Vinkkejä ensimmäiseen osittaismäskäykseen

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Hamina
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Vinkkejä ensimmäiseen osittaismäskäykseen

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Pe Loka 02, 2009 14:22 pm

Tuliko testattua miltä vierre maistui?

Tuli tosiaan. Hieman savua, vahvan humalainen. Enempää ei muista, onhan tuosta jo aikaa. Jännityksellä odotelessa sitä hetkeä kun pääsee joskus korkkaamaan.
Tuo lisäys heikentää hieman kuivahumaloinnin vaikutusta enkä ole kokenut sitä muutenkaan tarpeelliseksi, koska pääkäymisen jälkeenkin hiilidioksidia kertyy jonkin verran.

Totta, itsellä se on ikään kuin "ei vara venettä kaada", eli pienissä erissä koitan varmistaa ettei pyttyyn jää happea pilaamaan satsia. Pitäis miltei etsiä pieniä koe-eriä varten jokin 15l kannellinen elintarvikemuovinen ämpäri.

Nestehiivan (kuten kuivahiivankin) voi pestä ja uudelleen käyttää, jolloin kustannukset sen osalta laskevat huomattavasti. Itse olen yleensä käyttänyt 2-3 kertaa saman hiivan pesemättä.

Juu näin olen kuullut, ehkä nestehiivan kannalta voisi olla jopa järkevää, mutta en kyllä rupeaisi kuivahiivoja pesemään, sen verran halpoja ovat.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Loka 02, 2009 22:10 pm

Johnny Rio kirjoitti:Elikkäs tämä olut on nyt kakkosastiassa, mutta "pano" meni osapuin näin:
Aloitin maltaiden rouhimisella. Myllyn puuttuessa koitin ensin kaulimella, hidasta ja tuskaista. Sitten kokeilin tehosekoitimella, ja kappas pulssitoiminolla saikin sopivasti murskattua maltaita, tosin maltaita ei voinut laittaa kuin hieman, jotta pohjalla ei olisi jauhoa ja päällä ehjiä jyviä.

Kekseliästä etten sanoisi. Huono puoli tuossa on se, että maltaan kuorikin rikkoontuu. Eli:
1. Ilman pussia tehtäessä mäski ei siivilöityisi helposti koska siivilöivää kuorta ei olisi.
2. Kuoren tanniinit on helpommin irtoamassa. Mutta ei liene merkityksellistä pienissä määrissä.

Mäskiä keittelin pussissa aluksi 40, tai 50 asteessa (ei muista enään) n. 30min, sitten n. 65 asteessa reilun tunnin, lämpöä lisää n. 70c jossa vajaa tunti ja lopuksi n. 15min 78c. Pussin avulla siivilöintikin onnistui suht helposti, parilla huuhtelulla 6l (kattilallinen) vierrettä. -> vierre jäähtymään vesihauteeseen n. tunniksi.

Hep!
Miksi välijäähdytys?
Muistiinpanojen tärkeys ennen, tehtäessä ja jälkeen...
Jos tästä nyt tulee maailman paras olut miten toistat reseptin? ;)

Seuraavaksi keitimme tämän mäskätyn vierteen 6,2l kattilassa, sekä uutteen+spraymaltaan 5l kattilassa. Keittoaika oli tunnin verran kiehumishetkestä. Humalat lisättiin siis tähän isoon kattilaan ohjelmalla:
30g N.B 60 min
25g N.B 30 min
25g Cas. 15 min
25g Cas. 2 min

Tämän jälkeen vierteen jäähdytys vesihauteessa, pari kertaa vaihdettiin vettä, aikaa meni ehkä 20min. kun lämpötila oli laskenut jo 22c. -> siivilöinti ja vierre käymisastiaan, vettä päälle n. 18l asti. Sitten iltajumppana vierteen ilmaus, ja valmiina ollut "startteri" päälle.

Keitittekö myös uutteita sen tunnin? Vartti piisaa.
Aika tehokkaan tuntuinen jäähdytys, pitäisi ainakin onnistua sen puolesta =).

Kävi miltei 4vrk, kunnes alkoi hiipua, siirto kakkospyttyyn päälle 30g cascadea, sekä n.150g spraymallasta, jotta syö hapen pois kakkosastiasta (30l astia). Pulautteli seuraavana päivänä jopa hieman vesikuplia.

Kuten Joose, en ole itse laittanut koskaan lisäravintoa kakkos pyttyyn. Joka tapauksessa astian vaihto vapauttaa hiilidioksidia joka on sitoutunut olueen. Eli aina on vähän kuplannut vaihdon yhteydessä. Keitithän spraymaltaan ennen pyttyyn lisäämistä?

Huomioita:
1. 6l kattila on mallasmäärälle pieni, lisäksi liedellä lämpötilan ylläpito on todella hankalaa. Pitää kehitellä tähän jotakin.
2. Nestehiiva tuntui aluksi epävarmalta, mutta hyvin lähti käymään. (lopputuloksen näkee sitten joskus). Ylipäänsä hieman työläs ja kalliinpuoleinen.
3. Maltaiden rouhinta kaulimella on aivan järkyttävän hidasta, tehosekoittimella osa jää "rouhiintumatta" osan jauhoontuessa liikaa, joten tarkkana saa olla koko ajan. Mylly olisi paras, mutta eipä näillä määrillä oikein tunnu fiksulta, ainakaan emännän mielestä..
4. Isommassa kattilassa olleesta vierteestä hävisi keittäessä pari litraa nestettä, ilmeisesti kuuluu asiaan?
5. Tuo nestehiivan käyminen oli paljon leudompi kuin aikaisempien kuivahiivojen (coopers, brewferm), johtunee osittain matalammasta lämpötilasta.
6. Maltaita ja humalaa jäi ylitse, joten pitää vissiin ruveta säätämään seuraavaa reseptiä.

1. Totta.
2. Kyllä.
3. Hmm. virittele jotain. Kaksi karheaa telaa riittää. Mankeli.
4. Kuuluu. Yleensä haihtumista tapahtuu ~9 - 15% tunnissa.
5. Mahdollisesti, tai sitten hiivausaste oli pienempi tai jos lämpötila oli hiivan alapäässä tai jms.
6. Ehdottomasti =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » La Loka 03, 2009 2:29 am

Kekseliästä etten sanoisi. Huono puoli tuossa on se, että maltaan kuorikin rikkoontuu. Eli:
1. Ilman pussia tehtäessä mäski ei siivilöityisi helposti koska siivilöivää kuorta ei olisi.
2. Kuoren tanniinit on helpommin irtoamassa. Mutta ei liene merkityksellistä pienissä määrissä.

Heh, jos ihan suoraansanotaan, niin itsellä loppuu miltei tyystin ymmärrys kun aletaan puhua tanniineista, yms. Mutta sen ymmärrän, että tarkoitus on vain rouhia, ei jauhaa, oli syy mikä hyvänsä =)
Kuten sanoin tähän täytyy kehittää jotakin, opiskelijabudjetilla ja heppoisella valikoimalla käyttökelpoista materiaalia ei ihan helppo nakki.

Hep!
Miksi välijäähdytys?
Muistiinpanojen tärkeys ennen, tehtäessä ja jälkeen...
Jos tästä nyt tulee maailman paras olut miten toistat reseptin?

Oikeastaan ajatus välijäähdytykseen löytyy Heikki Halmetojan kirjasta Oluen ja kotiviinin valmistus. Jossa mäskäys kappaleen lopussa herra kertoo kutakuinkin että "Tämän jälkeen jäähdytän syntynyttä vierrettä kylmässä vedessä reilun tunnin, jotta vierre kirkastuisi". En tiedä onko tämä yleinen käytäntö, mutta näin tehtiin. Osin taukoa syntyi siksikin, että panimomestareiden oli välillä syötävä raskaan työn lomassa :)
Juu itseasiassa tarkat muistiinpanot on, mutta en jaksanut kaivaa niitä esiin tarkistaakseni jokaista pikkuseikkaa tähän, jos teen uudestaan, niin tallessa on =)
Keitittekö myös uutteita sen tunnin? Vartti piisaa.
Aika tehokkaan tuntuinen jäähdytys, pitäisi ainakin onnistua sen puolesta

Itseasiassa kyllä, varmaan piisaisi, mutta edestakaisin juoksentelu levyltä käymisastialle ei ole kovin mukavaa, tuskin pidemmästä keitosta haittaakaan on?
Hehe, ihmeteltiin myös että nopeasti laski lämpötila alas, ihan lavuaariin kattila, johon kipattiin valmiina ollutta jäävettä (siis lavuaariin kipattiin).

Tässäkohtaa voi pohtia miksei laadukkaita kuivahiivoja, kuten vaikkapa SAfbrew, nottingham, jne ole saatavilla suomessa, myöskin valmiiksi rouhituilla maltailla olisi mielestäni(ainakin tämän jälkeen) markkinarako

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Loka 03, 2009 19:28 pm

Itseasiassa kyllä, varmaan piisaisi, mutta edestakaisin juoksentelu levyltä käymisastialle ei ole kovin mukavaa, tuskin pidemmästä keitosta haittaakaan on?
Hehe, ihmeteltiin myös että nopeasti laski lämpötila alas, ihan lavuaariin kattila, johon kipattiin valmiina ollutta jäävettä (siis lavuaariin kipattiin).

Nyt en ymmärtänyt tuota juoksentelu juttua. Eli siis jos kyseessä on mikä tahansa keittotapa (levy, kaasu jne) ja on mahdollisuus keittää samaan aikaan kahdella kattilalla, voihan toisen kattilan laittaa kiehumaan myöhemmin. Vaikka kyseessä olisi puuhella voi toisen kattilan laittaa myöhemmin hellalle. Jos taas on vain yhden kattilan keittomahdollisuus niin lyhyempi aika toiselle keitolle on eduksi. Pidemmästä keitosta ei sinällään ole haittaa, mutta se tummentaa ja karamellisoivierrettä. Uutteisen tapauksessa jopa enemmän kuin itse mäskätyn vierteen kohdalla. Tällä lienee tekemistä sillä, että uutehan on kokoon keitettyä vierrettä. Vierteeseen jää entistä vähemmän käymiskelpoisia sokereita.

Tässäkohtaa voi pohtia miksei laadukkaita kuivahiivoja, kuten vaikkapa SAfbrew, nottingham, jne ole saatavilla suomessa, myöskin valmiiksi rouhituilla maltailla olisi mielestäni(ainakin tämän jälkeen) markkinarako

Tästä syystä olen aina tilannut "suuria" määriä juurikin Fermentiksen ja Lallemand / Danstarin kuivahiivoja ja hakenut isoja säkkejä maltaita. Eli voin myydä hiivoja ja maltaita jos joku sattuu tarvitsemaan. Maltaat sekä kokonaisina että rouhittuna.

Oikeastaan ajatus välijäähdytykseen löytyy Heikki Halmetojan kirjasta Oluen ja kotiviinin valmistus. Jossa mäskäys kappaleen lopussa herra kertoo kutakuinkin että "Tämän jälkeen jäähdytän syntynyttä vierrettä kylmässä vedessä reilun tunnin, jotta vierre kirkastuisi". En tiedä onko tämä yleinen käytäntö, mutta näin tehtiin. Osin taukoa syntyi siksikin, että panimomestareiden oli välillä syötävä raskaan työn lomassa :)
Juu itseasiassa tarkat muistiinpanot on, mutta en jaksanut kaivaa niitä esiin tarkistaakseni jokaista pikkuseikkaa tähän, jos teen uudestaan, niin tallessa on =)

Enpä ole lukenut herran kirjaa mutta en muista myöskään lukeneeni vastaavasta lukemistani. Johtuisikohan tuo siitä, että vierrettä ei ole kierrätetty (esim. pussimäskäyksessä aika mahdotonta) ja halutaan jättää astian pohjalle mahdollisimman paljon sakkaa.

Hyvä, että muistiinpanot löytyy.

Ne tanniinit antavat epämiellyttävää kitkeryyttä (huom. ei katkeruutta) makuun.

Koitan tuonne väline puolelle tehdä jonkinlaisen kuvauksen myllyn toiminnasta. Josko joku innostuisi valmistamaan halvalla sellaisia.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » La Loka 03, 2009 20:41 pm

Nyt en ymmärtänyt tuota juoksentelu juttua.

Joo ihan totta, ei pitäisi puoli kahden aikaan yöllä koittaa kirjoittaa mitään :nauru:

Eli voin myydä hiivoja ja maltaita jos joku sattuu tarvitsemaan. Maltaat sekä kokonaisina että rouhittuna.

Hyvä bisnesidea, tällä hetkellä ei ole tarvetta, mutta pistetäänpä korvan taakse, tulevaisuutta ajatellessa.
Enpä ole lukenut herran kirjaa mutta en muista myöskään lukeneeni vastaavasta lukemistani. Johtuisikohan tuo siitä, että vierrettä ei ole kierrätetty (esim. pussimäskäyksessä aika mahdotonta) ja halutaan jättää astian pohjalle mahdollisimman paljon sakkaa.

Saattaa olla, itse olen pistänyt silmälle, että oluenpanossa ei ole olemassa kovin montaa "sääntöä", vaan ennemminkin jokainen tekee vähän omalla tavallaan. Johtuen erilaisista välineistä, tavoista, lämpötiloista, jne.

Koitan tuonne väline puolelle tehdä jonkinlaisen kuvauksen myllyn toiminnasta. Josko joku innostuisi valmistamaan halvalla sellaisia.

Tästä voisi olla hyötyä, jos saisi edes jonkinlaisen aikaiseksi.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Loka 05, 2009 13:52 pm

Itselläni on maltaiden rouhimiseen käytössä tv-shopista ostettu magic bullet.. toimii yllättävän hyvin, koska sitä voi käyttää myös vaakatasossa ja heiluttaa kuten shakeria. rouhii n. 300g kerralla n. puolessa minuutissa. tosin saa olla tarkkana..

mäskäämisen olen tehnyt 10 litran kattilassa siihen sopivassa mäskäyspussissa siten, että lämmitän mäskin hellalla aina haluttuun lämpötilaan vaiheen mukaan koko ajan sekoittaen (olen käyttänyt digitaalista paistimittaria) ja kun oikea lämpötila on saavutettu laitan kattilan kansineen n.85 asteiseen uuniin (vain ylävastus päällä). Lämpömittari näyttää koko ajan lämpötilan, joka pysyy esim. 65 asteessa 30-45min oikeinkin hyvin. sitten hellalla taas nostan lämmöt 73 asteeseen ja takaisin uuniin. helppoa kuin heinänteko!

uutten lisään tyypillisesti vierteen sekaan n. 15min ennen humalien keiton loppua.

Jäähdyttäminen on itselläni ollut pieni ongelma, kokeilin viimeisimpään satsiin lisätä veden sijasta jäätä. sai hyvin jäähtymään (n3min :)...), mutta en ole täysin varma kuinka steriiliä jää on (pakasterasioissa jäädytettyä kraanavettä). Jos jollain on myydä kuparinen jäähdytyskierukka niin voisin ostaa..

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ma Loka 05, 2009 16:44 pm

Luin eilen joltakin lontoonkieliseltä kotiolut foorumilta, että olisi kanadan puolella ihan suht yleistä tuo "blenderin" käyttö rouhinnassa.

Jäähdyttäminen on itselläni ollut pieni ongelma, kokeilin viimeisimpään satsiin lisätä veden sijasta jäätä. sai hyvin jäähtymään (n3min :)...), mutta en ole täysin varma kuinka steriiliä jää on (pakasterasioissa jäädytettyä kraanavettä)

Itse mietin sellaista, että ensin desinfioisi ison parin litran lasikannun ja laittaisi sen täyteen jäitä, ja upottaisi sen vierteeseen, mutta tiedä sitten kestäisikö moista lämpötilanvaihtelua? tai desinfioisi jääpalapusseja ja käyttäisi niitä. Toisaalta edellinen satsi jäähtyi yllättävän nopeasti.
Tuli muuten mäskäyksestä mieleen, että miten suuri vaikutus on sillä, että kattilassa lämpötilan vaihtelu on ainakin itsellä todella suuri, pohjalla saattaa olla miltei 10-20c kuumempi kuin pinnalla? tämä on toki ihan luonnollista, mutta miten pitää oikea lämpötila yllä, mittaako lämpötilan pohjalta, keskeltä vai miltei pinnasta?

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Pe Loka 09, 2009 2:03 am

Tänään tuli pullotettua, fg 1,012. Samalla piti toki kokeilla miltä tuote maistuu ja oli kyllä pahuksen humalainen maultaan ja tuoksultaan, savua hieman taustalla. Toden. pullossa tuo humalan maku hieman laimenee, mutta tämän näemme muutaman viikon kuluttua, kun ehkä, siis ehkä avaan ensimmäisen testipullon.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ke Marras 11, 2009 20:55 pm

Nyt on muutamia pulloja tyhjennetty joten on arvion paikka.
Ulkonäöltään olut on lähes mustaa, vaahtokukka on todella kaunis ja pitkäkestoinen. Tuoksussa on selvää cascaden aromeja sitrusta, hieman mäntymäisyyttä. Maultaan kohtuullisen katkera, suht täyteläinen, savumallasta ei erota kuin hyvin hyvin pienenä vivahteena jossain taka-alalla, eli weyermanin tuote on todellakin mieto, hieman pistävä. Suutuntuma on keskitäyteläinen, mallasta voisi olla maussa enemmänkin. Ylipäätään ihan kelpo olut, ehkä korvaamalla savumaltaan muilla esim. cara120+victorymallas, tms. voisi olla paikallaan, British Ale hiiva oli yllättävän neutraali, hieman hedelmäisyyttä olisi voinut olla enemmänkin.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Pe Helmi 19, 2010 2:07 am

Aikaa kulunut tästäkin keitoksesta joten viilausta luvassa tähän. Ajattelin tehdä seuraavaksi tällaisella pohjalla:

1800g Muntons Light uute
1000g Finlandia uute
400g Pilsner mallas
300g Cara-Pils
300g Caramel-120L
300g Munich
50g Special B

60min, 50 g Brewer's Gold
20min, 25 g Styrian Goldings
10min, 35 g Cascade
2min, 35 g Cascade

Kuivahumalointiin, 30g Cascade
Hiivana vanhasta satsista pesty Wyeast Abbey 2.

Mäskäys, uunia hyväksi käyttäen, ehkäpä 30min 48-50c, 60min 63-65c, 30min 70-73c, sekä 15min 78-80c ulosmäskäys. Mielipiteitä?

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Pe Helmi 19, 2010 16:23 pm

vesi herahti kielelle kun luin tuota reseptiä.. asiantuntija en ole, mutta luulisi tuosta sopasta syntyvän jotain melko täyteläistä (tietysti veden määrästä riippuen) ja aromikkaan humalaista tummahkon punertavaa ilonektaria. Hiivasta ei ole kokemusta, mutta ilmeisesti tavoitteena saada lievän hedelmäinen ja lämmittävä aromi. hiivahan määritellään high-gravity hiivaksi, joten itse ehkä lisäisin joukkoon vielä sokeria, kenties fariinisokeria, sen käytöstä on ainakin hyviä kokemuksia.. jos siis haluaa lämmittävää alkoholin tuntua olueen.

kokemusta ei siis vastaavasta oluesta ole, mutta kun mielepiteitä pyysit... :nauru:

mäskäykseen liittyen, miten teet lämpötilan nostot? itse olen kokeillut kolmea tapaa

1.lämmitän koko mäskiä hellalla : olen huomannut että kestää ehkä liian kauan (kun täydellä teholla ei uskalla posottaa), ts. tarkkoja aikoja/lämpötiloja on vaikea sanoa kun mäski kuumenee pohjasta helposti jopa 80 asteeseen jos ei ole tarkkana... tuhoutuuko tässä niitä tärkeitä entsyymejä?

2.lisää aina kiehuvaa vettä : no vettä on tietysti lopussa aika paljon :lol:

3.ottaa aina osan vierteestä eri kattilaan keitettäväksi: sokereita karamelisoituu jonkin verran?

joku fiksu voisi kommentoida, miten nämä asiat vaikuttavat mäskäyksen lopputulokseen.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ma Helmi 22, 2010 22:43 pm

mäskäykseen liittyen, miten teet lämpötilan nostot? itse olen kokeillut kolmea tapaa

Mäskäys 6l kattilassa ja pussissa (suurin mitä on), lämmitän veden/mäskin hellalla haluttuun lämpötilaan, jonka jälkeen laitan sen uuniin, jossa pidän (ohjelmasta riippuen) n. 50-100c jolloin mäskin lämpötila pysyy suht tasaisena, sekoittelen n. 10min välein mäskiä, jolloin se hieman jäähtyy, mutta uunin lämpöä nostamalla sen saa melko helposti takaisin haluttuun. Mäskäyksen jälkeen pussi pois ja vedenkeittimestä kuumaa vettä (78-85c) huuhteluun, jotta saadaan kattila keittoa varten täyteen. Uutteet keitän yleensä 5l kattilassa, ja mäskätyt maltaat siinä kuusilitraisessa. Jäähdytys altaassa, johon vettä, sekä näin talvella lunta, jolloin lämpötila tippuu kahdenkymmenen tiettymille n. 30-45min.
Satsin kooksi suunnitelen jotakin 15-18l väliltä.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ma Maalis 01, 2010 20:33 pm

Tuli tänään tämä lapottua kakkospyttyyn, jonne meni n.30g cascadea kuivahumalointiin. Osan siirsin pieneen muutaman litran pyttyyn johon lisäsin 1,5dl rommia sekaan, ihan vain kokeilumielessä.

Palaa sivulle “Mäskäten”