kahden viikon olut (oli=Ehtiikö millään pääsiäiseksi?)

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

walt
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Re: kahden viikon olut (oli=Ehtiikö millään pääsiäiseksi?)

ViestiKirjoittaja walt » To Maalis 29, 2018 11:36 am

Taaskin riippuu ja roikkuu. Esimerkiksi törkeästi humaloitu NEIPA on hyvin juotavissa kaksi viikkoa panopäivästä pullotettaessa kunhan huolehtii että hiivaus on varmasti riittävä ja terve. Useamman kuulauden jälkeen pullotettu NEIPA on jo merkittävästi heikentynyt. Viikko primäärissä, pullotus ja viikko pullossa riittää. Ei toki suurimmassa osassa oluttyylejä ja pitää tietysti suunnilleen tietää mitä on tekemässä.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Maalis 29, 2018 16:04 pm

No tuorekamppeet niikuin sahti, wehnis ja NEIPA ei muutenkaan ole ehkä parasta pullotettavaa. Kegi ja tiukassa terässä jo kolme päivää kegityksestä.

Mutta ite karbonoituminen ei oo itellä ainakaan koskaan ollut parhaimmillaan kuin vasta vähintään 2viikkoa pullotuksesta.

Mutta viikko primääriä ja pullotus ei ainakaan meitin kirjoissa vielä riitä edes kunnoila kuivahumalointiin. Vaikka NE IPAssa kuivahumalointi onkin pääkäymisen yhteydessä. Ite yleensä pyrin käyttään mieluummin enemmän kuin vähemmän aikaa. Meinaan että se extra viikko primäärissä varsinkin kuivahumalat seassa parantaa lopputulosta, paitsi toki jos kuivahumalointia on jo kestänyt 2vkoa, niin en ehkä pitäs enää kolmatta :D. Ruohoisuus on kuitenkin aika tympeä juttu.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » To Maalis 29, 2018 16:25 pm

Menee vähän OT, mutta NEIPA ja pullotus on kyllä haastava keissi. Pitää ehtiä kuivahumaloimaan aktiivikäymisen aikana, antaa kuivahumaloitua riittävän kauan muttei liian kauan (en kyllä tiedä tuleeko niitä lehtivihreäaromeja niin helposti), ja pullottaa mahdollisimman rivakasti muttei toisaalta pullopommejakaan, eikä mielellään holtittoman (hiivaisen) sameaa olutta. Sitten vielä pitää odotella karbonoitumista ja koko ajan takaraivossa tikittää aromien katoaminen (ja hapettuminen). Ressaava tyylilaji, sano. Itse en enää yritäkään pullojen kanssa sitä.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

worf123
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Salo

ViestiKirjoittaja worf123 » Pe Maalis 30, 2018 9:23 am

kokeilin eilen, tarpeeksi jäähdytettynä aivan kelvollista

taidan kuitenkin jättää vapuksi kypsymään

worf123
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Salo

ViestiKirjoittaja worf123 » Ti Huhti 03, 2018 10:48 am

Ei jäänyt vapuksi, menivät lopulta kaikki, oli meitä kuitenkin useampia, eli toimi kokeilu kyllä siis. :-)

Palaa sivulle “Mäskäten”