Lager käyttäminen

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Lager käyttäminen

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Tammi 09, 2017 7:07 am

Ns. sulfurin haju on yleistä lagerhiivoilla.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Yeast73
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kotka

ViestiKirjoittaja Yeast73 » Ma Helmi 13, 2017 11:14 am

Moi, ja kiva nähdä, että lager puolella on pientä eloa. Itsellä on alkamassa harrastus 25v hiljaiselon jälkeen, kun ystävä on vuoden verran touhuillut kotioluen parissa, lähinnä apa,ipa yms..on sormet syyhyillyt itselläkin touhuja katsellessa..
Nykyisessä talossa on 5c kellari tilaa oli yllin kyllin, mutta muutama vuosi sitten tein lämmitystavan vaihdon ja huomasin ilokseni tänä talvena, että entinen pannuhuone köllöttelee tasasessa 10-12c lämmössä, joten tilasin tarpeet lager oluen tekoon..
Siis ensimmäiseen kysymykseen..hiivaamisessa olen huomannut tässäkin ketjussa hyvinkin erilaisia mielipiteitä, mutta omaan otin tuon WhiteLabsin 800:sen, ja myyjän ohje kuului, että hiivaus 20c ja heti siitä saavi tuonne tavoite lämpöön. Oletteko harrastaneet noita starttereita tai muita tapoja, mitkä käytännössä ovat osoittautuneet toimiviksi?

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Helmi 13, 2017 17:12 pm

Yeast73 kirjoitti:Moi, ja kiva nähdä, että lager puolella on pientä eloa. Itsellä on alkamassa harrastus 25v hiljaiselon jälkeen, kun ystävä on vuoden verran touhuillut kotioluen parissa, lähinnä apa,ipa yms..on sormet syyhyillyt itselläkin touhuja katsellessa..
Nykyisessä talossa on 5c kellari tilaa oli yllin kyllin, mutta muutama vuosi sitten tein lämmitystavan vaihdon ja huomasin ilokseni tänä talvena, että entinen pannuhuone köllöttelee tasasessa 10-12c lämmössä, joten tilasin tarpeet lager oluen tekoon..
Siis ensimmäiseen kysymykseen..hiivaamisessa olen huomannut tässäkin ketjussa hyvinkin erilaisia mielipiteitä, mutta omaan otin tuon WhiteLabsin 800:sen, ja myyjän ohje kuului, että hiivaus 20c ja heti siitä saavi tuonne tavoite lämpöön. Oletteko harrastaneet noita starttereita tai muita tapoja, mitkä käytännössä ovat osoittautuneet toimiviksi?

Noilla tuorehiivoilla kannattaa kylmässä käyvien lagereiden kanssa kyllä starttereita harrastaa kun optimisolumäärä on pääsääntöisesti tuplat alehiivasta niin suoraan 20l ja risat stsin sellaisella hiivatessa on virhemakujen todennäköisyys suuri. Jollain 10l erällä vielä vielä todennäköisesti riittää. Riittävällä hiivausasteella tuo 20c ja pönttö käymislämpöön toimii hyvin.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Helmi 16, 2017 14:48 pm

Veikkaan, että monet tekevät siksi niin, että kun hiivaa korkeammassa lämmössä tavallaan "taataan" hiivasolujen lisääntyminen siksi kunnes varsinainen käymislämpötila saavutetaan. Toki valmistajat myös näin neuvovat, mutta kenties ajatus on sama.
Jos hiivasoluja on vaadittu / tarvittava määrä kun ympin sammioon heittää, korkeampaa lämpöä ei tarvita.
Tämä on vain oma pohdintani asian tiimoilta. Eli ei mikään absoluuttinen totuus.
Itse käytän kuivahiivaa myös lagerin käyttämiseen ja hiivaan suoraan käymislämpöön. Ja kun hiivaa on "oikea" määrä, lähtee käyminen aivan samalla tavalla käyntiin kuin ale hiivoilla. Yksi syy miksi käytän kuivahiivaa on se, että 60l satsiin saa tehdä jo kohtuullisen startterin, eikä minulla ole sellaista erlenmayeria olemassa ;) Toinen syy on se, että S-189 toimii vallan mallikkaasti niissä lagereissa joita itse teen.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Helmi 17, 2017 13:49 pm

Olen hiivaillut mauribrew ja godslawa tsekki lager hiivoilla ihan ripottelemalla pinnalle.Ja antanut käynnistyä lämpösessä.Varmaan siirryn nesteytykseen .25l 2 pss ja 50l 4 pss kuivahiivoista kyse siis.Pikkasen taukoa tekemisissä.New zealand pils tulee varmaan tänä vklnä. Nelssonii ja olisko ollut pasific gem?Heidelbergin vaaleata mallasta.

Edit :sgeek: korjattu hiivapussi määrät
RDWHAHB

Kylmääraikasta
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pohjois-Savo

ViestiKirjoittaja Kylmääraikasta » Ti Marras 28, 2017 17:39 pm

Missähän vika kun ei pilsner tunnu käyvän loppuun asti. Nyt jo toinen erä ja molemmissa käyminen loppui ominaispainoon 1020. Tavoite olisi lähempänä 1010. Maltaana käytössä 80% ohraa ja 20% vehnää. Vierrettä oli 20 litraa ja OG oli molemmilla kerroilla 1055-1059. Hiivana käytetty 23 g Saflager-S23 kuivahiivaa. Primääriastiassa (+12C) olut oli n 8 päivää ja sekundäärissä (+5C) 40 päivää. Viimeisen 10 päivän aikana ei sekundäärissä tapahtunut enää mitään. Onko ideoita mitä pitäisi muuttaa?

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Marras 28, 2017 18:07 pm

olen pitänyt diaselyysi (olikohan oikea termi?)tauon tuon n.12 asteen käynnin jälkeen pari päivää 20 asteessa.+5 asteessa käyminen alkaa olla jo hyvin hidasta jos sinne jää käymiskelpoisia sokereita.Viisaammat korjatkoon.En myöskään ole siirrellyt sekundaariin,1astia käytössä koko projektin ajan.
RDWHAHB

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » To Marras 30, 2017 11:52 am

Jos hiiva ei käy loppuun(stuck fermentation), on syynä liian pieni määrä hiivaa(se ei pysty jakautumaan loputtomasti), tai keitossa tapahtuneet lämpötilojen karkailut(liikaa käymiskelvottomia sokereita), tai liian vähäinen happi(hiiva menee anaerobiseen tilaan). Yksi vaihtoehto on myös, että hiiva on flokkuloitunut pohjalle(voi tapahtua liian kylmässäkin), eikä ole suspensiossa syömässä sokereita. Itse varmistaisin nuo kaikki ja jos ei vieläkään käy loppuun voi syynä olla jokin pesuainejäämä tai vastaava myrkytys, joka heikentää hiivaa. Tietenkin jos tekee uutekiteistä voi syynä olla vaikka vanhentunut uutepurkki, jossa sokerit eivät ole enää käymiskelpoisia kaikilta osin. Myös panimosokerilla laiskistettu hiivastartteri voi jättää käymisen kesken.

Kylmääraikasta
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pohjois-Savo

ViestiKirjoittaja Kylmääraikasta » To Marras 30, 2017 21:56 pm

Kiitoksia ideoista masafi ja upwaypassi.
Diasetyylitauko pidettiin huoneenlämpötilassa reilun vuorokauden ajan. Tauko aloitettiin sen jälkeen kun primääriastian vesilukossa ei enää reipasta käymistä näkynyt. Lämpötilat pysyi keitossa ja käymisastiassa hyvin kurissa, en usko että sieltä löytyy syytä.

Kuivahiiva heräteltiin kädenlämpöisessä vedessä ennen kuin laitettiin käymispönttöön mutta varsinaista hiivastartteria ei ollut. Voiko se olla niin että 23g hiivaa ei riittäisikään 20 litraan vierrettä kun tehdään pilsneriä.

Nyt jo lyötiin pulloon kypsymään. Toivottavasti se siellä pullossa vielä kävisi vähän.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » To Marras 30, 2017 23:34 pm

PITCHING: 16 to 24 g/20l for fermentation at 12°C – 15°C
increase pitching for fermentation lower than 12°C, up to 40 to 60 g/20l at 9°C
Tuommoset määrät ohje antaa 20l:lle. Riippuu myös kuinka vanhaa hiiva on.

Palaa sivulle “Mäskäten”