Ensimmäinen mäskäys

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Panoukko
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Rovaniemi
18 tai yli: Olen

Ensimmäinen mäskäys

ViestiKirjoittaja Panoukko » La Touko 05, 2018 22:49 pm

Hei,

Nyt kolmen uutteesta valmistetun olutsatsin jälkeen olen ajatellut siirtyä mäskäämisen maailmaan.
Hankittavista välineistä varmaan kattila on tärkein, joten millaista suosittelisitte ja mistä niitä löytyisi? Kuinka suuri kattila tarvitaan esim. 10 litran batcheja varten? Myös kaikki muut rautalangasta väännetyt vinkit ja neuvot mäskäämiseen tervetulleita.

:cheers1:

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

Re: Ensimmäinen mäskäys

ViestiKirjoittaja cob » La Touko 05, 2018 23:34 pm

Itsellä on 21 litran kattila jossa sekä mäskään että keitän ja se ei ole yhtään liian iso 10 litran täysmäskäyserään. Varsinkin vahvempia oluita tehdessä. Liian pienillä kattiloilla tolskatessa tulee säätöä ja sotkua. Jos pussimäskäät esim. uunissa samalla kattilalla, mahtuminen uuniin kantsii toki varmistaa.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Wursti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Wursti » Su Touko 06, 2018 21:57 pm

10L taitaa olla ehdoton minimi, millä porukka pussimäskää.15L kattilalla taitaa olla jo vähän enemmän pelivaraa. Minä käytin aikaisemmalla setupilla 15L ja 10L kattilaa mikä toimi riittävän hyvin, toisella mäskäys ja toisella huuhteluveden keitto, molemmilla vierteen keitto. Yli 20L satsit oli isoimpia tuolla.

Mulla olis tuo 10L kattila ja pesuvadeista tehty kuurna/siivilä menossa kierrätykseen, jos sulla on nuille käyttöä ja saat ne jotenkin kulkeutumaan Oulusta Rolloon(?) niin mieluummin antaisin nuo tarvitsevalle ku vien kierrätyskeskukseen ja roskiin.

Panoukko
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Panoukko » Su Touko 06, 2018 23:26 pm

Tuotapa en huomioinutkaan, että kattiloita täytyy olla käytännössä siis 2 kpl. Toki voin ottaa vastaan, mikäli tosiaan kierrätykseen muuten menossa. Puolentoista viikon päästä olisin Oulun läpi kulkemassakin.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ma Touko 07, 2018 8:02 am

Jos pussimäskäys on mielessä niin ison kattilan hankkimisen sijasta kantsii miettiä myös kylmälaukkumäskäimen tekemistä. Halpa ja toimiva. Itsekin hankin isomman kattilan vasta kun rakentelin kiertävän mäskäyssysteemin, mutta en ole tälläkään hetkellä ihan varma onko se vaivannäön arvoinen edistysaskel verrattuna pussimäskäykseen...

Isot kattilat pakkaa olemaan aika hintavia eikä niitä löydäkään kovin helposti normikaupoista. Käytännössä kuitenkin 10 litran oluterää varten mäskin tilavuus on reilusti yli 10 litraa eikä sitä oikein voi (kätevästi) jakaa useamman astian kesken. Keiton sitten voi tehdä useammassakin kattilassa.

Panoukko
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Panoukko » Ma Touko 28, 2018 13:41 pm

Mitenkäs tämän jäähdyttämisen kanssa? Onko mahdollista tehdä vahvempi vierre käyttämällä vähemmän vettä mäskäyksestä lähtien ja sitten vierteen keiton jälkeen lisätä kylmää vettä, jolloin jäähdytys nopeutuu huomattavasti?

cob
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja cob » Ma Touko 28, 2018 14:41 pm

Tietyissä rajoin joo, vahvempaa vierrettä tehdessä hyötyprosentti alkaa laskea ts. mallasta tarvii enemmän (ja katkeronkin irtoaminen pitää periaatteessa laskea vahvemmassa vierteessä uudestaan, sekin on heikompaa).

Jos tuolle linjalle lähtee, niin kannattaa tehdä pari juttua: mahdollisuuksien mukaan siirretään vierre keiton jälkeen kuumasta metallikattilasta pois niin ei tarvi jäähdytellä vierteen lisäksi kattilan massaa, ja ennen panopäivää jäädytetään kiehautettua vettä määrätilavuuksisiksi kalikoiksi joilla vierteen lämpö putoaa tehokkaasti. Varsinkin noilla jääpulikoilla saa pudotettua lämmöt nopeasti mikä on bueno jos tekee runsaammin humaloitua olutta eikä halua että aromit haihtuvat taivaisiin ja tulee liikaa katkeroa.

Näidenkin juttujen jälkeen saa varautua odotteluun jos ei ole mitään jäähdytintä, koska vierteen jäähtyminenhän hidastuu sitä enemmän mitä lähempänä huonelämpöä ollaan. Ne viimeiset asteet 30C:stä hiivauslämpöön ovat toooosiiii hitaita.

Palaa sivulle “Mäskäten”