Lager käyttäminen

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

tiribeer
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

Lager käyttäminen

ViestiKirjoittaja tiribeer » To Loka 29, 2009 9:53 am

Elikkäs onko kellään kirja/käytäntökokemusta lagerin prosessista alust aloppuun, mitä tulee käymiseen.
Tilanne on itsellä se, että nyt ekaa kertaa on optimaaliset lämpötilat laagerihiivalle ja pönttö on ollut käymässä 5 päivää.
Eli seuraavaksi on tarkoitus siirtää sekundääriin ja siitä sitten pulloon ja nyt tarvitsisin tietoa seuraaviin:
- Sekundääri varmaankin samassa lämpötilassa kuin itse pääkäyminen?
- Kun olut pullotetaan ja lisätään sokeri, niin onko olut myös pullossa oltava samassa lämpötilassa kuin itse pää/sekundäärikäymisen yhteydessä? Ennen pullotusta on tarkotus puottaa lämpötilaa viikoksi 1-2 asteeseen
- Diasetyylitaukoa en taida yrittää, kun lukeman perusteella se tuntuu olevan silkkaa mystiikkaa..:)

Hiivan käyttöaste on 11 - 21 astetta. Optimaali 11-15.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Lager käyttäminen

ViestiKirjoittaja suorama » To Loka 29, 2009 12:53 pm

Muutaman lagerin tehneenä voin sanoa ettei diasetyylitauko ole mystiikkaa ja se kannattaa tehdä (tai riippunee hiivastakin).
Käyttämisen periaate:
1. Pääkäyminen tapahtuu suositellussa lämpötilassa eli esim. 12C asteessa. esim. 5pv
2. Otetaan primääri astia lämpöiseen ja annetaan olla paripäivää (diasetyyli tauko)
3. Siirretään (jos siirretään) olut sekundääri astiaan.
4. Laitetaan sekundääri astia viileään.
- Riippuen hiivasta tyylistä jne.
a. Lasketaan oluen lämpötila pariastetta pääkäymistä alemmaksi viikon aikana.
b. Lasketaan oluen lämpö 3 - 5 asteeseen viikon aikana ja
c. Lasketaan oluen laämpö -1 - 1 asteeseen ja annetaan olla muutama päivä.
5. Pullotetaan. Sokeria saa olla vaikka vähemmän (tai ei ollenkaan), koska kylmä olut sitoo itseensä hiilidioksidia hyvin.
(kirjoitettu töissä ilman mitään lähdettä, joten virheitä saattaa vilistä enemmänkin)

Näin tarkasti en ole tehnyt vielä itse.
Mutta, ensimmäisen tein niin, että pääkäytin 13 asteessa ja samassa kakkoskäytin => Ei hyvää liikaa makeutta ja muita sivumakuja. Join kyllä ;)
Sitten koitin kayttää 13 asteessa ja kypsytin 8 asteessa => parempi mutta rasvainen tai jotain sellaista.
Sitten koitin tehdä muuten samoin mutta pidin diasetyylitauon => paljon parempi. Silloisista lager kokeiluistani ehdottomasti paras. Jopa naapurit tykkäsivät ;)
Eri hiivalla tehtynä Onnistuin kerran hyvään lopputulokseen ilman diasetyylitaukoa (S-23).
Nyt tehty savu lager on mielestäni erittäin onnistunut ja se käymis kuvio oli suunnilleen seuraava.
Primääri 7pv 13C
Diasetyyli 2pv 20C
Sekundääri 31pv 7C
Pulloon 1/3 - 1/2 tl sokeria
Pullot jokusen viikon 19C
Käyttöön otettaessa viilennys ~10 asteeseen.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

tiribeer
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja tiribeer » To Loka 29, 2009 16:34 pm

Kiitokset. Taisi juurikin olla tuo S-23 hiivana. Täytyypi tekasta diasetyylitauko, siirtää sekundääriin ja viedä homma kellariin. pariksi viikkoa.

tiribeer
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja tiribeer » Ke Marras 04, 2009 8:20 am

Diasetyylitauko tuli tehtyä. Lämpötila vaihteli 15-20 asteen välillä ja tauko kesti yhteensä n. 70 tuntia. Vierteen lähtölämpö oli n. 12 astetta, joten varmaankin aika pitkään on kehrännyt uutta lämpöä sisuksiinsa.

Siirto diasetyylitaukoon tapahtui OG:n ollessa 1.030. Lähtö OG oli 1.062 ja target 1.0.15. Vierre maistui ollessaan 1.030 ns. kotioluelle eli liekkö kotioluen maku nimenomaan tulee tuosta diasetyylistä?
Joka tapauksessa tauon jälleen OG oli 1.018 ja maku kerrassaan mainio ja tuo kyseinen maku oli poissa. Olen huomannut, että monesti tuo kyseinen maku tulee pullotuksen jälkeen. Johtunee todennäköisesti siitä, että en ole malttanut pitää pulloja lämpimässä tarpeeksi pitkään ja kun hiiva alkaa taas toimia lisätyn sokerin ansiosta, niin se vissiin tuottaa ylimäärästä makua olueen?

Siirto kellariin, jossa asteita 8. Olettaen, että ilmat kylmenee, niin laageroituminen pitäisi tapahtua aika makiasti, kun kellari kylmenee sitä mukaa kun ilma kylmenee. Jouluna siis laageria naamariin..:)

tiribeer
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja tiribeer » Ma Joulu 07, 2009 13:23 pm

Nyt laitettiin pulloon ja on kyllä kerrassaan erinomaisesti onnistunu tuotos. Tavara on täysin kirkasta ja maku hipoo tajuntaa.

Kymysystä. Laitettiin about 3 grammaa sokeria per litra. Pullotuksen yhteydessä tavara oli n. 7 asteista. Nyt tällä hetkellä olleet 3 päivää huoneenlämmössä, mutta hiivaa ei kyllä ole pullon pohjalle ilmestynyt eli on pelko hanurissa, että hiilihapot jää tulematta. Onko kellään vastaavaa kokemusta?

tiribeer
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja tiribeer » Ti Joulu 08, 2009 8:16 am

Kah, rupesihan sitä hiivaa pulloon kertymään. Eli homma vallan bueno.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Joulu 12, 2009 16:20 pm

Hienoa! Homma etenee ja systeemit toimii. On tässä ollut "vähän" kiirusta ja menoa. Ei ole edes panimoa saanut jatkettua. Ehkä Joulun jälkeen sitten.

Deriv
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja Deriv » Su Marras 14, 2010 19:30 pm

Tervehdys kotioluen ystävät. Muutaman olutsatsin syksyn aikana tehnyt intoilija liittyy joukkoon.

suorama kirjoitti:5. Pullotetaan. Sokeria saa olla vaikka vähemmän (tai ei ollenkaan), koska kylmä olut sitoo itseensä hiilidioksidia hyvin.

Mietin miten käy säilyvyyden, jos sokeria laitetaan kovin vähän tai ei ollenkaan? Eikö happea jää silloin liikaa pulloon? Vai kuinka paljon käymiskykyisiä sokereita vaaditaan, että happi kuluu pullosta? Vaatiiko hapenkulutus suuren osan tavallisimmin lisättävästä sokerista vai riittääkö, että oluessa on hieman sokereita jäljellä varsinaisen käymisen jälkeen?

Mulla on ensimmäinen lagerini tuloillaan ja olen tässä yrittänyt miettiä kuinka paljon laittaisin sokeria, jotta tulee laagerimaiset määrät hiilihappoa, eli enemmän kuin aleissa usein on. En kuitenkaan halua räjähteleviä pulloja tai vaahto-ongelmia lasiin kaataessa. Kuinka paljon siis on liikaa? Pintahiivaoluiden teossa mulla ei veilä ole ollut ongelmia jälkikäymisen tai hiilihappojen suhteen.

Olosuhteet käymispöntössä juuri ennen pullotusta tulevat olemaan jotakuinkin 7c lämmintä ja pieni sadan paskalin ylipaine. Kuinka paljon suosittelisitte sokeria lisäämään? Vierre on saanut olla pöntössä 3-4 viikkoa käymisen alusta pullotushetkellä (riippuen milloin kerkiän pullottamaan). Hiivana käytin saflager s-23:a.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Marras 14, 2010 20:11 pm

Näin, reilun vuoden viisaampana ja jokusen lagerin verran, sokeria / vierrettä voinee olla liki saman verran kuin aleissa. Eli lisä hiilidioksidia tulee saman verran. Eli jos pullotus tapahtui ~18C asteessa ennen ja sokeria tuli laitettua ~0,5 tl / pullo voitaneen lager pulloon laittaa saman verran sokeria 7C asteessa.
Toisin sanoen jos Aleen tähtäimessä oli 2,1 vols ja 21 litran satsiin käytti 100g sokeria, sai 18 asteessa sen 2,1 vols.
No, lageriin saa tulla hiukan enemmän joten 21 litran satsiin 100g sokeria ja pullotus 7 asteessa antaa taas 2,5 vols.

Kaltsu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

Ensimmäinen (semi) Lager.

ViestiKirjoittaja Kaltsu » Ke Marras 17, 2010 20:55 pm

Hyvää syksyä 2010! Ollaan tässä palailtu pitkästä aikaa oluenpanemisen ääreen ja tästedes kunnollisilla fasiliteeleillä. Muutin 30- luvun kerrostalosta 70 -luvun kerrostaloon. Nyt on siis parvekke, tilava keittiö työtasoineen ja kylpyamme mahdollistamassa jokseenkin inhimilliset oluenpano-olosuhteet. Talossa on myös kylmäkellari jonka lämpötila on säädetty 5 C:een, jonka innostamana päätin lähteä lagerlinjalle. Ongelmaksi osoittautui vain että lagerresepteissä pääkäyttäminen tapahtuu lähes poikkeuksetta 13C:ssa ja laagerointi 1 - 4 C: ssä ja kun tähän lisätään vielä se että itse kämpän lämpötila on 23 C, niin ei saa ihan asteelleen tähdättyä mitään reseptiä. Kysymyslista kuuluukin:
1. Jos reseptin pääkäyttäminen menee 10 C / 1vko niin onko tapauksessani järkevää käyttää 5 C / 2 vko ? Vai väheneekö hiivan aktiivisuus jotenkin eksponentiaalisesti?
2. Mitä kylmässä käyttäminen tekee oluelle? Raikastaako makua? Mitä käy jos pääkäyttää ja kypsyttää huoneenlämmössä?
3. ( ei liity juuri lageriin mutta,) Mistä syystä ensimmäinen täysmäskäykseni ei tuottanut yhtään vaahtoa? En tarkkaa reseptiä muista, mutta kyseessä oli jonkin sortin pale ale. Oli Järmälän kirjan mukaiset sokerit pullossa ja kaikkea, mutta sitten kun lasiin kaatoi niin vaahtosi yhtä paljon kuin omenamehu. Muutoin kohtuullinen ensiolut, muistelisin.
4. ( tämäkään niin laagereihiin...) Keittokattilaan tulee kovasti rupaa. Onko rouhittu liian jauhoisesti? Pyrin siihen hienojakoisuuteen että jokainen jyvä olisi kahtia, muttei enempää. Aina tuntuu silti tulevan jauhoa mukaan joka sitten menee käymisastiaan asti. Sedimentoituuhan se siellä, mutta menee hyvää tavaraa hukkaan kun on niin paksut pohjasakat!
5. ( ja se vielä että,) kuinka paljon keskimäärin tunnin keitossa 20 litrasta katoaa nestettä? Laskemani mukaan 5l, mutta tajusin sitten että imeehän mäskitkin nestettä. Paljonko 5 kg mäskiä imasee? Katoaako pelkkää nestettä? Voiko vierteen määrän jatkaa keiton jälkeen keitetyllä vedellä takaisin kahteen kymmeneen litraan ja miten paljon olvi silloin laihenee?

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ke Marras 17, 2010 21:39 pm

Kylmässä käyttäminen tuottaa vähemmän estereitä, joita ei haluta lageriin, ja jotka lagerhiivan tuottamina ovat epämiellyttäviä. Uskoisin (en tiedä), että käyttäminen onnistuu tuossa +5 asteessa ihan hyvin, riippuen vähän hiivastakin, osa toimii kylmemmässä kuin toiset. Hiivauslämpötila kannattaa kuitenkin olla tuota +5 ylempänä, koska muuten käynnistyminen voi olla todella hidasta. Sitten kun hiiva toimii, tuottaa käyminen myös ihan merkittävästi lämpöä, joten oluen lämpö tuskin menee missään vaiheessa tuohon +5:een. Ja käymisen hidastuessa lämpö saakin jo laskea. Muistaa vaan pitää sen diasetyylitauon, ja muistaa että 20 litraa ei lämpene 5 asteesta 20:een ihan hetkessä huoneenlämmössä. paras olisi joku mittari esim. pöntön kyljessä.

Oliko vaahtoamattomassa oluessa happoja? jos ei, niin jokin on ehkä tappanut hiivan, pullokäyminen on tapahtunut liian kylmässä tai hiivaa on ehkä ollut liian vähän (pitkä kypsytys pöntössä). Toinen mahdollisuus voisi olla likainen lasi (esim. pesuainejäämät, pöly)

rupa keittokattilassa vihjaisi huonoon siivilöintiin, kuten itselläni ku mäskään pussissa. Jos on laitteisto, että pystyy kierrättämään vierteen kirkkaaksi ennen keittoa, niin rupaa tulee paljon vähemmän.

Jos saat mäskäyksestä keittoon 20 litraa ja keität sen yhdessä normaalinmallisessa kattilassa siitä haihtunee kiehumisasteesta riippuen 10-25%. Vierrettä voi toki jatkaa vedellä, silloin viisainta on käyttää ominaispainomittaria ja lisätä vettä siihen asti, että haluttu arvo saavutetaan, esim 1.050. Jopa kraanavettä olen lisännyt (mutta älä kerro kenellekkään).

Kaltsu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Kaltsu » To Marras 18, 2010 18:40 pm

Kiitos noista tiedoista ja tässä lisää kysymyksiä:
Mitä luulet tulikohan jo paljon estereitä, kun pönttö istui hiivan laittamisen jälkeen n. 45 h 23 C:ssa?
Miten muuten pääkäymisen loppumisen voi todeta kuin ilmalukon kuplimista seuraamalla? Nytkin kuplimisväli on 25 s. kun pönttö on ollut 5 C:ssa vähän vajaan vuorokauden.
Enpä tiedä mistä tuo vaahdottomuus-muisto on soljunut mieleen, ellei sitten kyse ole ollut tosta liian kylmässä ja liian vähän aikaa käymisestä. Löysin vielä yhden pullon kyseistä satsia ja nyt ainakin parin vuoden jälkeen sihahti ihan nätisti avatessa. Vaahtoa oli vähän, mutta ei nyt sentään mistään omenamehuista voida puhua.
Miten toi sokeroiminen? Teettekö liuoksen? Olen kuullu et jotku pistää pulloon ihan kiteinäkin. Oisko se 0,5 tl sokeria / pullo, sitten 50-50 vesisokeriliuoksena niinku 1 tl/ pullo?

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja VonKluge » To Marras 18, 2010 19:19 pm

Itse starttaan oluen aina 23 asteessa ja sitten siirrän 8 asteiseen kellariin (about 24tuntia), ei vaikuta makuun tosin harvoin noin kauan olen pitänyt.
Käymisen loppu on helppo todeta kun kuplinta loppuu, yleensä noin kylmässä lukko nollautuu eli asettuu molemmilta puolin samalle tasolle. Kannattaa pitää 2-3 viikkoa kylmässä varmuuden vuoksi, ei se siitä huonone.
Itse heitän sokerit pulloon ihan kiteinä, teelusikka(5ml) per puoli litraa on about 3g eli 6g/l. Tällöin tulee ihan mukavasti happoa, sopii lageriin. Sitten vaan pullot vaikka lämpimään 4 viikkoa ja maku on loistava, aikaisemmin otettuna maku on usein heikompi eli odottaminen kannattaa!

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » To Marras 18, 2010 19:25 pm

Kaltsu kirjoitti:Kiitos noista tiedoista ja tässä lisää kysymyksiä:
Mitä luulet tulikohan jo paljon estereitä, kun pönttö istui hiivan laittamisen jälkeen n. 45 h 23 C:ssa?

Se selvinnee maistaessa.. :) Käsittääkseni suurin osa estereistä syntyy juuri käymisen alkuvaiheessa, ja siksi olisi kriittistä kontrolloida hiivauslämpötilaa. Lämpötilojen ollessa korkeat syntyy myös paljon muitakin yhdisteitä (asetaldehydi, sikuna alkoholit), jotka rikkovat lagerin puhtauden ja raikkauden; aleissahan sitä sanotaan sitten vivahteikkuudeksi.. :D

Tuossa sinun tapauksessasi lopputuloksesta tullee mielenkiintoinen, raportoi ihmeessä! Säännöthän on tehty rikottaviksi, ja jos oluesta tulee hyvää, on aivan samantekevää, miten se on tehty!

Ensi kerralla hiivaus reseptinmukaisessa lämpötilassa ja suoraan +5 asteeseen. Pönttöähän voi vielä koittaa eristää hieman ja ainakin ottaa irti lattiasta. +7 lienee vielä ihan hyväksyttävä pääkäymislämpötila, mutta +10 olisi ehkä optimaalinen, koska lämpöä olisi hyvä pystyä laskemaan se noin 5-8 astetta siirryttäessä lagerointiin (Palmer 2006: how to brew, s.100-104).

Tuossa nykyisessä satsissasi pääkäyminen voi olla suurelta osin jo ohi, ja hiiva varmaan hyytyy muutenkin lämpötilan laskiessa, lagerkäyminenhän on vähän verkkaisempaa. Itselläni ainakin tuli selkeä notkahdus kuplimisessa (joka ei muuten välttämättä ole mitenkään vertailukelpoista dataa), seuraavat luvut kuplaa/min
päivä
1. 6
2. 15
3. 15
4. 8
5. 0,7

sitten kun nosti sisään diasetyylitauolle, niin nousi taas 2-3 kuplaan/min.

Jos vertaa perus-ale käymiseen 20-22 asteessa niin tällä hetkellä pääkäymisvaiheessa oleva jouluolueni puskee sellaiset 400kuplaa/min... :super:

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » To Marras 18, 2010 19:30 pm

VonKluge kirjoitti:Itse starttaan oluen aina 23 asteessa ja sitten siirrän 8 asteiseen kellariin (about 24tuntia), ei vaikuta makuun tosin harvoin noin kauan olen pitänyt.

Mistä tiedät vaikuttaako makuun, jos teet aina noin? ;)

Beerconte
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Beerconte » To Marras 18, 2010 19:30 pm

Itse laitan 0,5 tl sokeria/ 0,5l pulloon niin, että jätän muutaman pisaran vettä sinne pulloon ennen kuin laitan sokerin. Kerkiää vähän sulamaan se sokeri ja muutenkin paljon helpompi. Ekaan olutsatsia tehdessä laitoin sokerit suoraan pulloon ilman pientä määrää vettä.. Pullottamisessa olut meinas tulla melkeen joka kerta yli ja muutenkin vitummoinen kiire siinä pullottamisvaihees. :D

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » To Marras 18, 2010 19:38 pm

Beerconte kirjoitti:Itse laitan 0,5 tl sokeria/ 0,5l pulloon niin, että jätän muutaman pisaran vettä sinne pulloon ennen kuin laitan sokerin. Kerkiää vähän sulamaan se sokeri ja muutenkin paljon helpompi. Ekaan olutsatsia tehdessä laitoin sokerit suoraan pulloon ilman pientä määrää vettä.. Pullottamisessa olut meinas tulla melkeen joka kerta yli ja muutenkin vitummoinen kiire siinä pullottamisvaihees. :D

Kaikkein helpoin kun sekottaa koko sokerin vaan veteen, kiehauttaa ja lisää koko satsin sekaan suoraan. Ja kun sille linjalle on kerran lähtenyt, niin oikeasti ei ole mikään vaiva ennen hiivausvaihetta ottaa vierrettä 0,5 litran pullollinen, korkittaa ja laittaa jääkaappiin. sitten pullottaessa vaan korkkaa ja kaataa valmiin oluen sekaan. Jos haluaa niin määrät voi tietty laskea tarkastikin. ko. oluen OG-FG vastaa kysymykseen, paljonko sokeria on tuossa 0,5 litrassa.

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja VonKluge » To Marras 18, 2010 20:15 pm

pettu kirjoitti:
VonKluge kirjoitti:Itse starttaan oluen aina 23 asteessa ja sitten siirrän 8 asteiseen kellariin (about 24tuntia), ei vaikuta makuun tosin harvoin noin kauan olen pitänyt.

Mistä tiedät vaikuttaako makuun, jos teet aina noin? ;)

Eka satsi tuli tehtyä niin että heitin kylmään heti hiivauksen jälkeen. Kuset housussa sitten venttasin kun se ei lähtenyt käymään, olin jo melkein valmis viskaamaan uuden hiiva satsin kunnes vihdoin kolme päivää myöhemmin lukko oli puskenut vedet toiseen laitaan. Mukavasti se pulputti mutta diasetyyli taukoa piti siirtää hieman ja muutenkin olut oli melkein 4 viikkoa käymässä. Joskus tulee tehtyä niin että tekee oluen illalla ja aamulla heittää pytyn kylmään.

Beerconte
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Beerconte » Pe Marras 19, 2010 22:18 pm

pettu kirjoitti:
Beerconte kirjoitti:Itse laitan 0,5 tl sokeria/ 0,5l pulloon niin, että jätän muutaman pisaran vettä sinne pulloon ennen kuin laitan sokerin. Kerkiää vähän sulamaan se sokeri ja muutenkin paljon helpompi. Ekaan olutsatsia tehdessä laitoin sokerit suoraan pulloon ilman pientä määrää vettä.. Pullottamisessa olut meinas tulla melkeen joka kerta yli ja muutenkin vitummoinen kiire siinä pullottamisvaihees. :D

Kaikkein helpoin kun sekottaa koko sokerin vaan veteen, kiehauttaa ja lisää koko satsin sekaan suoraan. Ja kun sille linjalle on kerran lähtenyt, niin oikeasti ei ole mikään vaiva ennen hiivausvaihetta ottaa vierrettä 0,5 litran pullollinen, korkittaa ja laittaa jääkaappiin. sitten pullottaessa vaan korkkaa ja kaataa valmiin oluen sekaan. Jos haluaa niin määrät voi tietty laskea tarkastikin. ko. oluen OG-FG vastaa kysymykseen, paljonko sokeria on tuossa 0,5 litrassa.

Niin siis mulla ei ollu silloin vielä toista käymisastiaa eiku tais olla mut se oli kaverilla lainas..

Deriv
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja Deriv » La Marras 20, 2010 21:23 pm

Mulla oli lämpötila hiivan lisäyksessä vain 15c ja käymistilan lämpötila 11c, mutta silti kävi vuorokauden jälkeen hyvin iloisesti ja muutenkin käyminen sujui hyvin. Ehkä toisella kerralla voisi ottaa varmemman päälle ja lisätä vähän lämpimämpään.

Pullotin eilen ekan lagerini. Humalointi tuntui jääneen liian miedoksi, mutta piru että oli raikasta! Seuraavaksi hunaja-lager ja hiivaksi Saflager W-34/70.

Palaa sivulle “Mäskäten”