ilman lisäinfoa. Millainen resepti sinulla oli? Og, fg?

Panija
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Panija » Ma Kesä 01, 2015 18:09 pm

pilsua 96%
sokeria 4%

Magnumi 60min
Saaz 30min
Saaz 5min
ibut: 17
og 1.041
fg 1.010
mäskäys n.66c 90 min
hiiva oli joku saflagereista

Näin niinku pääpiirteittäin. Ei kummosempia muistiinpanoja oo, mutta eipä siinä tainnu kummempia kommerverkkejä tapahtua. Nii ja lageroinnin tein jotensakki suoraman ohjeita noudattaen. Tämä satsi siis ei oo se sokerisekoilusatsi vaan uus. Yritin ihan perus keppanaa tehä mutta on kyllä nii vetistä ja jotenki laimeeta + vaahto häviää samantien kun lasiin kaataa

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Kesä 05, 2015 0:56 am

Panija kirjoitti:Yritin ihan perus keppanaa tehä mutta on kyllä nii vetistä ja jotenki laimeeta + vaahto häviää samantien kun lasiin kaataa

Kuvaushan täsmää "peruskeppanaan" paremmin kuin hyvin. :mrgreen:

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » Pe Kesä 05, 2015 10:54 am

Votkaiguaani kirjoitti:
Panija kirjoitti:Yritin ihan perus keppanaa tehä mutta on kyllä nii vetistä ja jotenki laimeeta + vaahto häviää samantien kun lasiin kaataa

Kuvaushan täsmää "peruskeppanaan" paremmin kuin hyvin. :mrgreen:

Votkishan sen sanoi :nauru:
Vinkki: pieni määrä vehnämallasta tekee silmälle sopivaa vaahtoisuutta... :)

Panija
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Panija » Pe Kesä 05, 2015 20:57 pm

:cheers2:

Arttu
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Arttu » La Kesä 13, 2015 22:06 pm

Onko kukaan täällä kokeillut Brulosopherin lager-metodia? http://brulosophy.com/methods/lager-method/ Ajatus on, että tarkalla lämpötilakontrollilla lager saadaan käymään pullotus/kegityskuntoon n. kolmessa viikossa.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Kesä 15, 2015 20:05 pm

Arttu kirjoitti:Onko kukaan täällä kokeillut Brulosopherin lager-metodia? http://brulosophy.com/methods/lager-method/ Ajatus on, että tarkalla lämpötilakontrollilla lager saadaan käymään pullotus/kegityskuntoon n. kolmessa viikossa.

Tuo meni kokeiluun pika-aikataululla kun alkoi Gozdawan lagerhiivalla 12C:ssa käynyt olla ominaispainoltaan vakaassa tilassakolmen päivän huoneenlämmössä olemisen jälkeen. Kolme viikkoa tosin ajattelin pitää +3:ssa aikataulusyistä. Näytteenoton yhteydessä otettu maistiainen ainakin vaikutti lupaavalta.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Lexxus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Lexxus » Ti Kesä 16, 2015 15:47 pm

Olen onnistunut tekemään lageria pika-aikataululla. Hiivana Gozdawan GLW35. Aikataulu oli seuraavanlainen: viisi päivää 13 °C, kolme päivää 19 °C ja neljä päivää 5 °C. Laitoin sekaan gelatiinia kylmään siirron yhteydässä nopeuttaakseni oluen kirkastumista. Join ensimmäisen oluen seitsemän päivää pullotuksen jälkeen. Olut oli hyvin kirkasta, maultaan puhdasta ja miellyttävän maltaista. Eli voin oman kokemukseni perusteella todeta, että myös hyvää lageria on mahdollista tehdä nopeasti, ja että GLW35 on laadukas lagerhiiva.

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja teukkavaa » Su Loka 25, 2015 19:52 pm

Keittelin eilen mökillä lagerit tekeytymään, sielä kun on paremmat mahdollisuudet viileään käyttämislämpöön. Lämpötila on 10-12, ja ajattelin pari viikkoa primääriä. Rupesi vaan diasetyylitauko mietityttämään kun lähinnä viikonloppuisin tulee mökillä käytyä. Eli kerkeääkö lämpö nousemaan tarpeeksi 48h sisään että diasetyyli kerkeisi poistumaan? Onko liian pitkästä d-tauosta jotain haittaa? Esim viikko? Sekondäärin hoitelen jossain piharakennuksessa jossa lämmöt on sopivat ja annan luonnon hoitaa lämpötilan laskun. Saa nähdä miten kuusenkerkkälager toimii :?

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Loka 25, 2015 22:47 pm

teukkavaa kirjoitti:Keittelin eilen mökillä lagerit tekeytymään, sielä kun on paremmat mahdollisuudet viileään käyttämislämpöön. Lämpötila on 10-12, ja ajattelin pari viikkoa primääriä. Rupesi vaan diasetyylitauko mietityttämään kun lähinnä viikonloppuisin tulee mökillä käytyä. Eli kerkeääkö lämpö nousemaan tarpeeksi 48h sisään että diasetyyli kerkeisi poistumaan? Onko liian pitkästä d-tauosta jotain haittaa? Esim viikko? Sekondäärin hoitelen jossain piharakennuksessa jossa lämmöt on sopivat ja annan luonnon hoitaa lämpötilan laskun. Saa nähdä miten kuusenkerkkälager toimii :?

Noin 2pv öbauttiarallaa 18-20 asteessa on ok.

Palaa sivulle “Mäskäten”