Sokeriliuos sekondääriin

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Sokeriliuos sekondääriin

ViestiKirjoittaja Herminaattori » La Maalis 24, 2018 20:01 pm

Siirsin oluet hanalliseen sekondääriin kuivahumalien kera. Ajattelin pullottaa suoraan sekondääristä ilman siirtoa pullotusastiaan. Miten olisi järkevintä hoitaa sokerin lisäys pullotuksessa? Mietin, että keittelisin sokeriliuoksen, jäähdyttäisin ja kaataisin oluen sekaan. Pyöräyttäisin kerran melalla ja alkaisin pullotushommiin.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

Re: Sokeriliuos sekondääriin

ViestiKirjoittaja mursu » La Maalis 24, 2018 20:18 pm

Itse annostelisin sen sokerin suoraan pulloihin tuossa tapauksessa. Sekundaarin sekoittelu vain turhaan nostaa ylös sakkaa jota voi olla vähemmän tai enemmän pohjalla. Jos taas sekoittelee liian varovasti on vaarana epätasainen karbonointi. Jollain sanitoidulla lääkeruiskulla tms. voi helposti annostella suht tarkastikin pulloihin kiehautettua vahvaa sokeriliuosta oikean määrän. Toki jos siellä sekundaarissa ei ole mitään saostumista tapahtunut niin voit hyvin sinnekin sokerin heittää, kunhan ei tee sitä liian kaukana pullotushetkestä ettei se ehdi liiaksi käydä.

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » La Maalis 24, 2018 22:24 pm

En ole koskaan käyttänyt sekondääriä, mutta olen pullottanut monesti suoraan primääristä noin. Kaada sokerivesi tasaisesti, sekoita tosi hitaasti kauhalla ja pidä kauha etäällä pohjasta. Hyvin on toiminut.

Lisäys: Voi jopa olla parempi, ettei lapo toiseen astiaan, koska hapettumisen riski on pienempi.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » La Maalis 24, 2018 23:20 pm

Sokerivettä ei tarvii edes jäähdyttää. Sekaan vaan ja varovasti sekoittaa koskematta pohjamuhjuun.

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Su Maalis 25, 2018 16:05 pm

Pitää kyllä kokeilla joskus miten kuivahumalointi onnistuu primäärissä. Panen olueni pussimäskäämällä ja humalatkin lisään aina pussukoissa.
Voisin nyt testata burbin tekniikkaa ja miguelin tapaan kaataa sokeriveden kuumana. Hapettumista pelkään melko paljon ja automaattilapolla aina pääsee lopussa kuplia lörähtämään.

burp
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja burp » Su Maalis 25, 2018 16:59 pm

Olen ajatellut humalointia pullotuksen yhteydessä. Eli keittäisi esim. litran vettä ja vähän kuivaa mallasuutetta humalien kanssa ja karboinoisi sillä. Humalat tietysti imee osan nesteestä ja se vaikuttaa karbonoinin määrään. Kuivahumalointi pussissa pellettien kanssa on onnistunut vaihtelevasti. Aromia ei ole irronnut välttämättä ollenkaan.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Maalis 25, 2018 17:25 pm

Uhkapeliä hapettumisen kanssahan se on, mutta jos pelletit on pussukassa niin tuntuu että parhaat aromit ovat pussissa olevassa pellettiliemessä, ja se pitäisi puhtain käsin puristella oluen sekaan jotta makuja oikeasti irtoaisi.

Ehkä auttaa jonkin verran jos ripustaa humalapussukan roikkumaan esim. hammaslangasta käymispöntön keskelle ja laskee oluen pois sen verran hitaasti että humalamuhju ehtii jossain määrin valua kuivaksi astian vajuessa. Muutenhan pussukka laskeutuu pohjalle ja parhaat liemet jäävät hiivamuhjun sekaan lillumaan. Hieno olisi sellainen hop spider jonka voisi puristaa kahvipressopannun tapaan tyhjäksi jo pinnan alla, niin ei tarvisi tiputella ja liristää enää pinnan yläpuolella juurikaan.

Vähän menee jo OT:ksi sokeriliuoksesta...
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Herminaattori
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Herminaattori » Su Huhti 29, 2018 10:42 am

Sokeriveden lisäys sekondääriin toi mukavasti happoja. Muutamiin pulloihin lisäsin lusikalla sokerin ihan testiksi ja ei näihin sen enempää/nopeammin hiilidioksidia muodostunut. Mielenkiintoisin juttu tässä oluessa (Brewdogin dead punk ipan klooni) oli se, että humala maistuu aivan eri tavalla osissa pulloista. Osa pulloista maistuu aivan taivaalliselta, humalaiselta ja tuoreelta pikkupanimo-oluelta ja osa hyvin laimealta. Liekköhän tämä johtuu osakseen siitä, että puristelin kuivahumalapussukan pönttöön enkä sekoittanut yhtään? Näin ollen osaan meni tätä herkullista humalaa pussukasta ja osaan ei. Olisikko huono idea käydä kuivahumaloinnin puolessa välissä puristamassa pussukasta mehuja ja toisen kerran pullotuksen yhteydessä? Jos näin humalalientä liukenisi paremmin kaikkialle.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Huhti 29, 2018 18:47 pm

^^ olen pikkukegeihin siirtäessä vähän ennustellut samaa ilmiötä ja siksi täyttänyt vuoronperään kegejä aina pari litraa vuorollaan, jottei toiseen tulisi erilaatuista olutta kuin toiseen.

Itse en lotraisi oluen kanssa yhtään enempää kuin on pakko, ainakaan avaisi sekundääriä turhaan. Astiaahan voi yrittää vähän heilutella ja yrittää sekoitella humala-aromeja, itse käyn varovasti pyörittelemässä olutta vähän liikkeelle kun kuivahumalat ovat olleet jokusen päivän pöntössä. Muhjut ehtivät asettua ennen paketointia.

Kuivahumalan katoaminen voi sitten johtua siitäkin että osa pulloista sai happea enemmän. Mulla on taannoisessa NEIPAssa muutama hyvin säilynyt pullo, sitten pari hapettunutta joissa ei humala juuri maistu.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Mäskäten”