Aloittelijan proteiinikyssäri (rupa jäähdytetyssä vierteessä)

Täys- & osittaismäskays tekniikat yms.

Valvojat: suorama, Elmo

Von Retee
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Posio
18 tai yli: Olen

Aloittelijan proteiinikyssäri (rupa jäähdytetyssä vierteessä)

ViestiKirjoittaja Von Retee » Pe Maalis 09, 2018 22:21 pm

Annoin nyt tällä kertaa keitosten seisoa ja jäähtyä riittävän kauan, kun oli kerran eka täysmäskäyskin. Nyt kysymys tosta proteiinikerroksesta keitoksen pohjalla. Ottaako tuon mukaan käymisastiaan vai ei? Monta litraahan tossa vierrettä olis kuitenkin... Onko makuun vaikutusta vai ei?

Irish mossia ei vielä oo käytössä, onko siitä hyötyäkään pussimäskäyksessä (BIAB)? Tarkoitus on jatkossa tehdä niin usein pussimäskäystä, kun ehtii. Toki onhan tää työlästä kieltämättä.

1.jpg
2.jpg
3.jpg

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

Re: Aloittelijan proteiinikyssäri (rupa jäähdytetyssä vierteessä)

ViestiKirjoittaja aarle » Pe Maalis 09, 2018 23:01 pm

Lasken hanasta tai pumpulla käymisastiaan niin käytän Ikean isoa lävikköä jossa harsopussi jota käytetään viinin teossa marjapussina. Aika hyvin toi erottaa kiintoaineet ja muutama ylimääräinen minutti tuhrautuu. Jos harso tukkeutuu niin sitä voi liikutella.

Von Retee
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Von Retee » Pe Maalis 09, 2018 23:14 pm

No joo, olishan toi pitänyt tajuta itelläkin. :lol: :eivarma:

Onneksi löytyy tiskikaapista toi ikean härpäke ja pistin suodattimeksi tuon mäskäyspussin.

Toivottavasti ei kontaminaatio päässy iskee nyt, kun kaikenlaista sähellystä tässä ekassa setissä nyt ollut.

4.jpg

Wursti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Wursti » La Maalis 10, 2018 13:54 pm

Mun räpellykseen kuuluu useita ylimääräisiä vaiheita johtuen ghettotyyliin rakennetusta välineistöstä. Yksi niistä on, että kaadan jäähdytetyn vierteen hanalliseen käymispönttöön, jossa sitten säädän OG:n kohdilleen yleensä lisäämällä kylmää hanavettä. Tässä astiassa sitten annan ruvan painua pohjaan (noin 30min), jonka jälkeen kiinnitän sanitoidun kaupan kestohedelmäpussin (hyvin tiheä verkko) pöntön hanaan ja valutan primääriin käymispönttöön. Tällä tyylillä oon saanut vaivattomasti kaiken vierteen talteen. Viimeiset about puoli litraa pakastan ja käytän starttereiden tekoon.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » La Maalis 10, 2018 19:21 pm

Irish moss kyllä klimppiyttää proteiinisakkaa, mutta oman kokemuksen mukaan ei mitenkään sillä tavalla tiukaksi lätyksi että puhdasta vierrettä saisi merkittävästi enemmän pois. Ehkä saisi jos pystyisi keittokattilaan tekemään whirlpoolin joka kerää köntät keskelle pyörrettä.

Nyt kun itsellä on conical-käymispönttö, olen kaatanut aika surutta melko rupaista pohjavelliäkin pönttöön ja kerännyt sitä keräysastian kautta parikin satsia pois samalla aikaa kun vierre on jäähtynyt sopivaksi. Hävikki tulee varsinkin pienillä erillä valtavaksi jos hyväksyy vain puhtaan vierteen käymispönttöön, plus pohjallehan rupa joka tapauksessa päätyy.

Verkkopussilla on tullut itsekin suodatettua, mutta se tosiaan tukkeutuu melko helposti eli pinta-alaa pitää olla rutkasti. Kontaminaatiohan tuossa välillä pelottaa kun pelataan huokoisen pussin kanssa ja lillutetaan vierrettä avoimessa astiassa pitkään, mutta eipä siitä mitään infektiota kuitenkaan koskaan seurannut.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Maalis 10, 2018 21:41 pm

http://brulosophy.com/2014/06/02/the-gr ... ts-are-in/
Tämän perusteella en stressaisi ruvan määrästä.

Olen joskus suodatellut juurikin noin, varsinkin kun olen halunnut humalamuhjun pois, mutta hermothan siinä menee. Heti tukossa se pussi.

Von Retee
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Von Retee » La Maalis 10, 2018 22:45 pm

cob kirjoitti:Hävikki tulee varsinkin pienillä erillä valtavaksi jos hyväksyy vain puhtaan vierteen käymispönttöön, plus pohjallehan rupa joka tapauksessa päätyy.

Joo, tää ei kyllä oo vaihtoehto, kun muutenkin jäi saanti varsin matalaksi nyt. Laskin, että 64% jäi. Heikkouksia mitä tulee nyt mieleen, niin en varmastikaan sekoittanut tarpeeksi maltaita.

Mutta kiitoksia vinkeistä, eiköhän näillä taas eteenpäin pääse. Suodatinsysteemiä alan miettiä seuraavaksi, luultavasti tolla marjapussilla tms.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Maalis 11, 2018 11:28 am

Joskus vuosia sitten tein samat käymispussisuodattelut. Kunnes totesin täysin turhaksi.
Kauhon lähes koko satsin käymisastiaan. Pääkäyminen kun rauhoittuu siirrän oluseksi sekundääriastiaan. Suuri osa pohjamönjästä jää sinne ekaan astiaan. Kakkospänikässä saa sitten tyylilajista /aikataulusta riippuen kypsyä parista viikosta - pariin kuukauteen. Sitten vaan kegeihin ja pulloihin. Oluset ei silmää sairasta. En siis juo puuroa...
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Maalis 11, 2018 12:07 pm

Suosittelen oikeesti tuota äskenkerrottua mallia. Avainsana on kiireettömyys ja maltti. Pitkä rauhottumisaika oluelle, hienompikin saakka ehtii laskeutua ja olut saa kypsyä rauhassa.
Vähemmällä vaivalla saa palkkioksi läpikuultavan puhtaita oluita jotka ovat ehtineet kypsyä herkullisiksi...
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ma Maalis 12, 2018 16:13 pm

Ei se niin vaarallista ole jos hieman sakkaa menee käymisastiaan, mutta tarkoituksella ei sakkaa kyllä kannata käymisastiaan laittaa kun on ensin suurella vaivalla sen erilleen saostanut. Siinä on mm. maltaan rasvahappoja joista voi liueta saippuaisia makuja olueen varsinkin jos sitä pitkään kypsyttelee käymisastiassa. Lisäksi siinä on niitä chill haze -komplekseja (tanniineja ja proteeinia) jotka lämpimässä kämisastiassa pyrkivät liukenemaan takaisin olueen jolloin lopputulos ei ole kovin kirkas ainakaan kylmänä ilman mitään vippaskonsteja tai mainittuja pitkiä odotteluja. Ota vain se kirkas vierre tuosta päältä tehokkaan ja nopean jäähdytyksen ja laskeutumisen jälkeen siihen asti mihin saat sen varovaisesti otettua ja jos ihan lopussa hitunen tulee sakkaa ei se haittaa. Hieman sinne aina jää vierrettä mutta se voidaan ottaa huomioon jo ennalta laskuissa. Tuolla tavalla se olut on melkein kirkasta jo ennen käymistä ja jopa se kotipanijan yleinen kumppani chill haze on aika vähäistä, etenkin jos on laittanut keittoon karrageenia (aika lailla tehokkaampaa ja edullisempaa puhdistettuna Protaflocina/Whirlflocina kuin levämuodossa Irish Mossina) puhumattakaan sitten jos lisäksi vielä antaa oluelle aikaa, käyttää niitä muita vippaskonsteja tms. Viimeksi jäähdytin Protaflocin kanssa noin 10-15 minuutissa 15°C asti simppelillä kuparikierteellä ja sen jälkeen laitoin tunniksi vielä kylmään (+1°C jääkaapin pohjalle kun on pieni erä) seisomaan ennenkuin letkulla otin päältä varovasti vierrettä kunnes sakkaa alkoi nousta. Tuolla tavalla liemi on suunnilleen niin kirkasta kuin nyt olut voi olla ja ainakaan pahasti ei ole chill hazeakaan jäähdytettyyn tiheysnäytteeseen tullut. Toki tarvittaessa aion vielä käyttää gelatiinia jos se pahasti näyttää käymisen jälkeisessä kylmäkäsittelyssä samealta, kun tavoitteena on täysin kirkas olut. Nuo suodatukset ei ole kovin tehokkaita tai käteviä koska se pitäisi olla tosi tiukka ja hidas seula tai muuten pienemmät sakkahiukkaset menevät aina läpi. Parempi tulos mielestäni ihan ilman suodattamista kun ottaa vain sen kirkkaan faasin suht tarkasti. Jos oikein kirkkaan haluat jo tuossa kohtaa saada niin parasta on jäähdyttää mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman lähelle nollaa astetta mutta jos jäähdytys on nopea niin kyllä aika hyvä tulee vaikkei niin alas pääsisikään vaan jättää hiivauslämmön tuntumaan.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Ma Maalis 12, 2018 22:28 pm

Nopea jäähdytys on tosiaankin hemmetin tärkeitä. Mulla on n 60 litran panoskoot ja noin 10m pätkästä 10mm vyhtikuparia väännetty kierukka jäähdyttää kohtuu vikkelästi. Mulla jää luontojaankin kattilan pohjalle sakeinta velliä n 2-3 litraa. Veikkaanpa kuitenkin, että suurin osa mujusta heivautuu kun siirrän n 5pv jälkeen oluset kakkoseen. Toistaiseksi ei virhemakuja ole löytynyt. Pintahiivoilla pääkäyminen lämpötilana +16 ja lagereilla +10-12.
Mitään satavarmaa en osaa mennä vannomaan, mutta toistaiseksi uskon tuohon kahden käymispöntön kikkaan. Sieltä ekan pänikän pohjalta löytyy yllättävän paksu kakku kaikenmoista töhkää. Sekundääripöntön pohjalla ei sitten olekkaan kuin ohut kerros ja väristä jo näkee, että käymispönttöön joutunut rupa on pääosin jääny sinne ykköseen...

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Maalis 13, 2018 10:29 am

^^ Joo, vaikka ei kaataisi paksuinta töhkää kattilasta conicaliin, niin 10 litran eräkoosta saa silti tyhjätä (reilun desin?) vetoisen keräysastian pari kertaa jo ennen hiivausta. Muhju keräilyastiassa on melko pakkautunutta liejua, eli tuo muutama desi vastaa melkoista määrää vierteessä vapaana leijuvaa möhnää. Tämä senkin jälkeen kun siirryin kierrättävään mäskäykseen joka kirkastaa vierteen kohtalaisen hyvin ainakin viljapölystä.

Tuon jälkeen keräilyastiaan näyttäisi kertyvän enimmäkseen hiivaa, eli kerätyn tahnan kun vedellä huuhtelee ja antaa kerrostua, ei pohjalle tule kuin mitättömän ohut kerros tummempaa rupaa, loppu on vaaleampaa hiivaseosta.

Pari viimeistä olutta olen tehnyt ajankäyttösyistä no-chillinä (kierukallakin jäähdytys kuitenkin kestää jonkin aikaa plus onhan se ekstratyövaihe). Nyt taas tuli fiilis että jospa seuraavassa erässä jäähdyttelisi kunnolla ja antaisi vielä jäähdytyksen jälkeen vierteen seistä rauhassa. Ainakin heti jäähdytyksen jälkeen rupa on melko löysää. Myös korkeampi ja kapeampi kattila luultavasti auttaisi; nykyisessä 30 cm kattilassa jo 2 sentin kerros vastaa ~1.5 litran tilavuutta eli tosi pienetkin kattilaan jääneet määrät ovat helposti 10+ prossaa koko eräkoosta.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Piruz
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Piruz » Ke Maalis 28, 2018 23:12 pm

Viimeisimmän Belgian Strong Alen jälkeen totean: Älkää murehtiko! Niin kauan, kuin vain olet TODELLA tarkkana pullotuspäivänä (tai kegi) että pohjarupa ei liiku, etkä ime lapon kautta sitä mukaan, ei tuolla ole mitään vaikutusta. Ja jouduthan kuitenkin varomaan imemästä koko hiivaklönttiä pohjalta mukaan, joten tarkkuutta lappoamiseen, niin voi unohtaa suodatukset ennen käymistä! :)
Rohkeasti pantua :party:

Palaa sivulle “Mäskäten”