Aloittelija+täysmäskäys=?

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

kopolo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Lahti
18 tai yli: Olen

Aloittelija+täysmäskäys=?

ViestiKirjoittaja kopolo » Pe Loka 16, 2009 2:30 am

Ensimmäinen mäskäys olisi tarkoitus viikonloppuna tehdä.
Reseptiksi olen suunnitellut:
n.5-6kg sahtimallasta
~50g fuggles
Muntos oluthiiva
(käytännön syistä, muita aineita ei varmaan pääse hankkimaan)

Maksimi nestemäärä käytettävällä välineistöllä on ~25l.
Minkälaiselta vaikuttaa? puuttuuko joku aines jonka takia kannattas lykätä, että kerkee hankkimaan?
Sitten prosessin toteutuksesta, kysymysten kera... tavoitteena nyt mahdollisimman suoraviivainen toteutus, vähentää virhe mahdollisuuksia, hifistellään sitten kuhan alkuun päästään :geek:

Maltaat ja 15l? vettä sähkökattilaan...
Onko parempi laittaa maltaat kattilaan kylmän veden kanssa ja lämmittää siitä sinne ~68*C vai kuumennetaanko vesi ensteks ja sitten lisätään maltaat? Molempia ohjeita olen löytänyt.
...tunnin verran pidetään tuossa n.68C

Siivilöidään ja huuhdellaan mäski, jossa lisätään vettä 10-15l?

Keitetään vierrettä tunti jossa humalat joukkoon.

Jäähdytetään ja lasketaan käymisastiaan, hiiva joukkoon... annetaan olla pari viikkoa ja pullotus.

Unohtuuko tuolla ohjeella jotain olennaista?

kopolo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahti

Re: Aloittelija+täysmäskäys=?

ViestiKirjoittaja kopolo » Su Joulu 06, 2009 5:55 am

Itse itselleni vastaten, kun nyt muisti tämänkin.
Mäskäys meni miten meni... ominaispaino ennen hiivausta 1052 ja pullotuksessa 1010.
parannettavaa: Suodatus laitteisto, rosterikudossukka tukkeutui välittömästi. "Tiimin" sisäinen tiedon kulku, nyt satsissa (15l) humalaa varmaan 70g josta 50g keitetty yli tunti :oops: . Tuotoksesta tuli todella katkeraa. Saa nähdä jälkikäynnin jälkeen olisko yhtään tasottunut maku, nyt oli turhan tujua omaan makuun, mutta juotavissa kuiteskin =) :jee: kun asennoiduin että täys katastrofi ja viemäröiti oli myös todennäköistä.

greenhorn
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: hyvinkää

ViestiKirjoittaja greenhorn » Pe Syys 24, 2010 22:19 pm

Lainataan vaikka tätä topic:ia. Eli taas kerran on yksi aloittelija ensimmäistä kertaa täysmäskäyspuuhissa. Kymmenkunta uuteolutta tehneenä ajattelin siirtyä tod. näk. kokonaan täysmäskäykseen. Välineistönä omavalmiste kattila jossa bazooka ja lämpömittari. Lämmönlähteenä kaasupullo ja rengaspoltin. Ensimmäinen täysmäskäyssatsi nyt hiivattu ja kaikki meni ihan kivasti. Ainoana ongelmana oli lämpötilan pitäminen vakiona. Tuntuu kaasulla olevan tosi hankalaa. Lämpötila seilasi jossain 62-72 asteen välillä ekat 30 minuuttia. pari kertaa pääsi nousemaan johonkin 78-80 asteen paikkeille ja meni jonkin aikaa ennenkuin sain pudotettua takaisin. Loput 60 min sain pidettyä vähän tasaisempana jossain 66-70 asteessa. Onko tästä lämpötilan heittelystä ja varsinkin näistä lähes 80 asteessa käynneistä jotain merkittävää haittaa?

Ninkasi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Savo

ViestiKirjoittaja Ninkasi » La Syys 25, 2010 2:09 am

Itse mäskään 16l kattilalla sähköliedellä lämmittäen. Levyn tehoista ei mitään tietoa. Perus-lieden keittolevy, jolla tosin 14l kattilallisen kiehumaan saaminen kestää yli puoli tuntia mutta eipähän mäski pala pohjaan niin helposti. ;)

Mäskäystekniikkanani on sekoittaa mäskiä koko ajan rauhallisesti ja pitää levy kolmosella kun tahdon pitää lämpötilan suht. vakiona. Kun kohotan lämpötilaa, kytken levyn teholle 4-5 ja sekoitan kovempaa, niin lämpötila nousee tasaisesti joka puolelta ja vähitellen. Tälleen hoidan sokeroitumistauot.

Yleensä teen aluksi kutosteholla alkulämmityksen - lämmitän veden kylmästä porakaivovedestä noin 35ºC -sisäänmäskäykseen ja laitan maltaat veteen. Tästä siirryn tehoa pudotellen 50ºC -proteolyysitaukoon. Yleensäkin sekoitan mäskiä lähes koko ajan. Sähköliesilämmityksellä varmaan lähes pakko tai tavara lämpiää (liikaa) vain pohjalta ja entsyymit tuhoutuu yms. ikävää.

Joku voisi ehkä sanoa että kylmälaukulla olisi helpompaa, mutta tykkään käsityön tunnusta prosessissa ja mulla on joku perfektionistinen fiksaatio tuohon monitaukomäskäykseen. :P

greenhorn
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja greenhorn » La Syys 25, 2010 11:00 am

Itselläni ei ollut sen kummempaa mäskäysohjelmaa. Yritin vain pitää lämpötilan jossain 68 asteen paikkeilla. Ja varmuuden vuoksi 90 minuuttia. Toteutunutta hyötysuhdetta en osaa laskea, mutta ei ollut mikään päätä huimaava. Sain 6kg:sta sahtimallasta 25 litraa 1.048 vierrettä. (siis keittämisen jälkeen)

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Syys 27, 2010 1:51 am

greenhorn kirjoitti:Onko tästä lämpötilan heittelystä ja varsinkin näistä lähes 80 asteessa käynneistä jotain merkittävää haittaa?

Vaikea sanoa tapauskohtaisesti, mutta yleisesti ottaen entsyymit kyllä tuhoutuvat tuossa lämpötilassa. voi tosin olla, että lämpötilan vaihtelu on ollut suurta vain mittauskohdassa, jolloin kokonaistuhot on jääneet pienemmäksi. kuumemmassa lämpötilassa (yli 70) käymiskelpoisia sokereita syntyy vähemmän, eli oluestasi voi tulla makeampaa kuin ehkä olit suunnitellut ja alkoholi % jäädä hieman alemmas. Kuitenkin ensimmäiset 30 minuuttia on lämmöt olleet ok, niin uskoisin ettei mitään hätää ole, ainakin joidenkin lähteiden mukaan suurin osa konversiosta tapahtuu juuri tuon ensimmäisen 30 min aikana, jonka jälkeen entsyymiaktiivisuus laskee joka tapauksessa huomattavasti (väittäkää vastaan jos eri näkemyksiä).

kannattaa ehkä yrittää eristää kattilaa jotenkin ja käyttää poltinta maltillisesti. Tai käyttää esim uunia (mun 16l kattila menee ainakin ihan nätisti) lämpö 50-75 tai saunaa hyväksi. tai sitten nostaa lämpöä lisäilemällä kuumaa vettä tai keittämällä osaa mäskistä. tai jos löytyy nuotiopaikka niin kuumentelee kiviä ja nakkelee sekaan... :cheers1:

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Syys 27, 2010 23:46 pm

greenhorn kirjoitti:Toteutunutta hyötysuhdetta en osaa laskea, mutta ei ollut mikään päätä huimaava. Sain 6kg:sta sahtimallasta 25 litraa 1.048 vierrettä. (siis keittämisen jälkeen)

Näillä mennään sinne 64 % hyötysuhteeseen.

greenhorn
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja greenhorn » Su Loka 10, 2010 20:50 pm

Nyt 2 satsia mäskänneenä tähän asti olen huomannut vasta yhden ongelman. Oluistani tulee todella sameita. Mitkähän tekijät vaikuttavat oluen kirkkauteen? Ainakin nopea jäähdytys tietääkseni, mutta onko muuta? Minulla on käytössä vesikiertoinen kuparikierukka, ja se on mielestäni aika tehokas.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Su Loka 10, 2010 21:14 pm

no keittämisen ja jäähdyttämisen lisäksi kaksi asiaa ainakin:

Mäskäysohjelma (eli juuri ne alhaisempien lämpötilojen tauot, jossa sameutta aiheuttavia proteiineja pilkkoutuu erilaisten entsyymien toimesta, itse olen pitänyt 50-55 astetta n. 15min) ja

kylmäsäilytys (ainakin omien oluideni kohdalla olen huomannut, että kirkastuminen jatkuu viikkoja, jopa kuukausia, ennen kuin saavutetaan täysin kirkas olut, ei tosin aina. Tässä on sitten enemmänkin kyse hiivan aiheuttamasta sameudesta.)

Kuparikierukka on erittäin tehokas jäähdytysmenetelmä, eikä ongelma varmastikaan johdu siitä.

Voihan oluen tietysti myös suodattaa, mutta siitä minulla ei ole kokemusta. Tällä menetelmällä saisi myös hiivasakatonta olutta, mutta karbonoinnin kontrollointi voisi tulla ongelmaksi, ainakin jos aikoo pullottaa oluen.

greenhorn
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja greenhorn » Su Loka 10, 2010 21:36 pm

Joo täytyy koittaa ens kerralla pitää toi tauko. Oon tähän asti alottanu jostain 64 asteesta. Eli se vois hyvinkin auttaa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Loka 10, 2010 21:57 pm

Hmm. hmm- hmm. Todellakin.
Nyt kun muistelen asioita taaksepäin. Ensimmäiset mäskäykset tein "vaiheilla" ja en muista niissä sameutta olleen.
Sittemmin aloin käyttämään kylmälaukkua jms. mihin "päti" parhaiten yksivaihemäskäys. Silloin oli olut todellakin, sameampaa.
Muistan koittaneeni irish mossia ja tuntui kuin olut olisi vain samentunut enemmän. Siis "ongelma" oli kylmä saostuma, eli olut oli sameaa kylmänä.
Koska samaa oli muillakin ja se ei makuun vaikuttanut, en isommin tuosta välittänyt.
Nyttemmin kun on tullut palattua vaihemäskäykseen on oluetkin pysyneet kirkkaampina.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Loka 11, 2010 1:21 am

Aivan samantyyppisiä kokemuksia itselläkin. Oluet oli kirkkaita siihen asti kun tein ekan kylmälaukkumäskäyksen. Sekin kyllä alkoi kirkastumaan oltuaan pari kuukautta kylmässä.. ? Vaikka makuun ei ehkä niin vaikutakaan, niin kyllä se silti on mukavempi juoda kirkasta olutta (silloin kun sen kuuluu olla kirkasta), väri on helpompi arvioida ja jotenkin makukin tuntuu raikkaammalta, puhumattakaan siitä että oluen uskottavuus kohenee ainakin kavereiden silmissä... :)

Hetsis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja Hetsis » Ma Loka 11, 2010 7:39 am

Oletteko vaihemäskääjät huomanneet, että oluen vaahto olisi heikompi? Itse kokeilin myös proteiinitaukoa sameuden takia, mutta aivan kuin se vaikuttaisi vaahtoon?!
Nykyään teen yksivaihe kylmälaukkumäskäyksiä ja kylmäkypsytän/lageroin oluet 1-2 C noin kuukauden. Tulee melko kirkasta, paitsi jos kuivahumaloi reilusti.
Onko kukaan kokeillut isinglassia?

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Loka 11, 2010 8:09 am

En osaa sanoa vaahdosta, onko heikompi vai ei. Luonnollisesti sen kuuluisi olla heikompi, mutta ei minulla omasta mielestäni ole ollut ongelmia vaahdon suhteen kuin oikeastaan imperial stoutissa, eli siis vaahdon pysyvyydessä. Tosin ei tuon tyylin kauppallisissakaan vaahto oikein tahdo pysyä. Vaahtonhan voi vaikuttaa esim. vehnän, ohran ja esim. carapilsin avulla. Öö miten kuivahumalointi sinulla vaikuttaa. Omissa versioissani kuivahumalointi kirkastaa oluen nopeammin. Olen kerran koittanut isinglassia ja kirkkaana olut pysyi ;) Pitäisi näitä kokeiluja tehdä niin, että kokeilee jotain uutta vain osaan oluesta, niin voi sanoa vaikuttaako jokin johonkin ja miten :oops:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Loka 11, 2010 13:31 pm

http://www.aussiehomebrewer.com/forum/i ... opic=48642

En tiedä näkyykö mutta tuossa keskustelua nyt esillä olleista aiheista.

Hetsis
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja Hetsis » Ma Loka 11, 2010 19:09 pm

Olen viime aikoina käyttänyt pellettejä ja ne mielestäni tuovat sameutta. Sameutta, joka ei tahdo pudota vaikka kuinka kylmässä kypsyttelisi. En ole pariin vuoteen käyttänyt kukintoja, joten niistä en osaa sanoa.

greenhorn
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja greenhorn » Ma Loka 11, 2010 19:16 pm

Ite kans käyttäny näissä molemmissa täysmäskäyssatseissa pellettejä.(Ja molemmista tullu sameita) Eli siinä vois olla kans yks asiayhteys.

greenhorn
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja greenhorn » Ma Marras 08, 2010 15:08 pm

Viikonloppuna mäskäsin taas yhden satsin. Toisin kuin edellisissä erissä, pidin sen "proteiinitauon" 50-55 astetta 15 min. Ja humaloin tällä kertaa kukinnolla pellettien sijaan. Vierre oli heti huomattavasti kirkkaampaa. =) Saa nähdä miltä olut sitten pulloissa näyttää...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Marras 08, 2010 20:00 pm

Hmm. Itse en ole nähnyt yhteyttä pelletien ja sameuden kanssa. Olen jopa kuivahumaloinut pelleteillä ja sekin satsi kaikki pellettiä, 45, 10, 2 ja 0min + kuivahumalat.
Sameutta on jäänyt eniten kun tein yksivaihemäskäyksiä ja keitin 60 min. Silloinkin sameus esiintyi jääkaappi kylmissä oluissa. Nyt kun olen tehnyt monivaihe mäskäyksiä ja ulosmäskäyksen sekä keittänyt 90 min ovat oluet olleet vapaita sameudesta. Jopa NoChill kuubista olut on tullut kirkkaana käytyään loppuun. Toki nyt kun Therminator käytössä ainakaan jäähtyminen ei pitäisi olla ongelma.

greenhorn
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja greenhorn » Ma Marras 08, 2010 21:52 pm

Seuraavassa erässä aion käydä mäskäysohjelmassa ns. kaikki vaiheet läpi. Lisäksi meinaan keittää vierrettä 90 min ja humaloida pelleteillä, koska niitä vielä reilusti on. Sitten olen taas viisaampi tässä sameus ongelmassa, joka minua eniten tällä hetkellä omissa oluissani askarruttaa.

Palaa sivulle “Mäskäten”