Lager käyttäminen

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Rocco
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Re: Lager käyttäminen

ViestiKirjoittaja Rocco » Ma Touko 09, 2016 12:01 pm

Mites, onko toivotonta tehdä lageria n. 10 asteisessa maakellarissa? Kylmempää tilaa ei löydy lagerointia varten.

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ma Touko 09, 2016 22:09 pm

Aika hyvä lämpötila itse asiassa. Ei muutakun lageria panemaan

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » To Touko 12, 2016 20:09 pm

Kuinkas tuo lagerin kuivahumalointi? Ajattelin lageroida kuutisen viikkoa, sitten pullottaa. Viikko ennen pullotusta humalat sekaan?
Vai lageroinnin alussa?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Touko 13, 2016 11:55 am

Lopussa ennen pullotusta. Toki voit eimminkin kuivahumaloida, mutta aromit siinä vähenee. Vai meinasitko että kuutisen viikkoa olisi kuivahumalointikin messissä?

Kannattaa muistaa että yli viikon kuivahumaloinnissa alkaa tulla ruohoisuutta makuun. Ite ainakin suosin isompaa päärää ja suht lyhyttä kuivahumalointiperiodia (max 5 päivää).

Rocco
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Rocco » Pe Touko 13, 2016 14:10 pm

Jostain lukaisin että pidemmällä lageroinnilla pitäisi lisätä hiivaa pullotuksen yhteydessä karbonoinnin parantamiseksi? Onko perää?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Touko 13, 2016 14:46 pm

Itselläni ei ole jääneet koskaan hapot muodostumatta, mutta kyllä siinä on saattanut pidempien kypsyttelyiden jälkeen vierähtää tovi. Sitä kannattaa vain punnita plussia ja miinuksia sen mukaan, minkä kokee merkitykselliseksi.
Hiivan lisäämisen plussat ja miinukset, mitä itselle tulee mieleen:
+ nopeammin juomakuntoinen olut
+ varmuus hiivan riittävyydestä karbonointiin
- vaiva
- kontaminaatioriski
- riski tarpeettomankin suuresta hiivan määrästä, jolloin pullossa paljon hiivasakkaa.

Tuo viimeinen olisi itselle ehkä se suurin juttu, vaivan lisäksi, vähän myös hiivasta riippuen. Kaikki lagerhiivat ei todellakaan ole hyvän makuisia ja reilummasta hiivasakasta tulee helpommin jotain lasiinkin.

Ennemmin kuin lähtisin lisäämään hiivaa olisin (ja olen ollutkin) vähän tarkoituksellisen suurpiirteinen siinä vaiheessa kun lappoan oluen käymispöntöstä pullotusastiaan. Hieman reippaammat liikkeet, niin käymispöntössä olevaa hiivaa sekoittuu hieman enemmin olueeseen.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Pe Touko 13, 2016 23:44 pm

Matts kirjoitti:Lopussa ennen pullotusta. Toki voit eimminkin kuivahumaloida, mutta aromit siinä vähenee. Vai meinasitko että kuutisen viikkoa olisi kuivahumalointikin messissä?

Kannattaa muistaa että yli viikon kuivahumaloinnissa alkaa tulla ruohoisuutta makuun. Ite ainakin suosin isompaa päärää ja suht lyhyttä kuivahumalointiperiodia (max 5 päivää).

Jees, tuollainen viimeiset 5 päivää kuivahumalointia tuntuis järkevältä.

Rocco
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Rocco » Su Touko 15, 2016 16:24 pm

Lagerit meni kellariin, painetta alkoi muodostumaan jo parin tunnin päästä vesilukkoon. Erä 19L, hiivana 1 kpl Whitelabsin German Lager. Ei startteria.
Toivotaan parasta.

Ja tuolta kun pitää ottaa takaisin diasetyylitauolle/pullotukseen niin pääsee väkisinkin hölskymään, onko hapettuminen vaarana vai onko tässä vaiheessa hiilidioksidikerros jonkin verran suojana?

edit: nyt on hiukan löysät housuissa ton startterin tekemättömyyden suhteen, eli mahtaako tulla pahaa olutta... huhhuh
Enkkufoorumeita lukiessa painottivat lagerin tekemisessä vaadittavan tuplamäärän hiivaa tai startterin.
Viimeksi muokannut Rocco, Ma Touko 16, 2016 15:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Touko 16, 2016 10:25 am

Oma lagrini taitaa olla edelleen ongelmissa. Mäskäyshän onnistui erinomaisesti. Eka onglema tuli kun ilmeisesti liikaa tuijotin ohjetta ja pidin diastyylitauon kun sokereita oli vielä käymättä (1.022). 3vrk jonka aikana olut kävi loppuun 1.012. Nyt 3 viikon +2c lageroitumisen aikana ei kunnollista kirkastumista ole tapahtunut ja makunäytteessä "hapan" jälkimaku. Eli viemärikö on ainut osoite? Ei tainnut tämä graalin malja onnistua minulta kertaheitolla.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Ti Touko 17, 2016 22:34 pm

Ilmeisesti problem solved. Nyt näyttäisi että muovinen(läpinäkyvä)23l käymispullo on saastunut. Mandarina Bavaria IPA näyttää samalta oranssilta muhjulta mitä lager oli. Eli luulenpa että lagerinkin ongelma ratkesi tällä samalla huomiolla. vähän offtopiciin menee, mutta kestääkö Melkon valkoinen 30l käymispönttö 100c vierrettä?

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Touko 18, 2016 7:40 am

Olen laskenut suoraan siivilän läpi melkon pönttöön kiehutettua vierettä useita kertoja.Nykyään laitan heti jäähdytys kierukan töihin.Mutta olen no chilillä tehnyt paljon myös.Mielestäni kestää.
RDWHAHB

Rocco
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Rocco » Ke Kesä 08, 2016 12:11 pm

Ei kai ole mitään ongelmaa jatkaa lagerointia pullotettuna? Näin pääsisi seurailemaan kypsymistä aikaisessa vaiheessa :cheers1:

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Kesä 08, 2016 14:51 pm

Siis lagerointi noin yleensä tehdään finaalikohteessa, eli kegissä tai pullossa. Oma ymmärrys asiasta:

- Hiivaus alle käymislämmön (esmes 5-7C) ja vapaalla nousulla käymislämpöihin.
- Primäärikäyminen 1vko (about 0.002-3 päässä targetista) about 8-12C.
- Diasetylibreikki 2-3 päivää normikäymislämmön yläpuolella, eli about 15-18C.
- Sitten cold crashi ja kypsyttely tuossa 4-8C huitteissa 3-7vkoa.
- Rackkays (kegi/pullo) ja kypsyttely lagerointilämmöissä (0-4C)1-2kk.

Toki juotavissa hetimiten kegityksen jälkeen. Ja kevyemmällä rungolla vähemmän kypsyttelyä, aivan kuten ale-touhuissakin.

Mazku
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Mazku » Ke Kesä 08, 2016 19:57 pm

Itse ajattelin kokeilla onneani ja koittaa käyttää lageri 20-22°C lämpötilassa. Tämän kokeilun mukaan olisi mahdollista saada oivaa juotavaa:
http://brulosophy.com/2016/02/08/fermen ... t-results/

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Kesä 08, 2016 23:04 pm

Oma brulosophy 'lager' onnistui erittäin hyvin.

Käytin alkuun noin 17asteessa viikon jonka jälkeen käyminen hidastui ja fg oli jo saavutettu. Nostin tuon jälkeen pöntön hieman lämpimämpään, noin 19-20astetta, jossa pidin about 5-6 päivää. Tämän jälkeen takaisin päiväksi pariksi viileämpään.
Noin 14-15 päivän kohdalla siirsin kegiin jonne lisäsin gelatiinit. Viikko karbonoitumista (1bar) ja avot ramses. Muistaakseni brulosopheilijatkin eteni tässä aikataulussa.

Lopputulema on mielestäni enemmänkin pils kuin lager, mutta erittäin hyvää. Näin kirkasta olutta ei ole viel tullut tehtyä. Toistanen projektin varmaan tuossa heinäkuussa, mikäli kellarin lämmöt antavat myöden.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » To Kesä 09, 2016 9:21 am

Mazku kirjoitti:Itse ajattelin kokeilla onneani ja koittaa käyttää lageri 20-22°C lämpötilassa. Tämän kokeilun mukaan olisi mahdollista saada oivaa juotavaa:
http://brulosophy.com/2016/02/08/fermen ... t-results/

Oliko joku erityinen syy ettet vaan käytä alehivaa ja keittomäskää satsia? Aika iso osa tuota upplevelseä on kuitenkin tuo mäskäys hiivan ollessa lähinnä neutraali. Ite lageroinnin eduista en oo vielä parin testin perusteella bongannut isompia eroja.

Mazku
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Mazku » To Kesä 09, 2016 10:47 am

Matts kirjoitti:Oliko joku erityinen syy ettet vaan käytä alehivaa ja keittomäskää satsia? Aika iso osa tuota upplevelseä on kuitenkin tuo mäskäys hiivan ollessa lähinnä neutraali. Ite lageroinnin eduista en oo vielä parin testin perusteella bongannut isompia eroja.

Eipä oikeastaan ole suurempaa syytä kuin kokeilemisen halu. :sgeek:

Rocco
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Rocco » La Kesä 11, 2016 1:14 am

Lagerit on nyt pullotettu, maistoin siinä yhteydessä ja maistui... Lagerilta jossa ei hiilihappoja. Ei ainakaan mitään rasvaisuutta tai pistävyyttä ollut maussa. Pääkäyminen oli 10c vähän yli viikon, pari päivää diasetyylibreikki ja sit muutaman viikon taas 10 asteen kellarissa. Ens kerralla kuivahumaloin, ainakin nyt oli vähän mitäänsanomatonta vielä. Mut enimmäkseen on tullutkin tuhdisti humaloitua ipaa juotua :cheers1:

Rocco
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Rocco » La Kesä 18, 2016 19:29 pm

Jälkikäymiseen spraymallasta 8g/l
Viikon jälkeen suht. olemattomat hiilarit. Katsotaan jos tästä vielä paranisi. Maku hieman makea, mutta raikas. Hieman simainen. Jää nähtäväksi paraneeko vai vaatisiko vielä kylmemmän paikan lageroinnille

Janolut
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Joensuu

ViestiKirjoittaja Janolut » Su Tammi 08, 2017 23:15 pm

Suoraan asiaan...
Pils.si uutteella ja lager hiivalla +13. Käyminen lähti ihan ok käyntiin,nyt kolmatta päivää käyneenä aivan kauhea ammoniakki/rikki hajua puskee lukosta. Eilen koko varasto kärysi em. Joko homma alkujaan seis vai onko normaalia näillä pohjahiivoilla?

Palaa sivulle “Mäskäten”