Lager käyttäminen

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hki
18 tai yli: Olen

Re: Lager käyttäminen

ViestiKirjoittaja teukkavaa » Ma Loka 26, 2015 10:34 am

Diasetyylin poistamisesta tuli vielä mieleen että poistuuko se ainoastaan aktiivisen käymisen seurauksena, eli jos olut kerkeää käymään loppuun viileämmässä niin onko lämpimään nostolla silti toivotut vaikutukset?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Loka 26, 2015 13:06 pm

Se mitä ite olen ymmärtänyt, niin käymis pitäs olla vielä käynnissä. Mutta kyllähän se väkisinkin on käymässä parin viikon jälkeen vaikka nopeasti olis käynykkin. Se on vaan hidastunut tuossa vaiheessa huomattavasti.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Loka 27, 2015 13:38 pm

Moi! Pääsen jääviilee kaapillani n.9 asteen lämpötilaan ennen kuin virta menee poikki.Riittääkö se laagerin käyttämiseen?
RDWHAHB

teukkavaa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja teukkavaa » Ti Loka 27, 2015 13:56 pm

masafi kirjoitti:Moi! Pääsen jääviilee kaapillani n.9 asteen lämpötilaan ennen kuin virta menee poikki.Riittääkö se laagerin käyttämiseen?

Hiivapussissa varmaan lukee ne toiminta-alue ja optimilämpötila, saflagerissa itellä muistaakseni 9-20 ja optimi 12-15.

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Loka 27, 2015 14:05 pm

Magrowe jack bohemia lager M84 10-15 Astetta.Varmaan toimii vielä?
RDWHAHB

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Loka 27, 2015 14:50 pm

masafi kirjoitti:Magrowe jack bohemia lager M84 10-15 Astetta.Varmaan toimii vielä?

Itellä hieman vaikeuksia käymään lähtemisessä kun jäähdytin kerran erän suoraan 9 asteeseen ja tungin samaan lämpöön. Jos tuo itse kaapin lämpötila ja annat pöntön olla huoneenlämmössä ensin sen aikaa, että alkaa pulputtaa ja sitten työnnät sinne niin toiminee kun käyminen aktiivisessa vaiheessa kuitenkin tuottaa sen verran lämpöä, että vierteen lämpötila on ympäristöä pari astetta enemmän.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

masafi
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Loka 27, 2015 14:58 pm

Piti laittaa jo vkllänä mutta jäi pari asiaa mietityttää prosessissa.On tullut niin sameita ja vähä hiilarisii.Mut olen jo perillä mistä ehkä johtuu.Oon jonkun verran tilaillu oluita.Mut sit hokasin et miks maksaa vaan tekee itse kun on vehkeet
RDWHAHB

Jaakko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Jaakko » Ti Loka 27, 2015 17:17 pm

Monet lager hiivat ohjeistetaan laittamaan suh lämpimään vierteeseen. Itse kesän jälkeen olen nyt tehn joku 250 litraa lageria ja kaikki hiivattu noin 20c jonka jälkeen laitettu käymään haluttuun lämpötilaan vaikka 12c. Ei ole ollut ongelmia ettei lähtis käymään ja maku on ollut kohdillaan.

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Pe Marras 06, 2015 15:59 pm

Moro,
karbonointiketjusta ei irronnu vastausta, joten laitanpa kysymyksen tänne...
Elikkäs minkälaisia kokemuksia pullotuksesta lageroinnin (noin kuukausi 1-2 C asteessa, primäärissä tai sekundäärissä) jälkeen?
Lamautuuko hiiva liiaksi/pakkautuu kaikki pohjalle...
Tarviiko laittaa tuoretta käyvää vierrettä hapotukseen vai riittääkö toi speise? Jos speiseen lisäisi tuoretta hiivaa, niin paljonkohan sitä
tarvinnee? Pikku ripaus kuivahiivaa, paljoa ei kait tarvi laittaa....
Tavoitteena olisi saada ronskit hapot pils-tyyppiseen olueen.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » Ke Marras 18, 2015 17:49 pm

Jaakko kirjoitti:Monet lager hiivat ohjeistetaan laittamaan suh lämpimään vierteeseen. Itse kesän jälkeen olen nyt tehn joku 250 litraa lageria ja kaikki hiivattu noin 20c jonka jälkeen laitettu käymään haluttuun lämpötilaan vaikka 12c. Ei ole ollut ongelmia ettei lähtis käymään ja maku on ollut kohdillaan.

Juuripa näin... Omat lagerini teen juuri samalla kaavalla... ja lopputulokseen olemme minä, vaimo ja kaverit kohtuullisen tyytyväisiä... :cheers1:

Lakudog
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Lakudog » Su Tammi 24, 2016 21:27 pm

EeroK kirjoitti:Moro,
Elikkäs minkälaisia kokemuksia pullotuksesta lageroinnin (noin kuukausi 1-2 C asteessa, primäärissä tai sekundäärissä) jälkeen?
Tarviiko laittaa tuoretta käyvää vierrettä hapotukseen vai riittääkö toi speise? Jos speiseen lisäisi tuoretta hiivaa, niin paljonkohan sitä

Löytyikö tähän vastausta? Itsellä tulee kohta täyteen 6 vk lagerointia 1-2 asteisessa kellarissa. Epäilen miten hiiva siitä enää herää. Ajattelin, että jos nesteyttäisi varmuuden vuoksi puoli pussia saflageria ja heittäis pullotuspönttöön sokereiden kanssa. Satsin koko 10 litraa. Olisiko siitä mitään haittaa?

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » Ma Tammi 25, 2016 11:24 am

Lakudog kirjoitti:
EeroK kirjoitti:Moro,

Löytyikö tähän vastausta? Itsellä tulee kohta täyteen 6 vk lagerointia 1-2 asteisessa kellarissa. Epäilen miten hiiva siitä enää herää. Ajattelin, että jos nesteyttäisi varmuuden vuoksi puoli pussia saflageria ja heittäis pullotuspönttöön sokereiden kanssa. Satsin koko 10 litraa. Olisiko siitä mitään haittaa?

Omien kokemusteni mukaan ei lamaannu... Laitat haluamasi sokerilisän. pidät muutaman viikon viileässä ja odottelet.. Kyllä sieltä ne paineet vaan löytyy....

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Su Maalis 27, 2016 15:31 pm

Eka oma Lager on panemista vaille valmis. Mutta ihan pari käytännönseikkaa lähinnä hiivaan liittyen. Hiivataanko huoneenlämmössä vaiko käymislämmössä? Mitenkä hiivan herättely. lähinnä sama asia että huonelämmössä vaiko käymislämmöissä? Mitenkäs tuo sokerilla karbonointi onnistuu +2c olueeseen? onko 6g/L liikaa? Tässä asiassa on vähän paineita? Emäntäkun ei ole suostunut juomaan vielä yhtään minun tuotoksistani, niin piti lähteä nyt sitten lagerin tielle, nyt on paljon pelissä :) !
Viimeksi muokannut petedad, Su Maalis 27, 2016 16:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Su Maalis 27, 2016 16:37 pm

Yleensä olen huoneenlämmössä hiivannut ja sitten kylmään tilaan missä jäähtyy yön yli käymislämpöön. Toiminut kaikilla muilla paitsi 1½ vuotta sitten Mangrove Jack's Bohemian lagerilla jonka joutui antaa lisääntyä 24h huoneenlämmössä. Tuli tosin satsista aivan alen makuista muutenkin joten lieneekö hiiva ollut tuosta erästä (ostettu alan liikkeestä Tallinnasta) jotenkin kärsinyt jossain kohtaa. Ja nesteytys kanssa huoneenlämpöiseen veteen. Ja lämpötila ei juurikaan vaikuta karbonointiin jos ei ole painetta sisällään pitävä käymisastia, joita harvemmin kotikäytössä täälläpäin näkee. Eli 6-8g/l on aika passeli.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Maalis 29, 2016 15:11 pm

Kyllä lämpötila vaikuttaa karbonointiin, vaikka käyttäisi ämpäriä käymisastiana. Mutta käymislämpötila ei ole se merkityksellinen seikka, vaan korkein oluen lämpötila käymisen loputtua siihen pisteeseen kun korkki suljetaan. Yleensä diasetyylitaukokin sovitetaan siten, että olut käy vielä kylmässä jonkin verran, joten pulloon menevässä lageroluessa on hiilihappoa (liuennutta hiilidioksidia) enemmän kuin lämpimässä käytetyissä oluissa.
Olueeseen liuenneen hiilidioksidin määrä kotiolosuhteissa on aikalailla mahdoton homma laskea tarkalleen, mutta itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että lämpötila on otettava huomioon, kuten myös oluttyyli, kun määritellään sopivaa karbonointia.

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » To Huhti 07, 2016 23:56 pm

Tänään sitten tein sen. Ihka ensimmäisen lager panon. itse panoprosessi onnistui hienosti. En jostain syyst'ä käyttänyt Irish moshia ja suodatuksen kanssa meinaisi olla vähän niin ja näin. 20 litran eräkokoon tähtäsin, mutta 15 litraa vain sain. Vierre oli oletettua vahvempaa 1.062 joten blandasin sitä ihan vesijohtovedellä suoraan 1.052 (1.051 oli ohjeessa). Nyt on 19 litraa käymässä. Hiivasin huoneen lämmössä ja laitoin +10c kaappiin viilenemään. Yllätys oli suuri kun 6h päästä kurkkasin kaappiin niin pulputus oli jo käynnissä (hiivattu 2 pussilla gozdawan tsekki pilsner 18) ja vierteen lämpötila oli laskenut +16c. Toistaiseksi kaikki hyvin.

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Huhti 18, 2016 12:47 pm

Väl-iaika tiedudtelua. Onko normaalia että vierre ei ole selkeytynyt yhtään viikon käymisenaikana? Pönttö pulputtaa kyllä hienosti +10c n. 5sec välein. Mutta vierre on edelleem ihan sameaa? Vierteen päällä on hienoinenvaahto ja hiivanrupaa on ohut kerros pohjalla
Viimeksi muokannut petedad, Ma Huhti 18, 2016 13:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Huhti 18, 2016 13:15 pm

Niin kauan kun merkittävää käymistä tapahtuu olut ei oikeastaan edes voi selkiytyä kunnolla.
Kyllä se siitä.

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » Su Huhti 24, 2016 9:58 am

Lager alkaa olla käymisensä käynyt +10c:ssä. Suraavaksi Diasetyylitauko 48h, mutta siirränkö sekundäriin tässä välissä? Kama on ainakin niin sameaa, eikä hiivan rupaa mielestäni juuri missään? Saanko sekundääristä mitään hyötyä? 2-3viikon Lageroinnin jälkeen oli tarkoitus puolet pullottaa ja toisen puolen kanssa jatkaa vielä kuivahumaloinnilla.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ke Touko 04, 2016 15:49 pm

Tuli tehtyä Pilsner Urquel kloonia ja olut nyt käynyt +9 asteessa 11pv. Ilmeisesti alkuperäisen ohjeen mukaan diasetyylitaukoa ei ole, mutta kannattaako tehdä? Siirtäiskö vain suoraan sekundääriin ja jääkaapiin kypsymään?

Palaa sivulle “Mäskäten”