Automaattikattilan mäskipatja ei vedä kunnolla

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Wursti
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Oulu
18 tai yli: Olen

Automaattikattilan mäskipatja ei vedä kunnolla

ViestiKirjoittaja Wursti » To Kesä 28, 2018 17:21 pm

Terve!

Ostin pari kk sitten Brew monkin, johon oon kyllä ollut tyytyväinen. En vaan osaa vielä käyttää sitä oikein.

Pari ekaa panoa sujui hyvin ja mäskipatja huilasi erittäin hyvin. Nyt viimeisimmät panot on ollu melko tukkoisia riisinkuorien lappaamisesta huolimatta. En oo käyttänyt mitään vehnää, ruista tms. mikä tukkii mäskipatjaa. Patja menee turhan tiiviiksi. Oon testannut eri määriä vettä mäskäyksessä eikä silläkään oo ollut vaikutusta. Oluet ovat olleet kaikki melko lailla yhtä vaaleita ja saman vahvuisia.

Mäskäystehokkuus mulla on kokoajan ollut 100%:n molemmin puolin, mikä viittaa vahvasti liian hienoon rouhintaan. Kuitenkin myllyn asetukset on lukittu ja ensimmäiset täydellisesti onnistuneet mäskäykset on myös tulleet samalla tehokkuudella. Silmämääräisesti rouhintakarkeus näyttää hyvältä. Testailen kuitenkin seuraavissa panoissa nostaa karkeutta vähän reilummin.

Voiko joku mun omissa menetelmissä pistää mäskipatjan liian tiiviiksi? Esimerkiksi väärä virtausnopeus pumpussa? Ensimmäisissä hyvin huilanneissa mäskäyksissä aloitin suoraan sakkarifikaatio-lämpötiloissa, kun taas tukkoisissa oon aloittanut proteiinitauosta. Ei kai tämän pitäis vaikuttaa?

Vinkkejä näiden kattiloiden käytöstä otetaan siis vastaan, homma kyllä toimii jotenkuten, mutta set & forget -tyyliin on vielä matkaa!

Palaa sivulle “Mäskäten”